Błogosławiona Salomea - Joachim Roman Bar.txt

(149 KB) Pobierz
B�ogos�awiona
SALOMEA
�yciorys modlitwy � pie�ni
Warszawa
Akademia Teologii Katolickiej 1985
Materia�y zebra� i przygotowa� do wydania o. Joachim Roman Bar OFMConv.
�yciorys napisa� o. Marian Kanior OSB
Ok�adk� projektowa� Stanis�aw Stosiek
25962
Za zgod� Kurii Metropolitalnej Warszawskiej z dnia 3 grudnia 1984 r., nr 8708/K/84
Akademia Teologii Katolickiej 01-653 Warszawa, ul. Dewajtis 3
Drukarnia   Narodowa,   Zak�ad   Nr   8,   Krak�w,   Os.   Hutnicze   7 zam.  nr  334/85,  nak�ad  5.0.300 egz.,  N-54
A
\AJ
Wprowadzenie
W bocznej kaplicy bazyliki �w. Franciszka w Krakowie spoczywaj� relikwie b�ogos�awionej Salo-mei, pochodz�cej z kr�lewskiego rodu Piast�w. Zazna�a b�. Salomea w swoim �yciu chwa�y tronu kr�lewskiego, ale tak�e przesz�a przez wiele utrapie�. Odda�a wszystko Bogu i ludziom, pozostawi�a wz�r prawdziwej s�u�ebnicy Bo�ej w stanie �wieckim i zakonnym. Jej ziemskie pielgrzymowanie zamyka si� w wieku XIII, ale i dzisiaj jeszcze �yje w pami�ci swoich czcicieli i na�ladowc�w, przychodzi z pomoc�, koi rany duszy i cia�a.
Dla przypomnienia b�. Salomei w naszym wieku oraz dla jej czcicieli postara�em si� o przygotowanie niniejszej ksi��eczki. Zawiera ona do�� obszerny �yciorys B�ogos�awionej autorstwa O. Mariana Kaniora benedyktyna z Ty�ca i zbi�r modlitw oraz pie�ni. Materia�y do modlitw i teksty pie�ni z nutami dostarczy�y mi Siostry Klaryski klasztoru �w. Andrzeja w Krakowie. Ksi��eczk� wyda�a Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie w ramach publikowania pomocy duszpasterskich.
Krak�w, 15 VIII 1984 r.
O. Joachim Roman Bar franciszkanin
I. �yciorys bl. Salomei
Wst�p
Wiek XIII charakteryzuje wielka �arliwo�� religijna, kt�ra opanowa�a spo�ecze�stwo europejskie ju� od pocz�tku tego wieku. Jak wiek poprzedni by� okresem wzrostu zakon�w mniszych (benedyktyni, cystersi) tak wiek XIII jest okresem dominacji zakon�w men-dykanckich (dominikanie, franciszkanie). Ca�a Europa pokrywa si� g�st� sieci� dom�w zakonnych syn�w �w. Dominika i �w. Franciszka. Pocz�tek �e�skim domom da� �w. Franciszek w r. 1212, gdy �w. Klara przyj�a pokutny tryb �ycia na wz�r �w. Franciszka. Poniewa� pierwsze towarzyszki �w. Klary mieszka�y przy ko�ciele �w. Damiana, zwano je pocz�tkowo Damianitkami. Idea zak�adania �e�skich klasztor�w, zw�aszcza klarysek, szybko przybra�a realne kszta�ty, znajduj�ce licznych zwolennik�w na dworach ksi���cych. Panuj�cy obdarzaj� nowo za�o�one klasztory licznymi nadaniami, bo ich �ony i c�rki umiej� trafi� do hojno�ci m��w czy braci. W ten spos�b klasztory �e�skie uzyska�y przewag� nad m�skimi, otrzymuj�c niejednokrotnie bogate uposa�enia.
Do Polski zakon klarysek przyszed� przez Czechy. Do Pragi czeskiej sprowadzi�a pierwsze �Damianitki" c�rka Ottokara I (1197�1230) b�. Agnieszka, kt�ra u-trzymywa�a osobisty kontakt ze �w. Klar�. Wst�piwszy
do klarysek w 1233 r. zadba�a � dzi�ki swej rodzinie o wybudowanie klasztoru i o uzyskanie dla niego odpowiedniego uposa�enia. Ju� w r. 1234 papie� Grzegorz IX (1227�1241) bull� z 31 sierpnia tego roku poleci� prowincja�owi franciszkan�w nada� Agnieszce godno�� ksieni, z kt�rej ona po kilku latach zrezygnowa�a, zag��biaj�c si� coraz bardziej w �yciu kontemplacyjnym. Jej rodzona siostra Anna zosta�a wydana za Henryka Pobo�nego (1191�1241),  syna Henryka Brodatego i �w. Jadwigi. Niew�tpliwie pod wp�ywem Agnieszki, jeszcze za �ycia jej m�a, powsta� plan sprowadzenia do Wroc�awia franciszkan�w i klarysek. Franciszkanie przybyli tu ju� w r. 1236. Ksi�na Anna � po �mierci m�a w bitwie pod Legnic� w walce z Tatarami � postanowi�a po�wi�ci� dalsze �ycie modlitwie i  uczynkom  mi�osierdzia,   pragn�c   tak�e   zrealizowa� plan sprowadzenia zakonu �e�skiego. Od 1247 r. prawodawstwo  franciszka�skie  ustala�o,   �e  na  za�o�enie nowego  klasztoru   musi  zezwoli�  kapitu�a   generalna. Franciszkanie   wroc�awscy,   obawiaj�c   si�   by�   mo�e ograniczenia �wiadczonych dla nich dobrodziejstw przez dw�r ksi���cy, czynili trudno�ci ksi�nej  w za�o�eniu nowego klasztoru. Ostatecznie ksi�na uzyska�a od papie�a Aleksandra IV (1254�1261) bull� nakazuj�c� biskupowi wroc�awskiemu i lubuskiemu doprowadzi� do ko�ca   zamierzone   dzie�o,   w  wyniku  czego   pierwsze klaryski przyby�y do Wroc�awia 24 kwietnia  1257  r. z W�och  czy  z  Pragi.  B.  Ulanowski przypuszcza,  �e klaryski do Wroc�awia przyby�y  z W�och,  zatrzymu-si� po drodze w Pradze, gdy� czyniono usilne sta-ia, by w nowo za�o�onym klasztorze przynajmniej ka zakonnic by�o z najdawniejszego klasztoru. Po-i rola, jak Agnieszce w Pradze i Annie we Wro-viu, przypad�a b�. Salomei ze sprowadzeniem kla-* do Ma�opolski.
B�ogos�awiona Salomea, c�rka Leszka Bia�ego ksi�cia krakowsko-sandomierskiego, �ona-dziewica kr�lewicza w�gierskiego Kolomana, kr�lowa halicka, a w ko�cu pierwsza polska klaryska, fundatorka klasztoru klarysek w Zawicho�cie przeniesionego p�niej do Ska�y, jest niezmiernie interesuj�c� postaci� na tle skomplikowanej sytuacji geopolitycznej Polski w XIII wieku. Ta barwna posta� kobiety bardzo charakterystycznej dla wieku XIII, rezygnuj�cej dla Chrystusa ze wszystkich godziwych rzeczy, nawet z po�ycia ma��e�skiego, jednej z pierwszych Polek wyniesionych na o�tarze, zas�uguje na wi�ksze upowszechnienie jej kultu nie tylko w �rodowisku krakowskim, ale w ca�ym naszym kraju.
Dost�pne przekazy historyczne zawieraj� niestety bardzo szczup�e wiadomo�ci biograficzne. G��wnym ich �r�d�em pozostanie jej �ywot: Vita sanctae Salomeae Reginae Haliciensis auctore Stanislao Franciscano w wydaniu W. K�trzy�skiego. Jak sam wydawca zaznacza, jest to kopia, jaka si� zachowa�a do naszych czas�w. Sam �ywot b�ogos�awionej jest zawarty w bardzo og�lnych zarysach w I. rozdziale. Kr�tki II. rozdzia� opisuje jej pobyt w Haliczu i wst�pienie do klasztoru. Te nieliczne wiadomo�ci z �ycia �wieckiego � zabarwione legend� � nie zawsze dadz� si� utrzyma� w �wietle innych �r�de�. Trzy dalsze rozdzia�y przedstawiaj� jej 'chorob�, �mier� i cuda, jakie mia�y miejsce po jej �mierci. Rozdzia� VI. zawiera opis sporu o cia�o zmar�ej mi�dzy franciszkanami krakowskimi a klaryskami. Ostatni, najd�u�szy rozdzia� VII. wylicza cuda przypisywane b�. Salomei, jakie wydarzy�y si� w latach 1268�1273.
B. Kiirbis�wna wnioskuje w oparciu o analiz� literack� tekstu, �e w �ywocie po��czono razem starsze Miracula z p�niejsz� legend�, kt�ra zatar�a chronolo-
gie wydarze� w �yciu Salomei i t�o polityczne jej los�w Wed�ug jej opinii Miracula powsta�y w latach 1268__1273 i by�y spisywane przez franciszkan�w krakowskich, w kt�rych ko�ciele z�o�ono cia�o Salomei. Widocznie ju� w�wczas zbierano dane biograficzne dla przysz�ego procesu beatyfikacyjnego. Zosta�y one wci�gni�te przez autora �ywotu i stanowi� g��wn� tre�� dzie�a, a zarazem warto�� dla dziej�w kultury i obyczajowo�ci. Opisy cud�w odznaczaj� si� dok�adno�ci� i wymieniaj� osoby znane z dokument�w, gdy� by� to protok�, w kt�rym ka�dy szczeg� by� wa�ny. Podobnie jak Miracula, tak�e sam �ywot zawiera relacje wywodz�ce si� jeszcze niezbicie z XIII wieku. S� to przede wszystkim szczeg�y o jej �mierci i pogrzebie, dobrze datowane i powtarzaj�ce si�, chocia� z ma�ymi zmianami, tak�e w innych przekazach historycznych, jak: Kronika tzw. Mierzwy, Kronika Wielkopolska i Roczniki Ma�opolskie. Na Miracula zosta�a na�o�ona p�niejsza wersja legendowa, k�ad�ca nacisk nie na �wiecki etap �ycia, ale na �wi�to�� Bohaterki. Dlatego przekazy z historii politycznej s� niekiedy mylnie podane w �ywocie, jak np. to, �e kr�l w�gierski Andrzej wym�g� gro�b� wojny na Leszku Bia�ym ma��e�stwo mi�dzy Kolomanem a Salomea lub �e Ko-loman zasiad� na tronie halickim po �mierci swego ojca i panowa� tam, 25 lat.
st�pnym zagadnieniem trudnym do rozstrzygni�cia jest osoba autora. Na ok�adce dawnego r�kopisu
otu Biblioteki Zamoyskich, na  podstawie kt�rego
twierdzi W. K�trzy�ski � oparto proces bea-
lcyjny, jest notatka, �e autorem tego dzie�a jest
teolog  franciszka�ski   Stanis�aw.   Wed�ug   tego   histo-
. m�g� nim by� spowiednik Stanis�aw, kt�ry wys-
1 w VII.  rozdziale �ywotu  w ostatnich  jej  cu-
lat   1272�73   jako   �wiadek.   B.   Kiirbis�wna
8
przyjmuje, �e hagiograf Salomei by� nie tylko duchownym i franciszkaninem, ale tak�e cz�owiekiem uczonym, kt�ry �wiadomie przeprowadza� w swoim dziele sw�j pogl�d filozoficzny, nauk� o bycie oraz il-luminizm, zgodnie z doktryn� �w. Bonawentury i szko�y francuskiej XIII w.
�ywot przytacza cuda spisane bezpo�rednio po �mierci Salomei, co wskazuje, �e powsta� w niezbyt d�ugim czasie po zgonie tej �wi�tobliwej kr�lowej; jest rzecz� bardzo prawdopodobn�, �e dzie�o to zosta�o napisane jeszcze za �ycia Kingi ok. r. 1290, a w ka�dym razie przed pocz�tkiem XIV wieku, jak przyjmuje wielu polskich historyk�w dawniejszych i wsp�czesnych.
Z uwagi jednak na podane zastrze�enia, wiadomo�ci zawarte w tym �r�dle musz� by� korygowane czy uzupe�niane przez dane zawarte we wsp�czesnych tym wydarzeniom przekazach historycznych.
Stosunkowo najlepiej  jest udokumentowana sprawa beatyfikacji Salomei, zar�wno w oparciu o �r�d�a kra-  j jowe,  jak  i z Archiwum  Watyka�skiego.  Z  materia��w   tych,   sporz�dzonych   przez   cz�onk�w   trybuna�u biskupiego czy to na.podstawie autopsji, a g��wnie na podstawie  zezna�  �wiadk�w,   mo�na  teraz  �atwo  korzysta�    dzi�ki   mikrofilmom.    Natomiast   w�tpliwym �r�d�em   jest  �ywot   b�.   Salomei  napisany  przez  ks. A.   Opatowiusza,  kt�ry  -      jak  to  stwierdza  W.  K�trzy�ski - - korzysta� g��wnie z Zywotu teologa Sta-  l nis�awa, i to bardzo nieumiej�tnie, przekr�caj�c sens, imiona i nazwiska do tego stopnia, �e jego dzie�o u-traci�o warto�� �r�d�a.
1. Narodziny Salomei, jej m�ode lata
Salomea by�a c�rk� ksi�cia ma�opolskiego Leszka Bia�ego  (1186�1227), syna  Kazimierza  II  Sprawiedliwego   i  ksi�niczki   Grzymis�awy,   c�rki  ksi�cia �uckiego  Ingwara. Jej �ycie od najm�odszych lat  zosta�o  wplecione  w  skomplikowan�  sytuacj�  polityczn� Polski i kraj�w s�siednich. Leszek pragn�� kontynuowa� polityk� ojcow...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin