PLAN PRACY wychowawczo - dydaktycznej na m-c wrzesień 2009r.Grupa dzieci 3-letnich.
Opracowała mgr Izabela Frankowska
WRZESIEŃ
Pierwszy raz w przedszkolu
Dziecko:
Jesień w sadzie i ogrodzie
PIERWSZY RAZ W PRZEDSZKOLU
CEL GŁÓWNY: Dziecko: przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej ( stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych
CEL KSZTAŁCĄCY: Kształcenie orientacji w pomieszczeniach przedszkola, zapoznanie dzieci z pomieszczeniami, z których najczęściej będą korzystały.
CELE OPERACYJNE: dziecko: - wyraża swoje życzenia i racje w kontaktach z innymi dziećmi, korzysta w razie potrzeby z pomocy nauczycielki jako pośrednika.
- zgłasza potrzeby i napotkane trudności w czasie zabaw i wykonywanych czynności.
- szanuje wspólne zabawki i odkłada je na wyznaczone miejsce.
- doskonali czynności samoobsługowe w zakresie spożywania posiłków oraz ubierania się
III Zajęcia dydaktyczne
Treści programowe
Zadanie, metody pracy, przewidziane efekty pracy wychowawczo-dydaktycznej (cele operacyjne) dziecko …
To ja
− Podawanie informacji o sobie:
• podawanie imienia, nazwiska, adresu.
− Samodzielne wykonywanie czynności samoobsługowych:
• ściąganie ubrań, butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu w szatni,
• zakładanie ubrań, butów,
• korzystanie z toalety.
Nasza grupa
− Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie:
• poznanie imion i nazwisk dzieci z grupy,
• przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.
− Rozwijanie wzajemnych relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji:
• dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich.
(Nasze przedszkole. Program wychowania przedszkolnego).
1. Misio Zysio poznaje salę – słuchanie opowiadania ilustrowanego pacynką. Rozmowa połączona z obserwacją – dziecko wie jak wygląda jego sala, łazienka, jak nazywa się grupa, do której będzie uczęszczać poznaje znaczki rozpoznawcze. Zna umiejscowienie zabawek w sali. (Podstawa Programowa Ad.1 p. 1,2;)
2. „Jak masz na imię?” - zabawa integrująca grupę – dziecko adaptuje się w nowym środowisku; integruje się z grupą, wymienia imiona kolegów (Podstawa Programowa Ad. 1 p.5;)
3. „Ręcznikowa bajeczka” - słuchanie opowiadania nauczycielki na podstawie utworu M. Kownackiej – dziecko rozumie konieczność mycia rąk i utrzymywania w czystości swojego ciała; poznaje kolejne etapy mycia rąk w połączeniu z praktycznym działaniem, wie, że należy zakręcać wodę. (Podstawa Programowa Ad.2 p1,;)
4. „Gdzie mieszkają zabawki?” –rozmowa połączona z działaniem – dziecko: przygląda się zabawkom, nazywa je ustala ich stałe miejsce, zawiera pierwsze umowy (Kontrakt Grupowy) (Podstawa Programowa Ad 1 p.2;)
5. „Kto posprząta” I. Salach –słuchanie wiersza ilustrowanego pacynką – dziecko rozumie konieczność porządkowania miejsca zabawy; uważnie słucha treści i wie, dlaczego należy dbać o wspólne zabawki, dlaczego należy je odkładać na swoje miejsca; (Podstawa Programowa Ad.3 p.3, Ad.2 p.5;)
6. „Krasnoludki” – słuchanie piosenki – dziecko uczestniczy w zabawie rytmicznej, powtarza słowa piosenki, rytmicznie wyklaskuje refren piosenki (Podstawa Programowa Ad.8 p.1)
7. „Układamy klocki”- zabawa konstrukcyjna - dziecko potrafi układać klocki jeden na drugim i zbudować małe wieże i budowle; potrafi segregować klocki do odpowiednich pojemników. (Podstawa Programowa Ad.10 p 1
8. „W przedszkolu jest nas wiele” – słuchanie piosenki śpiewanej przez nauczycielkę – dziecko: podjęło próbę śpiewania z nauczycielką krótkich fragmentów; wie, że jest częścią grupy, dostrzega potrzeby innych; (Podstawa Programowa Ad.8 p.1)
9. „Słoneczko” - rysowanie kredkami świecowymi na temat dowolny – dziecko: potrafi prawidłowo trzymać kredki w dłoni oraz przyjmować poprawną pozycje podczas rysowania; wie, że kredka się łamie (Podstawa Programowa Ad.9 p.2;)
10. „O naszych wieszaczkach i pięknych znaczkach” M. Kownacka słuchanie opowiadania ilustrowanego obrazkiem – dziecko: potrafi słuchać krótkich opowiadań n-lki, umie wyróżnić na obrazkach i nazwać znane przedmioty, podejmuje próby wieszania ubrań przy własnym znaczku ; (Podstawa Programowa Ad. 1 p 1, 2;)
11 „Jestem sobie przedszkolaczek” – słuchanie piosenki śpiewanej przez nauczycielkę – dziecko: podjęło próbę śpiewania z nauczycielką krótkich fragmentów, reaguje w sposób umówiony na słowa piosenki; rozwija narządy mowy na zgłoskach ram tam tam; maszeruje po kole.; (Podstawa Programowa Ad.3 p3, Ad.2 p.4;)
12. „To ja” – zabawa matematyczna - oglądanie i nazywanie części ciała: dotykanie, przypatrywanie się, oglądanie wizerunku w lustrze i nazywanie wyróżnionych części (Podstawa Programowa Ad.13 p4;)
13. „Jestem sobie przedszkolaczek” – zabawa rytmiczna przy piosence – dziecko: zna sposób gry na bębenku, rytmicznie klaszcze; ilustruje piosenkę ruchem, podjęło próby rytmicznych podskoków podczas śpiewania piosenki potrafi zawiązać koło w czasie przerwy w muzyce; (Podstawa Programowa Ad.8 p 1,3;)
14. „Nasze ulepianki” - poznawanie właściwości plasteliny poprzez dzielenie jej na części, zlepianie, spłaszczanie, toczenie –dziecko ćwiczy dłonie i palce, podejmuje próbę uformowania kuli, potrafi wykorzystać w pracy podkładkę, wie, jak dzielić i zlepiać. (Podstawa Programowa Ad.9 p2;)
Inne Formy Pracy
I Zabawy samorzutne, dowolne (lub z niewielką pomocą nauczyciela)
Zabawy poranne:
§ „Stary niedźwiedź”
§ „Balonik”
§ „Głowa, ramiona, kolana, pięty”
§ „Jak masz na imię”
§ „Figury”
Zabawa ruchowa:
§ „Słonko świeci, deszczyk pada” - wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem orientacji – dziecko: słucha i rozumie polecenia;
§ „Układanie z klocków mozaikowych na temat dowolny” – dziecko podejmuje próby nazwania swoich wytworów
§ „Rodzinka”– zabawa paluszkowa dzieci pokazują kolejne palce ręki jednocześnie wypowiadając tekst;
§ ...
Vrisea