Szkoła Specjalna 2006 Nr 2 (234).pdf

(4937 KB) Pobierz
SZKOLA-2-06.QXD
Nr 2 (234) 2006
Tom LXVII
MARZEC
KWIECIEÑ
SZKO£A
SPECJALNA
DWUMIESIÊCZNIK AKADEMII PEDAGOGIKI SPECJALNEJ
im. Marii Grzegorzewskiej
SPIS TREŒCI
OPRACOWANIA NAUKOWE
83 – Urszula Bartnikowska
Europejskie korzenie tworzonych i realizowanych w Polsce programów dzia³añ na
rzecz niepe³nosprawnych
89 – Nawoja Miko³ajczak-Matyja
Wiedza o obiektach i zjawiskach naturalnych w definicjach konstruowanych przez
niewidomych i widz¹cych u¿ytkowników jêzyka
104 – Miros³aw Michalik
B³êdy w pisemnych wypowiedziach uczniów szko³y specjalnej
116 – Agnieszka ¯yta
Opieka, wychowanie i edukacja dzieci z niepe³nosprawnoœci¹ intelektualn¹ w Rosji
122 – Sonia Czudek-Œlêczka
Narodziny. Pogl¹dy czternastolatków wychowanych w tradycji luterañskiej i w tra-
dycji rzymskokatolickiej
Z PRAKTYKI PEDAGOGICZNEJ
139 – Danuta Gorajewska
Program terapii indywidualnej usprawniaj¹cej komunikacjê dziecka ze sprzê¿on¹
niepe³nosprawnoœci¹
46179937.004.png
Z KRAJU I ZE ŒWIATA
151 – Aleksandra B³a¿ejewska
Potrójny benefis naukowca wyros³ego z praktyki
153 – Marlena Kilian
Alfabet ELIA szans¹ dla osób niewidomych niezdolnych do nauki brajla
SPRAWOZDANIA I OCENY
157 – Beata Dubiñska
Prawa osób z niepe³nosprawnoœci¹ intelektualn¹. Dostêp do edukacji i zatrud-
nienia. Polska. Raport 2005. Open Society Institute EU Monitoring and Advocacy
Program. Open Society Institute Mental Health Initiative. Wydanie w polskiej wer-
sji jêzykowej PSOUU, Warszawa
Recenzowali: Prof. dr hab. Urszula Eckert
Prof. dr hab. Roman Ossowski
Wydanie czasopisma dofinansowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki
Komitet Redakcyjny:
prof. Halina Borzyszkowska, prof. W³adys³aw Dykcik, prof. Tadeusz Ga³kowski,
prof. Aniela Korzon, prof. Czes³aw Kosakowski, Jacek Kwapisz (MEiN), prof. Aleksandra
Maciarz, prof. Irena Obuchowska, dr Adam Szecówka
Redakcja :
prof. Jadwiga Kuczyñska-Kwapisz (redaktor naczelna), dr Danuta Gorajewska (z-ca redak-
tor naczelnej), Renata Malecka (sekretarz)
Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej
im. Marii Grzegorzewskiej
Redaktor naczelna – dr Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Adres Redakcji: Wydawnictwo APS, 02-353 Warszawa
ul. Szczêœliwicka 40, tel. 0-22-589-36-50, fax 0-22-658-11-18
e-mail: szkolaspecjalna@aps.edu.pl
nak³ad 1300 egz.
46179937.005.png
OPRACOWANIA NAUKOWE
URSZULA BARTNIKOWSKA
EUROPEJSKIE KORZENIE TWORZONYCH I REALIZOWANYCH
W POLSCE PROGRAMÓW DZIA£AÑ NA RZECZ
NIEPE£NOSPRAWNYCH
Ostatnie stulecie było czasem wielu ważnych przemian dotyczących
postrzegania istoty człowieczeństwa, propagowania praw człowieka,
w tym również człowieka z niepełną sprawnością. Istotne zmiany na-
stąpiły po zakończeniu II wojny światowej, kiedy to dostrzeżono, że
ochrona praw człowieka leży w interesie wszystkich państw. W związ-
ku z tym zaczęto dążyć do umiędzynarodowienia tych praw. Szczegól-
ną rolę w tym zakresie odegrała Organizacja Narodów Zjednoczonych,
której Zgromadzenie Ogólne w 1948 r. uchwaliło Powszechną Deklara-
cję Praw Człowieka. To dało początek internacjonalizacji ochrony praw
człowieka. Proces ten polega na kreowaniu przez ONZ nowych stan-
dardów w dziedzinie praw człowieka, które następnie są wnoszone
w system prawa wewnętrznego i praktyki poszczególnych państw.
cz³owieka wszystkich cz³onków wspólnoty ludzkiej jest podstaw¹
wolnoœci, sprawiedliwoœci i pokoju œwiata“ – to pocz¹tek deklaracji i pocz¹-
tek powolnych przemian sytuacji ludzi z grup zagro¿onych odsuniêciem na
margines ¿ycia spo³ecznego. Kolejnym wa¿nym krokiem by³o uznanie roku
1981 za Miêdzynarodowy Rok Osób Niepe³nosprawnych. Wówczas wezwa-
no do tworzenia planu dzia³ania na poziomach regionalnym, narodowym
i miêdzynarodowym, które mia³yby na celu wyrównywanie szans niepe³no-
sprawnych, rehabilitacjê i prewencjê niepe³nosprawnoœci. Na lata 1983–1992
przewidziano te¿ Dekadê Osób Niepe³nosprawnych, w czasie której ró¿ne
organizacje zwraca³y uwagê na sprawy osób niepe³nosprawnych. W tym te¿
okresie powsta³ Œwiatowy Program Dzia³ania na Rzecz Osób Niepe³no-
sprawnych. W czasie Dekady Osób Niepe³nosprawnych rz¹dy i organizacje
mia³y wprowadziæ w ¿ycie postanowienia Programu ONZ. Zgromadzenie
Ogólne ONZ w 1992 r. podjê³o decyzjê, ¿e fundusz utworzony w celu wspie-
rania dzia³añ na rzecz niepe³nosprawnych w czasie Miêdzynarodowego Ro-
ku Osób Niepe³nosprawnych bêdzie kontynuowa³ swoj¹ misjê do 2010 r.,
aby w efekcie powsta³o spo³eczeñstwo otwarte na wszystkich. Œrodki finan-
sowe, którymi dysponuje fundusz, wykorzystywane s¹ do wspó³finansowa-
nia dzia³añ pañstw najmniej rozwiniêtych oraz wspierania grup najbardziej
marginalizowanych.
SZKO£A SPECJALNA 2/2006
83
„U znanie przyrodzonej godnoœci oraz równoœci i niezbywalnych praw
46179937.006.png
URSZULA BARTNIKOWSKA
Wymienione dzia³ania przynios³y jeszcze jeden pozytywny skutek – w 1993 r.
przyjêto Standardowe Zasady Wyrównywania Szans Osób Niepe³nosprawnych,
które – wed³ug zaleceñ – maj¹ siê staæ normami zwyczajowymi prawa miêdzy-
narodowego. Organizacja Narodów Zjednoczonych zapocz¹tkowa³a uznanie
praw wszystkich grup niepe³nosprawnych, w³¹cznie z tymi najbardziej odsu-
wanymi od ¿ycia spo³ecznego, czyli osób z upoœledzeniem umys³owym i choro-
bami psychicznymi.
Pañstwa Unii Europejskiej równie¿ zobowi¹zane s¹ do stworzenia takich
samych standardów oraz wyrównania ró¿nic miêdzy wszystkimi jej cz³on-
kami. Unia przejê³a prawa (konwencje, deklaracje i programy) ustanowione
przez Zgromadzenie ONZ. Poprzez dzia³ania UE ludzie niepe³nosprawni
mog¹ uczestniczyæ w licznych programach maj¹cych na celu poprawienie
ich bytu i funkcjonowania w spo³eczeñstwie na równych prawach z innymi
cz³onkami, ale z przys³uguj¹cymi im dodatkowymi prawami do wsparcia.
Trudno mówiæ o wszystkich podejmowanych dzia³aniach, wspomnê wiêc
o przyk³adowych. Poprzez Inicjatywê Wspólnoty ZATRUDNIENIE udzielo-
no wsparcia osobom z trudnoœciami w znalezieniu i utrzymaniu pracy oraz
realizowaniu kariery zawodowej. W ramach tej inicjatywy modu³ HORY-
ZONT skierowany by³ do szeroko pojêtej grupy niepe³nosprawnych. Setki
projektów rehabilitacji zawodowej, które mieœci³y siê w ramach programo-
wych tej inicjatywy zosta³o sfinansowanych przez Europejski Fundusz Spo-
³eczny, a w efekcie równie¿ zrealizowanych. Dziêki temu wypracowane zo-
sta³y strategie rozwoju nowych metod radzenia sobie z problemami, przed
jakimi staj¹ osoby niepe³nosprawne na zmieniaj¹cym siê rynku pracy. Cel
programu polega³ tak¿e na wprowadzaniu pozytywnych zmian w szkole-
niu, polityce zatrudnienia i stosowanych praktykach (raport „W kierunku
Europy bez barier dla osób z niepe³nosprawnoœci¹“).
Konstytucja RP zapewnia, ¿e „wszyscy s¹ wobec prawa równi. Wszyscy ma-
j¹ prawo do równego traktowania przez w³adze publiczne. Nikt nie mo¿e byæ
dyskryminowany w ¿yciu politycznym, spo³ecznym lub gospodarczym z ja-
kiejkolwiek przyczyny“ (art. 32 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej). Ponad-
to artyku³ 69 mówi, ¿e „osobom niepe³nosprawnym w³adze publiczne udzie-
laj¹, zgodnie z ustaw¹, pomocy w zabezpieczaniu egzystencji, przysposobie-
niu do pracy oraz komunikacji spo³ecznej“. Prawa te odnoœnie niepe³nospraw-
nych potwierdzone zosta³y w Karcie Praw Osób Niepe³nosprawnych przyjêtej
w 1997 roku. „Osoby niepe³nosprawne, czyli osoby, których sprawnoœæ fizycz-
na, psychiczna lub umys³owa trwale lub okresowo utrudnia, ogranicza lub
uniemo¿liwia ¿ycie codzienne, naukê, pracê oraz pe³nienie ról spo³ecznych,
zgodnie z normami prawnymi i zwyczajami, maj¹ prawo do niezale¿nego, sa-
modzielnego i aktywnego ¿ycia oraz nie mog¹ podlegaæ dyskryminacji“ (Kar-
ta Praw Osób Niepe³nosprawnych). Sytuacja w Polsce kszta³towana jest w du-
¿ej mierze zmianami zachodz¹cymi w krajach Europy. Odzwierciedla siê to
w prawach ustanawianych przez nasz rz¹d.
Przedstawione za³o¿enia, prawne uregulowania oraz przynale¿noœæ do Unii
Europejskiej daj¹ podstawê realizowania ró¿norodnych programów dzia³añ na
84
SZKO£A SPECJALNA 2/2006
46179937.007.png 46179937.001.png
EUROPEJSKIE KORZENIE TWORZONYCH I REALIZOWANYCH W POLSCE PROGRAMÓW DZIA£AÑ...
rzecz niepe³nosprawnych, do których nale¿¹ miêdzy innymi: PEGAZ (program
likwidacji barier transportowych), KOMPUTER DLA HOMERA (dziêki któremu
osoby niepe³nosprawne otrzymuj¹ pomoc w zakupie sprzêtu elektronicznego
i oprogramowania), DROGOWSKAZ (udzielaj¹cy pomocy przy zakupie sprzê-
tu ortopedycznego, wózków elektrycznych, œrodków pomocniczych), BRAILLE
'2000 (z którego skorzystali pracodawcy zatrudniaj¹cy w zak³adach pracy chro-
nionej osoby niewidome), HEFAJSTOS (program pomocy dla pracodawców
prowadz¹cych zak³ady pracy chronionej produkuj¹cych sprzêt rehabilitacyjny
i ortopedyczny), T£UMACZ dla nies³ysz¹cego (czyli dofinansowanie us³ug t³u-
maczy jêzyka migowego).
Warto wspomnieæ o programach, które obecnie s¹ realizowane. Jednym
z nich jest program EQUAL. Jego realizacja w Polsce przewidziana jest na la-
ta 2004–2006. Jest on strategi¹ Unii Europejskiej na tworzenie nowych i lep-
szych miejsc pracy oraz zapewnienie wszystkim dostêpu do stworzonych sta-
nowisk. Ma on s³u¿yæ wypracowaniu sposobów radzenia sobie z problemem
nierównoœci i dyskryminacji na rynku pracy. W diagnozie sytuacji spo³ecznej
autorzy programu zwracaj¹ uwagê na to, ¿e niepe³nosprawni (obok mniejszo-
œci etnicznych, ludzi z ni¿szym wykszta³ceniem, kobiet) równie¿ nale¿¹ do
grupy ludzi zagro¿onych wykluczeniem spo³ecznym. W ramach inicjatywy
EQUAL realizowane s¹ konkretne programy, np. TELEPRACA – projekt Za-
chodniopomorskiej Szko³y Biznesu. W ramach projektu zosta³o utworzone te-
lecentrum oraz lokalne centra zwane telechatkami. W telepracy odnajduj¹
swoje miejsce osoby niepe³nosprawne ruchowo. Dziêki mo¿liwoœci wykorzy-
stywania nowoczesnych technik informatycznych i telekomunikacyjnych bez-
poœrednia wymiana informacji, jak równie¿ dostarczenie efektów pracy nie
jest ju¿ problemem, niezale¿nie od odleg³oœci miejsca wykonywania pracy.
Dziêki temu nie jest konieczne doje¿d¿anie do pracy, poza tym nie liczy siê
wiek, wygl¹d czy sprawnoœæ fizyczna pracownika, ale wyniki jego pracy,
a czas pracy jest elastyczny.
W ramach EQUAL powsta³ te¿ projekt Fundacji Pomocy Chorym na Zanik
Miêœni – WINDA DO PRACY, którego uczestnikami mog¹ byæ osoby ze scho-
rzeniami nerwowo–miêœniowymi w wieku 18–45 lat, które nie ucz¹ siê i nie ma-
j¹ pracy. Program adresowany jest tak¿e do ich rodziców.
JUNIOR to program skierowany do m³odych ludzi niepe³nosprawnych,
którzy s¹ grup¹ szczególnie zagro¿on¹ na rynku pracy. Program ma u³atwiæ im
zdobycie sta¿u oraz w efekcie odnalezienie odpowiedniego miejsca zatrudnie-
nia. W programie tym przewidziana jest pomoc finansowa dla pracodawcy oraz
miejsce dla doradcy zawodowego, który odpowiada za przygotowanie niepe³-
nosprawnego cz³owieka do podjêcia pracy, zapewnia odpowiednie warunki do
nawi¹zania kontaktu pracodawcy z pracobiorc¹ oraz pomaga w prze³amaniu lê-
ków i oporów przed kontaktem z osob¹ niepe³nosprawn¹. Program ma wiêc
równie¿ na celu prze³amanie barier psychologicznych wobec ludzi z obni¿on¹
sprawnoœci¹ organizmu, które tkwi¹ w potencjalnych pracodawcach, co ma
zwiêkszyæ w przysz³oœci szanse niepe³nosprawnych w danym zak³adzie pracy
czy te¿ w danej bran¿y.
SZKO£A SPECJALNA 2/2006
85
46179937.002.png 46179937.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin