Żeromski Stefan - Wierna rzeka [opracowanie].doc

(70 KB) Pobierz
STEFAN ŻEROMSKI, WIERNA RZEKA

STEFAN ŻEROMSKI – WIERNA RZEKA. KLECHDA DOMOWA

Oprac. Z. J. Adamczyk, BNI/232

 

I.                    WPROWADZENIE:

 

Uznając WR za klechdę domową pisarz podkreślał jej osobisty i niejako intymny rodowód, bliski związek opowieści z jego własnymi „domowymi” doświadczeniami.

 

WR – ma coś z baśni. Jej fabuła – mocno osadzona w geografii i historii. Sprawy publiczne i osobiste bohaterów: NIEROZŁĄCZNE – znajomość księcia Józefa Odrowąża i panny Salomei Brynickiej zdeterminowana jest przez sytuację naszego narodu.

 

II.                 GENEZA I ŹRÓDŁA POWIEŚCI

 

·         Pomysł cyklu utworów historycznych – od 1910

·         Najwcześniej powstałą „opowieść o roku 63” – Wierna rzeka (1911 ukończona), druk. Pod koniec przyszłego roku. Potem – praca nad powieścią o „roku 31”, zatytułowaną Wszystko i nic, (z podtytułem Popiołów sprawa druga)

·         Całość nie ukazała się nigdy, bo nie została napisana. W 1913 Zeromski porzucił pracę nad cyklem historycznym, a zaczął pisać Nawrócenie Judasza.

·         Nigdy też nie powstała powieść o roku 1848, z pewnością mówiłaby o  śmierci Rafała Wolbromskiego (Hubert w WR opowiada Salomei o śmierci swego ojca w 1846)

 

WIERNA RZEKA:

·         W momencie swoich narodzin powieść ta miała być ostatnim ogniwem, akcentem wielkiej panoramy historycznej, w której prezentowane są losy 3 pokoleń rodziny Wolbromskich – Żeromski zamierzał nakreślić obraz żywota duchowego Polski w XIX w.

·         Zainteresowanie tematyką historyczną

·         Rozgoryczenie o rozczarowanie, niechęć wobec tych środowisk i klas społ. , które rewolucji nie poprały

·         Wiara we własny naród

 

AKTUALNOŚĆ TEMATYKI POWSTAŃCZEJ:

·         Spory w Europie (nadzieje Polski na niepodległość)

·         Perspektywa konfliktu między zaborcami

·         W tej syt. hist. odwoływanie się do tradycji powstania styczniowego miało określoną wymowę polityczna

·         Rok 1863 odżył tez w literaturze:

o       E. Orzeszkowa, Gloria victis (1910)

o       A. Struga (Ojcowie nasi (1911)

o       W. Popiel-Sulima, Ofiarny stos. Powieść do obrazków Artura Grottgera „Polonia”, Litania (1910)

o       Maria Wielopolska, Kryjaki (1913)

o       Eugenia Żmijewska, Moc truchleje (1916)

 

RODZINNA LEGENDA POWSTAŃCZA ŻEROMSKIEGO

·         Rodzina „ legenda domowa”

·         W jego rodzinie , w jego rodzinnych stronach świętokrzyskich legenda powstania była b. żywa. Ojciec pisarza - odpokutował w kieleckim więzieniu pomoc powstańcom.

 

Na podstawie  wydarzeń z 1863 Żeromski osnuł akcję aż 3 utworów:

·         Rozdziobią nas kruki i wrony

·         Echa leśne

·         Wierna rzeka

Powst. Styczniowe – ważny element biografii głównych bohaterów  w Syzyfowych pracach, Urodzie życia.

Kilkakrotnie też podejmował ten temat w tekstach publ.

 

Na „Wiernej Rzece” ta legenda zaciążyła w szczególny sposób, dostarczyła bowiem nie tylko realiów historycznych i topograficznych, ale i całej niemal gotowej fabuły.

 

U genezy „klechdy domowej” leży autentyczne wydarzenie, które miało miejsce w 1863 roku, o którym młody Żeromski zasłyszał w domu swej ciotki Janowej.

 

„Wątki rzeczywistości” w Wiernej rzece :

·         Dwór w Niezdołach – wzorowany jest na dworze w Rudzie Zajączkowskiej nad rzeką Łośną (blisko pola bitwy pod Małogoszczem)

·         Powieściowym państwu Rudeckim odpowiadają Jan i Józefata z Żeromskich Sascy, wujostwo pisarza; a synom Rudeckich: Julianowi, Ksaweremu, Gustawowi – Zygmunt, Ksawery u Gustaw Sascy – rzeczywiście uczestnicy powstania (kuzyni)

·         Salomei Brynickiej odpowiada autentyczna postać Anieli Lubowieckiej, krewnej Saskich.

·         Szczepan – postać autentyczna

·         Wątek rzeczywisty znany dzięki Stanisławowi Piołunowi-Noyszewskiemu, wg którego finał owej miłości był inny niż w powieści Żeromskiego. Połubiński wyjechał leczyć się – Aniela umarła niespodziewanie przed jego powrotem i zaplanowanym ślubem.

 

Zespolenie warstwy legendarnej powieści z warstwą historiozoficzną odbywa się w taki sposób, że zasadniczy zrąb fabuły oparty jest na zaczerpniętej z rodzinnego przekazu historii Anieli Lubowieckiej i Jana Połubińskiego. Historia miłosna została uzupełniona i wzbogacona szeregiem zdarzeń i postaci epizodycznych.

 

Żeromski wprowadza elementy oceny powstania:

·         w powieści kochanków rozdzielają bariery stanowe, wprowadzenie chłopów z ich niechętnym stosunkiem do powstania - wnosiły do powieści ważne problemy społ.

 

III.              KOMPOZYCJA I PROBLEMATYKA WIERNEJ RZEKI

 

 

 

Wydarzenia autentyczne w „WR” ograniczają się prawie wyłącznie do bitwy pod Małogoszczem

 

PROBLEMATYKA POWIEŚCI

Dwór w Niezdołach – oddzielony od wsi i miasta, jest jakby wyspą na objętym ruchem powstańczym morzu polskiej prowincji. Pisarz nie troszczy się o nasycenie opowieści autentycznymi wypadkami hist.

Goście niezdolskiego domu – są po to, by pisarz mógł osądzać ludzkie postawy, charakteryzować polityczne, społ, moralne aspekty powstania, oceniać jego sens i znaczenie.

 

Będąc samotną wyspą, dwór w Niezdołach, typowy polski dwór średnioszlachecki, staje się przez tę samotność całym światem. Odbijają się tu wszystkie ważne problemy i konflikty polskiego życia w II poł. XIX w: uprzedzenia klasowe, stosunki społeczne, dążenia i prądy polityczne, postawy wobec niewoli.

Rzucenie zaś pomostu między powstaniem styczniowym a wcześniejszymi oraz  wprowadzenie motywu „wiernej rzeki” zabierającej rozmaite tragiczne doświadczenia Polaków – nadaje jej dodatkowy, szczególny walor. Czyni ją powieścią o istocie naszego losu w okresie zaborów, o istocie polskiej historii.

Tak więc, w WR spotykają się: przypowieść o polskim losie (na przykładzie tragicznych losów bohaterów) z analizą przyczyn słabości walk wyzwoleńczych, analizą dokonywaną główne poprzez prezentowanie postaci drugoplanowych i epizodycznych, przynoszących z sobą echa tego, co działo się w kraju w okresie powstania.

 

KOMPOZYCJA – Tematem Wiernej Rzeki są:

1.      dzieje rannego, ukrywającego się i powracającego do zdrowia  pod opieką młodej szlachcianki

2.      historia miłości między rannym a jego opiekunką, miłości tragicznej, bo zakończonej wyjazdem ozdrowieńca i rozpaczą jego wybawicielki

Obie te „historie” są potraktowane jakby osobno.

 

Żeromski tak skonstruował klechdę, by te dwie sprawy nie komplikowały się nawzajem

Najpierw:

- HISTORIA RANNEGO OWDRĄŻA

Dopiero, gdy wyzdrowieje – narodziny, rozwój, dramatyczne zakończenie miłości młodych

- ROZBICIE POWIEŚCI NA CZĘŚĆ POWSTAŃCZĄ I MIŁOSNĄ

Zakłóca i osłabia spójność akcji, ale równocześnie pozwala zachować jednorodność i czystość w motywacji postępków głównych postaci; nie mąci spraw ogólnych

 

Pisarz zespala sprawy ogólne i prywatne – relacja w porządku chronologicznym Owdrąża w Niezdołach – od przybycia do wyjazdu.

W okresie pobytu powstańca w Niezdołąch - wielu gości (powstańcy i chłopi. Polacy i Rosjanie). Wizyty te wzbudzają dramatyczne napięcie, wzmacniają tempo akcji.

 

Prawie każde wydarzenie powieściowe ma dwa oblicza:

- służy ukazywaniu trag. położenia głównych postaci

- utrzymaniu dram. napięcia, równocześnie zaś umożliwia charakterystykę społeczeństwa i ukazanie historii i tła ruchu powstańczego

 

I.                    rozdział  - opowiada o drodze, jaką ranny powstaniec odbywa z małogoskiego pola bitwy do dworu w Niezdołach i o jego spotkaniu z chłopami, którzy zamierzają  go ująć i wydać w ręce władz – dramatyczny moment, także okazja do przedstawienia problemów ideowych.

Także w II rozdziale  pisarz wykorzystuje okazję i mówi o sprawach ogólnych, syt. w kraju, stosunku szlachty do powstania.

Każda z pojawiających się postaci sygnalizuje jakąś  kwestię ogólniejszą, wznosi ważny problem, np.

- Wiesnicyn  - sprawa stosunku rosyjskich liberałów do powstania;

- oddział Kurowskiego – ukazanie nastrojów przygnębienia i zwątpienia w szeregach powstańczych

- nocna wyprawa Salomei po lekarza- ukazanie niechętnego stosunku części społeczeństwa do powstania

- księżna Odrowążowi – ocenia niechlubnej roli polskiej magnaterii.

 

ODMIENNA KOMPOZYCJA CZ. II, „ROMANSOWEJ”

 

Więcej analizy uczuć, psychiki, stanów psych. Mimo to powieść nie traci spójności, zapewnia ją jednolita tonacja uczuciowa, rytmiczne powtarzane są pewne elementy (np.. duch Dominika, rzeka) – spajają one materiał.

 

IV.              POWSTANIE STYCZNIOWE W „WIERNEJ RZECE”

 

Salomea rozmawia o powstaniu z Hubertem – szczeg. jej znaczenie: Brynicka i Wolbromski oceniają powstanie z odmiennych perspektyw:

Salomea: bezsensowny zryw,

Hubert: znaczenie powstania dla przyszłych pokoleń.

 

Każde słowo panny Brynickiej ma potwierdzenie – pan Rudecki w więzieniu, dwaj jego synowie polegli, rosyjskie wojska plądrują dwór.

Argumenty Wolbromskiego – mniej konkretne, ale nie mniej ważne, natury moralnej.

 

HUBERT jest synem Rafała Olbromskiego (z Popiołów), który przed powstaniem był w więzieniu za sprawy z Machnickim (o tym miała być powieść „Wszystko i nic”). Potem wrócił i na oczach syna został zamordowany przez chłopów.

 

Wygląd i sposób bycia Huberta budzą ufność, wiarygodność, przyjaźnił się z ojcem Salomei. Potem Salomea broni powstania.

Antyniemieckie akcenty w wypowiedziach Wolbromskiego

 

Słowa Olbromskiego o dwóch kamieniach młyńskich, między którymi jest Polska (Niemcy i Rosja). Jego ojciec w pruskim zaborze. Poglądy Olbromskiego  są generalnym wnioskiem, jaki Żeromski wyprowadził z naszej historii.

 

OCENA POSTAW WOBEC POWSTANIA:

- wg. Huberta sens powstania polegał na tym, że w walce wśród cierpień tworzyły się w Polsce odporność i hart, niezbędne do przeciwstawienia się niszczycielskiej sile zaborców.

Żaden inny bohater nie stawia pytań o jego sens. J. Odrowąż boryka się z przeciwieństwami przekraczającymi ludzką wytrzymałość. Wielkość postawy moralnej Odrowąża mierzy pisarz rozmiarami jego cierpień, wyrzeczeń i ofiar.

Podobnie: heroizm moralny Salomei, która godzi się bez protestów na powrót ojca do powstania.

Ojciec Salomei

H. Olbromski

 

ANALIZA SPOŁECZNYCH ASPEKTÓW POWSTANIA:

 

Szczególna uwaga pisarza jest zwrócona na 3 kwestie:

1.      problematyka społeczna powstania, zwłaszcza stosunek do powstania chłopów

2.      problem ideologicznej myśli emigracyjnej w walkach narodowowyzwoleńczych

3.      stosunki polsko-rosyjskie, zwłaszcza kwestia stosunku rosyjskich liberałów do powstania (te problemy wychodzą poza legendę spisaną przez Piołuna-Noyszewskiego)

 

A) PROBLEMATYKA CHŁOPSKA

- geograficzne zróżnicowania stosunku chłopów do powstania. W górach świętokrzyskich był bardziej pozytywny, chłopi niezdolscy – niechętni.

-nieufność chłopów do szlachty, obojętność wobec wszystkiego

W „WR” Żeromski nie rozwija bardziej tego zagadnienia. O tym kogo obwiniał za stan polskiej świadomości wiemy z innych utworów:

- Rozdziobią nas kruki i wrony –chłop obdzierający zwłoki powstańca i bezczeszczący jego ciało – okrutna zemsta historii na szlachcie – ów chłop „bez wiedzy i woli” wymierzał sprawiedliwość tym, którzy decydowali o porządku społ. Zemsta za niewolnictwo.

- Róża- kwestia stosunku chłopstwa do powstania styczniowego i walki narodowowyzwoleńczej rozpatrywana jest w kontekście doświadczeń społ. z okresu rewolucji 1905-1907.

- Sen o szpadzie (1905), za najwyższą zdobycz rewolucji uznawał fakt, iż w jej trakcie dokonała się doniosła przemiana w społeczeństwie polskim: do walki o wolność włączyły się masy ludowe – POGLĄD ŻEROMSKIEGO

 

W „Wiernej rzece” brak komentarzy tego typu, ale widać poglądy Żeromskiego w postawie chłopów niezdolskich. Także sposób ukazania przedstawicielki magnaterii – drugiego bieguna społecznego. Księżna Odrowążowi, mimo wdzięczności nie może pozbyć się wielkopańskiej pychy i pogardy dla ludzi „niższej kondycji”. Nawet nie rozważa możliwości małżeństwa jej syna z panną Brynicką. Potępia też „obłąkane” pomysły jej syna do pójścia na powstanie.

 

CHARAKTERYSTYKA CHŁOPSTWA I MAGNATERII – funkcje:

- ukazanie przyczyn słabości powstania – charakterystyka bazy społecznej ruchu powstańczego (głównie drobna szlachta – jak Rudeccy)

-wyeksponowanie heroizmu moralnego powstańców

 

 

B) ROLA EMIGRACYJNEJ MYŚLI POLITYCZNEJ:

- problem ideologicznego wpływu inspiracji emigracyjnej myśli patriotycznej w stosunku do powstania – kwestię tę wnosi Hubert Wolbromski, o którym wiadomo, że przebywał we Francji – Żeromski dzięki jego postaci oddał sprawiedliwość najlepszym przedstawicielom polskiej szlachty, tworzącym radykalne programy społ-polit., podtrzymujących zarzewie buntu i walki o niepodległość.

Programy te były tworzone z daleka, najczęściej utopijne i nieskuteczne. Ale Ż. wysoko ocenił w dziejach narodu, nie zaryzykował jednak przedstawienia ich w „WR”.

Wolbromski pojawia się w powieści na bardzo krótko, ginie po kilkunastu godzinach. Jego torba z dokumentami, „sekretami Rządu”, utonęła w nurcie „Wiernej rzeki” nie wyjawiwszy nikomu swej zawartości.

Hubert Wolbromski – pozostaje wierny moralnie, wzór bohatera.

 

C) STOSUNEK DO ROSYJSKICH LIBERAŁÓW

- problem stosunków między narodami polskim i rosyjskim i problem rosyjskich liberałów na polskie powstanie.

 

Postać Wiesnicyna – oficera „dragonów” (okrucieństwo wojsk) Wiesnicyn w młodości był liberałem, teraz w służbie cara, zwalczał polski ruch wolnościowy. Postać bogata wew. (niepokoje i wahania)

Rozdarty między demokratycznymi ideałami młodości a uczuciami mamy

Wielbiciel Aleksandra Hercena

Wielu oficerów rosyjskich przeszło w szeregi powstańcze. Wiesnicyn był jednym z tych rosyjskich liberałów, którzy poczuli szczytne ideały, nie był w stanie oprzeć się powinności wobec cara.

 

V.                 WĄTEK SPRAW OSOBISTYCH

 

·         Wątek miłosny – Salomea (góruje, jest „prawdziwa”, dynamiczna postać) i Odrowąż (jest statyczny)

 

VI.              KSZTAŁT ARTYSTYCZNY WIERNEJ RZEKI

 

·         Narrator ponad światem, ale nie jest wszechwiedzący

·         Opisy natury – ściśle zharmonizowane z przeżyciami i uczuciami bohaterów, odzwierciedlenia ich położenia i natury, nastroju. Opisy te pełnią też ważną funkcję charakteryzującą i oceniającą. Liryczny komentarz do losów bohaterów.

·         Opisy w WR ograniczone na rzecz opowiadania i dialogów,  przy czym w cz. I proporcja między opisami, opowiadaniem a dialogami kształtuje się inaczej niż w cz. II

o       Cz.I – zwięzła, rzeczowa narracja

o       Cz.II – mniej dialogów, więcej opowiadania

Mimo różnic – jednorodność i spójność, którą zapewnia przede wszystkim jednolita tonacja uczuciowa.

 

TONACJA UCZUCIOWA

 

- atmosfera tragizmu, którego wyeksponowaniu służy całą konstrukcja fabuły i głęboka pustka otaczająca dwór, wszechobecność śmierci.

 

GRA PRZEDMIOTÓW

 

Szczególna gra niektórych rekwizytów powieściowych, o na poły magicznej i symbolicznej wartości:

·         Dwie sakiewki z pieniędzmi ofiarowane przez matkę Odrowąża (jedna dla Salomei druga dla Szczepana)

·         Kula z rany Odrowąża - ofiarowana Salomei zaraz po wyzdrowieniu księcia Odrowąża. W dniu wyjazdu ofiarowuje ją księżnej.

 

 

 

MOTYW WIERNEJ RZEKI

 

- ranny Odrowąż – rzeka jest dla niego przeszkodą na drodze, ale gdy ją przebywa odczuwa ulgę w cierpieniach (był poraniony i gdy wszedł do wody czuł ulgę)

- Hubert wrzuca do niej torbę, ale jest to dla niego przeszkoda w ucieczce, ginie

- po raz trzeci rzeka w samy zakończeniu powieści

 

RZEKA: potraktowana w sposób baśniowy

Motyw rzeki: na początku i na końcu: spina fabułę klamrą.

 

VII.           PRZYJĘCIE POWIEŚCI

 

Drukowana na przełomie 191...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin