doktryny_skrypt.doc

(739 KB) Pobierz
LIBERALIZM + LIBERALIZM + LIBERALIZM + LIBERALIZM

Współczesne  doktryny  polityczne

LIBERALIZM

 

Istota i Źródła Liberalizmu

 

Źródła liberalizmu:

·         śladowe elementy " sofiści, epikurejczycy, stoicy

·         chrześcijaństwo przejęło niektóre elementy stoików

·         XVII w. " podstawy dla liberalizmu: z jednej strony szkoła prawa naturalnego (Huig de Groot i Samuel Pufendorf), z drugiej filozofia Thomasa Hobbesa i Barucha Spinozy

o       pierwszą pełną doktryną liberalną " myśl Johna Locke’a (Dwa traktaty o rządzie, 1689)

·         XVIII w. " oświecenie francuskie (Charles Louis de Montesquieu, O duchu praw – instytucjonalny wymiar liberalizmu; Denis Diderot i Marie Jean Condorcet – wiara w postęp) i oświecenie szkockie (David Hume, Adam Smith, Adam Ferguson – podstawy liberalnej ekonomii politycznej + zależność między rozwojem gospodarczym a liberalną strukturą polityczną)

·         rewolucje amerykańska i francuska wprowadziły liberalizm do politycznej i konstytucyjnej praktyki obu kontynentów (Deklaracja Niepodległości, 1776 i Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela, 1789; konstytucje amerykańska, 1787 i francuska, 1791)

·         nazwa liberalizm " partia wolności liberales, zawiązana w hiszpańskich Kortezach w 1812 r.

 

Filozoficzna perspektywa liberalizmu:

·         przekonanie o indywidualizmie

·         przekonanie o egalitaryzmie

·         przekonanie o uniwersalizmie

·         przekonanie o postępie

 

Liberalna konstrukcja teoretyczna:

·         jednostka jest podmiotem praw/uprawnień naturalnych

·         spośród tych praw najistotniejsza jest własność

·         władza polityczna w społeczeństwie i państwie pochodzi od wyposażonej w te uprawnienia jednostki

·         władza polityczna w społeczeństwie i państwie ma ograniczony charakter

·         legitymacja władzy rządzących i zobowiązanie do posłuszeństwa rządzonych opiera się na zgodzie tych ostatnich

·         społeczeństwo i państwo stanowią dobrowolne organizacje

·         struktura rządu odzwierciedla zasadę podziału władz, jaka ma służyć najskuteczniejszemu zabezpieczeniu uprawnień rządzonych

·         rządzonym przysługuje wobec rządzących prawo oporu w sytuacji, gdy uprawnienia rządzonych są przez nich systematycznie gwałcone

 

Nie każdy autor doktryny liberalnej zgadzał się ze wszystkimi powyższymi założeniami, aczkolwiek wszyscy traktowali je jako podstawowe elementy swojej argumentacji.

W zależności od okoliczności historycznych, politycznych etc. zmieniał się sposób doboru poszczególnych założeń i balans akcentu między nimi.

 

1.      Liberalizm XIX wieku

 

2.1. Liberalizm klasyczny

 

2.1.1. Klasyczny liberalizm w Wielkiej Brytanii – JEREMY BENTHAM

 

Wprowadzenie:

·         trzy nurty brytyjskiego liberalizmu:

o       wigowski

o       mieszczański (William Gladstone)

o       utylitarystyczny, radykalny " zdominował liberalizm brytyjski XIX w.

·         Jeremy Bentham (1748-1832) – twórca i najwybitniejszy przedstawiciel utylitaryzmu

·         w swoich pracach krytykował istniejące idee/instytucje polityczne i prawne

o       Wprowadzenie do zasad moralności i prawodawstwa, 1789

o       Fragment o rządzie, 1776

o       Katechizm reformy parlamentarnej, 1817

o       Kodeks konstytucyjny, 1830

·         autor schematu wzorowego więźnia, tzw. Panopticum (1791)

 

Psychologiczna i moralna teoria utylitaryzmu:

·         każde ludzkie działanie ma swoją przyczynę " natura poddaje nas „rządom przykrości i przyjemności”

·         poszukiwanie przyjemności czyni człowieka zdolnym do działania

·         przyjemność i dobro są koncepcyjnie tożsame

·         nie ma znaczenia, czy powodujemy własną przyjemność czy przyjemność innych

·         zasada użyteczności: zasada największego szczęścia największej ilości ludzi

Koncepcja funkcjonowania państwa:

·         Bentham opiera się na konkretnych faktach życia politycznego

·         władza rządu to „suma fizycznych władz wszystkich tych, których cechuje dyspozycja do wspierania go”

o       ten, któremu większość nie przejawia dyspozycji do posłuszeństwa nie jest suwerenem/nie ma władzy suwerennej

o       władza ta jest zmienna

·         b. słaba " zapewnia posłuszeństwo poddanych wzbudzanym w nich strachem

·         silna " posłuszeństwo wynika z całkowitego utożsamiania się z suwerenem

·         władza rządu sprowadza się do zdolności podporządkowania sobie poddanych " rząd czyni to wpływając na ich wolę lub ich ciało (przyjemność za posłuszeństwo etc.)

·         władza rządu jest ograniczona " jest sprawowana nad podanymi, którzy posiadają własne moralne, religijne czy społeczne przekonania

o       kierując się tymi przekonaniami, poddani ograniczają działania suwerena; rząd nie może podejmować działań przeciw przekonaniom – groźba rebelii

·         działania rządu, tak jak działania każdego człowieka, motywowane są interesem własnym

o       inaczej może postąpić tylko w wypadku oczekiwanej przyjemności/kary

o       nagrody zbyt kosztowne, więc jedynie kara " przegrana w następnych wyborach

o       Bentham za możliwie najszerszym prawem wyborczym

o       poza tym konieczna silna opinia publiczna ukształtowana przez wolną prasę, która cieszy się dostępem do urzędów państwowych w celu uzyskania niezbędnych informacji o działaniach rządu

 

Realizacja zasady użyteczności:

·         istota realizacji jej przez rząd sprowadza się do stworzenia warunków, w których ludzie świadczą sobie wzajemnie usługi

o       usługa – „każde działanie, przez które człowiek powoduje przyjemność po stronie innych”

·         większość usług ludzie świadczą sobie wzajemnie na skutek społecznego instynktu (części natury ludzkiej)

·         są usługi niezwykle ważne dla życia publicznego " rząd musi wymóc ich świadczenie (kara za zaniechanie)

o      

leżą one u podstaw zobowiązań i  uprawnień

·         zobowiązanie " powinność zachowania, które jest wymuszone zagrożeniem doznania przykrości, wynikającej z perspektywy wymierzenia kary; kreuje ona u drugiej osoby uprawnienie: zobowiązanie jednej osoby do zaniechania naruszenia życia i mienia powoduje powstanie uprawnienia do życia i mienia drugiej osoby

·         rząd jest instytucją zapewniającą społeczeństwu kompleks usług, sprowadzających się do precyzowania i wymuszania wzajemnych zobowiązań i uprawnień

·         rząd:

o       winien zapobiegać utracie życia,  zdrowia, czci, mienia, warunków życia (stosunki z innymi)

o       winien przezwyciężyć nędzę poprzez zapewnienie każdemu utrzymania, które sprowadza się do „wszystkiego, czego brak powoduje fizyczne cierpienie”

·         tam, gdzie nie każdy potrafi sobie zapewnić utrzymanie, konieczna interwencja rządu

o       unikanie prawnego i społecznego chaosu, co nakłada zobowiązanie wymuszania dotrzymywania umów

·         rząd powinien realizować zasadę użyteczności, podejmując wielorakie wysiłki także poza bezpośrednim oddziaływaniem powyższego systemu normatywnego:

o       I grupa " nie tylko ochrona własności czy wymuszanie poszanowania umów, ale stanowcza interwencja w procesy rynku (wspieranie ruchu wynalazczego etc.)

o       II grupa " inżynieria społeczna – ograniczanie nierówności, ale w sposób selektywny (bo np. nierówności polityczne są konieczne dla sprawowania władzy w państwie)

·         nierówności moralne i intelektualne winny pozostać poza oddziaływaniem rządu, natomiast polityczne i ekonomiczne wymagają jego interwencji

o       III grupa " celem stworzenie atmosfery życzliwości, w której wszyscy czują się zachęceni do świadczenia sobie wzajemnych usług, wykraczających daleko poza zobowiązania wynikające ze stosunków prawnych

 

Liberalizm Benthama:

·         radykalne ujęcie równości " postulat demokracji opartej na powszechnym prawie wyborczym oraz promocja republikańskiej formy rządów we własnym kraju

·         kwestionował koncepcję uprawnień naturalnych jednostki i ograniczonego zakresu władzy państwowej:

o       rząd aktywnym partnerem całego społeczeństwa i każdego jego członka, który przejmuje na siebie trud jego pomyślności, a więc szczęścia (rząd już nie jest aktywnym stróżem naturalnych uprawnień)

o       ALE: uprawnienia jednostek (pomimo pochodzenia od państwa) nie pozwalają temu państwu na ich pogwałcenie, nawet w sytuacji, która wydawałaby się konieczna dla zapewnienie szczęścia społeczeństwu

·         kontynuatorzy myśli Benthama " James Mill (1773-1836) i John Austin (1790-1859)

 

 

2.1.2. Klasyczny liberalizm we Francji – BENJAMIN CONSTANT

 

Wprowadzenie:

·         impulsem dla rozwoju liberalizmu we Francji rewolucja francuska, przedmiotem krytyki – myśl Rousseau

o       Abbe Sieyes – wyprowadzał z suwerenności narodu zasadę rządu przedstawicielskiego " udział w sprawowaniu władzy nie jest obowiązkiem obywateli, ale następstwem upoważnienia jednych do reprezentacji interesów drugich

o       Anne-Louise-Germaine de Staël (Rozważania o rewolucji francuskiej, 1818) " pierwsza liberalna analiza rewolucji; I okres rewolucji położył kres absolutyzmowi, terror jakobinów narzucił egalitaryzm; z tej anarchii wyłonił się liberalizm proponujący monarchię konstytucyjną opartą na solidnych zasadach moralnych, wynikających z silnych przekonań obywateli

·         Benjamin Henry Constant de Rebecque (1767-1830):

o       traktował Rousseau jako swojego przeciwnika, był pod wpływem szkockiego i francuskiego oświecenia (Voltaire), później myśli niemieckiej (Schelling)

o       bronił wolności jednostki " wymaga ona ograniczonego charakteru władzy państwowej

o       wprowadzanie etosu klasycznego republikanizmu w czasach nowożytnych stanowi anachronizm (jednostka będzie kompletnie podporządkowana państwu) (O duchu podboju i uzurpacji, 1814)

o       stworzył nowoczesną teorię monarchii konstytucyjnej (Wykłady z polityki konstytucyjnej, 1814)

 

Wolność starożytnych a nowożytnych:

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin