PLAN PRACY wychowawczo - dydaktycznej na m-c maj 2010r.Grupa dzieci 3-letnich.
Opracowała mgr Izabela Frankowska
MAJ
Snuj się snuj bajeczko.
Dziecko:
Moja rodzina
SNUJ SIĘ SNUJ BAJECZKO.
CEL GŁÓWNY: dziecko: wie, jak należy się zachować na uroczystościach, np. na koncercie, festynie, przedstawieniu, w teatrze, w kinie
CEL KSZTAŁCĄCY: Kształtowanie emocjonalnego stosunku do książki, jako źródła przeżyć i doświadczeń; słuchanie bajek i opowiadań,
CELE OPERACYJNE: dziecko: - wie jak właściwie należy obchodzić się z książką;
- zna świat wartości uniwersalnych np. dobro, prawda, miłość.
- podejmuje próby oceny różnych postaw bohaterów literackich i filmowych (bajkowych) ,
- podejmuje próbę odwołania się do wiadomości i spostrzeżeń, wzbogaca słownik o nowe wyrazy, nabywa swobodę w samorzutnym wyrażaniu swych myśli i przeżyć.
III Zajęcia dydaktyczne
Treści programowe
Zadanie, metody pracy, przewidziane efekty pracy wychowawczo-dydaktycznej (cele operacyjne) dzieci powinny …
W świecie sztuki Teatr
- Udział w przedstawieniach teatralnych:
• oglądanie przedstawień teatralnych dla dzieci w przedszkolu
• uczestniczenie w zabawach naśladowczych :naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi i zwierząt.
(Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej s 53.).
W świecie sztuki Literatura i czasopisma
- Kontakt z literaturą i czasopismami:
• oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki
• słuchanie fragmentów książek i czasopism
(Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej s.52 ).
1. „Wędrująca bajka” Cz. Kądraciuk – recytacja wiersza – dzieci powinny: uważnie wysłuchać wiersz ze zrozumieniem oraz swobodnie wypowiadać się na temat wiersza; rozwijać pamięć odtwórczą, zwrócić uwagę na prawidłową recytację – modulację głosu i właściwy sposób oddychania (Podstawa Programowa Ad 3 p 1; Ad 14 p.5)
2. „Kolorowa książka” – śpiewanie piosenki - dzieci powinny: zapoznać się z treścią i melodią piosenki, podjąć próbę zaśpiewania piosenki zbiorowo lub indywidualnie, (Podstawa Programowa Ad. 8 p.1;)
3. „Półki z książkami” – zab. dyd. – zapoznanie ze sposobem mierzenia przedmiotów, rozumienie stałości miary, używanie określeń: wysoki, niski; zdobywanie doświadczeń sprzyjających spostrzeganiu cech przedmiotów wykazujących małe różnice (Podstawa Programowa Ad.13 p5;)
4. Rytmika . (Podstawa Programowa Ad 8 p.1,2,3;)
5. „Przygoda Kubusia Puchatka” - wykonania książeczki w grupie (album grupy) zainspirowane wierszem T. Kubiaka „Kup mi mamo książeczkę”; dzieci powinny: współtworzyć książeczkę, samodzielnie projektować i wybrać technikę wykonania karteczki do książeczki; wykorzystać różnorodny materiał plastyczny; integrować się z grupą w trakcie zajęcia (Podstawa Programowa Ad.9 p.2,)
6. „Złota rybka” – teatr cieni - dzieci powinny: analizować treść, podjąć próbę wnioskowania oraz klasyfikowania zachowań pozytywnych i negatywnych, dzielić się przemyśleniami – nabywanie śmiałości podczas wypowiadania się przed grupą; (Podstawa Programowa Ad.7 p13; Ad.14 p.2,5)
7. Kolorowa książka” zabawa ilustracyjna do piosenki - dzieci powinny: odzwierciedlić ruchem rytm i melodię piosenki – rozwijać pomysłowości, odróżnić i określić tempo: szybko, wolno, średnio szybko przedstawić melodię i rytm prostymi elementami ruchu, kształcić poczucie rytmu.; (Podstawa Programowa Ad.8 p 1,2)
8. „Krasnoludki i wielkoludy” – zab. dyd.– rozwijanie umiejętności mierzenia przedmiotów, rozumienie stałości miary, używanie określeń: wysoki, niski, zdobywanie doświadczeń sprzyjających spostrzeganiu wielkościowych przedmiotów poprzez przykładanie (Podstawa Programowa Ad.13 p.5;)
9. Rytmika (Podstawa Programowa Ad.8 p.1,2,3;) ;
10. „Zakładka do książki” – stemplowanie – dzieci powinny: poznać nową technikę plastyczną, estetycznie wykonać pracę, doskonalić umiejętność kompozycyjne – samodzielne planowanie rozmieszczenia poszczególnych elementów na kartonie. Zapoznanie z pojęciem kwiaty chronione (Podstawa Programowa Ad. 9 p 2;)
Inne Formy Pracy
I Zabawy samorzutne, dowolne (lub z niewielką pomocą nauczyciela)
Zabawy poranne:
§ „Łagodne budzenie”, „Myszki do norek”, „Jaskółki do gniazd”, zabawy ruchowo--naśladowcze: „Spacer po zamku” „Co robi moja ręka”; zabawa muzyczno - ruchowa „Komu królewską koronę?”, „Jestem cieniem” , - wspomaganie prawidłowego rozwoju - rozwijanie sprawności fizycznej dzieci
Zabawa ruchowa:
§ „Praca mrówek” - wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem czworakowania– rozwijanie umiejętności pokonywania przeszkód podczas czworakowania,
poruszanie się na czworakach w różnych kierunkach; do przodu i do tyłu;
§ „Koniki biorą przeszkodę” – wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem skoku – kształcenie umiejętności wykonywania prawidłowego podskoku, zeskoku i przeskoku, rozwijanie umiejętności prawidłowego odbicia się ;
§ „Bawimy się wesoło” - zabawy samorzutne manipulacyjno konstrukcyjne, tematyczne, układanie puzzli, rysowanie, kolorowanie, oglądanie książeczek wg zainteresowań dzieci, zabawy indywidualne w wybranych kącikach , rysowanie, lepienie, budowanie;
ü zabawy dowolne w kącikach zainteresowań wg upodobań. Korzystanie ze sprzętu i zabawek zgodnie z ustalonymi regulaminami - nie wyrywanie koledze zabawek
ü zabawy konstrukcyjno-manipulacyjne: budowanie dowolnych konstrukcji , rozwijanie wyobraźni przestrzennej.
ü zwrócenie uwagi na nie podnoszenie głosu podczas zabawy
ü uznawanie wzajemnych praw do zabawy
ü rozwijanie umiejętności pracy w ciszy i spokoju, rozwijanie sprawności manualnej
ü zabawa tematyczna – samodzielne dobieranie pomocy do zabawy, wczuwanie się w rolę, uznawanie wzajemnych praw do wspólnej zabawy.
ü rysowanie na temat dowolny; - wdrażanie do zagospodarowania całej powierzchni kartki rozwijanie pomysłowości- próby nazywania swoich prac
ü samodzielne zagospodarowanie czasu, przestrzeganie ustalonych norm zabaw w grupie, odkładanie zabawki na miejsce po zabawie
ü rozwijanie prawidłowej analizy i syntezy wzrokowej
ü Przestrzeganie zasady nieprzeszkadzania kolegom w zabawie i pracy
§ „Królewski bal” – zabawa tematyczna – samodzielny dobór pomocy, rekwizytów, swobodne odgrywanie przyjętej na siebie roli; próby odzwierciedlania w zabawie znanych sytuacji;
II Zabawy na powietrzu- gry i zabawy ruchowe, obserwacje przyrodnicze, zajęcia sportowe, spacery i wycieczki
§ „Kto na spacer wyruszy ten otwiera oczy i uszy” – zabawa tropiąca – pobudzenie do obserwacji przyrodniczych, zapoznanie ze zmianami atmosferycznymi typowymi dla wiosny: silniejsze oddziaływanie promieni słonecznych, wyższe temperatury, wdrażanie do prawidłowego ubierania się zależnie od temperatury.
§ „Wiosenne zabawy” – spacer połączony z zabawą na świeżym powietrzu - przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy na powietrzu
§ „Majowy spacer” – spacer w pobliżu przedszkola:
ü obserwowanie zmian jakie zaszły w przyrodzie, umiejętność dostrzegania zmienności warunków pogodowych w okresie ...
Vrisea