Typ negatywnej postawy rodzicielskiej
Nastawienie emocjonalne
Postawy cząstkowe
Konsekwencje dla rozwoju psychicznego dziecka
Postawa odtrącająca
(nadmierny dystans uczuciowy i dominacja rodzica)
ü dziecko odczuwalne jako ciężar, stąd rodzice chcą uwolnienia od niewygody związanych z nią ograniczeń,
ü nie lubią dziecka. Darzą go uczuciem rozczarowania, urazui zawodu,
ü opieka nad nim budzi niechęć
ü brak okazywania uczuć pozytywnych,
ü demonstrowanie uczuć negatywnych -dezaprobaty,
ü częsta, otwarta krytyka,
ü nie dopuszczanie do głosu,
ü nie wnikanie w potrzeby dziecka orazw motywy jego postępowania,
ü kierowanie dzieckiem przez rozkazy, dyktatorstwo,
ü stosowanie surowych kar, zastraszanie,
ü nie zauważanie pozytywów dziecka,
ü brak tolerancji wobec jego wad, niedociągnięć czy braku zdolności
a) agresywność, nieposłuszeństwo, kłótliwość,kłamliwość,zahamowanie rozwoju uczuć wyższych, zachowania aspołeczne;
b) zastraszenie,bezradność,trudności w przystosowaniu,reakcje nerwicowe,pozory niedorozwoju intelektualnego
Postawa unikająca (nadmierny dystans uczuciowy i uległość rodzica)
ü kontakt z dzieckiem odbierany jako nieprzyjemny, trudny - rodzice nie wiedzą, co czynić na płaszczyźnie relacji z dzieckiem, toteż są one luźne: pozornie dobre,
ü obojętność uczuciowa
ü beztroska (może być ukryta), jeśli chodzio dobro dziecka,
ü ignorowanie dziecka – biernośćw nawiązywaniu z nim kontaktu,unikanie (ograniczanie) go i zbywanie prób nawiązania kontaktu przez dziecko,
ü zaniedbywanie potrzeb uczuciowych dziecka, pozorne zaspokajanie wszelkich jego potrzeb,
ü brak zaangażowania w jego sprawy
ü niezdolność do nawiązywania trwałych więzi uczuciowych,
ü niestabilność uczuciowa (labilność emocjonalna),
ü antagonistyczne nastawienie do społeczeństwa,
ü niezdolność do wytrwałości, problemy z koncentracją,
ü nieufność i bojaźliwość,
ü konflikty z rodzicamii środowiskiem wychowawczym
Postawa nadmiernie wymagająca(nadmierna koncentracja uczuciowa na dzieckui dominacja rodzica)
ü rodzice posiadają własny ideał-wzór dziecka, do którego je „naginają”, nie uwzględniając przy tym jego realnych cech i umiejętności,
ü nie przyznają dziecku prawa do samodzielności, odpowiedzialności,
ü rządzą dzieckiem,
ü ograniczają jego swobodę - poprzez narzucanie, zmuszanie, nagany, stosowanie sztywnych reguł,
ü chęć przyspieszenia rozwoju, przesadne nastawienie na osiągnięcia
ü brak wiary we własne siły, niepewność,
ü wysoki poziom lęku,
ü obsesje, nadwrażliwość,
ü uległość,
ü problemy z koncentracją i opanowaniem uczuciowym
Postawa nadmiernie chroniąca(nadmierna koncentracja uczuciowa na dzieckui uległość rodzica)
ü bezkrytyczne podejście rodzica do dziecka - dziecko stanowi wzór doskonałości,
ü dziecko traktowane nieadekwatnie do wieku -zazwyczaj jako młodsze,
ü pobłażanie dziecku,
ü rozwiązywanie za nie trudności,
ü eliminowanie wszelkiego, najmniejszego ryzyka,
ü izolowanie społeczne dziecka (wścibstwo),
ü nadmierne zaabsorbowanie stanem jego zdrowia,
ü przekazywanie dziecku własnego niepokoju,
ü uleganie zachciankom dziecka, zaspokajanie jego kaprysów
ü opóźnienie dojrzałości społecznej,
ü uzależnienie od rodzica,
ü bierność, nie wykazywanie inicjatywy,
ü nadmierna pewność siebie, poczucie większej wartości, zuchwalstwo, zarozumialstwo,
ü wygórowane wymagania, tyranizowanie rodzica bądź partnera
Typ pożądanejpostawy rodzicielskiej
Konsekwencje
Postawa akceptująca(zaprzeczenie postawy odtrącającej)
Przyjmowanie dziecka takim, jakie jest-z wyglądem fizycznym, usposobieniem, możliwościami umysłowymi, trudnościami w osiągnięciach w różnych dziedzinach
ü rodzice lubią swoje dzieckoi okazują mu to,
ü kontakt z dzieckiem daje rodzicom zadowolenie i sprawia przyjemność
ü gdy dziecko jest niegrzeczne rodzic nie odrzuca dziecka, lecz gania wyizolowany fragment zachowania,
ü są czuli na potrzeby dziecka, reagują na nie,
ü dają uczuciową niezależność
ü zdolność do nawiązywania trwałych więzi emocjonalnych, przywiązania,
ü obustronne wyrażanie uczuć sprzyja rozbudzeniu i rozwinięciu inteligencji emocjonalnej u dziecka, jest zdolne do współczucia, odbierane przez otoczenie jako miłe i przyjacielskie,
ü dzięki zaspokojeniu potrzeby bezpieczeństwa dziecko jest śmiałei odważne
Postawa współdziałająca(przeciwna do postawy unikającej)
ü pozytywne zaangażowanie rodziców w zabawę i pracę dziecka, przy jednoczesnym angażowaniu go w prace i zajęcia w rodzinie, w domu,
ü aktywność w nawiązywaniu wzajemnych kontaktów,
ü gotowość rodziców do wyjaśniania - rozszerzania zasobów wiadomości dziecka,
ü modelowanie zapału do samodzielnego zdobywania przez dziecko wiedzy (pobudzanie jego wewnętrznej motywacji),
ü wyrażanie przyjemności ze wzajemnej wymiany obserwacji, uwag, zadań
ü dziecko ufne, potrafi zwrócić się po poradę i pomoc do osób dorosłych
i korzystać z niej,
ü wytrwałe w podejmowanym wysiłku,
w dążeniu do celów,
ü potrafi cieszyć się i czerpać zadowolenie z własnej pracy i jej rezultatów,
ü zdolność do współdziałania,
ü umiejętność troszczenia się o siebiei innych
Typ pożądanejpostawy rodzicielska
nauka11