Cykl sprawnościowy:
„STAŚ I NEL”
Zbiórka 1:
Temat: Podróże.
1. Obrzędowe Rozpoczęcie Zbiórki:
- Obrzędowe przywitanie.
2. Gawęda- Odczytanie zuchom listu od Skrzata o schowanym afrykańskim skarbie.(Sprawność opracowana została dla potrzeb 13Gz „Leśne Skrzaty”, więc postać Skrzata można zastąpić, bohaterem gromady, która aktualnie korzysta z cyklu, lub inną postacią).
3. Majsterka -Robimy herb naszej wyprawy.
4. Piosenki i pląsy - Uczymy się piosenki „Tropiki” oraz pląsu „Masaja”.
5. Zabawa tematyczna - Różnymi środkami transportu (samolot, statek itp.) podróżujemy po świecie w poszukiwaniu skarbu. (Poszczególne elementy podróży kończą się zadaniem, zagadką na temat środków transportu lub pląsem).
6. Gry i ćwiczenia - Docieramy do Afryki-odnajdujemy tajemniczy skarb, by go zdobyć musimy pokonać w grze w warcaby, Strażnika skarbu - Złego Smoka, który strzegł tego skarbu przez wieki (walczy jeden zuch). W paczce jest książka Henryka Sienkiewicza pt: „W Pustyni i w puszczy”
7. Krąg Rady - Podejmujemy decyzję o zdobywaniu sprawności „Staś i Nel”.
8. Obrzędowe Zakończenie Zbiórki
- Krąg
Zadanie między zbiórkowe: Zapytać rodziców o przygody Stasia i Nel. W miarę możliwości obejrzeć film.
Zbiórka 2:
Temat: „O co biega? – Poznajemy przygody bohaterów”
1. Obrzędowe Rozpoczęcie Zbiórki
Witamy się piosenką „Tropiki”, pląsem „ Masaja” oraz okrzykiem „W podróż - ruszamy”
2. Gawęda – Plemiona afrykasnkie
3. Zabawa tematyczna – Plemiona afrykańskie
Podział zuchów na plemiona afrykańskie. Grupy-plemiona wykonują swoje totemy, wybierają nazwę oraz kolor plemienia i swoje tajne hasło. Każde plemię ma Wodza, który w sposób dowolny wymyślony przez zuchy z danego plemienia, będzie meldował podczas rozpoczęcia zbiórki. Meldunek składany jest Wielkiemu Wodzowi –drużynowemu/owej. Drużynowy i przyboczni maja swoje nowe imiona, również zuchy mogą sobie wymyślić afrykańskie imiona. Dla ułatwienia niezbędne są plakietki z nowymi imionami.)
- Pierwszy meldunek! Zuchy dostają wstążeczki afrykańskie w kolorze ich plemion dla rozróżnienia, kto jest w jakim plemieniu. Wstążeczki na czas zdobywania sprawności przypinają do chusty.
- Urządzamy mieszkanko w Baobabie.(Baobabem może być jakieś miejsce w pobliży zuchówki, lub kąt w samej zuchówce, które będzie spełniało rolę drzewa i kryjówki, specjalnie urządzone i przystosowane do potrzeb gromady – niezbędna jest tu wyobraźnia zuchów), które będzie naszą kryjówką podczas wyprawy do Afryki.
4. Teatr samorodny - scenki dotyczące przygód głównych bohaterów książki.
5. Gry i ćwiczenia - „Wspólnie uwalniamy słonia” – afrykańskie podchody. (Podchody w pobliżu zuchówki, zuchy z zawiązanymi oczami mają za zadanie dotrzeć do wyznaczonego miejsca po linie, liny są rozwieszone na pobliskich drzewach ale są rozgałęzione, zuchy idą plemionami, która grupa dotrze pierwsza dostaje cukierki-afrykańskie rarytasy. Na końcu trasy wszystkie zuchy rzucają piłeczkami do kartonu, gdy wrzucą określoną liczbę to uwolnią słonia-maskotkę, która będzie towarzyszyć im w dalszej podróży)
6. Krąg Rady – podsumowanie zbiórki
7 Obrzędowe Zakończenie Zbiórki
- Afrykański krąg w mieszkaniu-Baobabie.
Zbiórka 3:
Temat: Jesteśmy w Afryce, bawimy się w afrykańskiej wiosce.
- Witamy się piosenką „Tropiki”, pląsem „ Masaja” oraz okrzykiem „W podróż - ruszamy”
- Meldunek plemion.
2. Gawęda - Poznajemy Kalego i Mee(zaprzyjaźnieni harcerze, przebrani, przychodzą na zbiórkę), Proszą nas o pomoc, razem z nimi wyruszamy do rodzinnego plemienia Kalego. (Idziemy na spacer do spokojnego miejsca – łąka, polana).
3. Gry i ćwiczenia - toczymy walkę ze złym wodzem plemienia. (zabawa na zasadzie „Raz Dwa Trzy-Baba Jaga Patrzy” Babe-Jage zastępujemy Złym Wodzem Plemienia-zaprzyjaźniony harcerz)
4. Zabawa tematyczna – organizujemy koronację Kalego na Wodza plemienia.
5. Majsterka - dziewczynki wraz z Meą wykonują naszyjniki z makaronu, a chłopcy dzidy. Malujemy przedmioty w kolorach plemion.
6. Krąg Rady -Wracamy do mieszkania – Baobabu, podsumowanie zbiórki
7. Obrzędowe Zakończenie Zbiórki:
- Afrykański krąg w Baobabie.
Zadanie między zbiórkowe: Narysować jakiś obrazek, którego tematem będzie Afryka lub przygody bohaterów książki Henryka Sienkiewicza.
Zbiórka 4:
Temat: Kto mieszka w Afryce? Klimat Afryki i mieszkające tam zwierzęta.
- Witamy się piosenką „Tropiki”, pląsem „ Masaja” oraz okrzykiem „W podróż - ruszamy”.
2. Gawęda - Gdzie leży Afryka?- Na mapie świata odnajdujemy Afrykę. Omawiamy jej położenie, klimat, rozmawiamy o zwierzętach tam żyjących.
3. Majsterka – robimy własne mapki Afryki. Składamy nasz afrykański album z rysunków, które zuchy zrobiły w domu. Wszystkie nasze mapki przywieszamy Baobabie.
4. Gry i ćwiczenia – afrykańskei zwierzęta – odgadywanie zwierząt naśladowanych przez zuchy.
5. Majsterka- Z masy solnej lepimy zwierzęta Afryki.
6. Gry i ćwiczenia – uczymy się szyfru i ćwiczymy szfrowanie wiadomości
7. Majsterka - Robimy latawiec z zaszyfrowaną wiadomością. Wysyłamy go w świat.
8. Krąg Rady – podsumowanie zbiórki
9. Obrzędowe Zakończenie Zbiórki
Zadanie między zbiórkowe: Przynieś zgody na wyjście na spacer. Pomalować w domu swoje afrykańskie zwierze.
Zbiórka 5
Temat: Hura! Uratowani! Wracamy do domu!
2. Gawęda - Dostajemy list, że Nel ma atak malarii-ruszamy na poszukiwanie chininy.
3. Gry i ćwiczenia - wyjście w teren, wykonujemy rozmaite zadania by zdobyć lek dla Nel. Musimy wymienić zwierzęta mieszkające w Afryce, Odpowiedzieć na pytanie jak miał na imię pies Nel i co dostał Staś pod choinkę. Musimy zrobić latawiec z zaszyfrowaną wiadomością. Po wykonaniu zadań zdobywamy chininę i przez tor przeszkód wracamy z nią do Baobabu gdzie dajemy go Stasiowi.
4. Krąg Rady – Podsumowanie wyprawy. W podziękowaniu za pomoc zuchom zostaje przyznana sprawność „Staś i Nel”.
5. Zabawa Tematyczna - Wyruszamy w drogę powrotną. Przemierzamy tę samą trasę, co na pierwszej zbiórce tylko w odwrotnym kierunku-powrót.
6. Obrzędowe Zakończenie Zbiórki:
- Krąg. Magicznym zaklęciem stajemy się znów Gromadą Skrzatów.
Opracowała:
pwd. Magdalena Walczak
drużynowa 13 Gromady Zuchowej „Leśne Skrzaty”
Hufiec Kalisz
TAŚ I NEL
1. Odwiedziliśmy najbliższy ogród botaniczny lub zoologiczny.
2. Obejrzeliśmy film „ W pustyni i puszczy", oglądaliśmy albumy o Afryce.
3. Zorganizowaliśmy wielkie przygotowania do podróży.
4. Zorganizowaliśmy wyprawę do Afryki.
5. Wędrowaliśmy przez pustynię, puszczę, po dżungli, sawannie lub w górę Nilu.
6. Wyszukaliśmy i urządziliśmy kryjówkę „Kraków".
7. Inscenizowaliśmy lub przeżywaliśmy sceny z książki „ W pustyni i puszczy" ( porwanie Stasia i Nel, uwolnienie słonia lub inne).
8. Byliśmy w murzyńskiej wiosce.
9. Zorganizowaliśmy pokojowe spotkanie plemion.
10. Wysyłaliśmy wiadomość za pomocą latawca.
11. Zorganizowaliśmy turniej wiedzy o Afryce i jej mieszkańcach.
UWAGI
· • Przeniesienie się do pustynnego kraju, wędrówki śladami Stasia i Nel, przeżywanie ich przygód, pokonywanie trudów podróży - to tematy do ciekawych zbiórek cyklu sprawnościowego „Staś i Nel". Sprawność może być zdobywana wiosną, latem, jesienią, kiedy aura sprzyja wyprawom w najbliższe okolice. Łatwiej jest przeżywać przygody Sienkiewiczowskich bohaterów bezpośrednim kontakcie z przyrodą, w lesie, zagajniku, zaroślach, nad rzeką itp. Chcemy, by zuchy podczas zabawy dowiedziały się o ludziach zamieszkujących Afrykę, by były wytrwałe i odważne, chętnie spieszyły innym z pomocą, by istotną wartością była dla nich przyjaźń. przyjaźń realizacji sprawności należy stworzyć dzieciom okazję do przeżywania niezwykłych przygód, uczyć je zaradności i odwagi oraz chęci niesienia pomocy innym ludziom.
· • Drużynowy przystępując do realizacji sprawności musi się solidnie przygotować od strony metodycznej i merytorycznej. Trzeba zatem sięgnąć do literatury, która dostarczy materiałów do gawęd, pomysłów na zabawy. Drużynowy powinien przede wszystkim przeczytać „W pustyni i w puszczy". Gawędy może wzbogacić wiadomościami już posiadanymi i zdobytymi z innych książek, prasy, filmu, przeźroczy.
BIBLIOGRAFIA
1. Brandys M., Śladami Stasia i Nel.
2. Dylik W., Z dziennika afrykańskiej wyprawy.
3. Fiedler A., Wyspa kochających lemurów.
4. Sienkiewicz H., W pustyni i puszczy.
5. Szklarski A., Przygody Tomka na Czarnym Lądzie.
6. Świat i Człowiek - atlas geograficzny.
7. Va'ura J. R., Afrykańskie wędrówki.
8. „Żuchowe Wieści" nr 4/1983.
Nasza historia zaczyna się w roku 1885 w Egipcie. Głównymi bohaterami są dzieci inżynierów zatrudnionych przy budowie Kanału Sueskiego, 14-letni Staś Tarkowski i 8-letnia Nel Rawlison. W okresie, w którym poznajemy naszych bohaterów, w Sudanie trwają walki przeciw Anglikom i miejscowym feudałom, wodzom plemion. Przewodził im Mohammed Mahdi, przywódca powstania w Nubii.
Czy w Afryce jest pustynia?
· TAK
· NIE
· A CO TO JEST PUSTYNIA?
Z okazji świąt Bożego Narodzenia dzieci otrzymały prezenty: Staś upragniony sztucer, a Nel psa Sabę. Ojcowie ich musieli natychmiast wyjechać do prowincji El-Fajum, aby w niej dokonać oceny robót.
Które z tych zwierząt to skorpion?
·
...
albus.dumbledore