Duchowość Nowego Testamentu.pdf

(1490 KB) Pobierz
DUCHOWOŚĆ NOWEGO TESTAMENTU
Rinaldo Fabris, Mauro Pesce,
Bruno Maggoni, Ugo Vanni, Elio Peretto,
Mauro Laconi, Giuseppe Segalla
SPIS TREŚCI
PALESTYNIE - Mauro Pesce 15
a. Przymierze 27
b. Królestwo Boże i nadzieja 30
a) Modlitwa i post 36
b) Niektóre aspekty postawy wobec Tory 41
c) Uczniowie i stowarzyszenia dwie formy religijności 43
a) Doświadczenie duchowe Jezusa w kontekście palestyńskim I wieku 56
b) Przepowiadanie królestwa Bożego a doświadczenie Ducha 59
c) Modlitwa i doświadczenie duchowe Jezusa 62
d) Tożsamość duchowa Jezusa 65
a) Bóg dla ubogich 68
b) Bóg jest przebaczeniem dla grzeszników 70
c) „Styl działania” Boga 73
d) Bóg w codzienności 77
a) Bezinteresowna miłość w centrum relacji międzyludzkich 82
b) Wewnętrzny i radykalny charakter miłości 84
c) Miłość przebaczająca 85
a) Nowe serce w relacjach małżeńskich 89
b) Obraz nowych relacji rodzinnych 91
c) Nowa koncepcja funkcji społecznych 94
d) Dobra materialne i duchowa wolność 96
a) Jezus wobec chorych i w obliczu doświadczenia śmierci 100
b) Jezus w obliczu swojej śmierci 103
DUCHOWOŚĆ PIERWSZYCH WSPÓLNOT CHRZEŚCIJAŃSKICH -
a) Wiara w Chrystusa 113
b) Chrzest w Duchu 115
c) Trwanie w nauce apostołów 116
d) Trwanie w komunii 117
e) Trwanie w łamaniu chleba i w modlitwach 119
f) Jedność zagrożona 120
a) Komunia między Kościołami 122
b) Zapał misyjny 123
c) Wiara w Chrystusa 123
d) Spór z Jerozolimą 125
a) Napięcia i problemy młodego Kościoła 127
b) U źródeł napięć 129
c) Krzyż — zgorszenie i głupota 129
d) Wspólnota zostaje zaproszona do życia w «nowości» Chrystusa 131
e) Wieczerza Pańska i celebracja Słowa 135
f) Wielość darów Ducha 137
g) Nadzieja zmartwychwstania 139
h) Struktury duchowości pierwszych wspólnot chrześcijańskich 140
duchowymi? 165
indywidualnym 168
Chrystusa 178
«Ciele Chrystusa» 179
PODDANEJ KRYZYSOWI - Elio Peretto 186
KONCEPCJA DUCHOWOŚCI W EWANGELIACH SYNOPTYCZNYCH -
DOŚWIADCZENIE DUCHOWE W TRADYCJI JANOWEJ - Giuseppe Segalla
wspólnoty 279
a) Doświadczenie duchowe Jana w czasach Jezusa 280
Widzieć 281
Słuchać 286
Dotknąć 287
Poznać 289
Niezwykłe doświadczenie miłości 291
b) Doświadczenie duchowe we wspólnocie Janowej 294
c) Krytyczna weryfikacja doświadczenia chrześcijańskiego w Listach Janowych 311
a) Centralne miejsce osoby Jezusa 314
b) Wiara i historia 316
c) Radykalizm antropologiczny 317
d) Proces interioryzacji 319
e) Kontemplacja i czyn 322
R INALDO F ABRIS
W poszukiwaniu korzeni duchowości, którą jeszcze dziś karmi się
zachodni świat, nie może zabraknąć historycznej analizy duchowości
w Nowym Testamencie. Co jest jej centralnym i życiodajnym rdzeniem?
Jakie były linie rozwoju, podmioty i środowiska, w których miało miejsce
duchowe doświadczenie nowotestamentowe? Jakie wreszcie były elementy
odkrywcze, a jakie zbieżne z innymi? Odpowiedzi na te pytania mają dać
poniższe prace, które poruszając się wzdłuż odrębnych i oryginalnych
torów, próbują odtworzyć wielobarwną panoramę duchowości opierającej
się na tekstach NT.
Doświadczenie określane ogólnym mianem duchowości NT
można zrekonstruować w oparciu o teksty stanowiące część oficjal­
nego spisu ksiąg świętych, które począwszy od IV wieku zostały przez
Kościół jednomyślnie przyjęte i uznane za natchnione. To duchowe
doświadczenie, zanim stało się dokumentem i tekstem pisanym, najpierw
stanowiło dynamiczny wymiar życia owych grup, które przyłączyły się do
ruchu mesjańskiego odwołującego się do Jezusa z Nazaretu. Rozwinęły
się one dzięki ogromnemu dziełu misyjnemu, początkowo w wielkich
ośrodkach świata grecko-rzymskiego, we wschodnich obszarach impe­
997646469.001.png
6
Rinaldo Fabris
rium, a następnie stopniowo również na peryferiach ośrodków miej­
skich. Teksty-dokumenty tego środowiska obejmują czasowo okres od
lat 50-tych po Chr. (pierwsze listy Pawła) aż do końca I wieku, kiedy to
zredagowano pisma tradycji Janowej oraz listy apostolskie (List Judy
i 2 Piotra).
Doświadczenie religijne, które ma swe odbicie w tych tekstach, znaj­
duje się w podwójnej relacji. Z jednej strony nawiązuje do wielkiej tradycji
biblijnej i żydowskiej, a z drugiej - do kultury świata grecko-hellenistycz-
nego. Pierwsze wspólnoty chrześcijańskie, uznające Jezusa z Nazaretu za
Chrystusa i Pana, są świadome, że żyją w kulminacyjnym momencie tego
doświadczenia oraz historii religijnej, która została zapisana w księgach
kanonu hebrajskiego (ST). Z drugiej strony pierwsze grupy nawróconych
na ruch chrześcijański są pochodzenia hebrajsko-palestyńskiego. Nie­
mniej ów misyjny impuls, który spowodował rozszerzanie się młodego
ruchu religijnego powstałego w Palestynie wokół grupy historycznych
uczniów Jezusa z Nazaretu, daje początek rozległej sieci małych wspólnot,
zanurzonych w kulturze grecko-hellenistycznej. A zatem młode wspólnoty
chrześcijańskie stają się miejscem, w którym odziedziczona po synagodze
tradycja biblijna łączy się ze światem kultury świeckiej. Tą podwójną
relacją karmi się doświadczenie religijne wspólnot chrześcijańskich.
Historyczna rekonstrukcja tego doświadczenia, mająca na celu
uchwycenie jego dynamizmu oraz warstwy duchowej, leży u podstaw
zamysłu, który dał początek szkicom zebranym w niniejszym tomie. Nie
chodzi tu o syntezę nowotestamentowej teologii biblijnej opartej na tek­
stach chrześcijańskiego kanonu. Istnieją już w tym zakresie wartościowe
opracowania ogólne, jak również studia nad poszczególnymi tematami
dotyczącymi chrystologii, eklezjologii, roli Ducha Świętego, życia wspól­
not i chrześcijańskiej koncepcji etyki. Nie mamy tu także do czynienia ze
zbiorem szkiców egzegetycznych traktujących o kilku ważnych tematach
NT. Dla tych celów dostępne są komentarze, które obok historyczno-
krytycznej lektury tekstów proponują również interpretację o charak­
terze duchowym i aktualizującym. Projekt studium nad duchowością
NT zrodził się w ramach historii obszerniejszej niż sama duchowość.
Określają go dwa słowa: historia oraz duchowość. Nade wszystko chodzi
tu o doświadczenie przeżywane przez wspólnoty jako dynamizm religij­
ny otrzymany dzięki mocy Ducha Świętego. Doświadczenie to zostało
udzielone, udokumentowane i w końcu przekazane w formie pisanej,
a następnie włączone do żywej tradycji Kościoła jako tekst wiarygodny
i normatywny.
997646469.002.png 997646469.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin