1_wytyczne_Komitety_Monitorujace_150507r.pdf

(141 KB) Pobierz
wytyczne_Komitety_Monitorujace_150507r
MRR/H/3(1)03/2007
Minister Rozwoju Regionalnego
Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013
Wytyczne nr 3 dotycz ą ce komitetów monitoruj ą cych
(ZATWIERDZAM)
Gra Ŝ yna G ę sicka
Minister Rozwoju
Regionalnego
Warszawa, 15 maja 2007 r.
 
291502769.001.png
Spis tre ś ci
ROZDZIAŁ I PODSTAWA PRAWNA................................................................................................3
ROZDZIAŁ II CEL WYTYCZNYCH...................................................................................................3
ROZDZIAŁ III POWOŁANIE KOMITETU MONITORUJĄCEGO .......................................................4
ROZDZIAŁ IV KOMITET MONITORUJĄCY KRAJOWY PROGRAM OPERACYJNY.......................5
1. Skład komitetu monitorującego PO...............................................................................................5
2. Sposób wskazania/wyboru członków komitetu monitorującego PO ..............................................8
2.1. Sposób wyboru przedstawicieli organizacji pozarządowych...................................................9
2.2. Inni ......................................................................................................................................10
3. Uczestnictwo w pracach komitetu monitorującego PO................................................................10
ROZDZIAŁ V KOMITET MONITORUJĄCY REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY ................12
1. Skład komitetu monitorującego RPO ..........................................................................................12
2. Sposób wskazania/wyboru członków komitetu monitorującego RPO..........................................14
2.1. Sposób wyboru przedstawicieli organizacji pozarządowych.................................................14
2.2. Sposób wyboru przedstawicieli środowiska akademicko-naukowego ..................................16
3. Uczestnictwo w pracach komitetu monitorującego RPO .............................................................16
ROZDZIAŁ VI ZADANIA KOMITETU MONITORUJĄCEGO ...........................................................17
ROZDZIAŁ VII TRYB PRACY KOMITETU MONITORUJĄCEGO...................................................18
ROZDZIAŁ VIII INNE......................................................................................................................19
ROZDZIAŁ IX „PRE-KOMITETY” ...................................................................................................19
2
Rozdział I
Podstawa prawna
Minister Rozwoju Regionalnego, działając na podstawie art. 35 ust. 3 ustawy z dnia
6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju 1 , wydaje wytyczne w celu
zapewnienia zgodności sposobu wdraŜania programów operacyjnych z prawem Unii
Europejskiej oraz spełnienia wymagań określanych przez Komisję Europejską, a takŜe
w celu zapewnienia jednolitości zasad wdraŜania programów operacyjnych.
Podstawą prawną powołania komitetów monitorujących są:
1) przepisy rozporz ą dzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r.
ustanawiaj ą cego przepisy ogólne dotycz ą ce Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójno ś ci
i uchylaj ą cego Rozporz ą dzenie (WE) nr 1260/1999 2 ,
2) przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju,
3) Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia na lata 2007-2013 zaakceptowane przez
Rad ę Ministrów w dniu 29 listopada 2006 r.
Przy opracowywaniu wytycznych, dotyczących komitetów monitorujących, brano równieŜ
pod uwagę specyfikę następujących dokumentów:
1) Program Operacyjny Infrastruktura i Ś rodowisko,
2) Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka,
3) Program Operacyjny Kapitał Ludzki,
4) Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej,
5) Program Operacyjny Pomoc Techniczna,
6) Regionalne Programy Operacyjne.
Rozdział II
Cel wytycznych
Monitorowanie programu operacyjnego słuŜy zapewnieniu jego sprawnego zarządzania
oraz realizacji i jest prowadzone przez komitet monitorujący.
1
Dz. U. Nr 227, poz. 1658
2
Dz. U. UE L 210 z dnia 31 lipca 2006 r.
3
Niniejszy dokument zawiera wskazówki dotyczące składu, zadań oraz trybu działania przy
powoływaniu komitetów monitorujących odpowiednio dla krajowych programów
operacyjnych (PO) i 16 regionalnych programów operacyjnych (RPO) – finansowanych ze
środków polityki spójności.
Rozdział III
Powołanie komitetu monitoruj ą cego
W oparciu o art. 63 ust. 1 rozporz ą dzenia Rady nr 1083/2006 kraj członkowski ustanawia,
w porozumieniu z instytucją zarządzającą, komitet monitorujący (dla określonego programu
operacyjnego) w terminie 3 miesi ę cy od daty powiadomienia państwa członkowskiego
o decyzji zatwierdzającej program operacyjny. 3
Zgodnie z art. 36 ust. 2 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju , komitet
monitorujący PO jest powoływany w drodze zarządzenia przez właściwego ministra, który
pełni rolę instytucji zarządzającej PO.
Na podstawie wyŜej wymienionego art. 36 ust. 2 nastąpi równieŜ powołanie komitetu
monitorującego dla RPO. W tym przypadku komitet monitorujący jest powoływany
zarządzeniem przez właściwego miejscowo wojewodę. Właściwa instytucja zarządzająca
RPO ustala natomiast - zgodnie z art. 64 ust. 1 rozporz ą dzenia Rady nr 1083/2006 4 - skład
komitetu monitorującego.
Zadania instytucji zarządzającej w komitecie monitorującym określa art. 60 lit. h
rozporz ą dzenia Rady nr 1083/2006 , gdzie jest m. in. mowa, Ŝe instytucja zarządzająca
odpowiada za kierowanie pracami komitetu monitorującego. 5
Zgodnie z art. 64 ust. 1 rozporz ą dzenia Rady nr 1083/2006 wskazującym, Ŝe komitetowi
monitorującemu przewodniczy przedstawiciel państwa członkowskiego lub instytucji
zarządzającej - komitetowi monitorującemu PO przewodniczy minister właściwy pełniący
rolę instytucji zarządzającej. W okresie 2007-2013 rolę instytucji zarządzającej dla PO pełni
Minister Rozwoju Regionalnego.
3 Zgodnie z art. 63 ust. 1 rozporz ą dzenia Rady nr 1083/2006 moŜliwe jest równieŜ ustanowienie jednego
komitetu monitorującego dla kilku programów operacyjnych.
4
O składzie Komitetu Monitorującego decyduje państwo członkowskie w porozumieniu z instytucją
zarządzającą.
5
Instytucja zarządzająca odpowiada za zarządzanie programami operacyjnymi i ich realizację zgodnie z
zasadą naleŜytego zarządzania finansami, a w szczególności za kierowanie pracą komitetu monitorującego i
dostarczanie mu dokumentacji wymaganej w celu umoŜliwienia monitorowania jakościowego realizacji
programu operacyjnego w świetle jego szczegółowych celów.
4
291502769.002.png
W odniesieniu do RPO komitetowi monitorującemu, w oparciu o przytoczony art. 64 ust. 1,
przewodniczyć będzie przedstawiciel właściwej instytucji zarządzającej RPO. W latach
2007-2013 funkcję instytucji zarządzającej RPO pełni właściwy miejscowo zarząd
województwa.
Organ określający skład komitetu powinien zapewnić realizację zasady partnerstwa – na
podstawie art. 11 rozporz ą dzenia Rady nr 1083/2006 . 6 Uwzględniając tę zasadę
w komitecie monitorującym naleŜy zapewnić uczestnictwo stronie rządowej, samorządowej
oraz partnerom społecznym i gospodarczym, w tym partnerom zajmującym się
zagadnieniami środowiska naturalnego oraz wspierania równości szans kobiet i męŜczyzn.
Przy powoływaniu członków komitetu naleŜy mieć na uwadze dąŜenie do zrównowaŜonego
udziału strony rządowej, samorządowej oraz partnerów społecznych i gospodarczych oraz
jak najwyŜszej efektywności i jakości ich pracy.
Rozdział IV
Komitet monitoruj ą cy krajowy program operacyjny
1. Skład komitetu monitoruj ą cego PO
W skład komitetu monitorującego PO, powoływanego przez Ministra Rozwoju
Regionalnego, wchodzą co najmniej:
Minister lub przedstawiciel ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego – jako
przewodniczący;
Pozostali członkowie:
6
Art. 11 ust. 1. Cele funduszy realizowane są w ramach ścisłej współpracy zwanej partnerstwem pomiędzy
Komisją Europejską a kaŜdym państwem członkowskim. W zaleŜności od potrzeb i zgodnie z obowiązującymi
przepisami krajowymi i praktyką krajową, kaŜde państwo członkowskie organizuje partnerstwo z władzami i
podmiotami, takimi jak:
a) właściwe władze regionalne, lokalne, miejskie i inne władze publiczne;
b) partnerzy gospodarczy i społeczni;
c) inne odpowiednie podmioty reprezentujące społeczeństwo obywatelskie, partnerów zajmujących się
zagadnieniami z zakresu środowiska naturalnego, organizacje pozarządowe oraz podmioty
odpowiedzialne za wspieranie równości męŜczyzn i kobiet.
KaŜde państwo członkowskie wyznacza najbardziej reprezentatywnych partnerów na poziomie krajowym,
regionalnym i lokalnym oraz w sferze gospodarczej, społecznej, środowiska naturalnego lub w innej sferze,
zgodnie z przepisami krajowymi i praktyką krajową, biorąc pod uwagę potrzebę wspierania równości
męŜczyzn i kobiet oraz zrównowaŜonego rozwoju poprzez integrację wymogów w zakresie ochrony i poprawy
jakości środowiska naturalnego.
2. Partnerstwo realizowane jest z pełnym poszanowaniem odpowiednich kompetencji instytucjonalnych,
prawnych i finansowych kaŜdej kategorii partnerów, o których mowa w ust. 1.
Partnerstwo obejmuje przygotowanie, realizację, monitorowanie i ocenę programów operacyjnych. Państwa
członkowskie angaŜują, w zaleŜności od potrzeb, kaŜdego z właściwych partnerów, w szczególności regiony,
na róŜnych etapach programowania w ramach czasowych przewidzianych dla kaŜdego etapu.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin