Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub
„ Projekt i raz…i dwa…” dla dzieci 5-6 letnich do programu
Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”
Scenariusz zajęć nr 9
TEMAT: Indiańska wioska
ZAGADNIENIE: Kształtowanie umiejętności liczenia obiektów
1.„Na dzień dobry”
§ „Indiański okrzyk! – zabawa integrująca
CEL: przedstawienie się uczestników zabawy i ich przywitanie
JAK? Każdy z uczestników zabawy wypowiada swoje imię tak, by dłużej artykułować wybraną samogłoskę( lub wszystkie samogłoski) dodatkowo wybrany dźwięk (lub dźwięki) można „fałszować” przez szybkie przysłanianie i odsłanianie ust ręką w trakcie wypowiadania dźwięku ( dźwięków ) – naśladując indiański okrzyk
2.„Prawa ręka
§ „ Wódz, wódz indiański miał siedmiu synów ...” zabawa ruchowa ze śpiewem
CEL: doskonalenie orientacji w schemacie ciała
JAK? Śpiewamy na melodię „ Stary Abraham..” piosenka nr 51 cz. II. „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz
Wódz indiański miał siedmiu synów , / śpiewamy , tworząc krąg z osobą prowadzącą
Siedmiu synów miał indiański wódz.
A oni siedli i nic nie jedli...
tylko śpiewali sobie tak!...
prawa ręka
Prowadzący wymienia nazwę jakiejś części ciała i rytmicznie nią potrząsa – demonstruje zabawę- np. – prawa ręka, lewa ręka itd.
Uczestnicy zabawy powtarzają : „prawa ręka” – rytmicznie nią potrząsają, śpiewają piosenkę . Przy każdym następnym powtórzeniu wymieniają kolejno wcześniej wskazane części ciała, aż „ dojdą” do aktualnej, którą będą powtarzać w trakcie śpiewania.
§ „ Indiańskie przywitanie”- zabawa ruchowa
CEL: określanie prawej strony( prawej ręki) w odniesieniu do drugiej osoby stojącej do nas przodem,
JAK? Dziecko – Indianie chodzą w różnych kierunkach , podczas rytmicznej melodii. Na sygnał prowadzącego (przerwa w muzyce) witają się z dziećmi przez przyłożenie (złączenie ) prawych dłoni uniesionych na wysokość twarzy, w zabawie można użyć formuły indiańskiego powitania „ HOUK!”( dla urozmaicenia można witać się np. głowami, kolanami itp.)
3.„Ile? Tyle”
§ „Biegnące konie”- zabawa logiczna
CEL: doskonalenie umiejętności liczenia znikających obiektów
JAK? Wskazane dziecko siada tyłem do pozostałych uczestników zabawy, za jego plecami pojedynczo przebiegają wybrane dzieci, naśladując tętent biegnącego konia. Dziecko siedzące tyłem liczy ( może na palcach) – ile „koni” przebiegło za jego placami,
§ „ Indiańska wioska” – zabawa dydaktyczna
CEL: liczenie „zbiorów zastępczych” – przenoszenie wyniku liczenia na obiekty, liczenie elementów z przestawieniem liczonych przedmiotów , liczenie od początku do końca i od końca do początku , dostrzeganie roli ostatniego liczebnika jako określającego liczbę policzonych obiektów ( 1-5)
JAK?
1) Ustawiamy „ indiańskie szałasy” ( papierowe tuby lub pojemniki) liczymy , na palcach pokazujemy ile ich jest,
2) przed „ szałasami” układamy po kilka „ talerzyków” (papierowych kółeczek są to mieszkańcy szałasu – liczymy np.3) zadaniem dzieci jest ułożyć tyle „ łyżeczek” (patyczków) ile jest w „szałasie” „talerzyków”
4) przeliczamy „szałasy” licząc od początku do końca i od końca do początku
5) ustawiamy „szałasy” według malejącej liczby „domowników” wykorzystując zdobytą wiedzę na temat ilości osób zamieszkujących dany „szałas”
4.„Ważny wyraz” -INDIANIE
CEL” całościowe odpoznawanie wyrazu, analiza głoskowo- sylabowa wyrazu,
JAK? Patrząc na tabliczkę z zapisanym wyrazem INDIANIE powtarzają za osobą prowadzącą wyraz w całości, z podziałem na sylaby , potem dzieci porównują ten wyraz z innym np. INDYK- głoskują – rozmawiają na temat podobieństw i różnic w tych wyrazach , wymyślają wyrazy zaczynające się na głoskę „ i”
5. ćwiczenia grafomotoryczne- INDIAŃSKI ZNAK
CEL: dekorowanie rysunku wg pomysłu dzieci, wykorzystują znajomość linii ukośnych, pionowych, poziomych, karta nr I-9
„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz
POMOCE:
1. piosenka i melodia do zabawy
2. papierowe szałasy
3. kilka papierowych talerzyków lub kółek wyciętych z papieru
4. patyczki – zastępniki łyżeczek
5. napis INDIANIE, INDYK
6. karty pracy
Indyk
Indianie
2
sewulka