Zabawy logopedyczne na ferie.rtf

(4 KB) Pobierz

Zabawy logopedyczne na ferie              

 

GIMNASTYKA NARZĄDÓW MOWY:

 

,, Sowa sprząta swoje mieszkanie”

Dzieci słuchają opowiadania i wykonują ćwiczenia przed lustrem.

Sowa rozejrzała się po swojej dziupli ( dzieci przesuwają językiem po podniebieniu górnym , wewnętrznych ścianach policzków, podniebieniu dolnym ).Zauważyła duży bałagan. Postanowiła zrobić porządek . Zaczęła od odkurzania sufitu dziupli ( przesuwają czubkiem języka od przodu do tyłu jamy ustnej po podniebieniu górnym ), zdjęła firanki ( liczą czubkiem języka górne zęby ) i włożyła je do pralki ( motorek wargami ).Po chwili pralka zaczęła płukanie firan (,,przepychanie” powietrza  wewnątrz jamy ustnej). Sowa odkurzyła też ściany (przesuwanie czubkiem języka po wewnętrznej ścianie policzków) oraz podłogę (przesuwają czubkiem języka po podniebieniu dolnym w okolicach łuku zębowego). Sowa była bardzo zadowolona z wykonanej pracy i szeroko się uśmiechnęła (rozciągają szeroko usta). Dumna wyjrzała z dziupli i rozejrzała się wokoło (poruszają językiem ruchem okrężnym na zewnątrz jamy ustnej). Spojrzała w górę (dzieci sięgają czubkiem języka w stronę nosa ), spojrzała w dół (sięgają czubkiem języka w kierunku brody). Rozejrzała się też w prawo (przesuwają czubkiem języka do prawego kącika ust) i w lewo (przesuwają czubkiem języka do lewego kącika ust).Wszędzie był porządek i słychać było śpiewające ptaki (gwiżdżąc, naśladują głosy ptaków).  

 

,,Obiad kotka’’

Rozmawiamy z dzieckiem na temat posiłku kotka i wspólnie wykonujemy ćwiczenia.

kotek pije mleczko z miseczki-ułkadamy dłonie w kształcie miseczki i wysuwając język z buzi naśladujemy ruch wylizywania;

kotek jest bardzo zadowolony, ponieważ ma pełen brzuszek –szeroko się uśmiechamy

kotek myje swoje "wąsiki" - oblizujemy górną wargę, z prawej strony, a potem z lewej

kotek myje ząbki – dotykamy językiem górne i dolne zęby

kotek radośnie miauczy – naśladujemy głos kotka

 

• ZABAWA ARTYKULACYJNA

 

Wiersz Ko, ko, ko, kwa, kwa, kwa, kto mój język zna? - wiersz E.Stadtmuller.

Czytamy wiersz dziecku, zachęcając do aktywnego uzupełniania jego treści.

 

Jestem mały poliglota,

Bo rozumiem psa i kota,

Ptasi język dobrze znam,

Zaraz udowodnię wam.

 

Kotek miskę mleka miał.

Pyszne było – miauknął:

………………………,

 

Piesek też by pewnie chciał.

Szczeka głośno:

…………………………,

 

Małej myszce ser się śni.

Piszczy cicho:

…………………………,

 

Kurka zniosła jajek sto.

Gdacze o tym:

………………………….

 

Kaczka śliczne piórka ma.

Kwacze dumnie:

…………………………,

 

Nad jeziorem żabek tłum

Kumka sobie:

…………………………,

 

Jak to dobrze kumie, kumie,

Że ktoś po żabiemu umie.

 

• ZABAWY ODDECHOWE

 

- zdmuchiwanie lekkich puszków, piórek, piłeczek pingpongowych, baloników

- bańki mydlane – wydmuchiwanie

- wąchanie kwiatków

- wdech z unoszeniem ramion do góry, wydech z powolnym opadaniem ramion

- długie wymawianie głoski "s" ze zmienną głośnością

- wymawianie tekstu na jednym wydechu

 

• ĆWICZENIA SŁUCHOWE

 

- naśladowanie różnych głosów odtwarzanych z taśmy magnetofonowej lub płyty np.głosy zwierząt

- rozpoznawanie przez dzieci melodii piosenek

- powtarzanie zaprezentowanego rytmu np. wystukanego na bębenku lub wyklaskanego.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin