fotografia piktorialna.pdf

(87 KB) Pobierz
fotografia_piktorialna
FotografiapiktorialnaGrzegorzGorczyński
l
OstatnimilatyzauwaŜasięwzrostzainteresowaniaartystów,twórców,
odbiorcówikonsumentówrękodziełem,rzeczamiunikatowymi,nie
powielonymiwsetkach,czytysiącachegzemplarzy.Tendencjatapojawiaod
dawnasiętakŜewśródfotografów.
KiedykilkadziesiątlattemuWalterBenjamindzieliłhistorięsztukina"przed
ipofotografii"iwprowadziłpojęcieaurydziełasztukiautentycznościginącej
przyodbiorzejegoreplikacjibądźreprodukcji,przemilczałfakt,Ŝezawsze
znajdziesięgronoodbiorcówitwórcówwysokoceniącychaurędzieł
oryginalnych,atymbardziejunikatowychiniepowtarzalnych.DąŜeniatakie
porazpierwszywfotografiipojawiłysięwzwiązkuzruchempiktorialnym
podkoniecwiekuXIX.
Piktorializmjestnurtemfotografiieksponującymindywidualnywpływtwórcy
naostatecznywyrazkaŜdejodbitki.Piktorialistomchodziłooprzekroczenie
stereotypowejfotografiimechanicznej,duplikowalnejreprodukcji
rzeczywistości.Wykorzystaliondotegocelutechnikimanipulacyjnei
indywidualne:gumę,bromolejiprzetłok.ArtyścidąŜylidotego,ŜebykaŜda
pracanosiłacharakterystycznydlaautora,niepowtarzalnycharakter.Około
roku1910twórcykoncentrująsięnaszukaniuefektownychujęćizjawiskw
otaczającymichświecie,przestająpowolikreowaćjelubimitowaćw
tworzywiefotograficznym.Ponadtopiktorializmjakopierwszywielkinurt
sprzeciwiłsięnaturzefotografii(niezaśomijałjąjakczyniłtonp.Rejlander
wswoichfotomontaŜach)mechanicznąrejestracjęrzeczywistościzastąpił
odciśnięciempiętnaartysty.Światowyruch
piktorialnyzapoczątkowałyokołoroku1890wiedeńskiCameraClubi
angielskiTheLinkedRing.PhotographicSocietyofLondonwłaśniewroku
1890przyznałonacorocznymsaloniegrandprixGeorgowiDavisonowiza
fotografięTheOldFarmstead.Zdjęcietowykonanokamerąotworkową,co
dałosyntetyczny,pozbawionyszczegółowegorysunkuobraz,bez
uwypuklonejprzestrzennościujęcia.Wczasach,kiedystawianonaostre
obrazyibudowanieprzestrzenizapomocągłębiostrościiperspektywy
powietrznej,takiwerdyktwzbudziłkontrowersje.Sprzeciwialisięmu
fotografowietworzącywoficjalnymnurcienaturalistycznym.Londyńskie
towarzystwo
podzieliłosięnadwaobozy:"starąszkołę",którejczłonkamizostali
fotografowiepreferującyostrewjednymplaniezdjęciaibogactwodetali,oraz
"piktorialistów",czyliludzi,wybierającychbardziejosobistewidzenieświata,
jegowraŜeniowość.Wkrótkimczasiepowstałokilkaznaczącychugrupowań:
wspomianiangielscyTheLinkedRingiwiedeńskiCameraClub,francuskile
PhotoClubdeParisorazamerykańskaThePhotoSecession.Jeszczejedną
waŜnarzeczzawdzięczamytwórcompiktorialnym.Zwrócilioniuwagęna
ogromnąróŜnicępomiędzymechanizmamiludzkiejpercepcji,a
obrazowaniemprzypomocyurządzeńfotograficznychikinematograficznych.
Spostrzeglioni,Ŝewprawdziekamerawidzidokładnyobraz,jesttojednak
obrazprawdziwydlabardzokrótkiegoułamkaczasu,analityczny,aczłowiek
pojmujeświatiwidziobrazsumującswojewcześniejszedoświadczenia
tworzysyntezę,częstopodpartąwyobraźnią,jakbytobyłowprzypadku
l
malarzapracującegozpamięci.Podobnie
fotografmiałby,wedledąŜeńpiktorialistów,korzystajączanalitycznego
mediumfotografi,uzyskiwaćrezultatsyntetyczny.Ulubionątechniką
twórcówpiktorialnychbyłagumadwuchromianowa.
Historiaprocesu
Jednymznajwiększychwyzwań,przedktórymstawalipionierzyfotografii,
byłatendencjafotografiisrebrowychdoblaknięcia.Stanowiłaonaoczywiście
duŜyproblemiwpołowielatpięćdziesiątychXIXwiekuustanowiono
formalnekomitetywLondynieiParyŜu,którychcelembyłoznalezienie
sposobunauczynieniezdjęćtrwałymi.Ostateczniestwierdzono,Ŝeprzyczyną
blaknięciaodbiteksrebrowychbyłaniewłaściwakąpielutrwalającalub
niewystarczającepłukanie.Początkoweeksperymentydoprowadziłydotego,
cozyskałonazwęfotografiialternatywnej.
Początkiprocesuwykorzystującegoswiatłoczułośćsolichromusięgająroku
1830,kiedytoSzkotMungoPontonodkrył,Ŝepapierpokrytyroztworem
dwuchromianupotasubrunatniejepodwpływemdziałniaświatła.Kolejnym
waŜnymodkryciembyłydoświadczeniaprowadzonew1852przezWiliama
TalbotawykazująceŜeŜelatynawpołączeniuzdwuchromianami,tracipod
działniempromienisłonecznychrozpuszczalnośćwwodzieciepłej.Alphonse
LouisPoiteviniJohnPouncy,korzystającztegopomysłu,uczynilidalszy
krokiw1852odkryli,ŜemoŜnawyprodukowaćtrwałą,opełnejskali
tonalnejodbitkęprzezdodaniepigmentów(początkowobyłtopyłwęglowy)
domieszankigumy,klejulubbiałkazdwuchromianami.Odkrycietodało
podstawydorozwojutechnikszlachetnych:gumy,oleju,bromoleju,
przetłokuiinnych.PatrzącnaodbitkęJohnaPouncy'egowRoyalPhotografic
SocietywBathmoŜnasięprzekonać,Ŝetametodadawałaodbitki
oszałamiającewewszystkichszczegółach,kontraście,gradacjiiświeŜości;
chociaŜmastopięćdziesiątlat,tojednakwciąŜposiadatąsamąjakość.W
roku1878pojawiłsięwhandluwprowadzonyprzezFryderykaArtiguea
papiergumowywyłączniedoreprodukcjiplanóworazrysunkówkreskowych,
gdyŜotrzymaniepółtonówbyłonatympapierzeniemoŜliwe.Dopierojego
syn,Wiktorwroku1894uzyskał,przezdodaniedogumyinnegokolodionu
orazodmiennysposóbwywołania,papieroaksamitnejpowierzchni
(istniejącywhandludo1939r.)onazwieCharbonVelours.Wielkie
zainteresowaniew1893r.wświeciemiłośników„malarskiejfotografji"
wzbudziłmalarzAlfredMaskellwystawiającThePhotographicSalonw
Londynieseriefotogramówgumowychnapapierzewłasnegowyrobu.Do
popularyzacjisposobugumowegoprzyczyniłsięrównieŜFrancuzczłonek
PhotoClubdeParisA.RouilleLadevezepublikacją„SepiaPhotoset
SanguinePhotos"zawierającącałyprocesuczulaniaiwywołaniaodbitek,
opisanynapodstawiedoświadczeńartysty,jegopraceprzypomiające
akwareleilitografiemoŜnabyłozobaczyćnawystawiew1894roku.Inny
członekPhotoClubdeParis,RobertDemachypewnegodnia,kupująctrochę
hydrochinonu(czarnobiałysrebrowasubstancjachemicznado
wywoływania,któradopierocozostałaodkryta),skarŜyłsię,Ŝebromek
srebrowyniedawałbogatychczerni,jakichszukałwswoichodbitkach.
l
Powiedzianomu,abyspróbowałprocesuPoitevina,jakiwtymczasiebył
sprzedawanyjakosposóbreprodukcjirycin.
Rezultatybyłytakzadowalające,Ŝewroku1894odbitkigumowe
Demachy'iegozostaływystawionewLondyńskimSalonieFotografii(London
SalonofPhotography).OgromnezainteresowaniewystawąjakrównieŜbardzo
dobrerecenzjewprasiefotograficznejskłoniłykomitetwystawowy
wiedeńskiego„KameraClubu"dosprowadzeniaw1895pięciugum
Demachy'eg.TrzechczłonkówtegostowarzyszeniaHansWatzek,Hugo
HenebergiHenrykKühnpołączyłoswojesiłycelemudoskonaleniai
artystycznejeksploatacjisposobugumowego,wykonywanegodotąd
wyłączniewpostacijednowarstwowej.Próbyuzyskaniafotografjikolorowejz
trzechnegatywów(nieudaneponiewaŜuwczesnemateriałyfotograficznenie
byłyczułenacałądługośćpromieniowaniawidzalnego)wylazałyŜeobrazy
tworzonestopniowozkilkuwarstwdająznacznieszersząskaletonalną.
HenrykMikolaschzatwórcęgumywielowarstwowejpodajeKühnadzięku
któremutadoskonałatechnikaprzezdługielatastosowanabyłąnacałym
świecieustępującdopieromiejsceprzetłokowi.
Opistechnik(zmałymipoprawkamitekstpobranyzwikipedii)
Alternatywnetechnikifotograficzne:technikigraficzneopartena
wykorzystaniuniestandardowychmateriałówświatłoczułych,aleteŜ
tradycyjnychfotografiijakomateriałuwyjściowego.Odtechnikstricte
graficznychodróŜniajeniepowtarzalnośćprocesutechnologicznego,
prowadzącegozregułydootrzymaniapojedynczej,wyjątkowej
odbitki/obrazu.Odstandardowychtechnikfotograficznych(analogowych)
odróŜniajezarównoniepowtarzalność,jakiwykorzystaniemateriałów
innychniŜświatłoczułesolesrebra.ObecnieprzeŜywająrenesansjako
przeciwagadlazalewufotografiicyfrowej.
Guma
Opierasięnazmniejszeniurozpuszczalnościgumyarabskiej(uczulonej
dwuchromianemamonulubpotasu)podwpływemświatła.Arkuszpapieru
(przeklejonegonajczęściejŜelatyną,odpornegonawodę,częstozwyraźną,
ziarnistąfakturą)pokrywasięzawiesinąkryjącegopigmentuwsłabym
roztworzegumyarabskiejzdodatkiemdwuchromianuamonuiew.
amoniaku.Istniejąjednakodmiany,gdzieniestosujesięŜelatynyjako
warstwynośnej(gumawarszawska).Powysuszeniu(wciemnościlub
pomarańczowymświetle)papiernaświetlasięstykowoprzezdiapozytywlub
negatyw(wzaleŜnościodkolorupigmentuipapieru).Następniekładziesię
gonapowierzchnizimnejwodywarstwąobrazowądodołu;pokilku
minutachnienaświetlonagumaarabskaspływawrazzpigmentem,
odsłaniającpapier.MoŜliwejestpowysuszeniunakładanienastępnych
warstwgumyzinnympigmentemiponownenaświetlanieprzezinny
negatyw(koniecznejestoczywiściedokładnepasowanieobrazu);wten
sposóbmogąpowstawaćobrazywielokolorowe.
l
Obrazstworzonytatechnikąjestsyntetyczny,płaski,pozbawionyszczegółów
iwiększościpółtonów,alemimotodelikatnyimiękki.Najczęściejtworzonow
tensposóbportrety,martwenaturyetc.ScenyzduŜąilościądetaliiwyraźnie
zaznaczonymiplanami(np.krajobrazy)wymagająsporegodoświadczeniai
bardzoduŜegoformatuobrazu.Szczytpopularności'guma'osiągnęław
Polscewczasachprzedwojennych,właściwiewszyscywielcypolscy
fotograficymieliwŜyciorysieartystycznym'gumowy'epizod.Niestety,
większośćpracwykonanychtątechnikąniedotrwaładonaszychczasów.
Pigment
WykorzystujeanalogicznądoopisanejwyŜejświatłoczułośćŜelatyny
uczulonejchromianempotasulubamonu.Naniesionąnagładkipapier
warstwęŜelatynyzbarwnympigmentemnaświetlasięstykowo,anastępnie
wywołujewciepłejwodzie.JednakponiewaŜwarstwaŜelatynyjestgrubsza
niŜgumyświatłoniedocieradospodniejczęściŜelatynyprzylegającejdo
papieruwskutekczegonaświetlonabłonaŜelatynowawtrakciewywoływania
oddzielasięodpapieru.NaleŜyjązatemnamokroprzenieśćnainnepodłoŜe
(niekonieczniepapierowe).TenprocesmoŜnapowtarzaćwielokrotnie,czego
efektemmogąbyćzarównowyjątkoworealistycznepełnokolorowe"odbitki"
fotograficznejakisurrealistycznelubprzypominającepopartkompozycje
barwne.Dalekimpotomkiemtejtechnikijestpierwotnatechnologia
tworzeniaanalogowychcromalinów.
Bromolej
Opierasięnazjawisku"garbowania"(utratyrozpuszczalnościizdolności
pęcznieniapodwpływemwody)Ŝelatynyuczulonejchromianempotasuw
obecnościnaświetlonychiwywołanychsolisrebratworzącychobrazw
klasycznej,czarnobiałejtechnicefotograficznej.ZgarbowanaŜelatyna
zachowujesiępodobniejaknaświetlonapłytaoffsetowa:przyjmujetłustą,
olejnąfarbęaodpychawodę.PoniewaŜtradycyjnemateriały(papiery)
fotograficzneskładałysięzesłabozgarbowanej(tyle,byniespływałaz
papierupodczasobróbkichemicznej)Ŝelatyny,zawierającejsolesrebra,
nałoŜonejnapapier,wystarczałowkąpielizawierającejchromianyi
wspomagająceprocessolemiedzietc.zgarbowaćjeproporcjonalniedo
naświetlenia.TakspreparowaneodbitkinaleŜałopokryćcienkąwarstwą
zwykłejolejnejfarbyiusunąćjejnadmiarwciepłejwodzie,abyotrzymać
"olejny",monochromatycznyobrazociekawychprzejściach
światłocieniowychicharakterystycznierozciągniętejkrzywejkontrastu.
MoŜliwebyłojakwtradycyjnejlitografiikilkakrotneodbicieobrazuna
innychpodłoŜach("przetłok"),alewyjściowamatrycabardzoszybkoulegała
zniszczeniu.Obecnieprodukowanepapieryfotograficznezregułysięnie
nadajądowykorzystaniawtechnicebromoleju.
Cyjanotypia
Tojednaznajstarszychtechnikpowielaniaobrazu,wktórejnegatyw
kopiowanyjestnawarstwieświatłoczułejbędącejmieszaninąŜelazicyjanku
potasuicytrynianuamonowoŜelazowego
Jestjednąznajtańszychmetodfotograficznychawynalezionazostaław
1842rokuprzezSirJohnaHerschela,któryposzukiwałpewnejmetody
zapisywaniaskomplikowanychregułmatematycznych(niedowierzał
podobnodokładnościswoichasystentów).Jednymznajwcześniejszych
zastosowańcyjanotypiibyłyzapiskifotograficznebiologaAnnyAtkins(1799
1871),którawlatach18411851wykorzystałajewswojejpracy
dokumentującejalgiipaprocie.Jejpublikacjesąpierwszymwhistorii
wykorzystaniemfotografiiwksiąŜce.Późniejbyłnatylepopularnywśród
tychartystów,którzydąŜylidozachowaniawfotografiiefektówmalarskich,
Ŝenawet,przezpewienczas,byłnarynkudostępnygotowy,komercyjny
papierdocyjanotypii
Kalotypia
(równieŜznanajakoTalbotypiaodnazwiskawynalazcy,anglikaW.H.F.
Talbota)–fotograficznatechnikanegatywowopozytywowa,wynalezionaw
1839r.
Materiałemświatłoczułymbyłpapiernasyconyazotanemsrebrai–po
wysuszeniu–kąpanywroztworzechlorkulubbromkusodu.Naświetlony
negatywwywołujesięwroztworzekwasugalusowegoiutrwalawroztworze
tiosiarczanusodu.NastępnienaleŜygowypłukaćiwysuszyć.Dlauzyskania
przezroczystościpodłoŜanegatywwoskujesię.Pozytywuzyskujesięprzez
kopiowanienapodobnieprzygotowanymmaterialeświatłoczułym.Zawartość
srebrawkalotypachpozwalanauzyskanieodbitekobogatszejtonacjiniŜ
cyjanotypy.Procestenporzucono,poniewaŜnaprzełomieXIXiXXw.nie
potrafionoskutecznieusuwaćpozostałościchemiizpapieru,którezczasem
prowadziłydozniszczeniaobrazu.Dzisiejszebezkwasowepapieryoraz
wykorzystanieutrwalaczaHypopozwalająnauzyskaniestosunkowo
trwałegoobrazu.
l
©GrzegorzGorczyński
Zgłoś jeśli naruszono regulamin