ZRÓWNOWAŻONA KARTA WYNIKÓW.pdf

(356 KB) Pobierz
BADANIA OPERACYJNE I DECYZJE
2007
Nr 3–4
Dorota KUCHTA*, Radosław RYŃCA*
ZRÓWNOWAŻONA KARTA WYNIKÓW
I ZRÓWNOWAŻONA KARTA DZIAŁANIA
Zaproponowano połączenie zrównoważonej karty wyników oraz zrównoważonej karty działania, po-
zwalające ocenić działalność firmy w sposób zrównoważony, z różnych perspektyw widzenia – zarówno
na poziomie spojrzenia „z góry”, jak i „z dołu”. Podejście zilustrowano studium przypadku.
Słowa kluczowe: Zrównoważona karta wyników, zrównoważona karta działania, pomiar efektywności
procesów
Wstęp
Zrównoważona karta wyników (BSC) jest narzędziem wspierającym proces
realizacji strategii. Pozwala ona, w ramach swoich czterech perspektyw, uchwy-
cić najważniejsze cele przedsiębiorstwa i kontrolować ich realizację w sposób
zrównoważony. Rachunek kosztów działań (ABC) pozwala natomiast oszacować
koszt procesów i działań. Analiza działań i procesów powinna prowadzić do ich
usprawnień, pozwalających zminimalizować koszty i polepszyć ich jakość, aby
w większym stopniu przyczyniały się do realizacji strategii firmy. W celu polep-
szenia analizy działań i procesów zaproponowano w niniejszym artykule przenie-
sienie na nie idei Zrównoważonej Karty Wyników, tworzonej obecnie wyłącznie
dla całego przedsiębiorstwa bądź dla jego komórek organizacyjnych. Dla zwięk-
szenia stopnia jasności wywodu, „tradycyjną” Zrównoważona Kratę Wyników
będziemy określać skrótem BSC (od angielskiej nazwy Balanced Scorecard ),
a oryginalną propozycję autorów niniejszego artykułu skrótem ZKD (Zrównowa-
żona Karta Działania).
* Instytut Organizacji i Zarządzania, Politechnika Wrocławska, ul. Smoluchowskiego 25, 50-370 Wrocław.
e-mail: Dorota.Kuchta@pwr.wroc.pl, Radoslaw.Rynca@pwr.wroc.pl
 
94
D. K UCHTA , R. R YŃCA
1. Podstawowe informacje o BSC
BSC jest koncepcją zarządzania, która narodziła się w latach 90. XX w. Umożliwia
ona umiejscowienie długookresowej strategii firmy w systemie zarządzania przedsię-
biorstwem poprzez mechanizm pomiaru. Jest to swego rodzaju alternatywna propozycja
do tradycyjnych systemów pomiaru, która opisuje i wyjaśnia, co powinno być w przed-
siębiorstwie mierzone, aby jak najlepiej ocenić efektywność firmy w realizowaniu stra-
tegii [8]. Główną ideą tego systemu jest wykorzystanie finansowych i pozafinansowych
wskaźników do bieżącej oceny stanu organizacji. BSC zakłada przedstawienie strategii
w postaci zestawu mierzalnych celów, niezbędnych do realizacji misji firmy. Cele te
zawierają się w czterech perspektywach (rys. 1): finansowej, klienta, procesów we-
wnętrznych oraz wzrostu i uczenia się. Takie postrzeganie przedsiębiorstwa z różnych
perspektyw pozwala spojrzeć na nie w sposób zrównoważony, dostrzec potrzeby zarów-
no klienta, jak i właścicieli oraz pracowników.
PERSPEKTYWA FINANSOWA
Cele Mierniki Wielkości Działania
celów
PERSPEKTYWA PROCESÓW
WEWNĘTRZNYCH
PERSPEKTYWA KLIENTA
Cele Mierniki Wielkości Działania
celów
Cele Mierniki Wielkości Działania
celów
WIZJA I STRATEGIA
PERSPEKTYWA WZROSTU
I UCZENIA SIĘ
Cele Mierniki Wielkości Działania
celów
Rys. 1. Cztery perspektywy karty Balanced Scorecard
Źródło: [4. s. 28]
2. Kaskadowanie Balanced Scorecard
BSC jest narzędziem, które umożliwia realizację założeń strategicznych. Pozwala
bowiem przełożyć cele strategiczne na konkretne działania. Następnie karta jest prze-
1128927726.028.png 1128927726.029.png 1128927726.030.png 1128927726.001.png 1128927726.002.png 1128927726.003.png 1128927726.004.png 1128927726.005.png
Zrównoważona karta wyników i zrównoważona karta działania
95
kładana na niższe w hierarchii jednostki organizacyjne przedsiębiorstwa. Tworzone są
przy tym kolejne karty BSC dla poszczególnych komórek organizacyjnych. Karty te
powinny być spójne z ogólną kartą przedsiębiorstwa.
Proces stopniowego przełożenia kart BSC na coraz niższe szczeble w przedsiębior-
stwie określa się mianem kaskadowania . W związku z tym, iż każde przedsiębiorstwo jest
inne, nie ma jednej uniwersalnej metody kaskadowania BSC. Metody te opisano w pracy
[3], tutaj ograniczymy się do wyliczenia ich nazw, oddających zasadniczą ideę tych metod.
• Samodzielne formułowanie celów i strategii.
• Ścisłe przekazanie celów.
• Standardowa karta z dopasowaniem wartości celów i/lub strategicznych działań.
• Kombinacja celów standardowych z indywidualnymi celami jednostki.
• Bezpośrednie przełożenie działań strategicznych.
Podczas przeprowadzania procesu kaskadowania należy zdawać sobie sprawę, że
samo stworzenie kart BSC dla podległych komórek organizacyjnych nie gwarantuje
spójności strategii w przedsiębiorstwie. Istotne jest bowiem wzajemne dopasowanie
strategii w poszczególnych obszarach funkcjonalnych, które powinno wynikać ze wza-
jemnych zależności między celami strategicznymi pomiędzy tymi obszarami [3].
Niewątpliwy sukces, jaki odniosła metoda BSC na poziomie zarządzania strate-
gicznego, który zawdzięcza zróżnicowanemu i zrównoważonemu podejściu do doko-
nań firm, doprowadził m.in. do prób połączenia jej z innymi metodami i systemami,
stosowanymi w zarządzaniu. W literaturze rozważa się na przykład łączne stosowanie
BSC i rachunku kosztów działań oraz zarządzania kosztami działań (ABC/ABM) [6].
Idea ta zostanie zastosowana w dalszej części pracy.
3. Przedsiębiorstwo zorientowane na procesy
Wykorzystanie podejścia procesowego jest skutkiem szybkich zmian w otoczeniu
przedsiębiorstwa, które aby przetrwać, musi umieć przystosować się do nowych warun-
ków funkcjonowania na rynku. Współczesne przedsiębiorstwo powinno być zoriento-
wane na procesy. Powinno także być elastyczne, cechować się umiejętnością dostoso-
wania się do nowych warunków rynkowych, efektywne oraz posiadać odpowiednie
zaplecze technologiczne (park maszynowy) i intelektualne (pracownicy). Podejście pro-
cesowe w zarządzaniu, jak sama nazwa wskazuje, skupia się na procesach zachodzących
w przedsiębiorstwie. Menedżerowie powinni umieć mierzyć ich koszt oraz oceniać ich
efektywność. Metoda ABM zajmuje się tym problemem, ale jej doskonalenie jest nadal
pożądane. Przedsiębiorstwo powinno dysponować stosunkowo prostym i przejrzystym
narzędziem, umożliwiającym ocenę oraz polepszenie procesów i działań zachodzących
w przedsiębiorstwie, w powiązaniu z przyjętą strategią, wyrażoną w BSC przedsiębior-
stwa. Dlatego w artykule tym proponujemy tworzenie dla procesów i działań karty BSC-
96
D. K UCHTA , R. R YŃCA
ZKD, będącej połączeniem karty BSC kaskadowanej na działania oraz karty ZKD, two-
rzonej bezpośrednio dla działań i opisanej dokładnie w pracy [5].
4. Kaskadowanie BSC na procesy i działania przedsiębiorstwa
Podobnie jak stosuje się kaskadowanie BSC na komórki organizacyjne przedsię-
biorstwa, należy rozważyć kaskadowanie BSC na procesy i działania. W przedsiębior-
stwie zarządzanym procesowo kontrola działania i usprawnianie procesów i działań są
STRATEGIA
PERSPEKTYWA PROCESÓW
WEWNĘTRZNYCH
PERSPEKTYWA WZROSTU
I UCZENIA SIĘ
PERSPEKTYWA FINANSOWA
PERSPEKTYWA KLIENTA
CEL 1
CEL 2
CEL 3
CEL 1
CEL 2
CEL 3
CEL 1
CEL 2
CEL 3
CEL 1
CEL 2
CEL 3
PERSPEKTYWA PROCES ÓW
WEWNĘTRZNYCH
PERSPEKTYWA WZROSTU
I UCZENIA SIĘ
PERSPEKTYWA FINANSOWA
PERSPEKTYWA KLIENTA
CEL 1
CEL 2
CEL 3
CEL 1
CEL 2
CEL 1
PERSPEKTYWA KLIENTA
CEL 3
CEL 2
CEL 3
CEL 1
CEL 2
CEL 3
PERSPEKTYWA PROCES ÓW
WEWNĘTRZNYCH
PERSPEKTYWA WZROSTU
I UCZENIA SIĘ
PERSPEKTYWA FINANSOWA
CEL 1
CEL 2
CEL 3
CEL 1
CEL 2
CEL 1
PERSPEKTYWA KLIENTA
CEL 3
CEL 2
CEL 3
CEL 1
CEL 2
CEL 3
PERSPEKTYWA PROCES ÓW
WEWNĘTRZNYCH
PERSPEKTYWA WZROSTU
I UCZENIA SIĘ
PERSPEKT YWA F INANSOWA
CEL 1
CEL 2
CEL 3
CEL 1
CEL 2
CEL 3
CEL 1
CEL 2
CEL 3
CEL 1
CEL 2
CEL 3
PERSPEKTYW A PRO CES
Ó W
PERSPEKTYWA WZRO STU
I UCZENIA SI Ę
PERSPEKTYW A FI NANSO WA
PERSPEKTYW A KL I ENTA
WEWNĘTRZNYCH
CEL 1
CEL 2
CEL 3
CEL 1
CEL 2
CEL 3
CEL 1
CEL 2
CEL 3
CEL 1
CEL 2
CEL 3
PERSPEKTYW A PRO CES
Ó W
PERSPEKTYWA WZRO STU
I UCZENIA SI Ę
CEL 2
PERSPEKTYW A FI NANSO WA
PERSPEKTYW A KL I ENTA
WEWNĘTRZNYCH
CEL 2
CEL 1
CEL 2
CEL 3
CEL 1
CEL 2
CEL 3
CEL 1
CEL 3
CEL 1
CEL 3
PERSPEKTYW A FI NANSO WA
PERSPEKTYW A KL I ENTA
PERSPEKTYW A PRO CES
Ó W
PERSPEKTYWA WZRO STU
I UCZENIA SI Ę
WEWNĘTRZNYCH
CEL 1
CEL 2
CEL 3
CEL 1
CEL 2
CEL 3
CEL 1
CEL 2
CEL 3
CEL 1
CEL 2
CEL 3
PERSPEKTYW A PRO CES
Ó W
PERSPEKTYWA WZRO STU
I UCZENIA SI Ę
PERSPEKTYW A FI NANSO WA
PERSPEKTYW A KL I ENTA
WEWNĘTRZNYCH
CEL 1
CEL 2
CEL 3
CEL 1
CEL 2
CEL 3
CEL 1
CEL 2
CEL 3
CEL 1
CEL 2
CEL 3
PERSPEKTYW A PRO CES
Ó W
PERSPEKTYWA WZRO STU
I UCZENIA SI Ę
PERSPEKTYW A FI NANSO WA
PERSPEKTYW A KL I ENTA
WEWNĘTRZNYCH
CEL 1
CEL 2
CEL 3
CEL 1
CEL 2
CEL 3
CEL 1
CEL 2
CEL 3
CEL 1
CEL 2
CEL 3
PERSPEKTYW A PRO CES
Ó W
PERSPEKTYWA WZRO STU
I UCZENIA SI Ę
PERSPEKTYW A FI NANSO WA
PERSPEKTYW A KL I ENTA
WEWNĘTRZNYCH
CEL 1
CEL 2
CEL 3
CEL 1
CEL 2
CEL 3
CEL 1
CEL 2
CEL 3
CEL 1
CEL 2
CEL 3
Rys. 2. Kaskadowanie BSC przedsiębiorstwa na BSC procesu i BSC działania metodą top down
Źródło: Opracowanie własne.
1128927726.006.png 1128927726.007.png 1128927726.008.png 1128927726.009.png 1128927726.010.png 1128927726.011.png 1128927726.012.png 1128927726.013.png 1128927726.014.png 1128927726.015.png 1128927726.016.png 1128927726.017.png 1128927726.018.png 1128927726.019.png 1128927726.020.png 1128927726.021.png 1128927726.022.png 1128927726.023.png 1128927726.024.png 1128927726.025.png 1128927726.026.png 1128927726.027.png
Zrównoważona karta wyników i zrównoważona karta działania
97
są ważniejsze niż zajmowanie się komórkami organizacyjnymi. Dlatego proponujemy
zaprezentowane na rysunku 2 kaskadowanie BSC na procesy i działania.
Na rysunku 2 przedstawiono BSC dla przedsiębiorstwa, BSC dla trzech procesów oraz
BSC dla sześciu działań. Każda karta zawiera cztery perspektywy, w ramach których wy-
odrębniono po trzy cele (przedstawione w postaci równoległoboku ośmiokątnego).
Przy tym kaskadowaniu można stosować analogiczne metody, jak podczas kaska-
dowania BSC na komórki organizacyjne. Cele strategiczne zawarte w BSC dla przed-
siębiorstwa powinny zostać uwzględnione podczas formułowania BSC dla procesów,
bowiem jedynie poprzez integrację pomiędzy tymi kartami zachowana zostanie cią-
głość wdrażania strategii na procesy, a w konsekwencji na proste działania.
5. Zrównoważona karta działania (ZKD)
W pracy [5] zaproponowano ZKD – zrównoważoną kartę działania, tworzoną
bezpośrednio dla działań. Działania muszą być oceniane z punktu widzenia różnych
kryteriów, czasem sprzecznych, np. maksymalizacja finansowego efektu działania
może być sprzeczna z maksymalizacją zadowolenia pracowników, maksymalizacja
zadowolenia pracowników może być sprzeczna z maksymalizacją zadowolenia klienta
zewnętrznego itd. Dlatego chcąc spełnić różne kryteria, dobrze jest dążyć w sposób
zrównoważony – wydaje się, że idea BSC przeniesiona na poziom działania mogłaby
tutaj być przydatnym narzędziem.
Punktem wyjścia konstrukcji ZKD byłyby następujące elementy, które powinny
zostać zidentyfikowane podczas analizy działań:
• czynności składające się na działanie, ze wskazaniem ewentualnych zależności
przyczynowo-skutkowych między nimi;
• lista osób wykonujących działanie, ewentualnie z rozpisaniem na poszczególne
czynności;
• lista wejść i wyjść (produktów) działania;
• lista dostawców wejść dla działania (zwłaszcza wejść kluczowych dla wykona-
nia działania);
• lista odbiorców produktów działania (klientów wewnętrznych), zwłaszcza od-
biorców realizujących działania kluczowe z punktu widzenia strategii firmy;
• lista klientów zewnętrznych, których dotyczy działanie.
ZKD zawierałaby, podobnie jak BSC, cele i mierniki w czterech albo nawet pięciu
perspektywach. W cytowanej już pracy [5] proponujemy piątą perspektywę – per-
spektywę klienta wewnętrznego, która może nie jest w sposób bezpośredni bardzo
istotna z punktu widzenia strategii całego przedsiębiorstwa, ale jest zazwyczaj bardzo
ważna z punktu widzenia realizacji poszczególnych działań czy procesów.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin