Staś i Nel_1.doc

(1110 KB) Pobierz
Cykl sprawnościowy:



                                                Cykl sprawnościowy:

                                             „STAŚ I NEL”

 

 

 

Zbiórka 1:

              Temat: Podróże.

 

1. Obrzędowe Rozpoczęcie Zbiórki:

                                          - Obrzędowe przywitanie.

2. Gawęda- Odczytanie zuchom listu od Skrzata o schowanym afrykańskim skarbie.(Sprawność opracowana została dla potrzeb 13Gz „Leśne Skrzaty”, więc postać Skrzata można zastąpić, bohaterem gromady, która aktualnie korzysta z cyklu, lub inną postacią).

3. Majsterka -Robimy herb naszej wyprawy.

4. Piosenki i pląsy - Uczymy się piosenki „Tropiki” oraz pląsu „Masaja”.

5. Zabawa tematyczna - Różnymi środkami transportu (samolot, statek itp.) podróżujemy po świecie w poszukiwaniu skarbu. (Poszczególne elementy podróży kończą się zadaniem, zagadką na temat środków transportu lub pląsem).

6. Gry i ćwiczenia - Docieramy do Afryki-odnajdujemy tajemniczy skarb, by go zdobyć musimy pokonać w grze w warcaby, Strażnika skarbu - Złego Smoka, który strzegł tego skarbu przez wieki (walczy jeden zuch). W paczce jest książka Henryka Sienkiewicza pt: „W Pustyni i w puszczy”

7. Krąg Rady - Podejmujemy decyzję o zdobywaniu sprawności „Staś i Nel”.

8. Obrzędowe Zakończenie Zbiórki

                                          - Krąg

 

Zadanie między zbiórkowe: Zapytać rodziców o przygody Stasia i Nel. W miarę możliwości obejrzeć film.

 

 

Zbiórka 2:

              Temat: „O co biega? – Poznajemy przygody bohaterów

 

1. Obrzędowe Rozpoczęcie Zbiórki

              Witamy się piosenką „Tropiki”, pląsem „ Masaja” oraz okrzykiem „W podróż - ruszamy”

2. Gawęda – Plemiona afrykasnkie

3. Zabawa tematyczna – Plemiona afrykańskie

Podział zuchów na plemiona afrykańskie. Grupy-plemiona wykonują swoje totemy, wybierają nazwę oraz kolor plemienia i swoje tajne hasło. Każde plemię ma Wodza, który w sposób dowolny wymyślony przez zuchy z danego plemienia, będzie meldował podczas rozpoczęcia zbiórki. Meldunek składany jest Wielkiemu Wodzowi –drużynowemu/owej. Drużynowy i przyboczni maja swoje nowe imiona, również zuchy mogą sobie wymyślić afrykańskie imiona. Dla ułatwienia niezbędne są plakietki z nowymi imionami.)

- Pierwszy meldunek! Zuchy dostają wstążeczki afrykańskie w kolorze ich plemion dla rozróżnienia, kto jest w jakim plemieniu. Wstążeczki na czas zdobywania sprawności przypinają do chusty.

- Urządzamy mieszkanko w Baobabie.(Baobabem może być jakieś miejsce w pobliży zuchówki, lub kąt w samej zuchówce, które będzie spełniało rolę drzewa i kryjówki, specjalnie urządzone i przystosowane do potrzeb gromady – niezbędna jest tu wyobraźnia zuchów), które będzie naszą kryjówką podczas wyprawy do Afryki.

4. Teatr samorodny - scenki dotyczące przygód głównych bohaterów książki.

5. Gry i ćwiczenia - „Wspólnie uwalniamy słonia – afrykańskie podchody. (Podchody  w pobliżu zuchówki, zuchy z zawiązanymi oczami mają za zadanie dotrzeć do wyznaczonego miejsca po linie, liny są rozwieszone na pobliskich drzewach ale są rozgałęzione, zuchy idą plemionami, która grupa dotrze pierwsza dostaje cukierki-afrykańskie rarytasy. Na końcu trasy wszystkie zuchy rzucają piłeczkami do kartonu, gdy wrzucą określoną liczbę to uwolnią słonia-maskotkę, która będzie towarzyszyć im w dalszej podróży)

6. Krąg Rady – podsumowanie zbiórki

7 Obrzędowe Zakończenie Zbiórki

                                          - Afrykański krąg w mieszkaniu-Baobabie.

 

Zbiórka 3:

              Temat: Jesteśmy w Afryce, bawimy się w afrykańskiej wiosce.

 

1. Obrzędowe Rozpoczęcie Zbiórki

                        - Witamy się piosenką „Tropiki”, pląsem „ Masaja” oraz okrzykiem „W podróż - ruszamy”              

                             - Meldunek plemion.

2. Gawęda - Poznajemy Kalego i Mee(zaprzyjaźnieni harcerze, przebrani, przychodzą na zbiórkę), Proszą nas o pomoc, razem z nimi wyruszamy do rodzinnego plemienia Kalego. (Idziemy na spacer do spokojnego miejsca – łąka, polana).

3. Gry i ćwiczenia - toczymy walkę ze złym wodzem plemienia. (zabawa na zasadzie „Raz Dwa Trzy-Baba Jaga  Patrzy” Babe-Jage zastępujemy Złym Wodzem Plemienia-zaprzyjaźniony harcerz)

4. Zabawa tematyczna – organizujemy koronację Kalego na Wodza plemienia.

5. Majsterka - dziewczynki wraz z Meą wykonują naszyjniki z makaronu, a chłopcy dzidy. Malujemy przedmioty w kolorach plemion.

6. Krąg Rady -Wracamy do mieszkania – Baobabu, podsumowanie zbiórki

7. Obrzędowe Zakończenie Zbiórki:

                            - Afrykański krąg w Baobabie.

 

Zadanie między zbiórkowe: Narysować jakiś obrazek, którego tematem będzie Afryka lub przygody bohaterów książki Henryka Sienkiewicza.

 

Zbiórka 4:

              Temat: Kto mieszka w Afryce? Klimat Afryki i mieszkające tam zwierzęta.

 

1. Obrzędowe Rozpoczęcie Zbiórki

                        - Witamy się piosenką „Tropiki”, pląsem „ Masaja” oraz okrzykiem „W podróż - ruszamy”.

             - Meldunek plemion.

2. Gawęda - Gdzie leży Afryka?- Na mapie świata odnajdujemy Afrykę. Omawiamy jej położenie, klimat, rozmawiamy o zwierzętach tam żyjących.

3. Majsterkarobimy własne mapki Afryki. Składamy nasz afrykański album z rysunków, które zuchy zrobiły w domu.   Wszystkie nasze mapki przywieszamy Baobabie.

4. Gry i ćwiczenia – afrykańskei zwierzęta – odgadywanie zwierząt naśladowanych przez zuchy.

5. Majsterka-  Z masy solnej lepimy zwierzęta Afryki.

6. Gry i ćwiczenia – uczymy się szyfru i ćwiczymy szfrowanie wiadomości

7. Majsterka - Robimy latawiec z zaszyfrowaną wiadomością. Wysyłamy go w świat.

8. Krąg Rady – podsumowanie zbiórki

9. Obrzędowe Zakończenie Zbiórki

                            - Afrykański krąg w Baobabie.

 

Zadanie między zbiórkowe: Przynieś zgody na wyjście na spacer. Pomalować w domu swoje afrykańskie zwierze.

 

Zbiórka 5

              Temat: Hura! Uratowani! Wracamy do domu!

 

1. Obrzędowe Rozpoczęcie Zbiórki         

- Witamy się piosenką „Tropiki”, pląsem „ Masaja” oraz okrzykiem „W podróż - ruszamy”.

                               - Meldunek plemion.

2. Gawęda - Dostajemy list, że Nel ma atak malarii-ruszamy na poszukiwanie chininy.

3. Gry i ćwiczenia - wyjście w teren, wykonujemy rozmaite zadania by zdobyć lek dla Nel. Musimy wymienić zwierzęta mieszkające w Afryce, Odpowiedzieć na pytanie jak miał na imię pies Nel i co dostał Staś pod choinkę. Musimy zrobić latawiec z zaszyfrowaną wiadomością. Po wykonaniu zadań zdobywamy chininę i przez tor przeszkód wracamy z nią do Baobabu gdzie dajemy go Stasiowi.

4. Krąg Rady – Podsumowanie wyprawy. W podziękowaniu za pomoc zuchom zostaje przyznana sprawność „Staś i Nel”.

5. Zabawa Tematyczna - Wyruszamy w drogę powrotną. Przemierzamy tę samą trasę, co na pierwszej zbiórce tylko w odwrotnym kierunku-powrót.

6. Obrzędowe Zakończenie Zbiórki:

           - Krąg. Magicznym zaklęciem stajemy się znów Gromadą Skrzatów.

 

Opracowała:

pwd. Magdalena Walczak

drużynowa 13 Gromady Zuchowej „Leśne Skrzaty”

Hufiec Kalisz

 

TAŚ I NEL

1.     Odwiedziliśmy najbliższy ogród botaniczny lub zoologiczny.

2.     Obejrzeliśmy film „ W pustyni i puszczy", oglądaliśmy albumy o Afryce.

3.     Zorganizowaliśmy wielkie przygotowania do podróży.

4.     Zorganizowaliśmy wyprawę do Afryki.

5.     Wędrowaliśmy przez pustynię, puszczę, po dżungli, sawannie lub w górę Nilu.

6.     Wyszukaliśmy i urządziliśmy kryjówkę „Kraków".

7.     Inscenizowaliśmy lub przeżywaliśmy sceny z książki „ W pustyni i puszczy" ( porwanie Stasia i Nel, uwolnienie słonia lub inne).

8.     Byliśmy w murzyńskiej wiosce.

9.     Zorganizowaliśmy pokojowe spotkanie plemion.

10. Wysyłaliśmy wiadomość za pomocą latawca.

11. Zorganizowaliśmy turniej wiedzy o Afryce i jej mieszkańcach.

 

UWAGI

·           Przeniesienie się do pustynnego kraju, wędrówki śladami Stasia i Nel, przeżywanie ich przygód, pokonywanie trudów podróży - to tematy do ciekawych zbiórek cyklu sprawnościowego „Staś i Nel". Sprawność może być zdobywana wiosną, latem, jesienią, kiedy aura sprzyja wyprawom w najbliższe okolice. Łatwiej jest przeżywać przygody Sienkiewiczowskich bohaterów bezpośrednim kontakcie z przyrodą, w lesie, zagajniku, zaroślach, nad rzeką itp. Chcemy, by zuchy podczas zabawy dowiedziały się o ludziach zamieszkujących Afrykę, by były wytrwałe i odważne, chętnie spieszyły innym z pomocą, by istotną wartością była dla nich przyjaźń. przyjaźń realizacji sprawności należy stworzyć dzieciom okazję do przeżywania niezwykłych przygód, uczyć je zaradności i odwagi oraz chęci niesienia pomocy innym ludziom.

·           Drużynowy przystępując do realizacji sprawności musi się solidnie przygotować od strony metodycznej i merytorycznej. Trzeba zatem sięgnąć do literatury, która dostarczy materiałów do gawęd, pomysłów na zabawy. Drużynowy powinien przede wszystkim przeczytać „W pustyni i w puszczy". Gawędy może wzbogacić wiadomościami już posiadanymi i zdobytymi z innych książek, prasy, filmu, przeźroczy.

 

BIBLIOGRAFIA

1.     Brandys M., Śladami Stasia i Nel.

2.     Dylik W., Z dziennika afrykańskiej wyprawy.

3.     Fiedler A., Wyspa kochających lemurów.

4.     Sienkiewicz H., W pustyni i puszczy.

5.     Szklarski A., Przygody Tomka na Czarnym Lądzie.

6.     Świat i Człowiek - atlas geograficzny.

7.     Va'ura J. R., Afrykańskie wędrówki.

8.     „Żuchowe Wieści" nr 4/1983.

 


Henryk Sienkiewicz "W pustyni i w puszczy". Grafika: Maria Ortowska-Gabryś

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nasza historia zaczyna się w roku 1885 w Egipcie. Głównymi bohaterami są dzieci inżynierów zatrudnionych przy budowie Kanału Sueskiego, 14-letni Staś Tarkowski i 8-letnia Nel Rawlison. W okresie, w którym poznajemy naszych bohaterów, w Sudanie trwają walki przeciw Anglikom i miejscowym feudałom, wodzom plemion. Przewodził im Mohammed Mahdi, przywódca powstania w Nubii.

 

 



Czy w Afryce jest pustynia?

 

·      TAK

·      NIE

·      A CO TO JEST PUSTYNIA?

 

 

 

 

 

 

 


Z okazji świąt Bożego Narodzenia dzieci otrzymały prezenty: Staś upragniony sztucer, a Nel psa Sabę. Ojcowie ich musieli natychmiast wyjechać do prowincji El-Fajum, aby w niej dokonać oceny robót.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Z okazji świąt Bożego Narodzenia dzieci otrzymały prezenty: Staś upragniony sztucer, a Nel psa Sabę. Ojcowie ich musieli natychmiast wyjechać do prowincji El-Fajum, aby w niej dokonać oceny robót.

 

 



Które z tych zwierząt to skorpion?

 

·     

 



·       

 



·       

 

 

 

 

 

 


Służący inż. Tarkowskiego, Chamis, namówiony przez Fatmę, zakładniczkę rządu egipskiego, postanowił w tym czasie porwać Stasia i Nel, aby Smain- mąż Fatmy, mógł wymienić dzieci za swoją rodzinę.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin