65_w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.pdf

(62 KB) Pobierz
65_w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe
DZIENNIK USTAW Z 1998 R. NR 148 POZ. 973
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ
z dnia 1 grudnia 1998 r.
w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposaŜonych w monitory ekranowe.
(Dz. U. z dnia 10 grudnia 1998 r.)
Na podstawie art. 237 15 § 1 Kodeksu pracy zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii dla stanowisk pracy wyposaŜonych w monitory
ekranowe,
2) wymagania dotyczące organizacji pracy na stanowiskach wyposaŜonych w monitory ekranowe.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) monitorze ekranowym naleŜy przez to rozumieć urządzenie do wyświetlania informacji w trybie alfanumerycznym
lub graficznym, niezaleŜnie od metody uzyskiwania obrazu,
2) stanowisku pracy naleŜy przez to rozumieć przestrzeń pracy, wraz z wyposaŜeniem w środki i przedmioty pracy,
obejmującym:
a) wyposaŜenie podstawowe, w tym monitor ekranowy, klawiaturę lub inne urządzenia wejściowe, jednostkę centralną lub
stację dyskietek,
b) wyposaŜenie dodatkowe, w tym drukarkę, skaner, mysz, trackball,
c) wyposaŜenie pomocnicze, w tym stół, krzesło, uchwyt na dokument, podnóŜek,
3) systemie komputerowym naleŜy przez to rozumieć urządzenia wchodzące w skład wyposaŜenia podstawowego i
dodatkowego stanowiska pracy wraz z oprogramowaniem,
4) pracowniku naleŜy przez to rozumieć kaŜdą osobę zatrudnioną przez pracodawcę, w tym praktykanta i staŜystę,
uŜytkującą w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy.
§ 3. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:
1) kabin kierowców oraz kabin sterowniczych maszyn i pojazdów,
2) systemów komputerowych na pokładach środków transportu,
3) systemów komputerowych przeznaczonych głównie do uŜytku publicznego,
4) systemów przenośnych nie przeznaczonych do uŜytkowania na danym stanowisku pracy,
5) kalkulatorów, kas rejestrujących i innych urządzeń z małymi ekranami do prezentacji danych lub wyników
pomiarów,
6) maszyn do pisania z wyświetlaczem ekranowym.
§ 4. Pracodawca jest obowiązany organizować stanowiska pracy z monitorami ekranowymi w taki sposób, aby spełniały
one minimalne wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii, określone w załączniku do niniejszego
rozporządzenia.
§ 5. 1. Pracodawca jest obowiązany do przeprowadzania na stanowiskach pracy, wyposaŜonych w monitory ekranowe,
oceny warunków pracy w aspekcie:
1) organizacji stanowisk pracy, w tym rozmieszczenia elementów wyposaŜenia, w sposób zapewniający spełnienie
wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy,
2) stanu elementów wyposaŜenia stanowisk pracy, zapewniającego bezpieczeństwo pracy, w tym ochronę przed
poraŜeniem prądem elektrycznym,
3) obciąŜenia narządu wzroku oraz układu mięśniowoszkieletowego pracowników,
4) obciąŜenia pracowników czynnikami fizycznymi, w tym szczególnie nieodpowiednim oświetleniem,
5) obciąŜenia psychicznego pracowników, wynikającego ze sposobu organizacji pracy.
2. Ocena, o której mowa w ust. 1, powinna być przeprowadzana w szczególności dla nowo tworzonych stanowisk oraz
po kaŜdej zmianie organizacji i wyposaŜenia stanowisk pracy. Na podstawie oceny pracodawca jest obowiązany
podejmować działania mające na celu usunięcie stwierdzonych zagroŜeń i uciąŜliwości.
 
§ 6. Pracodawca jest obowiązany:
1) informować pracowników o wszystkich aspektach ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracy na stanowiskach pracy,
w tym o wynikach przeprowadzonej oceny, o której mowa w § 5, oraz wszelkich środkach bezpieczeństwa i ochrony
zdrowia,
2) przeszkolić pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w trybie określonym w odrębnych przepisach.
§ 7. Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom:
1) łączenie przemienne pracy związanej z obsługą monitora ekranowego z innymi rodzajami prac nie obciąŜającymi
narządu wzroku i wykonywanymi w innych pozycjach ciała przy nieprzekraczaniu godziny nieprzerwanej pracy przy
obsłudze monitora ekranowego lub
2) co najmniej 5minutową przerwę, wliczaną do czasu pracy, po kaŜdej godzinie pracy przy obsłudze monitora
ekranowego.
§ 8. 1. Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom zatrudnionym na stanowiskach z monitorami ekranowymi
profilaktyczną opiekę zdrowotną, w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
2. Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza, jeŜeli
wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, o której mowa w ust. 1,
wykaŜą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.
§ 9. 1. Rozporządzenie wchodzi w Ŝycie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia, z zastrzeŜeniem ust. 2.
2. Istniejące w dniu wejścia w Ŝycie rozporządzenia stanowiska pracy wyposaŜone w monitory ekranowe powinny być
dostosowane do wymagań określonych w rozporządzeniu nie później niŜ w ciągu 2 lat od dnia jego wejścia w Ŝycie, z
wyjątkiem pkt 5.1 lit. f) i g) załącznika do rozporządzenia, które dotyczą nowo tworzonych stanowisk pracy.
ZAŁĄCZNIK
MINIMALNE WYMAGANIA BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY ORAZ ERGONOMII, JAKIE POWINNY
SPEŁNIAĆ STANOWISKA PRACY WYPOSAśONE W MONITORY EKRANOWE
1. WyposaŜenie stanowiska pracy oraz sposób rozmieszczenia elementów tego wyposaŜenia nie moŜe powodować
podczas pracy nadmiernego obciąŜenia układu mięśniowoszkieletowego i (lub) wzroku oraz być źródłem zagroŜeń dla
pracownika.
2. 1. Monitor ekranowy powinien spełniać następujące wymagania:
a) znaki na ekranie powinny być wyraźne i czytelne,
b) obraz na ekranie powinien być stabilny, bez tętnienia lub innych form niestabilności,
c) jaskrawość i kontrast znaku na ekranie powinny być łatwe do regulowania w zaleŜności od warunków oświetlenia
stanowiska pracy,
d) regulacje ustawienia monitora powinny umoŜliwiać pochylenie ekranu co najmniej 20° do tyłu i 5° do przodu oraz obrót
wokół własnej osi co najmniej o 120° po 60° w obu kierunkach,
e) ekran monitora powinien być pokryty warstwą antyodbiciową lub wyposaŜony w odpowiedni filtr.
2. 2. W razie potrzeby wynikającej z indywidualnych cech antropometrycznych pracownika, powinna być uŜyta oddzielna
podstawa monitora lub regulowany stół.
2. 3. Ustawienie ekranu monitora względem źródeł światła powinno ograniczać olśnienie i odbicia światła.
3. 1. Klawiatura powinna stanowić osobny element wyposaŜenia podstawowego stanowiska pracy.
3. 2. Konstrukcja klawiatury powinna umoŜliwiać uŜytkownikowi przyjęcie pozycji, która nie powodowałaby zmęczenia
mięśni kończyn górnych podczas pracy. Klawiatura powinna posiadać w szczególności:
a) moŜliwość regulacji kąta nachylenia w zakresie 0
¸
15°,
b) odpowiednią wysokość przy spełnieniu warunku, aby wysokość środkowego rzędu klawiszy alfanumerycznych z literami
A, S..., licząc od płaszczyzny stołu, nie przekraczała 30 mm dla przynajmniej jednej pozycji pochylenia klawiatury.
3. 3. Powierzchnia klawiatury powinna być matowa, a znaki na klawiaturze powinny być kontrastowe i czytelne.
4. 1. Konstrukcja stołu powinna umoŜliwiać dogodne ustawienie elementów wyposaŜenia stanowiska pracy, w tym
zróŜnicowaną wysokość ustawienia monitora ekranowego i klawiatury.
4. 2. Szerokość i głębokość stołu powinna zapewniać:
a) wystarczającą powierzchnię do łatwego posługiwania się elementami wyposaŜenia stanowiska i wykonywania czynności
związanych z rodzajem pracy,
b) ustawienie klawiatury z zachowaniem odległości nie mniejszej niŜ 100 mm między klawiaturą a przednią krawędzią stołu,
50° w dół (licząc od linii poziomej na wysokości oczu
pracownika do linii poprowadzonej od jego oczu do środka ekranu), przy czym górna krawędź ekranu monitora nie
powinna znajdować się powyŜej oczu pracownika,
c) odpowiednią przestrzeń do umieszczenia nóg pod blatem stołu.
4. 4. Powierzchnia blatu stołu powinna być matowa, najlepiej barwy jasnej.
5. 1. Krzesło stanowiące wyposaŜenie stanowiska pracy powinno posiadać:
a) dostateczną stabilność, przez wyposaŜenie go w podstawę co najmniej pięciopodporową z kółkami jezdnymi,
b) wymiary oparcia i siedziska, zapewniające wygodną pozycję ciała i swobodę ruchów,
c) regulację wysokości siedziska w zakresie 400
¸
500 mm, licząc od podłogi,
d) regulację wysokości oparcia oraz regulację pochylenia oparcia w zakresie: 5° do przodu i 30° do tyłu,
e) wyprofilowanie płyty siedziska i oparcia odpowiednie do naturalnego wygięcia kręgosłupa i odcinka udowego kończyn
dolnych,
f) moŜliwość obrotu wokół osi pionowej o 360°,
g) podłokietniki.
5. 2. Mechanizmy regulacji wysokości siedziska i pochylenia oparcia powinny być łatwo dostępne i proste w obsłudze
oraz tak usytuowane, aby regulację moŜna było wykonywać w pozycji siedzącej.
6. 1. Jeśli przy pracy istnieje konieczność korzystania z dokumentów, stanowisko pracy naleŜy wyposaŜyć w uchwyt na
dokument, posiadający regulację ustawienia wysokości, pochylenia oraz odległości od pracownika.
6. 2. Uchwyt na dokument powinien znajdować się przed pracownikiem między ekranem monitora i klawiaturą lub w
innym miejscu w pozycji minimalizującej uciąŜliwe ruchy głowy i oczu.
7. 1. Na Ŝyczenie pracownika, a takŜe gdy wysokość krzesła uniemoŜliwia pracownikowi płaskie, spoczynkowe
ustawienie stóp na podłodze, stanowisko pracy naleŜy wyposaŜyć w podnóŜek.
7. 2. PodnóŜek powinien mieć kąt pochylenia w zakresie 0°
¸
15°, a jego wysokość powinna być dostosowana do potrzeb
750 mm.
9. 1. Oświetlenie powinno zapewniać komfort pracy wzrokowej, a szczególnie:
a) poziom natęŜenia oświetlenia powinien spełniać wymagania określone w Polskich Normach,
b) naleŜy ograniczyć olśnienie bezpośrednie od opraw, okien, przezroczystych lub półprzezroczystych ścian albo jasnych
płaszczyzn pomieszczenia oraz olśnienie odbiciowe od ekranu monitora, w szczególności przez stosowanie odpowiednich
opraw oświetleniowych, instalowanie Ŝaluzji lub zasłon w oknach.
9. 2. Dopuszcza się stosowanie opraw oświetlenia miejscowego, pod warunkiem Ŝe będą to oprawy nie powodujące
olśnienia.
10. Przy projektowaniu, doborze i modernizacji oprogramowania, a takŜe przy planowaniu wykonywania zadań z
uŜyciem ekranu monitora pracodawca powinien uwzględniać w szczególności następujące wymagania:
a) oprogramowanie powinno odpowiadać zadaniu przewidzianemu do wykonania,
b) oprogramowanie powinno być łatwe w uŜyciu oraz dostosowane do poziomu wiedzy i (lub) doświadczenia pracownika,
c) systemy komputerowe muszą zapewniać przekazywanie pracownikom informacji zwrotnej o ich działaniu,
d) systemy komputerowe muszą gwarantować wyświetlanie informacji w formie i tempie odpowiednich dla pracownika,
e) bez wiedzy pracownika nie moŜna dokonywać kontroli jakościowej i ilościowej jego pracy,
f) przy tworzeniu oprogramowania i przetwarzaniu danych powinny być stosowane zasady ergonomii.
11. 1. Wilgotność względna powietrza w pomieszczeniach przeznaczonych do pracy z monitorami ekranowymi nie
powinna być mniejsza niŜ 40%.
11. 2. Wymagania dotyczące najwyŜszych dopuszczalnych stęŜeń i natęŜeń czynników szkodliwych dla zdrowia w
środowisku pracy, w tym dotyczące poziomu hałasu oraz promieniowania, określają odrębne przepisy i Polskie Normy.
¸
c) ustawienie elementów wyposaŜenia w odpowiedniej odległości od pracownika, to jest w zasięgu jego kończyn górnych,
bez konieczności przyjmowania wymuszonych pozycji.
4. 3. Wysokość stołu oraz siedziska krzesła powinna być taka, aby zapewniała:
a) naturalne połoŜenie kończyn górnych przy obsłudze klawiatury, z zachowaniem co najmniej kąta prostego między
ramieniem i przedramieniem,
b) odpowiedni kąt obserwacji ekranu monitora w zakresie 20°
¸
wynikających z cech antropometrycznych pracownika.
7. 3. Powierzchnia podnóŜka nie powinna być śliska, a sam podnóŜek nie powinien przesuwać się po podłodze podczas
uŜywania.
8. 1. Stanowisko pracy powinno być tak zaprojektowane, aby pracownik miał zapewnioną dostateczną przestrzeń pracy,
pozwalającą na umieszczenie wszystkich elementów obsługiwanych ręcznie w zasięgu kończyn górnych.
8. 2. Stanowisko pracy wyposaŜone w monitor ekranowy powinno być tak usytuowane w pomieszczeniu, aby zapewniało
pracownikowi swobodny dostęp do tego stanowiska. Odległości między sąsiednimi monitorami powinny wynosić co
najmniej 0,6 m, a między pracownikiem i tyłem sąsiedniego monitora co najmniej 0,8 m.
8. 3. Odległość oczu pracownika od ekranu monitora powinna wynosić 400
Zgłoś jeśli naruszono regulamin