Duchowość Nowego Testamentu.pdf
(
1490 KB
)
Pobierz
DUCHOWOŚĆ NOWEGO TESTAMENTU
Rinaldo Fabris, Mauro Pesce,
Bruno Maggoni, Ugo Vanni, Elio Peretto,
Mauro Laconi, Giuseppe Segalla
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE
-
Rinaldo Fabris
5
1. Wymiar historyczny duchowości NT
5
2. Drogi duchowości NT
7
3. Centrum jednoczące i rysy charakterystyczne
12
CENTRUM DUCHOWOŚCI HEBRAJSKIEJ U PROGU NASZEJ ERY W
PALESTYNIE
-
Mauro Pesce
15
1. Różne prądy w religijności palestyńskiej
15
2. Centrum duchowości żydowskiej
20
a. Przymierze 27
b. Królestwo Boże i nadzieja 30
3. Błędy do usunięcia
32
4. Podstawowe elementy i struktury duchowości
36
a) Modlitwa i post 36
b) Niektóre aspekty postawy wobec Tory 41
c) Uczniowie i stowarzyszenia dwie formy religijności 43
5. Przykład jednej spośród wielu różnych form wspólnoty
46
DUCHOWOŚĆ JEZUSA Z NAZARETU
-
Rinaldo Fabris
53
1. U źródeł duchowości Jezusa
53
a) Doświadczenie duchowe Jezusa w kontekście palestyńskim I wieku 56
b) Przepowiadanie królestwa Bożego a doświadczenie Ducha 59
c) Modlitwa i doświadczenie duchowe Jezusa 62
d) Tożsamość duchowa Jezusa 65
2. Nowy obraz Boga
67
a) Bóg dla ubogich 68
b) Bóg jest przebaczeniem dla grzeszników 70
c) „Styl działania” Boga 73
d) Bóg w codzienności 77
3. Nowa koncepcja relacji międzyludzkich
80
a) Bezinteresowna miłość w centrum relacji międzyludzkich 82
b) Wewnętrzny i radykalny charakter miłości 84
c) Miłość przebaczająca 85
4. Odnowione relacje w środowisku społecznym i historycznym
88
a) Nowe serce w relacjach małżeńskich 89
b) Obraz nowych relacji rodzinnych 91
c) Nowa koncepcja funkcji społecznych 94
d) Dobra materialne i duchowa wolność 96
5. Duchowość Jezusa osiąga swą pełnię
99
a) Jezus wobec chorych i w obliczu doświadczenia śmierci 100
b) Jezus w obliczu swojej śmierci 103
Uwagi końcowe
108
DUCHOWOŚĆ PIERWSZYCH WSPÓLNOT CHRZEŚCIJAŃSKICH
-
Bruno Maggioni
110
1. Wspólnota w Jerozolimie
112
a) Wiara w Chrystusa 113
b) Chrzest w Duchu 115
c) Trwanie w nauce apostołów 116
d) Trwanie w komunii 117
e) Trwanie w łamaniu chleba i w modlitwach 119
f) Jedność zagrożona 120
2. Wspólnota w Antiochii
121
a) Komunia między Kościołami 122
b) Zapał misyjny 123
c) Wiara w Chrystusa 123
d) Spór z Jerozolimą 125
3. Wspólnota w Koryncie
126
a) Napięcia i problemy młodego Kościoła 127
b) U źródeł napięć 129
c) Krzyż — zgorszenie i głupota 129
d) Wspólnota zostaje zaproszona do życia w «nowości» Chrystusa 131
e) Wieczerza Pańska i celebracja Słowa 135
f) Wielość darów Ducha 137
g) Nadzieja zmartwychwstania 139
h) Struktury duchowości pierwszych wspólnot chrześcijańskich 140
DUCHOWOŚĆ PAWŁA
-
Ugo Vanni
145
1. Wprowadzenie: pojęcie oraz granice duchowości Pawła
145
2. Punkt wyjścia: duchowość Pawła faryzeusza
148
3. «Kryzys» nawrócenia
150
4. Od duchowości faryzejskiej do duchowości chrześcijańskiej
151
5. Paweł w dynamice Chrystusa
153
6. Dynamizm apostolski
157
7. Liturgia życia
162
8. Współdzielone doświadczenie, które staje się przesłaniem
163
9. Czy Paweł jako chrześcijanin dzieli się również swymi faryzejskimi wartościami
duchowymi?
165
10. Punkt centralny: spotkanie z Chrystusem we chrzcie
166
11. Chrześcijanin to Chrystus
167
12. Zstępujący ruch wzajemności w kierunku od Chrystusa do chrześcijanina
168
13. Wzajemność między Chrystusem a chrześcijaninem na poziomie
indywidualnym
168
14. Wzajemność w relacji w kierunku od chrześcijanina do Chrystusa
173
15. Ruch wzajemności między Ciałem-Eucharystią a Ciałem - Kościołem
Chrystusa
178
16. Trzeci poziom wzajemności między Chrystusem a człowiekiem w Kościele —
«Ciele Chrystusa»
179
17. W drodze ku Pełni
181
18. Zakończenie
184
DUCHOWOŚĆ W PIERWSZEJ TRADYCJI CHRZEŚCIJAŃSKIEJ,
PODDANEJ KRYZYSOWI
-
Elio Peretto
186
1. Duchowość chrześcijańska w Liście do Kolosan
187
2. Cechy kryzysu duchowego
189
3. Szczególne znaczenie Kol 2,18
194
4. «Ozdobniki doktrynalne» Listu do Efezjan
197
5. Chrystus — nasz pokój i rozwiązanie konfliktów
199
6. Etyczne implikacje tezy eklezjologicznej
203
7. Życie duchowe w listach pasterskich
205
8. Życie chrześcijańskie w Kościele zorganizowanym
207
9. Konflikty wewnątrz Kościoła
210
10. Bolesne dziedzictwo Chrystusa
213
11. Życiowe próby w szerokiej perspektywie zbawienia
215
12.
Jeszcze nie opieraliście się aż do przelewu krwi
(H br 12,4)
218
KONCEPCJA DUCHOWOŚCI W EWANGELIACH SYNOPTYCZNYCH
-
Mauro Laconi
224
Uwagi wstępne
224
1. Duchowość Ewangelii synoptycznych
227
2. Duchowość Ewangelii Marka
236
3. Duchowość Ewangelii Mateusza
248
4. Duchowość Ewangelii Łukasza
260
Uwagi końcowe
276
DOŚWIADCZENIE DUCHOWE W TRADYCJI JANOWEJ
-
Giuseppe Segalla
278
Wprowadzenie
278
1. Od pojedynczego doświadczenia umiłowanego ucznia do doświadczenia
wspólnoty
279
a) Doświadczenie duchowe Jana w czasach Jezusa
280
Widzieć 281
Słuchać 286
Dotknąć 287
Poznać 289
Niezwykłe doświadczenie miłości 291
b) Doświadczenie duchowe we wspólnocie Janowej 294
c) Krytyczna weryfikacja doświadczenia chrześcijańskiego w Listach Janowych 311
2. Zasadnicze elementy duchowości Janowej
314
a) Centralne miejsce osoby Jezusa 314
b) Wiara i historia 316
c) Radykalizm antropologiczny 317
d) Proces interioryzacji 319
e) Kontemplacja i czyn 322
DUCHOWOŚĆ APOKALIPTYCZNA
-
Ugo Vanni
324
1. «Szkoła apokaliptyczna»
324
2. Duchowość nowotestamentowych pism apokaliptycznych poza Apokalipsą św.
Jana
327
3. Duchowość Apokalipsy św. Jana
332
R
INALDO
F
ABRIS
Wprowadzenie
W poszukiwaniu korzeni duchowości, którą jeszcze dziś karmi się
zachodni świat, nie może zabraknąć historycznej analizy duchowości
w Nowym Testamencie. Co jest jej centralnym i życiodajnym rdzeniem?
Jakie były linie rozwoju, podmioty i środowiska, w których miało miejsce
duchowe doświadczenie nowotestamentowe? Jakie wreszcie były elementy
odkrywcze, a jakie zbieżne z innymi? Odpowiedzi na te pytania mają dać
poniższe prace, które poruszając się wzdłuż odrębnych i oryginalnych
torów, próbują odtworzyć wielobarwną panoramę duchowości opierającej
się na tekstach NT.
1. Wymiar historyczny duchowości NT
Doświadczenie określane ogólnym mianem duchowości NT
można zrekonstruować w oparciu o teksty stanowiące część oficjal
nego spisu ksiąg świętych, które począwszy od IV wieku zostały przez
Kościół jednomyślnie przyjęte i uznane za natchnione. To duchowe
doświadczenie, zanim stało się dokumentem i tekstem pisanym, najpierw
stanowiło dynamiczny wymiar życia owych grup, które przyłączyły się do
ruchu mesjańskiego odwołującego się do Jezusa z Nazaretu. Rozwinęły
się one dzięki ogromnemu dziełu misyjnemu, początkowo w wielkich
ośrodkach świata grecko-rzymskiego, we wschodnich obszarach impe
6
Rinaldo Fabris
rium, a następnie stopniowo również na peryferiach ośrodków miej
skich. Teksty-dokumenty tego środowiska obejmują czasowo okres od
lat 50-tych po Chr. (pierwsze listy Pawła) aż do końca I wieku, kiedy to
zredagowano pisma tradycji Janowej oraz listy apostolskie (List Judy
i 2 Piotra).
Doświadczenie religijne, które ma swe odbicie w tych tekstach, znaj
duje się w podwójnej relacji. Z jednej strony nawiązuje do wielkiej tradycji
biblijnej i żydowskiej, a z drugiej - do kultury świata grecko-hellenistycz-
nego. Pierwsze wspólnoty chrześcijańskie, uznające Jezusa z Nazaretu za
Chrystusa i Pana, są świadome, że żyją w kulminacyjnym momencie tego
doświadczenia oraz historii religijnej, która została zapisana w księgach
kanonu hebrajskiego (ST). Z drugiej strony pierwsze grupy nawróconych
na ruch chrześcijański są pochodzenia hebrajsko-palestyńskiego. Nie
mniej ów misyjny impuls, który spowodował rozszerzanie się młodego
ruchu religijnego powstałego w Palestynie wokół grupy historycznych
uczniów Jezusa z Nazaretu, daje początek rozległej sieci małych wspólnot,
zanurzonych w kulturze grecko-hellenistycznej. A zatem młode wspólnoty
chrześcijańskie stają się miejscem, w którym odziedziczona po synagodze
tradycja biblijna łączy się ze światem kultury świeckiej. Tą podwójną
relacją karmi się doświadczenie religijne wspólnot chrześcijańskich.
Historyczna rekonstrukcja tego doświadczenia, mająca na celu
uchwycenie jego dynamizmu oraz warstwy duchowej, leży u podstaw
zamysłu, który dał początek szkicom zebranym w niniejszym tomie. Nie
chodzi tu o syntezę nowotestamentowej teologii biblijnej opartej na tek
stach chrześcijańskiego kanonu. Istnieją już w tym zakresie wartościowe
opracowania ogólne, jak również studia nad poszczególnymi tematami
dotyczącymi chrystologii, eklezjologii, roli Ducha Świętego, życia wspól
not i chrześcijańskiej koncepcji etyki. Nie mamy tu także do czynienia ze
zbiorem szkiców egzegetycznych traktujących o kilku ważnych tematach
NT. Dla tych celów dostępne są komentarze, które obok historyczno-
krytycznej lektury tekstów proponują również interpretację o charak
terze duchowym i aktualizującym. Projekt studium nad duchowością
NT zrodził się w ramach historii obszerniejszej niż sama duchowość.
Określają go dwa słowa: historia oraz duchowość. Nade wszystko chodzi
tu o doświadczenie przeżywane przez wspólnoty jako dynamizm religij
ny otrzymany dzięki mocy Ducha Świętego. Doświadczenie to zostało
udzielone, udokumentowane i w końcu przekazane w formie pisanej,
a następnie włączone do żywej tradycji Kościoła jako tekst wiarygodny
i normatywny.
Plik z chomika:
Ceslaus
Inne pliki z tego folderu:
Pliki które zostały usunięte(1).rar
(652 KB)
Pliki które zostały usunięte.rar
(91621 KB)
Komentarz praktyczny do Nowego Testamentu.pdf
(392130 KB)
Biblia Tysiąclecia - 1 Księga Rodzaju.pdf
(213827 KB)
Biblia Tysiąclecia z komentarzami.pdf
(29093 KB)
Inne foldery tego chomika:
Apokryfy
Bededykt XVI
Catalina Rivas
Demonologia
Encyklopedia katolicka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin