Dusza i Duch - J.P.Lewis.txt

(96 KB) Pobierz
Tytu�: Dusza i Duch
Autor: Jesse Penn Lewis



Dusza i Duch (Jesse Penn Lewis)

Spis tre�ci


  * S�owo wst�pne
    
  * Dusza i duch (Hbr.4.12)
    
  * "Dusza" (psyche) i jej funkcje
    
  * Upadek cz�owieka
    
  * "Cielesny chrze�cijanin"
    
  * Zbawienie Krzy�a
    
  * "Cz�owiek duszy"
    
  * Dusza a moce ciemno�ci
    
  * Jak oddziela si� "dusz�" i "ducha"
    
      * Krzy� a afekty duszy
        
      * Krzy� a duszewna interesowno��
        
      * Krzy� a duszewne pojmowanie rzeczy ziemskich
        
      * Krzy� a duszewna mi�o�� w�asna
        
  * �cie�ka wolno�ci
    
  * Chrze�cijanin duchowy (pneumatikos)
    
  * Jak cz�owiek duszewny staje si� duchowym
    
  * Prawo �ycia ducha
    
  * Aby post�powa� wed�ug ducha
    
      * Cz�owiek duchowy jest "doros�y" w Chrystusie
        
      * Cz�owiek duchowy jest "udoskonalony w mi�o�ci"
        
      * Cz�owiek duchowy "chodzi w �wiat�o�ci"
        
  * Duchowy cz�owiek a "cia�o duchowe"
    
  * Pewne niebezpiecze�stwa duchowego cz�owieka
    
  * Przypisy
    



S�owo wst�pne

Oddaj�c t� prac� w r�ce szerszemu gronu czytelnik�w �wiadomi jeste�my, �e temat poruszany w niniejszym opracowaniu jest s�abo lub prawie wcale nie omawiany na �amach chrze�cija�skich publikacji. Wyj�tek stanowi tu praca brata Watchmana Nee pt. "Uwolnienie ducha", kt�ra to naszym skromnym zdaniem w po��czeniu z ksi��k� Jesse Penn Lewis, pozwala pozna� zagadnienie duszy i ducha oraz ich rozdzielenia w pe�niejszym �wietle. 

Mamy nadziej�, �e przy prawie powszechnym sp�yceniu duchowego �ycia wsp�czesnych wierz�cych znajdzie si� grupa os�b na tyle pragn�cych i mi�uj�cych Pana, �e przedstawione tutaj rozwa�ania b�d� dla nich impulsem ku szukaniu g��bszego do�wiadczenia w Chrystusie. T. Austin Sparks powiedzia�: "Niezale�nie od tego, czy jeste�my w stanie to zaakceptowa�, czy te� nie, faktem jest, �e je�li w pe�ni p�jdziemy za Bogiem, to wszystkie si�y i zdolno�ci naszej duszy do poznawania, zrozumienia, odczuwania i dzia�ania bezwarunkowo si� sko�cz�. I w takiej sytuacji stajemy si� oszo�omieni, o�lepieni, zdr�twiali i bezsilni. W�wczas jedynie nowe, dalsze Bo�e poznanie, zniewolenie i moc b�d� w stanie poruszy� nas do przodu i utrzyma� w tym post�pie. Wtedy b�dziemy musieli powiedzie� do naszej duszy: "Spocznij jedynie w Bogu, duszo moja" - Ps.62.6 (BT), oraz: "Duszo moja p�jd� ze mn� za Panem". Lecz c� za rado�� i si�a przychodzi w�wczas, gdy dusza zostaje zmuszona podda� si� duchowi, i mo�na dostrzec m�dro�� i chwa�� pochodz�c� z g�ry przez, to �e duch doszed� do swoich praw. Wtedy te� dzieje si� tak, �e "wielbi dusza moja Pana i rozradowa� si� duch m�j w Bogu Zbawicielu moim" - (�uk.1.46-47). Duch rozradowa� si� dusza wielbi - zwr��my uwag� na u�yte czasy. Tak wi�c dla prze�ywania pe�ni ... dusza jest nieodzowna, lecz musi ona by� przeprowadzona przez ciemno�� i �mier� w�asnych zdolno�ci, aby pozna� wy�sz� i g��bsz� rzeczywisto��, w kt�rej duch jest g��wnym organem i moc�" - (T. Austin Sparks, "Kim jest cz�owiek") 

Niech takie cechy jak pokora, osobiste uni�enie, wyparcie si� w�asnego "ja" przeciwstawione zostan�, ca�ej sferze nie poddanej i niez�amanej duszy, nios�cej podzia�y i k��tnie w�r�d dzieci Bo�ych, tak by duch zaj�� w�a�ciwe dla siebie miejsce ku osi�gni�ciu Bo�ego celu w nas, dla chwa�y samego Pana i Jego Ko�cio�a. Oby Pan przywi�d� do do�wiadczalnego poznania tej prawdy wszystkich czytaj�cych to przes�anie. 

Wydawca


Dusza i duch (Hbr.4.12)

Bardzo rozpowszechniona jest ignorancja chrze�cijan odno�nie rozr�nienia pomi�dzy "dusz�" a "duchem", a jest to pierwotn� przyczyn� braku pe�nego wzrostu w �yciu duchowym wielu oddanych i powa�nych wierz�cych. G.H. Pember pokazuje przyczyn� tej ignorancji, jest ni� popularne wyra�enie "dusza i cia�o", stanowi�ce niedostatek j�zykowy. M�wi on, �e chocia� mamy rzeczowniki "duch i dusza" - to zbyt cz�sto traktowane s� one jako synonimy - poniewa� nie mamy przymiotnika od tego ostatniego. W konsekwencji omini�cia tego przymiotnika znikn�a niemal trzycz�ciowa natura cz�owieka w Biblii, gdzie greckie s�owo "odnosz�cy si� do duszy" jest czasem oddawane jako "naturalny", a czasem "zmys�owy" (patrz: 1Kor.2.14; Jak.3.15; Judy 19). Znawcy greki wiedz� oczywi�cie dobrze o r�nicy mi�dzy tymi s�owami, kt�re w oryginale odpowiadaj� duchowi - pneuma, duszy - psyche i cia�u - sarx. Ale dla wi�kszo�ci chrze�cijan te rozr�nienia s� zakryte, co w rezultacie czyni ich niezdolnymi do praktycznego rozr�nienia tych odmiennych rzeczy. Od tego jednak �ywotnie zale�y ich pok�j. Potrzeba wiedzy staje si� czym� wi�cej ni� akademick�. Jest to wa�ne, gdy� upad�y archanio� obdarzony ponad ludzk� m�dro�ci�, zna wyposa�enie ludzi i obecnie jako anio� �wiat�o�ci przynosi wszystkie moce wiedzy, kt�re posiada, by podrabia� dzia�anie Ducha �wi�tego, tworz�c w dziedzinie duszy tak doskona�e imitacje czystego �ycia Ducha Bo�ego zamieszkuj�cego w ludzkim duchu, �e nawet najgorliwsi chrze�cijanie s� podatni na zwiedzenie. Dlatego konieczne jest, by rozpowszechnia� w�r�d najm�odszych wiernych zrozumienie biblijnej r�nicy mi�dzy dusz� a duchem i czyni� to w jak najja�niejszy spos�b na podstawie S�owa Bo�ego. 

Autorka nie pr�buje zaspokoi� potrzeb tych, kt�rzy mog� si�gn�� bezpo�rednio do greckiego Nowego Testamentu i studiowa� go. Chc� pom�c tym, kt�rzy potrzebuj� pomocy, gdy gorliwe szukaj� dzia�ania Ducha �wi�tego dla uchwycenia prawdy i otrzymania duchowego zrozumienia fakt�w duchowych przedstawionych w Pi�mie �wi�tym jako koniecznych dla wzrastania w �yciu i pobo�no�ci. Pozw�lmy teraz czytelnikowi na przerw� i przyj�cie aktem wiary obietnicy z Ewangelii Jana 14.26: "Duch �wi�ty ... nauczy was wszystkiego" i Jan 16.13: "...wprowadzi was we wszelk� prawd�..." z zaufaniem, �e Duch Bo�y wype�ni sw� funkcj� wobec zdolnego do nauki dziecka Bo�ego. Duch �wi�ty potrafi praktycznie nauczy� rozr�nienia pomi�dzy "dusz� i duchem", nawet bez intelektualnej znajomo�ci tej prawdy. I vice versa, naukowiec mo�e widzie� r�nic� wyra�on� w grece, nie wiedz�c tego wszystkiego, co te s�owa oznaczaj� do�wiadczalnie - tzn. mie� t� prawd� we w�adzy umys�u, zamiast ducha, a wtedy jest to tylko liter� S�owa bez ducha. Co wi�cej, wierz�cy, kt�rego Duch �wi�ty nauczy� eksperymentalnie rozdzielenia "duszy od ducha", zanim inteligencj� uchwyci� r�nic�, jest bardziej zdolny zrozumie� i "prawid�owo podzieli� S�owo Prawdy", ni� czytelnik greki nie znaj�cy Boga. Gdy� u podstaw s��w Pisma s� prawdy duchowe, kt�rych nie mo�e zrozumie� cz�owiek naturalny - tzn. cz�owiek "nale��cy do duszy" (dos�.1Kor.2.14) - albowiem poznane mo�e to by� tylko przez objawienie (1Kor.2.10-12). Ale najpierw o brakuj�cym przymiotniku. G.H. Pember m�wi, �e czyni si� pr�by u�ywania greckiego s�owa "psyche" dla wyra�enia w angielskim "psychic" przymiotnika dla s�owa "dusza". Jednak s�owo to, jest zbyt greckie, �e tak si� wyra��, aby je zaleca� do powszechnego u�ytku. W powi�zaniu z Jak.3.15, Pember u�ywa s�owa "duszewny" i jest to chyba bli�sze temu, jakby nale�a�o to odda�. Stockmayer tak�e u�ywa tego samego s�owa - "dusz-ewny" - na oznaczenie tego co "odnosi si� do duszy", poniewa� m�wi w odniesieniu do 1Kor.2.14, �e tak oddaje to tekst grecki - "dusza cz�owiek" lub "duszewny cz�owiek". Jak duchowy jest przymiotnikiem od ducha, tak duszewny jest przymiotnikiem od duszy. 

S�owo "duszewny" zosta� by mog�o powszechnie zaakceptowanym s�owem przez angielskich czytelnik�w jako brakuj�cy przymiotnik, co pozwoli�oby nam m�wi� o duszewnym jak r�wnie� o duchowym (1Kor.3.1) albo zmys�owym (cielesnym) chrze�cijaninie w znaczeniu bardziej zrozumia�ym. W tym celu b�dzie te� ono u�ywane w niniejszym traktacie. W sprawie rozr�nienia mi�dzy dusz� a duchem Gall zwraca uwag�, �e nie tyko w j�zyku angielskim robi si� r�nic�, ale w ka�dym j�zyku klasycznym poczynaj�c od hebrajskiego. W angielskim Nowym Testamencie tylko dwa fragmenty daj� wyra�ne rozr�nienie: Hbr. 4.12 "oddzielenie duszy i ducha" i 1Tes.5.23 "u�wi�cajcie si�, ducha, dusz� i cia�o". Te dwa jednak wystarczaj�, by angielski czytelnik m�g� zobaczy�, �e cz�owiek jest trzycz�ciowy, a nie jest tylko dusz� i cia�em. 


"Dusza" (psyche) i jej funkcje

Nast�pnym punktem do rozwa�ania jest kwestia: czym jest dusza w odr�nieniu od ducha i jakie s� jej funkcje? Tutaj pewne cytaty z innych autor�w pomog� nam, zanim zwr�cimy si� do Pisma, odkry�, co aposto� mia� na my�li przez u�ycie wyra�enia "rozdzielenie duszy i ducha" i w ten spos�b jasno zrozumie�, jak mog� by� "duch, dusza i cia�o" u�wi�cone i zachowane bez nagany na przyj�cie Pana. Tertulian, jeden z Ojc�w Ko�cio�a pisz�cy we wczesnych stuleciach chrze�cija�stwa nazywa cia�o lub jestestwo fizyczne "cia�em duszy", a dusz� "naczyniem ducha". Dusza stoi pomi�dzy duchem a cia�em, gdy� bezpo�rednia komunikacja mi�dzy duchem a cia�em jest niemo�liwa; ich zwi�zek mo�e si� dokonywa� za po�rednictwem medium - dusza jest tym medium (Pember- Earth's Earliest Ages). 

"Dusza jest miejscem spotkania, punktem jedno�ci (unii) pomi�dzy cia�em i duchem" - pisze dr Andrew Murray. "Poprzez cia�o cz�owiek - �yj�ca dusza (Rdz.2.7- hebr.) - stoi w relacji do zewn�trznego �wiata zmys�owego; przez "ducha stoi w relacji do �wiata duchowego" - (A. Murray - The Spirit of Christ"). Pember bardzo jasno t�umaczy ka�d� cz�� cz�owieka, kiedy m�wi: "Cia�o mo�na nazwa� �wiadomo�ci� zmys�ow�, dusz� - �wiadomo�ci� siebie (samo�wiadomo��), ducha - �wiadomo�ci� Boga". I znowu, jak m�wi: "cia�o u�ywa pi�ciu zmys��w", dusza "intelektu, kt�ry pomaga nam w obecnym stanie egzystencji oraz emocji, kt�re pochodz� od zmys��w", podczas gdy duch jest najwy�sz� cz�ci�, kt�ra przysz�a bezpo�rednio od Boga i jedynie przez kt�r� mo�emy przybli�y� si� do Niego i czci� Go. Dr A. Murray zgadza si� z tym, kiedy pisze, �e darami, w kt�re dusza zosta�a wyposa�ona, gdy cz�owiek sta� si� "dusz� �yj�c�" by�y "�wiadomo��, autodeterminacja lub umys� i wola"; by�y za� one tylko...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin