(PRZEDMIOT)
dr hab. Aleksander Czepurko
(AUTOR PROGRAMU)
Cele przedmiotu
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy umożliwiającej opracowanie biznes planu w praktyce, na przykład jako załącznik do wniosku o pozyskanie środków finansowych z Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej.
Metody oceny
Zaliczenie na podstawie oceny esejów na temat wybranych problemów opracowywania biznes planu.
(WYKŁAD; ĆWICZENIA; KONWERSATORIUM)
Liczba godzin 10
Studia niestacjonarne Ekonomia semestr 5
Kolejne zajęcia
Podtytuły wykładów
PODRĘCZNIKI
Autor, tytuł publikacji,
wydawnictwo, rok wydania
LITERATURA
POMOCNICZA
Autor, tytuł publikacji, wydawnictwo, rok wydania
1.
1 - 2,5
godz.
Pojęcie i cele biznes planu
- element oceny szans skutecznej realizacji przedsięwzięcia inwestycyjnego planowanego dla działań w zmiennym otoczeniu gospodarczym
- cel główny: pozyskanie partnerów do współpracy i finansowania planowanego przedsięwzięcia; pozostałe: określenie silnych i słabych stron firmy, szans i zagrożeń ze strony otoczenia, transfer zestawu informacji o firmie do zainteresowanych adresatów
- adresaci i użytkownicy biznes planu (inwestorzy, menedżerowie, banki, instytucje rządowe i terytorialne)
Informacje niezbędne do opracowania biznes planu, tyczące:
- szans i zagrożeń ze strony otoczenia
- analizy rynku, branży, konkurencji
- silnych i słabych stron firmy (reputacja, zasoby materialne i niematerialne, majątek produkcyjny i obrotowy, asortyment wyrobów oraz technika i technologia ich produkcji, system i środki zarządzania, polityka cenowa i sytuacja finansowa, struktura organizacyjna i podział kompetencji, stosowane formy i środki motywagi pracowniczej
Czepurko A. Łukaszewicz J. Biznesplan w praktyce zarządzania firmą, Wyd. WSHiP, Warszawa, 2005
2.
2,5 - 5
Struktura biznes planu
- misja firmy (misja - ce! - zadania)
- analizy wewnętrzne (Narzędzia: SWOT, czynniki sukcesu, łańcuch wartości)
- analizy zewnętrzne (Narzędzia: analizy czynnikowe, cykl życia produktu, analizy pozycji konkurencyjnej, specyfika i atrakcyjność branży)
Typowy układ biznes planu
- charakterystyka przedsiębiorstwa
- opis produktu (planowanego przedsięwzięcia)
- rynek i działania rynkowe (wielkość rynku, segmenty, lokalizacja)
- produkcja
- analiza finansowa
- czynnik ryzyka i opłacalności
- cele i zadania oraz ich horyzont czasowy
Waga i znaczenie poszczególnych elementów dla skuteczności biznes planu
B. Dobiegała-Korona. Business plan w przedsiębiorstwie., Diffin,W-wa,2002,
Lucyna Kowalczyk Business plan - czyli jak poznać kredytobiorcę TWIGER, Wwa 1996,
3.
5 - 7,5
Plan wdrożenia i prognoza wyników:
Kondycja i ocena możliwości finansowych przedsiębiorstwa
Potrzeby finansowe
Analiza finansowa
- prognoza kosztów i sprzedaży produktu
- bilans pro forma
- rachunek wyników
- próg rentowności
- analiza wrażliwości
- wskaźniki oceny opłacalności przedsięwzięcia (stopa zwrotu, wskaźniki płynności, wskaźniki zyskowności)
Zestawienie przepływu pieniędzy (cash flows)
- obliczanie i analiza progu opłacalności
- kwestie kapitałochłonności i tzw. cen opłacalnych
Rozkład celów i zadań w czasie - harmonogramy
- - rotacja działań krótko- 1 średnio- terminowych - działania długoterminowe - rozkład kompetencji i odpowiedzialności
Cele i strategie marketingowe w odniesieniu do:
- produktu
- cen
- reklamy/promocji
- dystrybuqi Czynniki ryzyka
- niekorzystne trendy i zdarzenia losowe
- zachowanie konkurentów
- potencjał i sprawność siły roboczej
- błędy szacowania wielkości finansowych
Colin i Paul Barrow Business plan czyli jak zrobić dobry interes Wwa, 2004,
M.E.Porter, Strategia Konkurencji. Metody analizy sektorów i Konkurentów. PWE, Warszawa, 1996
4.
7,5 - 10
Pisanie i formy prezentacji biznes planu zależne od:
- stanu rozwoju firmy
- wagi propozycji planistycznych dla firmy
- celów jakim ma służyć
- pozycji zawodowej i instytucjonalne adresatów
Wdrażanie i kontrola realizacji biznes planu
- monitorowanie i krocząca aktualizacja - opracowanie krytycznej ścieżki działalności firmy - analiza zysku ze sprzedaży poszczególnych partii wyrobu w kluczowych ogniwach dystrybucji
Formy planu zależnie od specyfiki gospodarczej i potrzeb jednostki lub instytucji dla której jest opracowany.
Wspólne i odmienne elementy planów dla:
- jednostki produkcyjnej
- firmy handlowej
- firmy usługowej
Specyfika planów opracowywanych dla celów:
- restrukturyzacji formy
- bankowej oceny wypłacalności kredytobiorcy
Podsumowanie konwersatorium
Pawlak Z. Biznesplan, AGH, Warszawa, 2003
Penc J. Strategie zarządzania. Perspektywiczne myślenie, systemowe działanie, Wyd. Placet, Warszawa 1999
UWAGA: na studiach zaocznych blok zajęć trwa 2,5 godziny lekcyjnej
LWICA5