83_o Inspekcji Ochrony Środowiska.pdf

(91 KB) Pobierz
83_o Inspekcji Ochrony Środowiska
DZIENNIK USTAW Z 2007 R. NR 44 POZ. 287
USTAWA
z dnia 20 lipca 1991 r.
o Inspekcji Ochrony Środowiska
(tekst jednolity)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. Główny Inspektor Ochrony Środowiska jest centralnym organem administracji rządowej, powołanym do kontroli
przestrzegania przepisów o ochronie środowiska oraz badania stanu środowiska, nadzorowanym przez ministra
właściwego do spraw środowiska.
Art. 2. 1. Do zadań Inspekcji Ochrony Środowiska naleŜy:
1) kontrola przestrzegania przepisów o ochronie środowiska i racjonalnym uŜytkowaniu zasobów przyrody;
2) kontrola przestrzegania decyzji ustalających warunki korzystania ze środowiska oraz zakresu, częstotliwości i
sposobu prowadzenia pomiarów wielkości emisji;
2a) kontrola zawartości siarki w cięŜkim oleju opałowym stosowanym w instalacjach energetycznego spalania paliw oraz
w oleju do silników statków Ŝeglugi śródlądowej;
3) udział w postępowaniu dotyczącym lokalizacji inwestycji;
4) udział w przekazywaniu do uŜytku obiektów lub instalacji realizowanych jako przedsięwzięcie mogące znacząco
oddziaływać na środowisko;
5) kontrola eksploatacji instalacji i urządzeń chroniących środowisko przed zanieczyszczeniem;
6) podejmowanie decyzji wstrzymujących działalność prowadzoną z naruszeniem wymagań związanych z ochroną
środowiska lub naruszeniem warunków korzystania ze środowiska;
7) współdziałanie w zakresie ochrony środowiska z innymi organami kontrolnymi, organami ścigania i wymiaru
sprawiedliwości oraz organami administracji państwowej i rządowej, samorządu terytorialnego i obrony cywilnej, a takŜe
organizacjami społecznymi i opiekunami społecznymi;
8) organizowanie i koordynowanie państwowego monitoringu środowiska, prowadzenie badań jakości środowiska,
obserwacji i oceny jego stanu oraz zachodzących w nim zmian;
9) opracowywanie i wdraŜanie metod analitycznobadawczych i kontrolnopomiarowych;
10) inicjowanie działań tworzących warunki zapobiegania powaŜnym awariom oraz usuwania ich skutków i
przywracania środowiska do stanu właściwego;
11) kontrola przestrzegania przepisów o opakowaniach i odpadach opakowaniowych;
12) kontrola przestrzegania przepisów o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi
odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej;
12a) nadzór i kontrola w zakresie postępowania z substancjami kontrolowanymi oraz z produktami, urządzeniami i
instalacjami zawierającymi te substancje;
13) kontrola przestrzegania przepisów i uzyskanych na ich podstawie zezwoleń, z wyłączeniem kontroli laboratoryjnej,
w zakresie postępowania z organizmami genetycznie zmodyfikowanymi;
14) kontrola wyrobów wprowadzonych do obrotu lub oddanych do uŜytku, podlegających ocenie zgodności w zakresie
spełniania przez nie zasadniczych lub innych wymagań dotyczących ochrony środowiska, określonych w przepisach
odrębnych;
14a) weryfikacja rocznych raportów, o których mowa w ustawie z dnia 22 grudnia 2004 r. o handlu uprawnieniami do
emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. Nr 281, poz. 2784);
15) wykonywanie zadań określonych w ustawie z dnia 30 lipca 2004 r. o międzynarodowym obrocie odpadami (Dz. U.
Nr 191, poz. 1956);
15a) kontrola przestrzegania przepisów o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji;
15b) kontrola przestrzegania przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zuŜytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
(Dz. U. Nr 180, poz. 1495), z wyjątkiem przepisów art. 41 pkt 2 i 3;
16) wykonywanie innych zadań określonych odrębnymi przepisami.
2. Zwierzchni nadzór nad wykonywaniem zadań, o których mowa w ust. 1, sprawuje minister właściwy do spraw
środowiska.
3. Inspekcja Ochrony Środowiska współpracuje z Szefem Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych w zakresie
niezbędnym do realizacji jego zadań ustawowych.
 
Rozdział 2
Organy Inspekcji Ochrony Środowiska
Art. 3. 1. Zadania Inspekcji Ochrony Środowiska określone w art. 2 wykonują:
1) Główny Inspektor Ochrony Środowiska;
2) wojewoda przy pomocy wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska jako kierownika wojewódzkiej inspekcji
ochrony środowiska, wchodzącej w skład zespolonej administracji wojewódzkiej.
2. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska wykonuje w imieniu wojewody zadania i kompetencje Inspekcji Ochrony
Środowiska określone w ustawie i przepisach odrębnych.
Art. 4. 1. Główny Inspektor Ochrony Środowiska kieruje działalnością Inspekcji Ochrony Środowiska.
2. (uchylony).
3. Głównego Inspektora Ochrony Środowiska powołuje Prezes Rady Ministrów, spośród osób naleŜących do
państwowego zasobu kadrowego, na wniosek ministra właściwego do spraw środowiska. Prezes Rady Ministrów
odwołuje Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.
4. Zastępcę Głównego Inspektora Ochrony Środowiska powołuje minister właściwy do spraw środowiska, spośród osób
naleŜących do państwowego zasobu kadrowego, na wniosek Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. Minister
właściwy do spraw środowiska odwołuje Zastępcę Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.
5. Główny Inspektor Ochrony Środowiska wykonuje zadania przy pomocy Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska.
6. W skład Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska mogą wchodzić: departamenty, wydziały, zespoły terenowe,
samodzielne stanowiska oraz laboratoria.
7. Organizację Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska określa statut nadany, w drodze rozporządzenia, przez
Prezesa Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw środowiska.
Art. 5. 1. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska działa na obszarze województwa.
2. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska jest powoływany przez wojewodę spośród co najmniej trzech kandydatów
wskazanych przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. JeŜeli wojewoda nie powoła wojewódzkiego inspektora
ochrony środowiska w terminie 30 dni od dnia przedstawienia kandydatów, Główny Inspektor Ochrony Środowiska
wskazuje spośród nich kandydata, którego wojewoda powołuje na stanowisko wojewódzkiego inspektora ochrony
środowiska.
2a. Wojewoda odwołuje wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska na wniosek albo za zgodą Głównego Inspektora
Ochrony Środowiska.
3. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska wykonuje zadania przy pomocy wojewódzkiego inspektoratu ochrony
środowiska.
4. Zastępcę wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska powołuje i odwołuje wojewoda na wniosek wojewódzkiego
inspektora ochrony środowiska.
5. Wojewoda, na wniosek wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, moŜe tworzyć delegatury wojewódzkiego
inspektoratu ochrony środowiska. Kierownik delegatury moŜe, z upowaŜnienia wojewódzkiego inspektora ochrony
środowiska, prowadzić sprawy i wydawać na terenie swojego działania decyzje administracyjne.
6. Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej
określi, w drodze rozporządzenia, zasady organizacji wojewódzkich inspektoratów ochrony środowiska oraz ich
delegatur.
Art. 6. Do pracowników Inspekcji Ochrony Środowiska stosuje się przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. o
pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 86, poz. 953, z późn. zm. 1) ).
Art. 7. Wojewoda, na wniosek wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska lub za jego zgodą, moŜe powierzyć, w
drodze porozumienia, prowadzenie spraw z zakresu właściwości wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, w tym
wydawanie w jego imieniu decyzji administracyjnych, powiatom połoŜonym na terenie województwa.
Art. 8. W rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego, w sprawach związanych z wykonywaniem zadań i
kompetencji Inspekcji Ochrony Środowiska organem właściwym jest, jeŜeli ustawa nie stanowi inaczej, wojewódzki
inspektor ochrony środowiska i jako organ wyŜszego stopnia Główny Inspektor Ochrony Środowiska.
Art. 8a. 1. Główny Inspektor Ochrony Środowiska ustala ogólne kierunki działania organów Inspekcji lub w przypadku
powaŜnej awarii w zakresie naleŜącym do właściwości Inspekcji Ochrony Środowiska szczegółowe zasady
postępowania inspektorów, a takŜe zasady ich współdziałania z innymi organami administracji publicznej.
2. Rada gminy, rada powiatu i sejmik województwa przynajmniej raz w roku rozpatrują informację wojewódzkiego
inspektora ochrony środowiska o stanie środowiska na obszarze województwa. Wojewódzki inspektor ochrony
środowiska informuje wójta, burmistrza (prezydenta miasta), zarząd powiatu i zarząd województwa o wynikach kontroli
obiektów o podstawowym znaczeniu dla danego terenu.
3. W związku z przedłoŜoną informacją, o której mowa w ust. 2, radzie powiatu słuŜy prawo do określania, w drodze
uchwały, kierunków działania właściwego organu Inspekcji Ochrony Środowiska, w celu zapewnienia na danym obszarze
naleŜytej ochrony środowiska.
4. W przypadkach bezpośredniego zagroŜenia środowiska starosta, wójt, burmistrz (prezydent miasta) moŜe wydać
właściwemu organowi Inspekcji Ochrony Środowiska polecenie podjęcia działań zmierzających do usunięcia tego
zagroŜenia.
5. Uchwała podjęta na podstawie ust. 3 lub polecenie wydane na podstawie ust. 4 nie mogą dotyczyć wykonania
konkretnych czynności słuŜbowych ani określać sposobu wykonania zadania przez organy Inspekcji Ochrony Środowiska,
lecz powinny ustalać przedmiot działania lub wskazywać stan niezgodny z prawem, o którego usunięcie chodzi.
6. Organ jednostki samorządu terytorialnego niezwłocznie informuje wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska o
podjęciu uchwały lub wydaniu polecenia, o których mowa w ust. 35.
Art. 8b. 1. Starosta, wójt, burmistrz (prezydent miasta) ponoszą wyłączną odpowiedzialność za treść polecenia
wydanego na podstawie art. 8a ust. 4.
2. Polecenie przekazane ustnie wymaga potwierdzenia na piśmie.
3. Polecenie podlega niezwłocznemu wykonaniu. Właściwy wojewódzki inspektor ochrony środowiska natychmiast
przedkłada sprawę Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska, jeŜeli nie jest w stanie wykonać polecenia albo jeŜeli
polecenie narusza prawo.
4. Polecenie naruszające prawo jest niewaŜne. O niewaŜności polecenia rozstrzyga wojewoda.
Art. 8c. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska przedkłada Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska informacje
o realizacji zadań Inspekcji za dany rok w terminie do 15 lutego roku następnego.
Rozdział 3
Wykonywanie zadań kontrolnych przez Inspekcję Ochrony Środowiska
Art. 9. 1. Kontrolę wykonują Główny Inspektor Ochrony Środowiska, wojewódzcy inspektorzy ochrony środowiska oraz
upowaŜnieni przez nich pracownicy Inspekcji Ochrony Środowiska, zwani dalej "inspektorami".
2. Przy wykonywaniu kontroli przestrzegania wymagań ochrony środowiska inspektor uprawniony jest do:
1) wstępu wraz z pracownikami pomocniczymi, rzeczoznawcami i z niezbędnym sprzętem:
a) przez całą dobę:
na teren nieruchomości, obiektu lub ich części, na którym prowadzona jest działalność gospodarcza,
do środków transportu,
b) w godzinach od 6 do 22 na pozostały teren;
2) pobierania próbek, przeprowadzania niezbędnych badań lub wykonywania innych czynności kontrolnych w celu
ustalenia na terenie kontrolowanej nieruchomości, w obiekcie lub jego części, stanu środowiska oraz oceny tego stanu w
świetle przepisów o ochronie środowiska, a takŜe indywidualnie określonych w decyzjach administracyjnych warunków
wykonywania działalności wpływającej na środowisko;
3) Ŝądania wstrzymania ruchu instalacji lub urządzeń oraz powstrzymania się od wykonywania innych czynności w
zakresie, w jakim jest to niezbędne dla pobrania próbek oraz przeprowadzenia badań i pomiarów;
4) oceny sposobu eksploatacji instalacji lub urządzeń, w tym środków transportu;
5) oceny stosowanych technologii i rozwiązań technicznych;
6) Ŝądania pisemnych lub ustnych informacji oraz wzywania i przesłuchiwania osób w zakresie niezbędnym dla
ustalenia stanu faktycznego;
7) Ŝądania okazania dokumentów i udostępnienia wszelkich danych mających związek z problematyką kontroli;
8) Ŝądania okazania dokumentów niezbędnych do wymierzenia mandatu lub kary grzywny;
9) oceny sposobu wykonywania pomiarów emisji, ilości pobranej wody oraz odprowadzanych ścieków przez jednostkę
prowadzącą pomiary, w tym poprawności sposobu pobierania i analizy próbek.
3. UpowaŜniony do kontroli inspektor jest uprawniony do poruszania się po terenie nieruchomości, obiektu lub ich części
oraz środków transportu, bez potrzeby uzyskiwania przepustki oraz nie podlega rewizji osobistej przewidzianej w
regulaminie wewnętrznym kontrolowanej jednostki organizacyjnej; podlega on przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy
obowiązującym w kontrolowanej jednostce organizacyjnej.
Art. 10. Kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej oraz kontrolowana osoba fizyczna, z zachowaniem przepisów
o tajemnicy państwowej i słuŜbowej oraz o zakwaterowaniu sił zbrojnych, obowiązani są umoŜliwić inspektorowi
przeprowadzenie kontroli, a w szczególności umoŜliwić dokonanie czynności, o których mowa w art. 9 ust. 2.
Art. 10a. 1. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska moŜe wystąpić z wnioskiem do właściwego miejscowo
komendanta Policji o pomoc, jeŜeli jest to niezbędne do przeprowadzenia czynności kontrolnych.
2. Na wniosek wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska właściwy miejscowo komendant Policji jest obowiązany do
zapewnienia inspektorowi pomocy Policji w toku wykonywania czynności kontrolnych.
Art. 11. 1. Z czynności kontrolnych inspektor sporządza protokół, którego jeden egzemplarz doręcza kierownikowi
kontrolowanej jednostki organizacyjnej lub kontrolowanej osobie fizycznej.
2. Protokół podpisują inspektor i kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej lub kontrolowana osoba fizyczna,
którzy mogą wnieść do protokołu umotywowane zastrzeŜenia i uwagi.
3. W razie odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej lub kontrolowaną
osobę fizyczną, inspektor czyni o tym wzmiankę w protokole, a odmawiający podpisu moŜe w terminie siedmiu dni
przedstawić swoje stanowisko na piśmie właściwemu organowi Inspekcji Ochrony Środowiska.
Art. 12. 1. Na podstawie ustaleń kontroli wojewódzki inspektor ochrony środowiska moŜe:
1) wydać zarządzenie pokontrolne do kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej lub osoby fizycznej;
2) wydać na podstawie odrębnych przepisów decyzję administracyjną;
3) wszcząć egzekucję, jeŜeli obowiązek wynika z mocy prawa lub decyzji administracyjnej.
2. Kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej lub kontrolowana osoba fizyczna, w terminie wyznaczonym w
zarządzeniu pokontrolnym, mają obowiązek poinformowania wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska o zakresie
podjętych i zrealizowanych działań słuŜących wyeliminowaniu wskazanych naruszeń.
3. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska moŜe zaŜądać od kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej
przeprowadzenia postępowania słuŜbowego lub innego przewidzianego prawem postępowania przeciwko osobom
winnym dopuszczenia do uchybień i poinformowania go, w określonym terminie, o wynikach tego postępowania i o
podjętych działaniach.
4. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska moŜe upowaŜnić inspektora do wydania w trakcie kontroli decyzji w
przedmiocie wstrzymania:
1) działalności powodującej naruszenie wymagań ochrony środowiska, jeŜeli zachodzi bezpośrednie zagroŜenie
zdrowia lub Ŝycia ludzi albo bezpośrednie zagroŜenie zniszczenia środowiska w znacznych rozmiarach;
2) oddania do uŜytku obiektu budowlanego, zespołu obiektów lub instalacji niespełniających wymagań ochrony
środowiska.
Art. 13. (uchylony).
Art. 14. W sprawach o wykroczenia przeciwko środowisku organom Inspekcji Ochrony Środowiska przysługuje
uprawnienie oskarŜyciela publicznego takŜe wtedy, gdy wniosek o ukaranie za wykroczenie złoŜył inny uprawniony
oskarŜyciel.
Art. 15. W razie stwierdzenia, Ŝe działanie lub zaniechanie kierownika jednostki organizacyjnej, jej pracownika lub innej
osoby fizycznej wyczerpuje znamiona przestępstwa przeciwko środowisku, organy Inspekcji Ochrony Środowiska kierują
do organu powołanego do ścigania przestępstw zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa, dołączając dowody
dokumentujące podejrzenie.
Art. 16. 1. Organy Inspekcji Ochrony Środowiska mogą zwrócić się do kaŜdego organu administracji państwowej i
rządowej oraz organu samorządu terytorialnego o udzielenie informacji lub udostępnienie dokumentów i danych
związanych z ochroną środowiska.
2. W razie stwierdzenia nieprawidłowości w zakresie ochrony środowiska w działalności organów, o których mowa w ust.
1, organy Inspekcji Ochrony Środowiska kierują wystąpienie, którego treścią moŜe być w szczególności wniosek o:
1) wszczęcie postępowania administracyjnego;
2) dopuszczenie do udziału w toczącym się postępowaniu.
3. W przypadku skierowania wystąpienia, o którym mowa w ust. 2, organom Inspekcji Ochrony Środowiska przysługują
prawa strony w postępowaniu administracyjnym i postępowaniu przed sądem administracyjnym.
Art. 17. 1. Inspekcja Ochrony Środowiska współdziała w wykonywaniu czynności kontrolnych z innymi organami
kontroli, w tym z Państwową Inspekcją Sanitarną, organami administracji państwowej i rządowej, organami samorządu
terytorialnego, organami obrony cywilnej oraz organizacjami społecznymi.
2. Współdziałanie to obejmuje w szczególności:
1) (uchylony);
1a) rozpatrywanie wniosków o przeprowadzenie kontroli, składanych przez organy jednostek samorządu
terytorialnego;
2) przekazywanie właściwym organom administracji państwowej i rządowej oraz organom samorządu terytorialnego
informacji o wynikach kontroli przeprowadzonych przez Inspekcję Ochrony Środowiska;
3) wymianę informacji o wynikach kontroli;
4) wymianę z organami celnymi i StraŜą Graniczną informacji związanych ze sprowadzaniem do kraju towarów,
których wwóz jest zakazany lub ograniczony ze względu na ochronę środowiska;
5) współpracę ze StraŜą Graniczną w wykonywaniu kontroli w strefie nadgranicznej;
6) współpracę z organami Państwowej StraŜy PoŜarnej w zakresie przeciwdziałania powaŜnym awariom.
3. Wojewoda moŜe zarządzić przeprowadzenie kontroli nieobjętej planem kontroli Inspekcji Ochrony Środowiska.
4. Inspekcja Ochrony Środowiska udziela pomocy organom samorządu terytorialnego w realizacji ich zadań kontrolnych
w zakresie ochrony środowiska.
5. (uchylony).
Art. 18. 1. Koszty pobierania próbek oraz wykonywania pomiarów i analiz, na podstawie których stwierdzono
naruszenie wymagań ochrony środowiska, ponoszą jednostki organizacyjne lub osoby fizyczne, których działalność jest
źródłem naruszania tych wymagań.
2. Wysokość kosztów, o których mowa w ust. 1, ustala w drodze decyzji organ Inspekcji Ochrony Środowiska
stwierdzający naruszenie wymagań ochrony środowiska.
3. Minister właściwy do spraw środowiska, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych,
kierując się potrzebą zapewnienia proporcjonalności kosztów, określi, w drodze rozporządzenia, warunki i sposób
ustalania kosztów ponoszonych w związku z prowadzeniem:
1) kontroli przestrzegania wymagań ochrony środowiska;
2) weryfikacji rocznych raportów, o których mowa w ustawie z dnia 22 grudnia 2004 r. o handlu uprawnieniami do
emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji.
Art. 18a. (uchylony).
Art. 18b. (uchylony).
Art. 19. W postępowaniu o ustalenie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu dotyczącym przedsięwzięcia
mogącego znacząco oddziaływać na środowisko, o którym mowa w przepisach o ochronie środowiska, oraz w sprawie
ustalenia lokalizacji autostrad oraz dróg ekspresowych, jeŜeli przepisy ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym
Funduszu Drogowym mają zastosowanie do tych dróg, wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska przysługują
prawa strony w postępowaniu administracyjnym i postępowaniu przed sądem administracyjnym, jeŜeli zgłosi swój udział
w postępowaniu.
Art. 20. (uchylony).
Art. 21. (uchylony).
Art. 22. Główny Inspektor Ochrony Środowiska moŜe podejmować wszelkie czynności naleŜące do właściwości
wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, jeśli uzna to za celowe ze względu na wagę lub zawiłość sprawy.
Rozdział 4
Państwowy monitoring środowiska
Art. 23. 1. Tworzy się państwowy monitoring środowiska.
2. Państwowy monitoring środowiska obejmuje zadania wynikające z odrębnych ustaw, zobowiązań międzynarodowych
Rzeczypospolitej Polskiej oraz innych potrzeb wynikających z polityki ekologicznej państwa.
3. Państwowy monitoring środowiska realizowany jest na podstawie:
Zgłoś jeśli naruszono regulamin