Planszowy Weteran 16 (lipiec 2011).pdf

(7887 KB) Pobierz
681985820 UNPDF
EMERSUS • CANICULAE
16
Bulge 20
Manewr w planszowych grach wojennych
Boots On he Ground
1
Jiří Slíva
681985820.006.png 681985820.007.png
Wraz z ukazaniem się tego numeru nasz periodyk ma okazję towarzyszyć Wam,
Drodzy Czytelnicy, w sezonie urlopowo-wakacyjnym. Tak się bowiem składa, że nawet,
gdy część z nas cieszy się czasem wolnym, producenci gier wojennych mają co najwyżej
przestoje produkcyjne... ale nie wakacje. „Kuźnia wojny” wciąż pracuje, co cieszyć może
o tyle, że wciąż pojawiają się nowe tytuły do zagrania i zrecenzowania. Cierpliwi zapewne
doczekają się gier opowiadających o wydarzeniach, które pamiętamy z niedawnych
dzienników telewizyjnych, bądź czytaliśmy o nich w gazetach lub na sieci.
Czy chcemy, czy też nie - możemy być świadkami skomplikowanych procesów
obecnych w dzisiejszym świecie. Część z nich możemy zaobserwować, jako symulacje, na
naszych stołach - ta możliwość wykorzystania, użycia historii wciąż nie jest (być może nigdy
nie będzie) szeroko rozpowszechniona. Wiem jednak, że choćby w najbliższym miesiącu
kości będą się toczyć, papierowe lub „igurkowe” wojska maszerować, a karty padać na stół.
Jeśli będziecie chcieli podzielić się swoimi przeżyciami, doświadczeniami
i zainteresowaniami - możecie zrobić to na łamach naszego pisma. Do zobaczenia za kilka
konwentów oraz planszówkowych premier!
Ryszard Tokarczuk
na etacie piszącego artykuły wstępne
współpracuje:
ze Stowarzyszeniem
Galicyjska Inicjatywa
Strategiczna
http://www.gis.manewry.vdl.pl
REDAKTOR NACZELNY
Ryszard Tokarczuk (RyTo)
WYDAWCA
E-MAIL REDAKCJI
weterani@gmail.com
Planszowy Weteran
SKŁAD
Ryszard Tokarczuk (RyTo)
Materiały zawarte w periodyku nie mogą być
w żaden sposób kopiowane bez uprzedniej, pisemnej
zgody redakcji.
Redakcja zastrzega sobie prawo do red-
agowania tekstów. Wszelkie znaki irmowe oraz to-
warowe, a także zdjęcia i obrazy są prawnie zastrzeżone
i zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych.
WSPÓŁPRACA
Cezary Domalski (Clown)
Łukasz Grabuń (Smerf Maruda)
Gabriel Szala (Archanioł)
Michał Stępowski (Profes)
2
681985820.008.png 681985820.009.png 681985820.001.png
Spis treści
Recenzje gier
Bulge 20............................................................................................................................................................4
Popular Front....................................................................................................................................................7
Labirynth .......................................................................................................................................................11
Boots On he Ground....................................................................................................................................15
303..................................................................................................................................................................18
Moskwa 1941.................................................................................................................................................20
Artykuł historyczny
Kontyngenty niemieckie w czasie wojny o niepodległość USA......................................................................23
Publicystyka
Manewr w planszowych grach wojennych......................................................................................................27
AAR - Partizan! .............................................................................................................................................30
Depesza z frontu
Inidel.............................................................................................................................................................32
Recenzje książek
Rok 1944. Dziesięć uderzeń Stalina................................................................................................................34
Ostrołęka (HB) ...............................................................................................................................................35
Nowości i zapowiedzi ......................................................................................................................................39
Chcielibyśmy gorąco podziękować następującym forum i serwisom www za zgodę na umieszczenie linku
do elektronicznej wersji czasopisma:
- Forum Zakładu Historii Wojskowej Instytutu Historii Uniwersytetu
im. A. Mickiewicza w Poznaniu (www.zhw.amu.edu.pl/forum)
- Forum „Centrum Symulacji Taktyczno-Operacyjnych” (www.taktyka.net)
- Forum „Gery” (www.forum.gery.pl)
- Forum „Gry Planszowe” (www.gry-planszowe.pl)
- Forum „Historycy” (www.historycy.org)
- Portal “Los Diablos Polacos” (http://www.diablospolacos.com/pages/pl/strona-glowna.php)
- Serwis i forum internetowe „Poltergeist” (www.polter.pl oraz www.planszowki.polter.pl)
- Forum „Strategy Fans” (http://psf.eui.org)
- Forum „Sztab” (www.sztab.com/forum)
- Forum „Wargamer” (www.wargamer.pl)
- Serwis i forum „Wargaming Zone” (http://wargaming.pl)
Szczególne podziękowania dla Forum „Galicyjska Inicjatywa Strategiczna” na którym mamy swoje podforum.
(www.gis.manewry.vdl.pl)
3
681985820.002.png
Bulge 20
Cezary “clown” Domalski
Wojenne gry planszowe w wiekszości przypad-
ków nie odwzorowują problemów dowódczych jedne-
go tylko szczebla hierarchii dowodzenia. Najczęściej
mamy do czynienia z co najmniej dwoma i więcej
szczeblami, ergo wydajemy rozkazy jako dowódca
armii, potem wydając rozkazy schodzimy coraz niżej
i niżej, a na końcu przesuwamy na mapie pojedyncze
bataliony. Różny jest efekt tego typu eksperymentów
– często mamy bowiem do czynienia ze żmudną
i długotrwałą rozgrywką, gdzie musimy rozdwajać się
pomiędzy problemami generała, a zagwozdkami ka-
pitana, co może prowadzić do nieodwracalnych zmian
w psychice.
Zapowiadana szumnie przez Victory Point
Games gra Joe Mirandy Bulge 20 miała stać się takim
właśnie „sztabowym” rodzynkiem, który stawia nas
w roli Eisenhowera lub Rundstedta w trakcie zmagań
w czasie rozgrywania ostatniego niemieckiego na-
tarcia na froncie zachodnim, czyli znanej wszystkim
ofensywy w Ardenach. Bez zbędnego schodzenia
w dół dowódczej drabiny i przejmowania się mało is-
totnymi dla nas kwestiami. Ot, ciepła i cicha praca
Ot, ciepła i cicha praca
w dowództwie, gdzie poszczególne
jednostki to dla nas chorągiewki na
mapie, przesuwane sprawnie w tył
i w przód przez dobrze zbudowany
żeński personel sztabowy.
zająknień pozwalają nam zapoznać się z mechaniką.
Kolorem wyróżniono ważniejsze jej aspekty, co po-
maga w szybszym zrozumieniu jej niuansów.
Jak już wspominałem, karty stanowią silnik
gry. Zagrywane na przemian najpierw przez Niem-
ców, potem przez Aliantów (IGYG w prawie czystej
postaci). Podzielone są one na cztery grupy (każda ze
stron ma ciut inną ich konigurację – Niemcy więcej
G-3, Alianci więcej G-4) :
G-1 – Administration , czyli ustalanie składów posz-
czególnych armii. Za pomocą tych kart przemiesz-
czamy korpusy pomiędzy armiami lub też tworzymy
z nich samodzielne jednostki na mapie (skład armii
nie jest znany przeciwnikowi – przynajmniej do cza-
su).
G-2 – Intelligence , czyli wywiad. Poczynając od szczeb-
la taktycznego, czyli utrzymania przewagi w walce,
poprzez operacyjny, dający nam możliwość rozpoz-
nania składu wrogich wojsk (rzut okiem za zasłonę
z OOB przeciwnika) oraz sprawdzenie jego kart
na ręce. Dodatkowo Alianci mogą podejrzeć jeden
z dwóch nie wybranych przez Niemców celów
gry. Ponowne sprawdzenie da nam informację,
o jaką stawkę toczy się gra. Przeciwnik może jednak
skontrować nasze wysiłki i zagrać także kartę wywia-
du, co powoduje, że nie skorzystamy z dobrodziejstw
w dowództwie, gdzie poszczególne jednostki to dla
nas chorągiewki na mapie, przesuwane sprawnie w tył
i w przód przez dobrze zbudowany żeński personel
sztabowy.
Wysoka cena gry jest, według wydawcy, efek-
tem dużo bogatszego wachlarza komponentów niż
dotychczasowe produkty VPG . Bowiem oprócz mapy
(a właściwie dwóch map – sztabowej i bitewnej. Na
tej ostatniej rozgrywane są starcia) „point-to-point”,
której tłem jest sztabowa mapa operacji w Ardenach
– klimatycznej, przyznaję – i żetonów (obowiązkowo
po 20 na stronę) mamy także karty (48 sztuk), które
stanowią sedno mechaniki gry. Do komponentów
zastrzeżeń nie ma – solidne są i tyle. Bez fajerwerków,
ale i bez osobistych tragedii.
Przepisy umieszczone na ośmiu stronach bez
4
681985820.003.png 681985820.004.png
rozpoznania.
G-3 – Operations , czyli marsze i przemarsze oraz prze-
prowadzanie ataków. Nic dodać, nic ująć.
G-4 – Logistics , czyli bezpośrednie wsparcie pola
walki oraz zaopatrzenie w konserwy i onuce naszych
zmarzniętych wojaków. Chodzi tu zarówno o artylerię,
jak i lotnictwo (to ostatnie uzależnione od niezmien-
nie kapryśnej pogody).
Dodatkowo niektóre karty można zagrywać
dla umieszczonych na nich wydarzeń (m.in. ope-
racja Bodenplatte, KG Peiper, czy 3 armia Pattona).
Ilość kart na ręce uzależniona jest od etapu gry i tutaj
oczywiście początkową przewagę mają Niemcy, jed-
nak czas gra na ich niekorzyść. Mamy również na ręce
kartę „Friction of War”, która jest zwykłym blefem,
który wraca nam na rękę na początku każdej tury.
Walkę rozstrzygamy na planszy bitewnej.
Przed rozstrzygnięciem starcia rzucamy równocześnie
po jednej karcie wspierającej walkę. Traiamy na kości
k6 na szóstkę, piątka oznacza wycofanie się jednej
z jednostek. Ponadto miasta i Westwall likwidują jed-
no traienie bądź wycofanie. Gdy obrońca wycofa, bądź
utraci, wszystkie jednostki na polu, to atakujący może
na nie wejść. Wyjątkiem są pola za rzeką, których nie
można zająć w wyniku wygranej walki (dzięki temu
widać jak solidną pozycją obronną są linie rzek).
Zwycięstwo zależy od przyjętego przez Niem-
ców wariantu. Mają oni do wyboru tzw. „duży sce-
nariusz” (historyczny plan założony przez Hitlera) lub
dwa „małe scenariusze” – zajęcie Belgii/Luksemburga
lub zajęcie Aachen. W przypadku dużego scena-
riusza możliwe jest zwycięstwo automatyczne (zajęcie
Antwerpii lub Brukseli oraz Liege lub Namur).
W pozostałych przypadkach grę rozstrzyga liczenie
punktów zwycięstwa po zakończeniu gry. Sumowane
są punkty za zniszczone jednostki przeciwnika oraz
zdobycze terenowe. Ujemny wynik to zwycięstwo
Aliantów, remis to… remis.
5
681985820.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin