Plan maj 3 latki.doc

(182 KB) Pobierz

PLAN PRACY wychowawczo - dydaktycznej na m-c maj 2010r.
Grupa dzieci 3-letnich.

Opracowała mgr Izabela Frankowska

MAJ

Snuj się snuj bajeczko.

Dziecko:

 

  • Wie jak  właściwie  należy obchodzić  się z książką.
  • Zna  świat wartości uniwersalnych np. dobro, prawda, miłość.
  • Podejmuje próby  oceny  różnych postaw bohaterów literackich i filmowych (bajkowych).

 

Moja rodzina

Dziecko:

 

  • Wzmacnia więzi uczuciowe z rodziną,  wyraża własne uczucia miłości, przywiązania, szacunku do mamy i taty;
  • Samorzutnie wypowiada się, odwołując się do własnych przeżyć;
  • Rozwija wyobraźnię plastyczną, sprawnie posługuje się pędzlem, rozwija wrażliwość kolorystyczną oraz płynność ruchów.

SNUJ SIĘ SNUJ BAJECZKO.

 

  CEL GŁÓWNY               dziecko: wie, jak należy się zachować na uroczystościach, np. na koncercie, festynie, przedstawieniu, w teatrze, w kinie

CEL KSZTAŁCĄCY:    Kształtowanie emocjonalnego stosunku do książki, jako źródła przeżyć i doświadczeń; słuchanie bajek i opowiadań

CELE OPERACYJNE: dziecko:  - wie jak  właściwie  należy obchodzić  się z książką;

-  zna świat wartości uniwersalnych np. dobro, prawda, miłość.

-  podejmuje próby  oceny  różnych postaw bohaterów literackich i filmowych (bajkowych) ,

-  podejmuje próbę odwołania się do wiadomości i spostrzeżeń, wzbogaca słownik o nowe wyrazy, nabywa swobodę w samorzutnym wyrażaniu swych myśli i przeżyć.

III  Zajęcia dydaktyczne

 

Treści programowe

Zadanie, metody pracy, przewidziane efekty pracy wychowawczo-dydaktycznej (cele operacyjne) dzieci powinny …

 

W świecie sztuki Teatr

 

- Udział w przedstawieniach teatralnych:

•  oglądanie przedstawień teatralnych dla dzieci w przedszkolu

•  uczestniczenie w zabawach naśladowczych :naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi i zwierząt.

(Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej s 53.).

 

W świecie sztuki Literatura i czasopisma

 

- Kontakt z literaturą i czasopismami:

•  oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki

•  słuchanie fragmentów książek i czasopism

 

(Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej s.52 ).

 

1. „Wędrująca bajka Cz. Kądraciuk – recytacja wiersza – dzieci powinny:  uważnie wysłuchać wiersz ze zrozumieniem oraz swobodnie  wypowiadać się na temat wiersza; rozwijać pamięć odtwórczą,  zwrócić uwagę na prawidłową recytację – modulację głosu i właściwy sposób oddychania    (Podstawa Programowa Ad 3 p 1; Ad 14 p.5)

2. Kolorowa książka” – śpiewanie piosenki - dzieci powinny: zapoznać się z treścią i melodią piosenki, podjąć próbę zaśpiewania piosenki zbiorowo lub indywidualnie, (Podstawa Programowa Ad. 8 p.1;)

3. „Półki z książkami – zab. dyd. – zapoznanie ze sposobem mierzenia przedmiotów, rozumienie stałości miary, używanie określeń: wysoki, niski; zdobywanie doświadczeń sprzyjających spostrzeganiu cech przedmiotów wykazujących małe różnice  (Podstawa Programowa Ad.13 p5;)

4. Rytmika . (Podstawa Programowa Ad 8  p.1,2,3;)

 

5. „Przygoda Kubusia Puchatka” - wykonania książeczki w grupie (album grupy) zainspirowane  wierszem T. Kubiaka  „Kup mi mamo książeczkę”; dzieci powinny: współtworz książeczkę, samodzielnie projektować  i wybr technikę wykonania karteczki do książeczki; wykorzystać różnorodny materiał plastyczny; integrować się z grupą w trakcie zajęcia (Podstawa Programowa Ad.9 p.2,)

 

6. „Złota rybka teatr cieni - dzieci powinny: analizować treść, podjąć próbę  wnioskowania oraz klasyfikowania zachowań pozytywnych i negatywnych, dzielić się przemyśleniami – nabywanie śmiałości podczas wypowiadania się przed grupą; (Podstawa Programowa  Ad.7 p13; Ad.14  p.2,5)

 

7. Kolorowa książka” zabawa ilustracyjna do piosenki - dzieci powinny: odzwierciedlić ruchem rytm i melodię piosenki – rozwijać pomysłowości, odróżnić i określić tempo: szybko, wolno, średnio szybko przedstawić melodię i rytm prostymi elementami ruchu, kształcić poczucie rytmu.; (Podstawa Programowa Ad.8 p 1,2)

 

8. „Krasnoludki i wielkoludy – zab. dyd.– rozwijanie umiejętności mierzenia przedmiotów, rozumienie stałości miary, używanie określeń: wysoki, niski, zdobywanie doświadczeń sprzyjających spostrzeganiu wielkościowych przedmiotów poprzez przykładanie   (Podstawa Programowa Ad.13 p.5;)

9. Rytmika   (Podstawa Programowa Ad.8 p.1,2,3;) ;

 

10. „Zakładka do książki” – stemplowanie dzieci powinny: poznać nową technikę plastyczną, estetycznie wykonać pracę, doskonalić umiejętność kompozycyjne – samodzielne planowanie rozmieszczenia poszczególnych elementów na kartonie. Zapoznanie z pojęciem kwiaty chronione  (Podstawa Programowa Ad. 9 p 2;)

 

Inne Formy Pracy

 

I Zabawy samorzutne, dowolne (lub z niewielką pomocą nauczyciela)

 

Zabawy poranne:

§         „Łagodne budzenie”, „Myszki do norek”, „Jaskółki do gniazd”,  zabawy ruchowo--naśladowcze: Spacer po zamku „Co robi moja ręka”; zabawa muzyczno - ruchowa „Komu królewską koronę?, Jestem cieniem” , - wspomaganie prawidłowego rozwoju - rozwijanie sprawności  fizycznej dzieci

Zabawa ruchowa:

§       „Praca mrówek  - wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem czworakowania rozwijanie umiejętności pokonywania przeszkód podczas czworakowania,

poruszanie się na czworakach w różnych kierunkach; do przodu i do tyłu;

§       „Koniki biorą przeszkodę – wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem skoku kształcenie umiejętności wykonywania prawidłowego podskoku, zeskoku i przeskoku, rozwijanie umiejętności prawidłowego odbicia się ;

 

§       „Bawimy się wesoło” -  zabawy samorzutne manipulacyjno konstrukcyjne, tematyczne, układanie puzzli, rysowanie, kolorowanie, oglądanie książeczek wg zainteresowań dzieci, zabawy indywidualne w wybranych kącikach , rysowanie, lepienie, budowanie; 

ü    zabawy dowolne w kącikach zainteresowań wg upodobań. Korzystanie ze sprzętu i zabawek zgodnie z ustalonymi regulaminami - nie wyrywanie koledze zabawek

ü    zabawy konstrukcyjno-manipulacyjne: budowanie dowolnych konstrukcji , rozwijanie wyobraźni przestrzennej.

ü    zwrócenie uwagi na nie podnoszenie głosu podczas zabawy

ü    uznawanie wzajemnych praw do zabawy

ü    rozwijanie umiejętności pracy w ciszy i spokoju, rozwijanie sprawności manualnej

ü    zabawa tematyczna – samodzielne dobieranie pomocy do zabawy, wczuwanie  się w rolę, uznawanie wzajemnych praw do wspólnej zabawy.

ü    rysowanie na temat dowolny; - wdrażanie do zagospodarowania całej powierzchni kartki rozwijanie pomysłowości- próby nazywania swoich prac

ü    samodzielne zagospodarowanie czasu, przestrzeganie ustalonych norm zabaw w grupie, odkładanie zabawki na miejsce po zabawie

ü    rozwijanie prawidłowej analizy i syntezy wzrokowej

ü    Przestrzeganie zasady nieprzeszkadzania kolegom w zabawie i pracy

§       „Królewski bal” – zabawa tematyczna – samodzielny dobór pomocy, rekwizytów, swobodne odgrywanie przyjętej na siebie roli; próby odzwierciedlania w zabawie znanych sytuacji;

 

II Zabawy na powietrzu- gry i zabawy ruchowe, obserwacje przyrodnicze, zajęcia sportowe, spacery i wycieczki

 

§       „Kto na spacer wyruszy ten otwiera oczy i uszy” – zabawa tropiąca – pobudzenie do obserwacji przyrodniczych, zapoznanie ze zmianami atmosferycznymi typowymi dla wiosny: silniejsze oddziaływanie promieni słonecznych, wyższe  temperatury, wdrażanie do prawidłowego ubierania się zależnie od temperatury.

§       „Wiosenne zabawy” – spacer połączony z zabawą na świeżym powietrzu - przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy na powietrzu

§       „Majowy spacer– spacer w pobliżu przedszkola:

ü    obserwowanie zmian jakie zaszły w przyrodzie, umiejętność dostrzegania zmienności warunków pogodowych w okresie ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin