Warunkowanie klasyczne i łańcuch kotwic w nlp.pdf

(257 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Jak od dawna wiemy wi\352kszo\234\346 doktryn jest hermetycznym \234rodowiskiem.doc)
261431697.004.png
Jak od dawna wiemy wi ħ kszo Ļę doktryn jest hermetycznym Ļ rodowiskiem,
jednocze Ļ nie rywalizuj Ģ cym na ró Ň nych polach z innymi dziedzinami. W Ļ wiecie psychologii
wi ħ kszo Ļę spotkanych osób w wi ħ kszym, lub mniejszym stopniu otarło si ħ o temat Neuro
Lingwistycznego Programowania . Napotkamy tutaj, zarówno du ŇĢ rzesz ħ osób zafascynowanych
NLP, oraz równie liczn Ģ grup ħ zagorzałych przeciwników. Jest jednak garstka ludzi, o której cz ħ sto
si ħ zapomina – s Ģ to osoby, które poznały narz ħ dzia z warsztatu NLP, a jednocze Ļ nie patrz Ģ na
proponowane mechanizmy przez naukow Ģ lup ħ psychologa. Praca, któr Ģ wła Ļ nie czytasz nie jest
dla wszystkich - zainteresuje Ci ħ je Ň eli miałe Ļ do czynienia z danymi naukami, odbierzesz j Ģ
pozytywnie, lub negatywnie, ale nie pozostaniesz wobec tematu oboj ħ tny. Przedstawimy w uj ħ ciu
dynamicznej psychologii temat warunkowania klasycznego i ła ı cucha kotwic w NLP, które s Ģ
podstawowymi metodami wywierania wpływu. Przedstawimy ich cykl ewolucji pod k Ģ tem
dyskretnego układu dynamicznego. Jednak by doj Ļę do sedna musimy przedstawi ę podstawowe
informacje…
NLP N euro L ingwistyczne P rogramowanie, nie posiada jednej
definicji, gdy Ň ka Ň dy jej zwolennik, jak i przeciwnik okre Ļ la j Ģ inaczej.
NLP to zbiór pewnych technik zaczerpni ħ tych z psychologii, socjologii,
hipnozy i psychoanalizy. Zaczerpni ħ te techniki jak głosz Ģ trenerzy NLP
słu ŇĢ do rozwoju osobistego i zmieniania subiektywnej reprezentacji
Ļ wiata, na tak Ģ by sukces i pozytywne odczucia stawały si ħ
codziennym do Ļ wiadczeniem. Najcz ħĻ ciej jednak NLP jest stosowane
do wywierania wpływu na ludziach. Jednym z podstawowych
konfliktów mi ħ dzy psychologi Ģ , a NLP jest nie rozró Ň nianie “dobra” i
“zła”. Jak głosi NLP - zarówno jedno, jak i drugie jest tylko, lub a Ň
do Ļ wiadczeniem, które mo Ň emy adekwatnie od naszych zamiarów wzmocni ę , lub
wymaza ę (odpowiednik wygaszania). Psychologia za Ļ posiada kodeks etyczny, który nie dopuszcza
takiego rozumowania. NLP stało si ħ kontrowersyjne udowadniaj Ģ c, Ň e mo Ň na pewne przypadki
fobii i innych chorób psychicznych wyleczy ę w zaledwie kilka spotka ı . Psychoanaliza za Ļ
dochodziła do tego latami terapii. NLP stało si ħ dla wielu osób wyznacznikiem wolno Ļ ci i
o Ļ wiecenia, nagle zaproponowano niemal bosk Ģ moc tworzenia i zmieniania całego Ļ wiata (własna
mapa Ļ wiata), wielu dało si ħ skusi ę ...
261431697.005.png 261431697.006.png
Psychologia , jak podaj Ģ definicje słownikowe jest nauk Ģ empiryczn Ģ ,
skupiaj Ģ c Ģ si ħ w głównej mierze na badaniu mechanizmów
psychicznych i zachowaniu człowieka. Psychologia szuka mechanizmów
opisuj Ģ cych i wyja Ļ niaj Ģ cych relacje mi ħ dzyludzkie, oraz interakcj ħ z
otoczeniem. Wyró Ň nia ę mo Ň emy równie Ň psychologi ħ sportu, biznesu,
zwierz Ģ t, czy bardziej popularne jak: kliniczna, społeczna, osobowo Ļ ci,
dynamiczna psychologia społeczna, ró Ň nic indywidualnych, czy
poznawcza. Nauka ta jest bardzo szerokim zagadnieniem, które nie
sposób wyja Ļ ni ę w kilku zdaniach – w tej pracy skupi ħ si ħ na
warunkowaniu klasycznym w uj ħ ciu psychologii dynamicznej.
Warunkowanie klasyczne jest jednym z głównych sposobów wywierania wpływu jest równie Ň
sztandarowym przykładem behawioryzmu. Główna zasada podej Ļ cia behawiorystycznego zakłada,
Ň e ka Ň da reakcja jednostki jest wywołana pewnym bod Ņ cem, który popycha dan Ģ jednostk ħ do
po ŇĢ danego, lub nie zachowania.
O co wi ħ c toczy si ħ cały spór? Podło Ň em konfliktu jest odrzucanie przez NLP nauki
empirycznej – trenerzy i specjali Ļ ci NLP uznaj Ģ , Ň e je Ň eli co Ļ działa w praktyce jest prawd Ģ . Nie
przykładaj Ģ uwagi do dokładnej weryfikacji, czy to wła Ļ nie manipulacja t Ģ zmienn Ģ w ka Ň dej
sytuacji przyniesie identyczny efekt. NLP'owcy nie testuj Ģ po tysi Ģ c razy danego mechanizmu
opisuj Ģ c swoje badania, paradoksalnie, ka Ň dy ucze ı NLP wie, Ň e najwa Ň niejsza jest praktyka i
rozwijanie danych modeli, tak by d ĢŇ y ę do jeszcze skuteczniejszych rozwi Ģ za ı . Psychologia za Ļ
stanowczo zakłada, Ň e wszystkie teorie musz Ģ zosta ę przetestowane badaniami empirycznymi, a
dopiero dzi ħ ki ich dokładnemu opisowi, a cz ħ sto dziesi Ģ tkom replikacji nast ħ puje potwierdzenie
danej teorii. W NLP mechanizm Ň ycia teorii i praktyki jest inny.
Mimo pozornych ró Ň nic, wiele ł Ģ czy te dwie doktryny – samo NLP powstało w du Ň ej mierze, w
oparciu o psychologi ħ i hipnoz ħ . NLP to zbiór narz ħ dzi, tak Ň e tych psychologicznych,
socjologicznych, zaczerpni ħ tych z warsztatu hipnozy, oraz tych uznawanych w pewnych kr ħ gach za
„diabelskie narz ħ dzia”. Te ostatnie s Ģ raczej tak nazywane, gdy Ň poł Ģ czenie odpowiednich
mechanizmów mo Ň na wykorzysta ę do ró Ň nych celów. Przecie Ň siekier Ģ mo Ň na r Ģ ba ę drewno
(normalne przeznaczenie – neutralne), zabi ę kogo Ļ (negatywne), ale równie Ň rozwali ę drzwi i
uratowa ę kogo Ļ z płon Ģ cego pomieszczenia (pozytywne). Manipulacja i perswazja w samej
czynno Ļ ci nie ró Ň ni Ģ si ħ niczym – maj Ģ za zadanie nakłonienie jednostki, lub grupy do wykonania
po ŇĢ danych przez nas czynno Ļ ci. Ró Ň nica tkwi w zało Ň eniu, gdy kim Ļ manipulujemy rezultaty
podejmowanych działa ı przez t Ģ osob ħ b ħ d Ģ , lub mog Ģ by ę dla niej negatywne, w przypadku
perswazji, b ħ d Ģ one pozytywne. Przygl Ģ daj Ģ c si ħ sposobom wywierania wpływu społecznego, w
tym manipulacji i perswazji nie mo Ň emy oboj ħ tnie przej Ļę obok tematu nie zauwa Ň aj Ģ c
261431697.007.png 261431697.001.png
jednocze Ļ nie roli psychologii dynamicznej. Tego i Ň ka Ň dy rodzaj systemu perswazji zmienia si ħ w
okre Ļ lonych przedziałach czasu, mo Ň e ewoluowa ę , oraz si ħ zmienia ę .
Pani Winkowska-Nowak (2003) definiuje układ dynamiczny jako mog Ģ ce ewoluowa ę i
zmienia ę si ħ w czasie systemy. Badanie zmian układów dynamicznych w dyskretnym czasie
oznacza rozpatrywanie kolejnych okresów. Sytuacja taka wyst ħ puje gdy nie mamy do czynienia z
zmianami, których nie mo Ň emy zmierzy ę w czasie ci Ģ głym, wyst ħ puj Ģ wi ħ c skokowo, lub
zjawiskowo. Manipulacja mo Ň e by ę procesem ewoluuj Ģ cym, oraz zmieniaj Ģ cym si ħ na linii czasu.
Wpływ wywierany na drug Ģ osob ħ za pomoc Ģ warunkowania klasycznego i systemu kotwic jest
rozci Ģ gni ħ ty w czasie i wyst ħ puje skokowo, dlatego równie Ň jest układem dyskretnym.
Gdy wyja Ļ niłem ju Ň czym zajmuj Ģ si ħ dane doktryny, mo Ň emy skupi ę si ħ na głównym
temacie pracy. W NLP istnieje termin zwany kotwiczeniem, który mo Ň na uzna ę za “synonim”
psychologicznego warunkowania klasycznego. Za autora warunkowania klasycznego uwa Ň a si ħ
Iwana Pietrowicza Pawłowa, mi ħ dzy innymi uhonorowanego Nagrod Ģ Nobla (medycyna). Był on
te Ň pierwsz Ģ osob Ģ , która przeprowadziła eksperymenty nad warunkowaniem klasycznym. Pwałow
w swoim badaniu zauwa Ň ył, Ň e podawaniu psu pokarmu towarzyszy du Ň e wydzielanie Ļ liny z
pyska. Odruch ten został nazwany reakcj Ģ bezwarunkow Ģ – poniewa Ň jest ona wrodzona i
automatyczna, nie wymaga uczenia si ħ . Jako przedstawiciel nurtu behawiorystycznego uznał, Ň e
jest to reakcja na dany bodziec, czyli w tym przypadku podawany pokarm (nazwany
bezwarunkowym bod Ņ cem). Przeprowadzane do Ļ wiadczenie polegało na ekspozycji dodatkowego
bod Ņ ca (bodziec warunkowy), który miał towarzyszy ę bod Ņ cowi bezwarunkowemu, który jak
wiemy prowadził do reakcji bezwarunkowej – wydzielania Ļ liny. Okazało si ħ , Ň e po kilku
powtórzeniach towarzysz Ģ cego bod Ņ ca (warunkowego) – sygnału d Ņ wi ħ kowego, wraz z bod Ņ cem
bezwarunkowym (pokarmem) wytworzył si ħ mechanizm warunkowania. Pies, który nauczył si ħ , Ň e
sygnał d Ņ wi ħ kowy towarzyszy wydawaniu pokarmu zaczynał si ħ Ļ lini ę na sam sygnał d Ņ wi ħ kowy.
Ekspozycj ħ bod Ņ ca warunkowego i bezwarunkowego Pawłow nazwał wzmocnieniem bod Ņ ca
warunkowanego. Jak dowodz Ģ Ņ niejsze eksperymenty najwi ħ ksz Ģ skuteczno Ļę warunkowania
klasycznego ma ekspozycja bod Ņ ca warunkowego i bezwarunkowego w odst ħ pie czasowym około
0,5 sekundy. Cz ħĻę badaczy dochodzi do wniosku, Ň e nale Ň y eksponowa ę bodziec warunkowy z
bezwarunkowym 10 razy, tak by wytworzy ę jak najsilniejsze poł Ģ czenie. Badania te jednak nie
uzyskały swojego potwierdzenia w innych replikacjach – badani cz ħ sto warunkowali si ħ o wiele
szybciej.
Twórcy NLP bazuj Ģ c na warunkowaniu klasycznym, postanowili pój Ļę jeszcze kilka
kroków dalej. Podczas kotwiczenia, wyj Ļ ciowym punktem jest odkrycie Pawłowa, jednak NLP jako
doktryna sprzyjaj Ģ ca rozwojowi osobistemu zadała sobie du Ň o pyta ı , zanim znalazła odpowied Ņ .
Ka Ň dy czasami czuje, Ň e jest wyj Ģ tkowo pobudzony, ma dobry nastrój, cieszy si ħ Ň yciem, potrafi
skoncentrowa ę uwag ħ , czy szybciej przyswaja ę wiedz ħ . Istnieje wiele stanów emocjonalnych
uwa Ň anych powszechnie za pozytywne i sprzyjaj Ģ ce rozwojowi. NLP zaproponowało model, który
kotwiczy(warunkuje) pozytywne odczucia, tak by móc je przywoła ę w dowolnym momencie.
Celem tego zabiegu jest spowodowanie po ŇĢ danej reakcji i wywołanie odpowiedniego stanu
emocjonalnego. Przykładowo, gdy musimy pracowa ę i przydałoby si ħ zwi ħ kszenie koncentracji,
wi ħ ksza odporno Ļę na stres, czy wzmocnienie organizmu, które zapobiegnie przysypianiu wówczas
“odpalamy” kotwic ħ , która jest odpowiedzialna za dany stan emocjonalny w naszym organizmie. W
NLP wyró Ň niamy równie Ň kotwice suwakowe – samo warunkowanie przebiega identycznie, jak
przy typowym kotwiczeniu, jednak bodziec musi móc zmienia ę pozycj ħ , lub nat ħŇ enie – dzi ħ ki
czemu jeste Ļ my wstanie kontrolowa ę nasilenie po ŇĢ danego stanu (zwi ħ ksza ę i zmniejsza ę ). Ró Ň nica
pomi ħ dzy warunkowaniem klasycznym, a kotwiczeniem polega na tym, Ň e niekoniecznym
elementem jest “prawdziwy pokarm” (bezwarunkowy bodziec), wystarczy wytworzy ę wyobra Ň enie
tego pokarmu u danej osoby, tak by była ona w stanie emocjonalnym zbli Ň onym do tego
towarzysz Ģ cego danej sytuacji i wówczas zacz Ģę warunkowa ę . NLP zakłada, Ň e mo Ň na przej Ļę z
dowolnego stanu np. przygn ħ bienia, do stanu pełni szcz ħĻ cia i energii do Ň ycia. Jednak by tego
dokona ę nie wystarczy posłu Ň y ę si ħ jednym warunkowaniem, lecz stworzy ę pewien ła ı cuch
kotwic, gdy Ň stan przygn ħ bienia znajduje si ħ “za daleko” od stanu szcz ħĻ cia. Ła ı cuch kotwic w
NLP ewoluuje i jest skokowym procesem, który ma pewne szczeble, id Ģ c w czasie po konkretnie
wyznaczonych punktach jeste Ļ my wstanie uzyska ę po ŇĢ dany efekt, je Ň eli jednak zakłócimy proces
przez za du Ň y „przeskok” proces nie wyjdzie.
Aby stworzy ę takie warunkowanie, NLP-owcy proponuj Ģ znalezienie odpowiednich stanów
emocjonalnych pomi ħ dzy, czyli np. stanu zaciekawienia i spełnienia. Wówczas kotwiczymy trzy
stany i “odpalamy” ka Ň da kotwic ħ zgodnie z kolejno Ļ ci Ģ zaprezentowan Ģ na rysunku “strzałka
stanów emocjonalnych”. Warunkowanie w NLP polega ę mo Ň e zarówno na warunkowaniu
klasycznym, czyli gdy prze Ň ywamy stan podniecenia, warunkujemy ten stan na dany bodziec, lub
te Ň wprowadzeniu danej osoby w ten stan, oraz wzmocnieniu go. Wprowadzanie w po ŇĢ dany stan
261431697.002.png 261431697.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin