LO_Polski_Vademecum.pdf
(
4206 KB
)
Pobierz
LPV-01-02-Antyk Grec_Rz [13-28]
2. Antyk grecki i rzymski
Nazwa epoki
OkreÊlenia „antyk” u˝ywa si´ zamiennie z nazwà „staro˝ytnoÊç”.
Ramy czasowe
Poczàtki literatury greckiej si´gajà VIII wieku i trwajà do VI wieku p.n.e.
Ten poczàtkowy okres zwany jest
archaicznym
. V wiek p.n.e. to okres
klasyczny
kultury greckiej. Okres trzech stuleci po Êmierci Aleksandra
Macedoƒskiego (323 p.n.e.), który podbijajàc imperium perskie,
przyczyni∏ si´ do rozprzestrzenienia si´ kultury greckiej na Wschodzie,
to epoka
hellenistyczna
.
Góra Olimp
Dyskobol Myrona z Eleutheraj
Antyk rzymski dzielimy na cztery okresy: okres
archaiczny
od III do I wieku p.n.e., okres
republiki
(cy-
ceroƒski) to I wiek p.n.e., okres
augustowski
od 30 roku p.n.e. do I wieku n.e. oraz okres
cesarski
do koƒca Cesarstwa Zachodniorzymskiego w 476 roku.
Charakterystyka epoki
Kultura Êródziemnomorska stanowi jeden z filarów kultury europej-
skiej. Nasz sposób postrzegania Êwiata, ˝ywe wspó∏czeÊnie archety-
py, toposy, system wartoÊci zosta∏y ukszta∏towane w du˝ej mierze
na staro˝ytnych wzorcach.
Obraz wierzeƒ i wyobra˝eƒ Greków i Rzymian zasta∏ przez nich
zawarty w
mitach
. Ustnie przekazywane opowieÊci s∏u˝y∏y wyra˝e-
niu podstawowych pytaƒ egzystencjalnych, bliskich ka˝demu cz∏o-
wiekowi, niezale˝nie od czasów, w których ˝yje: skàd si´ wzià∏em,
jak mam ˝yç, jaki jest cel ludzkiej w´drówki? JednoczeÊnie trakto-
wa∏y o powstaniu i naturze bogów, Êwiata, zbiorowoÊci ludzkich.
Stworzy∏o to podwaliny do powstania wielkiej nauki o antycznym
rodowodzie – filozofii.
Ze wzgl´du na tematyk´ mity mo˝na podzieliç na:
w
teogoniczne
– o pochodzeniu bogów
w
kosmogoniczne
– o narodzinach Êwiata
w
genealogiczne
– o historii rodu
w
antropogeniczne
– o powstaniu cz∏owieka
CYTAT
Mit odnosi si´ zawsze do zda-
rzeƒ minionych: „przed stwo-
rzeniem Êwiata” lub „podczas
pierwszych wieków”, a w ka˝-
dym razie: „dawno temu”. Ale
wewn´trzna wartoÊç przypisy-
wana mitowi bierze si´ z te-
go, ˝e te zdarzenia, majàce
rozwijaç si´ w jakimÊ mo-
mencie czasu, tworzà zara-
zem trwa∏à struktur´, która
równoczeÊnie odnosi si´
do przesz∏oÊci, teraêniejszoÊci
i przysz∏oÊci.
Claude Lévi-Strauss,
Antropologia
strukturalna
, prze∏o˝y∏
Krzysztof Pomian, 1970
13
Historia literatury
CYTAT
Mit odnawia si´, bo mo˝e
byç wcià˝ na nowo wypowia-
dany [...]. Do mitu wszelkie-
go – jak wiemy – s∏owo
„ostatni” si´ nie stosuje. Mi-
tologiczne powieÊci idàce
przez wieki sà zawsze nie-
skoƒczone...
Micha∏ G∏owiƒski,
Mity przebrane: Dionizos,
Narcyz, Prometeusz, Marcho∏t,
labirynt
, 1990
w
Pow´drujmy w dalszà jeszcze
przesz∏oÊç, bo w samà genez´
cz∏owieka, czyli – dla nas
– genez´ wszystkiego. Jak to
rozumiem? Po grecku. Nad
greckim morzem i na samym
morzu zrodzi∏a si´ przed ty-
siàcleciami cywilizacja, którà
z ∏aciƒska zwiemy „humani-
stycznà”, a po grecku nale˝a-
∏oby jà nazwaç – mo˝e „an-
tropocentrycznà”? Jej zasad´
sformu∏owa∏ w V wieku
przed Chr. Protagoras w s∏yn-
nym aforyzmie […] „Cz∏owiek
jest wszystkich rzeczy miarà”.
W tym humanizmie jest nie
tylko duma, lecz tak˝e (a my-
Êl´, ˝e bardziej ni˝ duma) go-
rycz. Oto kondycja, w jakiej
istniej´ – nie wiem, dlaczego
w takiej w∏aÊnie, a nie innej:
w tej ludzkiej kondycji, z tymi
nogami, r´kami, z tà g∏owà,
z tymi oczami, uszami, ustami
– takimi, a nie innymi. Dziw-
noÊç kszta∏tu ludzkiego. Dziw-
noÊç ludzkiego istnienia. Gre-
cy wiele o tym medytowali.
Zygmunt Kubiak,
Mitologia Greków
i Rzymian
, 1997
Mityczni bogowie Zeus i Hera
OpowieÊç mityczna nie jest gatunkiem literackim, jednak od wie-
ków stanowi niewyczerpane êród∏o literackich – oraz innych – in-
spiracji twórczych. Nowo˝ytna kultura europejska ∏àczy si´ z an-
tykiem, dokonujàc ciàg∏ej reinterpretacji mitów, nadajàc im nowe
sensy i na nowo je odczytujàc. Pierwotnie mity pe∏ni∏y funkcje:
w
poznawcze
w
Êwiatopoglàdowe
w
sakralne
.
Orfeusz po raz ostatni ˝egna Eurydyk´ w chwili, gdy Hermes zabiera jà do podziemia (rycina)
MyÊlenie mityczne nie dotyczy wy∏àcznie staro˝ytnej Grecji i Rzy-
mu. Jest ono w∏aÊciwe ka˝dej spo∏ecznoÊci. Oddzia∏uje na ludzi
w sposób irracjonalny, odwo∏ujàc si´ do sfery zbiorowych emo-
cji, wierzeƒ. Powstaje poza historià, poza realnym doÊwiadcze-
niem, a cz´sto nawet wbrew historycznym faktom. Wiele ideolo-
gii, które zaw∏adn´∏y ludzkimi umys∏ami, pos∏u˝y∏o si´ mitami
spo∏ecznymi silnie tkwiàcymi w zbiorowej ÊwiadomoÊci (np. mit
o wykorzystywaniu dzieci´cej krwi do wyrabiania macy przez ˚y-
dów zosta∏ u˝yty przez ideologów faszystowskich).
14
Antyk grecki i rzymski
Rafael Santi, Szko∏a ateƒska (1509)
W Grecji narodzi∏a si´ nowa dyscyplina, której celem by∏o po-
szukiwanie odpowiedzi na fundamentalne pytania nurtujàce lu-
dzi ju˝ od czasów przedpiÊmiennych opowieÊci mitycznych – by-
∏a to
filozofia
. Cennym spadkiem po antyku jest idea
humanizmu
, do której szczególnie nawiàza∏a póêniej epoka re-
nesansu. Wyra˝ajà jà s∏owa rzymskiego komediopisarza Teren-
cjusza:
Homo sum, humani nihil a me alienum puto
– „Cz∏owie-
kiem jestem i nic, co ludzkie, nie jest mi obce”. W niej zawiera
si´ równie˝ idea tolerancji. U staro˝ytnych filozofów znajdziemy
wzorce etyczne sk∏adajàce si´ na idea∏ moralny cz∏owieka wyra-
˝ony poj´ciem
„cnoty“
(∏ac.
virtus
). Znajdà si´ tam takie cechy
charakteru, które ∏àczà idea∏ t´˝yzny fizycznej i duchowej: dziel-
noÊç, szlachetnoÊç, m´stwo, duma, màdroÊç, panowanie
nad sobà. Wzorcom tym towarzyszà stworzone przez staro˝yt-
nych
kanony pi´kna
zwane klasycznymi – obecne do dziÊ
w sztuce i literaturze europejskiej. Zasady tworzenia dzie∏a lite-
rackiego sformu∏owa∏ Arystoteles w dziele zatytu∏owanym
Poety-
ka
. Opisa∏ w niej kategori´ estetycznà
mimesis
, wedle której
Êwiat przedstawiony w dziele literackim powinien byç odzwiercie-
dleniem Êwiata zewn´trznego. Drugà fundamentalnà zasadà
tworzenia by∏a arystotelesowska zasada
decorum
, idea stosow-
noÊci stylu wobec treÊci utworu. Odpowiednikiem w literaturze
rzymskiej takiego zbioru norm estetycznych by∏
List do Pizonów
Horacego.
Innym wyrazem kultu po∏àczenia pi´kna cia∏a i duszy by∏y igrzy-
ska olimpijskie, organizowane w Grecji od 776 roku p.n.e. Roz-
grywano je co cztery lata, a na czas igrzysk wstrzymywano wszel-
kie dzia∏ania wojenne.
Grecy stworzyli wzór
ustroju demokratycznego
i pierwsi wpro-
wadzili go w ˝ycie – demokracja ateƒska trwa∏a z przerwami
od poczàtków VI do po∏owy IV wieku p.n.e. Natomiast Rzymia-
nom zawdzi´czamy
prawo
, które stanowi podstaw´ nowo˝ytne-
go ustawodawstwa.
Horacy
Wergiliusz
15
Historia literatury
Literatura
okres
Grecja
archaiczny
w
epika –
Homer
, eposy:
Iliada
,
Odyseja
w
liryka –
Tyrtajos
, elegia patriotyczna
Rzecz to pi´kna...
–
Safona
, erotyki:
ZazdroÊç
,
PodnieÊcie w gór´ dach
–
Anakreont
, anakreontyki:
S∏odki bój
,
Piosenka
w
tragedia –
Ajschylos
,
Prometeusz w okowach
,
Oresteja
w
bajka (pogranicze liryki i epiki) –
Ezop
,
Lew i mysz
,
Wilk w owczej skórze
klasyczny
w
liryka –
Symonides
, epigramaty:
Los
,
Napis
, s∏ynny epigram na czeÊç bo-
haterów poleg∏ych pod Termopilami
w
tragedia –
Sofokles
,
Antygona
,
Król Edyp
–
Eurypides
,
Elektra
,
Medea
,
Hipolit
,
Ifigenia w Taurydzie
w
komedia –
Arystofanes
,
Chmury
,
˚aby
,
Sejm kobiet
hellenistyczny
w
liryka –
Teokryt
, sielanki:
Pasterze
,
KoÊlarz i pasterz
,
˚eƒcy
Rzym
archaiczny
w
komedia –
Plaut
,
Komedia oÊla
,
Skarb
,
˚o∏nierz samochwa∏
–
Terencjusz
,
Dziewczyna z Andros
,
Eunuch
,
TeÊciowa
augustowski
w
epika –
Wergiliusz
, epos
Eneida
w
liryka –
Horacy
, pieÊni:
O co poeta prosi Apollina
,
Wybudowa∏em po-
mnik
, list poetycki
List do Pizonów
, satyry: dwie ksi´gi
Satyr
–
Owidiusz
, erotyk
Prawo do mi∏oÊci bez granic
, wierszowany podr´cznik
ars amandi
(
Sztuka kochania
), poetycka wersja mitologii greckiej i rzym-
skiej
Przemiany
cesarski
w
epika –
Gajusz Petroniusz
, powieÊç komediowo-awanturnicza
Satyricon
Safona
Homer
Sofokles
Cechy literatury staro˝ytnej Grecji i Rzymu
w
skupiona na sprawach ziemskich i poza-
ziemskich
w
ukazuje cz∏owieka z ca∏ym bogactwem jego
duchowych prze˝yç
w
refleksyjna
w
ÊciÊle podporzàdkowana regu∏om poetyki
Arystotelesa
w
obowiàzuje kategoria estetyczna
mimesis
w
respektuje zasad´
decorum
w
∏àczy doskona∏oÊç formy z bogactwem treÊci
w
prezentuje Êwiat wartoÊci humanistycznych
w
charakterystyczny motyw –
fatum
w
ró˝norodna pod wzgl´dem rodzajów i ga-
tunków
16
Plik z chomika:
paula261625
Inne pliki z tego folderu:
LO_Polski_Vademecum.pdf
(4206 KB)
Streszczenia_i_opracowania_lektur.part1.rar
(204800 KB)
Tematy maturalne - język polski.pdf
(31920 KB)
Inne foldery tego chomika:
jak pisac CV,list motywacyjny itp
Jak uczyć się do egzaminów
Język Polski
Liczby zespolone
Mapy. Atlasy(1)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin