Warunkowanie klasyczne i łańcuch kotwic w nlp.pdf
(
257 KB
)
Pobierz
(Microsoft Word - Jak od dawna wiemy wi\352kszo\234\346 doktryn jest hermetycznym \234rodowiskiem.doc)
Jak od dawna wiemy wi
ħ
kszo
Ļę
doktryn jest hermetycznym
Ļ
rodowiskiem,
jednocze
Ļ
nie rywalizuj
Ģ
cym na ró
Ň
nych polach z innymi dziedzinami. W
Ļ
wiecie psychologii
wi
ħ
kszo
Ļę
spotkanych osób w wi
ħ
kszym, lub mniejszym stopniu otarło si
ħ
o temat
Neuro
Lingwistycznego Programowania
. Napotkamy tutaj, zarówno du
ŇĢ
rzesz
ħ
osób zafascynowanych
NLP, oraz równie liczn
Ģ
grup
ħ
zagorzałych przeciwników. Jest jednak garstka ludzi, o której cz
ħ
sto
si
ħ
zapomina – s
Ģ
to osoby, które poznały narz
ħ
dzia z warsztatu NLP, a jednocze
Ļ
nie patrz
Ģ
na
proponowane mechanizmy przez naukow
Ģ
lup
ħ
psychologa. Praca, któr
Ģ
wła
Ļ
nie czytasz nie jest
dla wszystkich - zainteresuje Ci
ħ
je
Ň
eli miałe
Ļ
do czynienia z danymi naukami, odbierzesz j
Ģ
pozytywnie, lub negatywnie, ale nie pozostaniesz wobec tematu oboj
ħ
tny. Przedstawimy w uj
ħ
ciu
dynamicznej psychologii temat warunkowania klasycznego i ła
ı
cucha kotwic w NLP, które s
Ģ
podstawowymi metodami wywierania wpływu. Przedstawimy ich cykl ewolucji pod k
Ģ
tem
dyskretnego układu dynamicznego. Jednak by doj
Ļę
do sedna musimy przedstawi
ę
podstawowe
informacje…
NLP
–
N
euro
L
ingwistyczne
P
rogramowanie, nie posiada jednej
definicji, gdy
Ň
ka
Ň
dy jej zwolennik, jak i przeciwnik okre
Ļ
la j
Ģ
inaczej.
NLP to zbiór pewnych technik zaczerpni
ħ
tych z psychologii, socjologii,
hipnozy i psychoanalizy. Zaczerpni
ħ
te techniki jak głosz
Ģ
trenerzy NLP
słu
ŇĢ
do rozwoju osobistego i zmieniania subiektywnej reprezentacji
Ļ
wiata, na tak
Ģ
by sukces i pozytywne odczucia stawały si
ħ
codziennym do
Ļ
wiadczeniem. Najcz
ħĻ
ciej jednak NLP jest stosowane
do wywierania wpływu na ludziach. Jednym z podstawowych
konfliktów mi
ħ
dzy psychologi
Ģ
, a NLP jest nie rozró
Ň
nianie “dobra” i
“zła”. Jak głosi NLP - zarówno jedno, jak i drugie jest tylko, lub a
Ň
do
Ļ
wiadczeniem, które mo
Ň
emy adekwatnie od naszych zamiarów wzmocni
ę
, lub
wymaza
ę
(odpowiednik wygaszania). Psychologia za
Ļ
posiada kodeks etyczny, który nie dopuszcza
takiego rozumowania. NLP stało si
ħ
kontrowersyjne udowadniaj
Ģ
c,
Ň
e mo
Ň
na pewne przypadki
fobii i innych chorób psychicznych wyleczy
ę
w zaledwie kilka spotka
ı
. Psychoanaliza za
Ļ
dochodziła do tego latami terapii. NLP stało si
ħ
dla wielu osób wyznacznikiem wolno
Ļ
ci i
o
Ļ
wiecenia, nagle zaproponowano niemal bosk
Ģ
moc tworzenia i zmieniania całego
Ļ
wiata (własna
mapa
Ļ
wiata), wielu dało si
ħ
skusi
ę
...
Psychologia
, jak podaj
Ģ
definicje słownikowe jest nauk
Ģ
empiryczn
Ģ
,
skupiaj
Ģ
c
Ģ
si
ħ
w głównej mierze na badaniu mechanizmów
psychicznych i zachowaniu człowieka. Psychologia szuka mechanizmów
opisuj
Ģ
cych i wyja
Ļ
niaj
Ģ
cych relacje mi
ħ
dzyludzkie, oraz interakcj
ħ
z
otoczeniem. Wyró
Ň
nia
ę
mo
Ň
emy równie
Ň
psychologi
ħ
sportu, biznesu,
zwierz
Ģ
t, czy bardziej popularne jak: kliniczna, społeczna, osobowo
Ļ
ci,
dynamiczna psychologia społeczna, ró
Ň
nic indywidualnych, czy
poznawcza. Nauka ta jest bardzo szerokim zagadnieniem, które nie
sposób wyja
Ļ
ni
ę
w kilku zdaniach – w tej pracy skupi
ħ
si
ħ
na
warunkowaniu klasycznym w uj
ħ
ciu psychologii dynamicznej.
Warunkowanie klasyczne jest jednym z głównych sposobów wywierania wpływu jest równie
Ň
sztandarowym przykładem behawioryzmu. Główna zasada podej
Ļ
cia behawiorystycznego zakłada,
Ň
e ka
Ň
da reakcja jednostki jest wywołana pewnym bod
Ņ
cem, który popycha dan
Ģ
jednostk
ħ
do
po
ŇĢ
danego, lub nie zachowania.
O co wi
ħ
c toczy si
ħ
cały spór? Podło
Ň
em konfliktu jest odrzucanie przez NLP nauki
empirycznej – trenerzy i specjali
Ļ
ci NLP uznaj
Ģ
,
Ň
e je
Ň
eli co
Ļ
działa w praktyce jest prawd
Ģ
. Nie
przykładaj
Ģ
uwagi do dokładnej weryfikacji, czy to wła
Ļ
nie manipulacja t
Ģ
zmienn
Ģ
w ka
Ň
dej
sytuacji przyniesie identyczny efekt. NLP'owcy nie testuj
Ģ
po tysi
Ģ
c razy danego mechanizmu
opisuj
Ģ
c swoje badania, paradoksalnie, ka
Ň
dy ucze
ı
NLP wie,
Ň
e najwa
Ň
niejsza jest praktyka i
rozwijanie danych modeli, tak by d
ĢŇ
y
ę
do jeszcze skuteczniejszych rozwi
Ģ
za
ı
. Psychologia za
Ļ
stanowczo zakłada,
Ň
e wszystkie teorie musz
Ģ
zosta
ę
przetestowane badaniami empirycznymi, a
dopiero dzi
ħ
ki ich dokładnemu opisowi, a cz
ħ
sto dziesi
Ģ
tkom replikacji nast
ħ
puje potwierdzenie
danej teorii. W NLP mechanizm
Ň
ycia teorii i praktyki jest inny.
Mimo pozornych ró
Ň
nic, wiele ł
Ģ
czy te dwie doktryny – samo NLP powstało w du
Ň
ej mierze, w
oparciu o psychologi
ħ
i hipnoz
ħ
. NLP to zbiór narz
ħ
dzi, tak
Ň
e tych psychologicznych,
socjologicznych, zaczerpni
ħ
tych z warsztatu hipnozy, oraz tych uznawanych w pewnych kr
ħ
gach za
„diabelskie narz
ħ
dzia”. Te ostatnie s
Ģ
raczej tak nazywane, gdy
Ň
poł
Ģ
czenie odpowiednich
mechanizmów mo
Ň
na wykorzysta
ę
do ró
Ň
nych celów. Przecie
Ň
siekier
Ģ
mo
Ň
na r
Ģ
ba
ę
drewno
(normalne przeznaczenie – neutralne), zabi
ę
kogo
Ļ
(negatywne), ale równie
Ň
rozwali
ę
drzwi i
uratowa
ę
kogo
Ļ
z płon
Ģ
cego pomieszczenia (pozytywne). Manipulacja i perswazja w samej
czynno
Ļ
ci nie ró
Ň
ni
Ģ
si
ħ
niczym – maj
Ģ
za zadanie nakłonienie jednostki, lub grupy do wykonania
po
ŇĢ
danych przez nas czynno
Ļ
ci. Ró
Ň
nica tkwi w zało
Ň
eniu, gdy kim
Ļ
manipulujemy rezultaty
podejmowanych działa
ı
przez t
Ģ
osob
ħ
b
ħ
d
Ģ
, lub mog
Ģ
by
ę
dla niej negatywne, w przypadku
perswazji, b
ħ
d
Ģ
one pozytywne. Przygl
Ģ
daj
Ģ
c si
ħ
sposobom wywierania wpływu społecznego, w
tym manipulacji i perswazji nie mo
Ň
emy oboj
ħ
tnie przej
Ļę
obok tematu nie zauwa
Ň
aj
Ģ
c
jednocze
Ļ
nie roli psychologii dynamicznej. Tego i
Ň
ka
Ň
dy rodzaj systemu perswazji zmienia si
ħ
w
okre
Ļ
lonych przedziałach czasu, mo
Ň
e ewoluowa
ę
, oraz si
ħ
zmienia
ę
.
Pani Winkowska-Nowak (2003) definiuje układ dynamiczny jako mog
Ģ
ce ewoluowa
ę
i
zmienia
ę
si
ħ
w czasie systemy. Badanie zmian układów dynamicznych w dyskretnym czasie
oznacza rozpatrywanie kolejnych okresów. Sytuacja taka wyst
ħ
puje gdy nie mamy do czynienia z
zmianami, których nie mo
Ň
emy zmierzy
ę
w czasie ci
Ģ
głym, wyst
ħ
puj
Ģ
wi
ħ
c skokowo, lub
zjawiskowo. Manipulacja mo
Ň
e by
ę
procesem ewoluuj
Ģ
cym, oraz zmieniaj
Ģ
cym si
ħ
na linii czasu.
Wpływ wywierany na drug
Ģ
osob
ħ
za pomoc
Ģ
warunkowania klasycznego i systemu kotwic jest
rozci
Ģ
gni
ħ
ty w czasie i wyst
ħ
puje skokowo, dlatego równie
Ň
jest układem dyskretnym.
Gdy wyja
Ļ
niłem ju
Ň
czym zajmuj
Ģ
si
ħ
dane doktryny, mo
Ň
emy skupi
ę
si
ħ
na głównym
temacie pracy. W NLP istnieje termin zwany kotwiczeniem, który mo
Ň
na uzna
ę
za “synonim”
psychologicznego warunkowania klasycznego. Za autora warunkowania klasycznego uwa
Ň
a si
ħ
Iwana Pietrowicza Pawłowa, mi
ħ
dzy innymi uhonorowanego Nagrod
Ģ
Nobla (medycyna). Był on
te
Ň
pierwsz
Ģ
osob
Ģ
, która przeprowadziła eksperymenty nad warunkowaniem klasycznym. Pwałow
w swoim badaniu zauwa
Ň
ył,
Ň
e podawaniu psu pokarmu towarzyszy du
Ň
e wydzielanie
Ļ
liny z
pyska. Odruch ten został nazwany reakcj
Ģ
bezwarunkow
Ģ
– poniewa
Ň
jest ona wrodzona i
automatyczna, nie wymaga uczenia si
ħ
. Jako przedstawiciel nurtu behawiorystycznego uznał,
Ň
e
jest to reakcja na dany bodziec, czyli w tym przypadku podawany pokarm (nazwany
bezwarunkowym bod
Ņ
cem). Przeprowadzane do
Ļ
wiadczenie polegało na ekspozycji dodatkowego
bod
Ņ
ca (bodziec warunkowy), który miał towarzyszy
ę
bod
Ņ
cowi bezwarunkowemu, który jak
wiemy prowadził do reakcji bezwarunkowej – wydzielania
Ļ
liny. Okazało si
ħ
,
Ň
e po kilku
powtórzeniach towarzysz
Ģ
cego bod
Ņ
ca (warunkowego) – sygnału d
Ņ
wi
ħ
kowego, wraz z bod
Ņ
cem
bezwarunkowym (pokarmem) wytworzył si
ħ
mechanizm warunkowania. Pies, który nauczył si
ħ
,
Ň
e
sygnał d
Ņ
wi
ħ
kowy towarzyszy wydawaniu pokarmu zaczynał si
ħ
Ļ
lini
ę
na sam sygnał d
Ņ
wi
ħ
kowy.
Ekspozycj
ħ
bod
Ņ
ca warunkowego i bezwarunkowego Pawłow nazwał wzmocnieniem bod
Ņ
ca
warunkowanego. Jak dowodz
Ģ
pó
Ņ
niejsze eksperymenty najwi
ħ
ksz
Ģ
skuteczno
Ļę
warunkowania
klasycznego ma ekspozycja bod
Ņ
ca warunkowego i bezwarunkowego w odst
ħ
pie czasowym około
0,5 sekundy. Cz
ħĻę
badaczy dochodzi do wniosku,
Ň
e nale
Ň
y eksponowa
ę
bodziec warunkowy z
bezwarunkowym 10 razy, tak by wytworzy
ę
jak najsilniejsze poł
Ģ
czenie. Badania te jednak nie
uzyskały swojego potwierdzenia w innych replikacjach – badani cz
ħ
sto warunkowali si
ħ
o wiele
szybciej.
Twórcy NLP bazuj
Ģ
c na warunkowaniu klasycznym, postanowili pój
Ļę
jeszcze kilka
kroków dalej. Podczas kotwiczenia, wyj
Ļ
ciowym punktem jest odkrycie Pawłowa, jednak NLP jako
doktryna sprzyjaj
Ģ
ca rozwojowi osobistemu zadała sobie du
Ň
o pyta
ı
, zanim znalazła odpowied
Ņ
.
Ka
Ň
dy czasami czuje,
Ň
e jest wyj
Ģ
tkowo pobudzony, ma dobry nastrój, cieszy si
ħ
Ň
yciem, potrafi
skoncentrowa
ę
uwag
ħ
, czy szybciej przyswaja
ę
wiedz
ħ
. Istnieje wiele stanów emocjonalnych
uwa
Ň
anych powszechnie za pozytywne i sprzyjaj
Ģ
ce rozwojowi. NLP zaproponowało model, który
kotwiczy(warunkuje) pozytywne odczucia, tak by móc je przywoła
ę
w dowolnym momencie.
Celem tego zabiegu jest spowodowanie po
ŇĢ
danej reakcji i wywołanie odpowiedniego stanu
emocjonalnego. Przykładowo, gdy musimy pracowa
ę
i przydałoby si
ħ
zwi
ħ
kszenie koncentracji,
wi
ħ
ksza odporno
Ļę
na stres, czy wzmocnienie organizmu, które zapobiegnie przysypianiu wówczas
“odpalamy” kotwic
ħ
, która jest odpowiedzialna za dany stan emocjonalny w naszym organizmie. W
NLP wyró
Ň
niamy równie
Ň
kotwice suwakowe – samo warunkowanie przebiega identycznie, jak
przy typowym kotwiczeniu, jednak bodziec musi móc zmienia
ę
pozycj
ħ
, lub nat
ħŇ
enie – dzi
ħ
ki
czemu jeste
Ļ
my wstanie kontrolowa
ę
nasilenie po
ŇĢ
danego stanu (zwi
ħ
ksza
ę
i zmniejsza
ę
). Ró
Ň
nica
pomi
ħ
dzy warunkowaniem klasycznym, a kotwiczeniem polega na tym,
Ň
e niekoniecznym
elementem jest “prawdziwy pokarm” (bezwarunkowy bodziec), wystarczy wytworzy
ę
wyobra
Ň
enie
tego pokarmu u danej osoby, tak by była ona w stanie emocjonalnym zbli
Ň
onym do tego
towarzysz
Ģ
cego danej sytuacji i wówczas zacz
Ģę
warunkowa
ę
. NLP zakłada,
Ň
e mo
Ň
na przej
Ļę
z
dowolnego stanu np. przygn
ħ
bienia, do stanu pełni szcz
ħĻ
cia i energii do
Ň
ycia. Jednak by tego
dokona
ę
nie wystarczy posłu
Ň
y
ę
si
ħ
jednym warunkowaniem, lecz stworzy
ę
pewien ła
ı
cuch
kotwic, gdy
Ň
stan przygn
ħ
bienia znajduje si
ħ
“za daleko” od stanu szcz
ħĻ
cia. Ła
ı
cuch kotwic w
NLP ewoluuje i jest skokowym procesem, który ma pewne szczeble, id
Ģ
c w czasie po konkretnie
wyznaczonych punktach jeste
Ļ
my wstanie uzyska
ę
po
ŇĢ
dany efekt, je
Ň
eli jednak zakłócimy proces
przez za du
Ň
y „przeskok” proces nie wyjdzie.
Aby stworzy
ę
takie warunkowanie, NLP-owcy proponuj
Ģ
znalezienie odpowiednich stanów
emocjonalnych pomi
ħ
dzy, czyli np. stanu zaciekawienia i spełnienia. Wówczas kotwiczymy trzy
stany i “odpalamy” ka
Ň
da kotwic
ħ
zgodnie z kolejno
Ļ
ci
Ģ
zaprezentowan
Ģ
na rysunku “strzałka
stanów emocjonalnych”. Warunkowanie w NLP polega
ę
mo
Ň
e zarówno na warunkowaniu
klasycznym, czyli gdy prze
Ň
ywamy stan podniecenia, warunkujemy ten stan na dany bodziec, lub
te
Ň
wprowadzeniu danej osoby w ten stan, oraz wzmocnieniu go. Wprowadzanie w po
ŇĢ
dany stan
Plik z chomika:
selatemmix
Inne pliki z tego folderu:
Warunkowanie klasyczne i łańcuch kotwic w nlp.pdf
(257 KB)
Richard Bandler, John La Valle - Alchemia Manipulacji.pdf
(1042 KB)
Richard Bandler,John Qrinder - Z zab w ksiezniczki.pdf
(928 KB)
Andrzej Batko - Sztuka Perswazji I Manipulacji.doc
(663 KB)
Andrzej Batko - Język Perswazji.pdf
(512 KB)
Inne foldery tego chomika:
Amulety Aury Czakry Leczenie Muzyka Aromaterapia Szamanizm Telepatia Telekineza i Inne
Hipnoza
Horoskopy
Huna
I Ching
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin