psychologia zmiany. rzecz dla wściekniętych. wydanie ii rozszerzone full.pdf

(6214 KB) Pobierz
708435782 UNPDF
Psychologia zmiany.
Rzecz dla wściekniętych.
Wydanie II rozszerzone
Autor: Marek Ska³a, Andrzej Mleczko
ISBN: 978-83-246-2551-2
Format: B5, stron: 192
150 skutecznych technik jak wyjϾ z kryzysu!
Goœæ specjalny II wydania: prof. Witold M. Or³owski
Ile potrwa œwiatowy kryzys gospodarczy, tego nie wiemy. Potrzebujemy jednak wskazówek,
jak go przetrwaæ. Na szybkie odbicie siê od dna nie mo¿emy liczyæ, stagnacja sporo potrwa.
Dlatego drugie wydanie zosta³o uzupe³nione o rozdzia³ kryzysowy. Pierwsze wydanie tej ksi¹¿ki
ukaza³o siê niemal na rok przed kryzysem. Zawiera³o ponad 150 technik, za pomoc¹ których
mo¿na zbudowaæ lub poprawiæ dobre relacje — jak siê okazuje, najwa¿niejsz¹ rzecz w kryzysie.
Efekt tej ksi¹¿ki nie znajduje siê jednak na jej stronach — ten efekt jest w nas. Ju¿ WIESZ, co robiæ
i jak robiæ. To jednak za ma³o. Nale¿y jeszcze TO ZROBIÆ. Ka¿da ze 150 technik coœ daje,
zmniejsza skutki kryzysu, pozwala go unikaæ w jakimœ obszarze, daje wrêcz szansê na sukces.
Gratulujê postêpów w pracy nad ksi¹¿k¹. Nie mogê siê doczekaæ jej publikacji. Przesy³am Ci
wprowadzenie, które mo¿esz zamieœciæ. Powodzenia w pisaniu.
Bob Cialdini
Marek — TA KSI¥¯KA TO WSPANIA£A IDEA — i dziêkujê, ¿e umieœci³eœ mnie w tak wspania³ym
towarzystwie.
Kevin Hogan
W zarz¹dzaniu ludŸmi najwa¿niejsze jest motywowanie — do lepszej pracy, rozwoju, zmiany.
I wszystko to jest w tej ksi¹¿ce. Dobra idea — techniki z najwy¿szej pó³ki — podane s¹ prosto,
do zastosowania od zaraz. Osobisty udzia³ najwiêkszych œwiatowych autorytetów biznesu
— Cialdiniego, Hogana, Ury’ego — obok znakomitych komentarzy Andrzeja Mleczki daje tej ksi¹¿ce
dodatkowe atuty. Chce siê j¹ czytaæ, dobrze siê czyta i warto j¹ czytaæ.
Katarzyna Niezgoda
¯ywy jêzyk, przystêpna forma, liczne praktyczne przyk³ady. Do tego dowcipne, niekonwencjonalne
puenty. To idealna lektura dla osób, które pragn¹ byæ skuteczne oraz odnosiæ sukcesy zarówno w
biznesie, jak i ¿yciu prywatnym.
Igor Chalupec
Ksi¹¿ka ta jest nowym zjawiskiem w naszej literaturze biznesowej z dwóch co najmniej powodów.
Pierwszy to znakomita równowaga miêdzy s³owem i obrazem — o¿ywiaj¹ca pozycja, która uczy,
bawi¹c. Drugi to równowaga miêdzy mnóstwem sugestii dla praktyków i spor¹ dawk¹ rzetelnej,
pog³êbionej refleksji o relacjach miêdzy ludŸmi. Autor upraszcza, nie sp³ycaj¹c, daje trafne
przyk³ady, wyjaœniaj¹c jednoznacznie opisywane idee, regu³y i zasady. Lektura dla wszystkich!
Ksi¹¿ka œwietnie smakuje dziêki osobistemu podejœciu autora, bezpretensjonalnej opowieœci
o spotkaniach z wieloma znakomitymi osobistoœciami œwiata spo³ecznego, ludŸmi pokazywanymi
w ujmuj¹cy, bezpoœredni sposób. Przybli¿aj¹c autorów, przybli¿a ich idee.
prof. dr hab. Zbigniew Nêcki
708435782.003.png 708435782.004.png
Spis treści
Wstęp do wydania pierwszego .....................................................................................8
Wstęp do wydania drugiego — antykryzysowego .........................................................9
Kryzys — zmiana od katastrofy do szansy .....................................10
Kryzys, o Boże, straszny KRYZYS! — jako katastrofa ...................................................11
Kryzys jako zwyczajna zmiana ....................................................................................13
Kryzys jako wielka szansa ...........................................................................................17
Witold M. Orłowski — Kryzys wybuchł w szczęśliwym dla Polski czasie .....................23
Rozdział 1. Robert Cialdini. Numer 1 na świecie ............................25
Moje spotkania z Bobem ............................................................................................27
Wywieranie wpływu na ludzi — list od Roberta Cialdiniego .......................................29
Etyka manipulacji — szmugler, partacz i detektyw ......................................................31
Siła MY ......................................................................................................................33
CHWILE MOCY numer jeden i dwa ...........................................................................35
Metazasada samowyzwalacza ....................................................................................37
Zasada 1. Wzajemność ..............................................................................................39
Zasada 2. Zaangażowanie i konsekwencja .................................................................41
Zasada 3. Społeczny dowód słuszności .......................................................................43
Zasada 4. Lubienie i sympatia ....................................................................................
Zasada 5. Autorytet ....................................................................................................47
Zasada 6. Niedostępność ...........................................................................................49
Klucz decyzyjny odpowiedzi na prośbę w wybranych kulturach .................................51
Etyczny przewodnik wpływu. Dekalog Roberta Cialdiniego ........................................53
Rozdział 2. Kilka sprytnych chwytów na samego siebie .......................55
Energia podąża za myślą, myśl … ...............................................................................57
Chcę? — Skąd! Ja muszę!!! ........................................................................................59
BETIS, ale nie Sewilla … .............................................................................................61
Tywonkowanie ...........................................................................................................63
Myśli/myślało/okazało się ...........................................................................................65
A przejdź sobie po desce … .......................................................................................67
Airmacje Piwniczne i nie tylko … ..............................................................................69
Wizualizuj! — Ale co??? .............................................................................................71
708435782.005.png
Spis treści
A gdybym był młotkowym ..........................................................................................73
Z żab w szczury — techniki zwierzęcych guru ............................................................75
Michael Schumacher w bolidzie dysocjacji .................................................................77
Rozdział 3. Stephen R. Covey. Proaktywność i efektywność ................ 79
Spotkanie ze Stephenem ............................................................................................81
7 nawyków — idea ....................................................................................................83
Nawyk 1. Bądź proaktywny ........................................................................................85
Nawyk 2. Zaczynaj z wizją końca ...............................................................................87
Nawyk 3. Rób najpierw to, co najważniejsze ..............................................................89
Nawyk 4. Myśl w kategoriach wygrana-wygrana .........................................................91
Nawyk 5. Staraj się najpierw zrozumieć, potem być zrozumianym .............................93
Nawyk 6. Twórz synergię ............................................................................................95
Nawyk 7. Ostrz piłę ...................................................................................................97
Nawyk 8. Toż to cała nowa i gruba książka! ................................................................99
Rozdział 4. Pokaż mi swego GURU, a powiem Ci … ...................101
Wściec się to nie wszystko — szukaj GURU! ............................................................103
Każdy swego GURU ma lub powinien mieć! ............................................................105
Philip Kotler — GURU szczególny ............................................................................107
Kevin Hogan — Matko Boska?! Tak tanio?! ...............................................................109
Russell Crowe — What you give out, you’ll get back ................................................111
Chris Daffy — Ucz się od misia Henry’ego ...............................................................113
Tom Peters — Obserwuj świat i myśl! .......................................................................115
Brian Tracy — Cztery miliony ludzi!!! .......................................................................117
Renée Mauborgne i W. Chan Kim — Twórcy i żeglarze Blue Ocean .........................119
William L. Ury — Pomiędzy TAK i NIE .....................................................................121
Rudolph W. Giuliani — Na wesela możesz chodzić, na pogrzeby musisz! .................123
Rozdział 5. Rozglądaj się — GURU są wśród nas .....................125
Wojciech Eichelberger — Dobry Opiekun, ból egzystencji .......................................127
Barbara Skała, Magda Skała, Ewelina Skała — 3 Skały różne — ucz się od dzieci .....129
Małgorzata Tomankiewicz — Komandosi dadzą radę! ..............................................131
Tomasz Kammel — Nie kucaj! — rzecz o tremie — I nie tykaj! ................................133
6
708435782.006.png
Spis treści
Robert Krool — Jedni szukają powodu, inni sposobu ................................................134
Piotr Stós — Napieramy, nalegamy ...........................................................................137
Marek Rożalski — Pierwsza i Druga Metafora Rożala ...............................................139
Grzegorz Turniak — Odpuść sobie, przyjacielu ........................................................141
Rozdział 6. To niedobre NLP .................................................143
Neurolingwistyczne programowanie straszy i wciąga ................................................1
Pozycje, ale nie te ;-) — teoria .................................................................................146
Pozycje, ale nie te ;-) — schemat praktyczny ............................................................147
Tylko mi NIE PRÓBUJ … ..........................................................................................149
… ale, bo … .............................................................................................................151
Na wszystkich poziomach — Dilts ............................................................................152
Na wszystkich poziomach — Dilts — Kim jestem? ....................................................153
Na wszystkich poziomach — Dilts — Co jest możliwe?! ...........................................1
Małpowanie, czyli technika modelowania ................................................................157
Metaprogramy — ile razy? .......................................................................................159
Metaprogramy — kilka innych do wyboru? ..............................................................161
Zamów nowe ramki .................................................................................................163
Rozdział 7. Między Marsem i Wenus ........................................165
Sikanie obok jaskini i grupa wsparcia ........................................................................167
Dlaczego facet ogląda się za kobietami? ...................................................................169
Nie słuchaj, jak mówię .............................................................................................171
Jestem twoim mężem, nie przyjaciółką, czyli o emocjach .........................................173
Męska intuicja ..........................................................................................................175
Jak sekretarek z monterką, czyli synchroniczność/sekwencyjność ..............................177
Kobieta zmienną jest ................................................................................................179
Odwieczna walka płci — chyba męskiej! .................................................................181
A może … — rzecz o winie i scenariuszach .............................................................183
Kobieta na górze, mężczyzna na dole, czyli o punktowaniu ......................................185
Jednak i z Marsa, i z Wenus — podsumujmy ............................................................187
Megalityczny Dekalog ............................................................189
MEGALITyczny DEKALOG BIZNESOWY AUTORA ...................................................191
7
708435782.001.png
Kryzys — zmiana od katastrofy do szansy
Choć pod przymusem, jednak mamy szansę na wybór tego, co dla nas naprawdę ważne.
James Hong, twórca www.hotornot.com (popularny amerykański serwis randkowy), uciekając
przed spiralą porównań, sprzedał kiedyś porsche boxtera i kupił toyotę prius. Jak powiedział
w wywiadzie dla „New York Tmes”, „najpierw masz boxtera i żałujesz, że to nie 911; jak już
masz porsche 911, zaczynasz tęsknić za ferrari”. Największą szansą w kryzysie jest zmiana
własnego stosunku do siebie i świata, docenienie wyższych wartości, zainwestowanie w siebie
samego i własną przyszłość.
Kryzys, jak każda burza czy konlikt, oczyszcza atmosferę. Czasem w żartach mówimy, że teraz
już nic nie będzie takie jak było. To prawda. Wszystko będzie inne, i od nas samych zależy,
czy skutkiem kryzysu będzie katastrofa, czy sukces. Co dzięki kryzysowi potraimy w swoim
otoczeniu zmienić, wyprostować, zorganizować inaczej, przewartościować? Kiedyś dziennikarz
zapytał mnie o program szkolenia, który pozwoli uniknąć strat w kryzysie. Powiedziałem wtedy,
że pytanie o takie szkoleniowe remedium dla irm, które najdotkliwiej doświadczają kryzysu,
to w istocie pytanie, jak zdeiniować cud. A takowy nie występuje w przyrodzie w stanie
czystym. Na dodatek większość rad na czas kryzysu odnosi się do okresu… sprzed kryzysu.
Takie polskie: gdybym wiedział, że się przewrócę, tobym sobie usiadł . Podobnie jak na krzywej
eS-owej — działać należało przed punktem szczytowym. Wtedy trzeba było budować zaufanie
pracowników, wtedy grać fair wobec własnych ludzi, wtedy rzetelnie dzielić owocami sukcesu.
W kryzysie z tego właśnie się korzysta. Jeśli tego nie robiliśmy, korzystaliśmy z sukcesów sami,
to dlaczego oczekujemy teraz wsparcia od innych?
A teraz zestaw rad, jak i gdzie szukać SZANSY w kryzysie.
W coachingu przestrzega się młodych coachów, by nie oczekiwali od każdej sesji wyjątkowych
sukcesów, że sesja ma być normalna, taka na amerykańskie 7 w skali 1 – 10. Bo życie to nie
spot reklamowy, nie zawsze da się krzyknąć WOW! Jeśli więc któraś z rad nie odpowiada
Twojemu myśleniu o świecie, pozbądź się, proszę, komentarza „to bez sensu”; szkoda na to
czasu. Poszukaj innej, kolejnej rady — takiej z sensem dla samego siebie. To była także rada,
Rada pierwsza .
18
708435782.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin