Modulacja chromatyczna - Natalia Sopata.pdf

(45 KB) Pobierz
Microsoft Word - MODULACJA CHROMATYCZNA skrt.doc
MODULACJA CHROMATYCZNA
W tonacji wyj Ļ ciowej akord gamowła Ļ ciwy (dur lub moll) zmieniany jest chromatycznie tak,
aby stał si ħ jak ĢĻ wyra Ņ nie okre Ļ lon Ģ funkcj Ģ w tonacji docelowej .
Ŗ W GÓR Ħ KOŁA KWINTOWEGO
(obni Ň enie składnika alterowanego)
D D °S II jako < D > D
7
7
5>
7
7
5>
Ř W DÓŁ KOŁA KWINTOWEGO
(podwy Ň szenie składnika alterowanego)
- w dur:
- w moll:
D 7 S D D 7 S
6<
1<
7
5<
6
1<
Je Ļ li akordem wprowadzaj Ģ cym jest jaka Ļ forma D , bierzemy pod uwag ħ 3 górne składniki
(za wyj Ģ tkiem D - 3 dolne składniki D)
7
5>
Je Ļ li akordem wprowadzaj Ģ cym jest forma
S , bierzemy pod uwag ħ podstaw ħ akordu
wprowadzaj Ģ cego ( 3 dolne składniki )
Kadencje:
Ʊ po alterowanej S ŗ D z podwójnym opó Ņ nieniem
Ʊ po D 7 lub D
7
5>
ŗ T VI
Ʊ po D
7
5 <
ŗ T
MODULACJA CHROMATYCZNA
do tonacji odległych
Ɩ przez S
w Ŗ koła kwintowego
osi Ģ gni ħ cie trójd Ņ wi ħ ku S lub Ʋ S przez przesuni ħ cie trójd Ņ wi ħ ku molowego
lub durowego chromatycznie w gór ħ ;
równocze Ļ nie – w głosie basowym - poruszamy si ħ dwoma diatonicznymi
sekundami małymi w dół, osi Ģ gaj Ģ c – opó Ņ nion Ģ przez septym ħ – sekst ħ S
tonacji docelowej;
ostatni pion : º S 7 II
kadencja : po º S 7 II ŗ D z podwójnym opó Ņ nieniem (...) T
Ɩ przez (D7) VI
Ư w Ř do tonacji durowych Ŗ do tonacji molowych
drog Ģ chromatyczn Ģ osi Ģ gamy (D7) VI , któr Ģ rozwi Ģ zujemy zwodniczo
ostatni pion : S tonacji docelowej z podwojon Ģ 3
kadencja : S 6 ŗ D z podwójnym opó Ņ nieniem (...) T
Ư w Ŗ do tonacji durowych
drog Ģ chromatyczn Ģ osi Ģ gamy (D7) VI Ř , któr Ģ rozwi Ģ zujemy zwodniczo
ostatni pion : S tonacji docelowej z podwojon Ģ 3
kadencja : S 6 ŗ D z podwójnym opó Ņ nieniem (...) T
Ư w Ř do tonacji molowych
drog Ģ chromatyczn Ģ osi Ģ gamy (D7) VI Ŗ , któr Ģ rozwi Ģ zujemy zwodniczo
ostatni pion : S tonacji docelowej z podwojon Ģ 3
kadencja : Ʋ S ŗ D z podwójnym opó Ņ nieniem (...) T
6
1<
Zgłoś jeśli naruszono regulamin