Św. Gertruda z Helfty, Zwiastun, wybór.pdf
(
10162 KB
)
Pobierz
161812674 UNPDF
KsIcA
I
RoZDZIA
3
Wwczas
przybyta,
sdzc, e Bg
j
zwid,
z
jkiem
zaczla
wy\ewa
przed
Nim
swe ale.
Uzyskaajednak
zapewnienie,
ze
to
rzeczywicie
jest
ta,
ktr
Bg
wskaza
jako
sw
najwierniejsz oblubienic.
Potem
miaa
okazj
rozmawia
z
Domn M.'.,
nasz witej
pamici
kantork
i
zachwycona czarem
jej
sw
pe-
nych sodyczy
Ducha witego
zapytaa Pana, dlacze.
go
wybra
tamt,
a nie
t.
Na to
Pan
odpowiedzia:
,,Wielkich
rzeczy
w
tej
dokonuj, ale
jeszcze
wik.
szych dokonuj
i dokonam
w tamtej
''.
Kiedy
znw
inna
osoba,
modlc si
za
ni
i
dzi.
wic si niezwykym
wzgldom,
jakimi
obdarza
j
Pan,
zapytaa Go:
,,0o
takiego, Boe
Mioci,
widzisz
w tej duszy,
ze
j
tak
wynosisz
i
tak
sodko
skaniasz
ku
niej
swe
serce?''
Na to
Pan
odpowiedzia:
,,Kieruje
mn bezinteresowna
mio;
wanie
ta
mio
obda.
rowaa
j
picioma cnotami,
ktre
mi s
szczeglnie
mile: prawdziw czystoci
przez nieuslanny
wplyw
mej aski;
prawdziw
pokor przez wielko
moich
1icznych darw,
poniewa im wikszych
rzeczy w
niej
dokonuj,
tpn
gtblej ona si
unia
w poczuciu
swe1
niegodnoci;
prav.dziw dobroci'
ktra
skania
j,
by
_
na Moj chwa
-
pragn
zbawienia wszystkich lu-
dzi. Poza
tym prawdziw wiernoci,
gdy wszystkim,
co posiada, zawsze
dzie]i si
-
na
Moj
chwa
_
dla
zbawienia
caego
wiata.
I prawdziw mioci,
ktra
sprawia'
e kocha
Mnie
gorco
z
caiego
serca,
z
caej
duszy,
ze
wszystkich si swoich,
a
bliniego
jak
siebie
sam''
-
ze
wzgdu na
Mnie''.
Potem pokaza
Pan
na
ni
od niebezpiecze.stwa
pokusy
dusz.
za ktr
ze-
chclal
umlzec'
To tyle
o
pierwszym
wiadectwie,
!ho-
;'ff.
RoZDu
IA,
3
Drugie
wiadectwo
Jeonomyslna
opinia wielu
rnych
osb.
to.
czego do-
wiedzieli
si
o
niej z
objawienia
nozugo, gay
oaii1i
s'r
o
napraw
jej
bdw
czy te
postpy
w
cnocie.
I::'".|",.:
dusza
wy-
:lllu^t
o,odu:r?na.
nadzwyczajnymi
taskami.
pr.zy_
k'lad:
Uerlruda
bdc
osob
niezwylrJe
poko.n,
"'uia
za
obdarzonych
wikszymi
askami,
""..".
p.o.iiu
po
zbadaniu
sprawy
i
wie)okrotnym
ot."rv*unl,i
r*
pevrnienia
od
Boskiej
askawoci'
potwierdzay,
e
Pan
wynis
ja
nie tylko przez
Le
lasi.i,
o
3akich
sama
rm
opowrcdztala,
ale
i
przez
inne.
jeszcze
wspanialsze.
-,^":
"."1n"'o
raztr.
przycig.nita
nril
woni
dobrej
pewna
osoba
o wielkim
dowiadczeniu
w
dziedzin.ie
Boych
objawie.
Ponierva
nie
znaat'
.,ikogo,
-o-
dlia
si-do
Pana,
aby
uatwi
jej
spotkanie
"*;;;
k;
ra
_
z
'Jego
woli
-
pomogaby
jej
w
postpie
ucho.
wym.
Na
to
Pan
odpowiedzia:
,,Wiez,
z" pi".*"^
osoba,
ktra
usidzie
obok
ciebie,:".t
-":
"":*i".
czywicie,
cudor'nym
zrzdzeniem
losu,
Gertruda
prerwsza
usiada
koo
niej,
ale
bdqc
pokorna
chciaa
'o
,,Domna',
-
domina, pani'
tu
w zakonach
monastycznych.
Zastpowa wspczesne
,,matka''.
w
Zu'iastunie wystpuje fwlasz-
cza w
odniesieniu
do w.
Mechtyldy'
"
zub.
J
t3,34;
J
rs,12
1
J
3,23.
pozosta
w
ukryciu
i
nie
rlaa
"ic
p
sobie
oo"n'J
*o"""
by przytoczy
niezliczon4
ilo
przyka-
.
,1.
Drugim,
bardzo wiarygodnym
wiadectwemjest
wiadczl
lo o
tym.
e
jest
.io
sr
nregodna
darw Boych,
i
innych,
ktrych
uwaaa
o
potwierdzenie
lask
otrzymanych
od
Boga,
O."U"
,".
Slawy.
Jak
raztacza|
nasz k]asztor.
przybyla
do
njeeo
niejsz.1
j
wybranq
ze
wszystkich
ot"liuni.;
i
"""-
KSIcA
I
swojej
piersi
wspanialy, misternie zdobiony
klejnot
w
ksztacie
trjlistnej
koniczyny, mwic:
,,Ten
k1ej-
not zawsze
bd
nosi na
cze
Mojej oblubienicy'
a
te
trzy
1istki
bd
jasno
ukazywa zastpom niebieskim
ttzy
|zeczy:
po
pierwsze,
e
jest
mi bardzo blisk
oso-
h'
gdyz
aden czowiek
na ziemi
nie
jest
mi bliszy
je1i
chodzi
o czysto
duszy
i
dobr wol.
Po
drugie,
e
nie
ma na ziemi drugiej istoty,
ku
ktrej skania-
bym
si
z
rwn rozkosz. Po trzecie,
e
nikt
na ziemi
nie
dorwnuje
jej
w
wiernoci,
gdy
wszystkie
dary,
jakie
posiada,
obraca z
miocina Moj
cze
i
chwa-
''.
I
doda
Pan:
,,Nigdzie
na
ziemi
nie
znajdziesz
Mnie
przebywajcego
z
wiksz mioci
ni w
Sa.
kramencie
otarza,
a
nastpnie
w
sercu
i
w
duszy
tej
Mojej mioniczki,
ku
ktrej skierowaem
cae
upodo-
banie
mojego
Boskiego Serca"
".
4. Kiedy kto,ktrego modlitwom
sie
polecia'
mo.
dli
si za
ni, otrzyma nastpujc
odpowied:
,,Cay
do
niej nale,
gdyz
z
ca'
radocitrwam
w
jej
obj-
ciach. Boska
Milo
zczya
j
ze
Mn tak
nieroze.
rwa1nie,
jak
ogie |czy
zoo
ze
srebrem w
jeden
stop''. Na
to
owa
osoba zapytaa:
,,Najukochaszy
Pa-
nie,
jak
zatem
z
ni postpujesz?', Pan
odrzek:
,,Bicie
jej
serca nieustannie przeplata
si z
miosnym
biciem
mojego
i
to
jest
dla mnie rdem bezmiernej
radoci;
powst rzymuj
jednak
siI
uderzen
mego Serca
W
ocze-
kiwaniu
na
godzirr
jej
mierci.
Dopiero
wtedy
bo.
wiem
dane
jej
bdzie
odczu trzy potne
tego
skutki:
Il(]ZI)fl^,
]J
po
pierwsze
chwa,
z
jalr
j
wezwie
Bg Ojciec,
po
dr-ugie
rado,
z
jak j
plzyjry,
po
trzecie
mio,
ja-
k
zjednoczy
j
ze
mn Duch Swity''.
5. Innym
razem
ta osoba
modlc si
za,
ni,
otrzy-
rnala tak odpowied:
.,ona
jest dla mnie
gobk
bez
ci, odsuwa
od
Swego Serca
wszelki
grzech,
jak
by to
byla
z6.
ona
jest
lili,
ktra z
upodobaniem
trzy.
mam
w
rku.
gdy obcowanie
z
duszq
czyst
inie-
winn
jest
d]a
Mnie
najwiksz rozkosz'
ona
jest dla
NInie
pachnc
r6i,
gdyz znosi
przeciwnoci
cierpii.
wie
i
z wdzicznoci.
.Iest
kwiatem wiosennym, roz.
kosz Moich oczu.
gdy widzq
w niej
pragniellie
i
gor-
liwow
nabywaniu cnt
i
denie
do
peni
doskona-
oci'
ona
jest
dwikiem
soclko
rozbrzmlewaicym
w
lnojej koronie,
w
ktrej
niczym zote
dzwoneczki
radujce
mieszkacw
nieba
s
zawieszone iej
wszyst.
kie cierpienia
'
'.
6.
Pewnego razu,
a
byo
to przed
Wielkim
Postem,
gdy
czytata
siostrom Zalecon
lektur,
szczeglny
na.
cisk kadc na
fragment mwicy,
e
Pana naley ko.
dna
z
ca\ego
serca,
z
caej
duszy'
ze
rvsz.l'stkich
si
swoich,
iedna
z
sistr,
poruszona
tymi
sort.ami,
po-
wiedziaa
do
Pana:
,,Ach'
Panie
Boe,
jak
bardzo
musi
kocha
Ci
ta,
ktra
w tak
przekonywujcy
sposb
mwi o
t}.rn,
ze
Cl
trze|:a
kocha''.
Na
to
Pan
odpo-
wiedzia:
'.od
dziecistwa wychowywaem
j
i
nosiem
.o
Pisnra w.
Gelrllrrrly
(i
w'Mechtyldy] stanowi duy krok
lv roz'*'oju
dtrchowoci
k(Jncol1truj}ceJ
si
na
triajwitszym
set.cu
Jefusa' Mistyczki
z
Hcl|ty nic o;'rrrniczaj si wycznie
d<l
ujcia
pasyjnego
i
ekspiac;.jncgo.
.jak
np.
5,jaca
nieco wczetricjcysterka,
w'
Lutgalda
(+1f46).
w
synrbolu
Scrca kontempluj caloksztalt
rdi"-.n
ic\
nriloi,;
B,'E,r
rro.rrv.'rz"nia.
.'
Alrrzja
do
zlotych dzwoneczkw
zdclbicych szate arcykapir
na.
lch
dwik
mia
zwraca uwag
na
jego
obecnow
rviz1tynt.
(por.
Wj 28
i
29),
Gcrtruda
umieszcza
jednak
te
dzwoneczki
rv
koronie Chrystusa.
w
ramionach,
Zachowujc
j
nieskalan
a
do
chwili,
w ktrei
z
wolnej
woli
zczyasi ze
l\{nq;
wtedy to
Ja
z
ko1ei
cay oddaem si
w
jej
objcia,
z
ca
nroc
50
IIGAI
Mego
Bstwa.
ar
mitoci,
jak
ona
nosi
dla Mnie
w
swym sercu
nieustannie foztapia wntrznoci
mego
miosierdzia
wobec
niej:
podobnie
jak
ttuszcz
roztapia
si w ogniu, tak sodycz Mego Boskiego Serca topi
si
w
arze
jej
mioci
RozDzlA
4
i
spywa
nieustannie
do
jej
duszy''.
I
doda
Pan:
,,Moja
dusza znajduje
w niej
tak wielkie
upodobanie,
e
czsto,
kiedy
inni
iudzie Mnie
obra-
zaj,
ze
sodycz zwracarrl si
ku niej
zsyajc
jej
ja-
kiecierpienia ciaa
a]bo
ducha.
ona
za
jednoczy
si
z
Moj
mk;
przyjmuje
to
z tak wdzicznociq
i
zno.
si
z
tak cierpliwocii
pokor,
e
natychmiast
_
roz-
swojej,
ale
Boej chway.
Trzeba
podkreli,ze szukaa
jej
z
takim
zapaem,
e
powiciabydla niej
nie tylko
swoj cze,
ale
i
ycie
i
w pewn;'rn sensie nawet
wta.
Sn
dusz.
To
wiadectwo
.jest
zaiste
godne
wiary,
sto.
sownie do tego, co
mwi
Pan w
Ewarrgelii
w.
Jana:
Kto
za
szuka
chuatry
Teo, htry
go
postat,
ten
godzien
jest
wiary-
i
nie ma
w
nim
ni,eprawoci'o.
Zaprawd
szczIiwa
dusza,
ktrej ycie ukazuje dosovm
zgotl'
no
Z
podstawowym wiadectwem
prawcly
Ewangelii.
ldozna
tez odnie
do
niei
te stowa
Mdrocl
Prawy
jest
ufny
jah
mtody
lew,n.
Z
miocido chway Boej
z
tak wytrwaociszukaa
we
wszystkim sprawiedli.
wocii
prawdy,
e
zupenie
nie
zwazaa
na
przykroci,
jakie
mogyby
d1a
niej
z tego
wynikn,
byleby
to
tylko
przyczynio
si do
wikszej chway
Pana.
2.
Zajrnowaa
si
take
nierrstanrrie
zbieraniem
i spisywaniem wszystkiego'
co,
jak
sdzia,
mog.: si
komuprzyda.
Robia
to
wycznie dia
chway
Boej
nie zabiegajc
o
niczyj
wdzic
zno,\ecz
pragnc tvl-
ko
zbawienia
dusz.
Przekazvwaa
skopiowane
przez
siebie
pisma
osobom,
ktre wedug
niej mogly
z
tego
wynie
najwikszy poytek.
Podobnie,
jeeli
wiedzia.
ta,
e
w
jakim
miejscu brakuje
Pisma
Switego,
rob,i.
ia
wszystko,
co
moga, eby
go
dostarczy,
aby wszy.
scy
zostali
pozyskani
d1a
Chrystusa.
Brak
snu
i odpo-
czynku,
post,
rezygnacj
z
wszelkich
wr.gd ciele.
snych uwaaa
raczej
za rado
ni
za trud' 0o
wi-cej'
wie]okrotnie
przerywaa
sodycz
kontempiacji,
gdy
zachodzia koniecznowsparcia
jakiej
osoby kuszo-
nej,
pocieszenia
zrozpaczonej
lub
spenienia
jakiego
irrnego miosiernego
uczynku' Podobnie
jak
elazo
brojony
jej
mioci
_
przebaczam
niezliczonym
grzesznikom.
7.
Pewna
osoba
_
gdy na prob
Gertrudy modlia
si
o
jej
popraw
z
wad
_
otrzymaa tak
odpowied:
,,To,
co mojej wybranej
wydaje
si
wad,
jest
raczej
wielkim pofikiem
d1a
jej
dlszy,
gdyz
ludzka
sabo
z
trudem uchrohiaby aski, ktrych
w
niej
dokonuj,
od
powiewu prnej chwaiy,
gdyby
nie
byy
ukr1.te pod
pozorem
wad.
Podobnie
jak
pole
nawoone
wydaje
yniejsze
p]ony,
tak
ona,
ze wiadomociswoich wad
wyniesie
sodsze owoce
ask''.
I
doda Pan:
,,Za
kad
wad
obdarzyem
j
takim
darem,
ktry
*
w
Moich
oczach
_
cakowicie
j
w}r.wnuje'
Z
czasem
wszystkie
te wady zamieni
w
crroty
i
'tedy
jej
dusza
bdzie
ja-
nie
promiennym
wiatem'''
le
o
drugim
wiadec-
twie.
W
stosown)rm
miejscu
dodamy cowicej.
RozDzr L
4
o
trzecim
wiadectwie
1.
Trzecim,
jeszcze
bardziej
przekony'wujcym
wiadectwem
jest
samo
ycie
Gerudy,
w ktrym
za-
rwno
czyny,
jak
i
sowa
jasno
pokazuj,
e nie
szukaa
'o
J
2,r8.
"
Prz
28,1.
KslcA
I
RozJ)zIL'
5
nie
chce nawet
_
skoro sam
nie
zasuy,
by
dozna
podobnych
ask
_
wspweseli
si
i
uzna za
swoje
tych,
ktre
Bg
w
swej
hojnoci
raczy
wywiadczy
ptzez
sw
wybrank.
Nie naley
Zawtpi,
ze
or.a
jest jedn
z
wybranych, a nawet owych bogosawio-
nych,
o
ktrych wity
Bernard
pisze w
swyrn
komen-
tarzu
do
Pieni
nad
pieniami'.':
,,Sdz,
ze
dusza blo-
gosawiona
nie
tylko
jest
niebiaska ze
wzgldu na
Swe
pochodzenie'
1ecz
susznie mona
j
nazwa nie-
bem
samym
przez
podobiestwo,
gdy
przebywa
w
niebiosach',.
Dlatego mwi
M4dro:
Dusza
spra-
wiedliwego
jest
siedzibq mqdroci,,
oraz
,,Niebo
jest
moj
siedzib,,,,.
Jeze|i
za
wiadomo,
e
Bg
jest
du-
chem,
to
i
siedzib Boga mona
nazwa
duchow.
Utwierdza mnie w tym przekonaniu
przede
wszyst-
kim
obietnica
tego,
ktry
jest
Prawd: Przyjdziemy do
niego
_
to znaczy:
do
witego
czowieka
_
i
bdziemy
u
niego
przebywoc
"".
Myl,ze
o
tym
samyrn mwi
te prorok:
,,Iy
zamieszkasz
w
witym, Chwao
IzraeLa,,,,.
Take
aposto
jasno
mwi'
e
Chrystus
mieszka
przez
wiar w naszych sercach. Jednak
u
od-
dali tskni
do
tych
btogosawionych,
o ktrych
po.
wiedziano:
,,I
zamieszkam
w
nich,
i
bd
si
w
nich
pIzechadza,,)!,,
o
jake
rozlegla
jest
dusza
takiego
czowieka!
jak
r'r'ie1ki
posiada
przywilej
rrab1'ty
zasu-
gamt,
ze
przebyr'a
w
nim Boa
obecno!Zosta|a oto
woonedo ognia niechybnie samo zamienia si
cae
w
ogie,
tak i
ona,
rozpalona Bo mioci,
sama
staa
si
cala mioci,pragnc zbawienia wszystkich ludzi.
3.
Takie
te miewaa
czSto rozmo\ry
z
Panem Ma-
jestatu,
jakich
za
naszych
czasw
nikt'
o
ile
wiemy,
nie
miewa,
a
jednak
coraz bardziej
uniaa
si
w po-
korze. Dlatego
te
mawiaa'
e
wszystko,
co otlz}ryna-
a z
obfltoci dobroci Pana' otrzymaa
darmo
jako
nie-
wdzieczna
i
niegodna suebnica.
Gdyb.v
to
wic
za.
trzymaa dla
siebie
i
sama
korzystala z
tych
darw,
zclavby
jej
si
_
ze wzgldu na
jej
wasn marno
_
podobne
do
rzeczy
zagrzebanych w
grojut
gdy
jednak
]romu
o
nich
opowiedziaa' wtedy dostrzegaa w nich
jakby
klejnot
oprawiony w zoto.
Do
tego
bowiem
sto-
pnia
uwazaa kadego czowieka
za
godniejszego
od
siebie. e bya przekonana, i
jakikolwiek
czlowiek
ze
rt'zgldu
na
srva
niewinno
i
wito
ycia
moe
jed.
n
mvIlepiej chr'alr Boga'
ni
ona
ze
swym
bra.
lriem
witclci
RjZDZ]A'
5
Cechy i
pikno
duchowego
nieba
."
Tcn
cylal
zcsw'
Bernarda pochodzi
zparagruf*:8' 9'
|0 ka.
fania
27, ale
tekst zosta przez autork
nieco
przestawiony.
lt
Pv
12,23
(Lxx).
2
Por.
Iz 66,1.
""
J
14,23.
"
Por. Ps
22121),4.
"
7,ob.2
Kor 6.16.
1. Skoro Zostalo powiedziane:
,'Na
s}owach
dwch
lu]:
trzr:clr wiadkw niech opiera
si
kada
spl.awa,,,
nie
mclna
przeciwstawia
si
prawdzie,
gdy
wiad.
kowie
s
tak
prarvdclmwni
i
godni.
Niech
raczej
nie-
przycl-rylny niedowiarek zaczerwieni
si ze
wstydu,
e
i
zaniedbarrianri nrogtaby
Go
chwali
przez lvszeikie
umaltwienia
cielesne.
Tak
wic
do
od-
saniirnia
przcd innymi
pewnyclr
task
danychjej
od
Bo-
ga
sklanialo
ja
jedynie
ttl,
ze twazaa
si za
cakowicie
niegodn wsze]kich darw
Bozych
i
w
aden
sposb
nie
rnoga
urvierzy, iby miay
by
jej
dane ze
wzgldu
rra
ni
sam,
a rrie
ku
r:bawieniu
innych
ludzi.
Plik z chomika:
amicusveritas
Inne pliki z tego folderu:
Wielkość religii i jedno przymierze - Joseph Ratzinger.txt
(130 KB)
Zjaw mi Panie drogi swoje - ks. Kazimierz Bukowski - teologia.txt
(399 KB)
Rosja i krzyż - Andrzej Grajewski - o prawosławiu i percepcji religii w Rosji w XX wieku.txt
(234 KB)
Nauka a religia - Tad S. Clement.txt
(81 KB)
Kodeks prawa kanonicznego.txt
(695 KB)
Inne foldery tego chomika:
Historia i myśl ekonomiczna
Historia Polski
Historie prawdziwe i dające do myślenia
Judaizm; historia, humor, język, kultura, obyczaje
Paweł Jasienica - Polska Piastów
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin