Scenariusz zajęć muzyki dla klasy IV
Scenariusz opracowała Marta Bołdowska.
Temat: Rondo muzyczne.
Cele operacyjne:
- uczeń zna muzyczne pojęcia takie jak rondo, kuplet, epizod;
- potrafi rozpoznać słuchowo utwór o budowie ronda;
- umie zapisać schemat budowy utworu w formie ronda;
- potrafi wykonać rondo rytmicznie;
- umie zagrać na instrumentach perkusyjnych krótki utwór w formie ronda;
- umie współpracować w grupie podczas zabawy muzycznej.
Metody pracy:
- pogadanka
- słuchanie muzyki
- praca z tekstem / materiałem nutowym
- gra na instrumentach perkusyjnych
- śpiew
Formy pracy:
- indywidualna
- zbiorowa
Czas zajęć: 45 min.
Przebieg zajęć:
I. Przywitanie.
II. Rozmowa z uczniami na temat formy muzycznej – ronda.
- czym jest rondo
- budowa ronda (refren, kuplet/epizod)
- zapisanie krótkiej notatki
III. Wysłuchanie fragmentu ronda „Rondo Alla Turca” – W.A. Mozarta.
- zwrócenie uwagi na budowę utworu z wyszczególnieniem jego części
IV. Wykonanie ćwiczeń 1 – 2 s. 46 - 47 w zeszycie ćwiczeń.
V. Tworzenie ronda rytmicznego „Cztery pory roku” (podręcznik s. 97). - wspólne wyklaskiwanie rytmu tematu z jednoczesną recytacją - tworzenie kupletów ronda
VI. Nauka piosenki pt. „Hula – hoop”.
VII. Podsumowanie - utrwalenie poznanych pojęć muzycznych związanych z rondem.
VIII. Pożegnanie.
Arwen1602