arasimowicz@yahoo.com
sobota, 18, studium teatralne ulica Lubelska, „Koniec Pieśni”.
Egzamin dla grupy czwartkowej 8 czerwca 10.00, Aula. Poniedziałkowa o 16.00
Psychologia różnic indywidualnych Wykład 20 V
ostatni wykład czwartkowy!!
ostatni miał dotyczyć relacji różnice indywidualne a problemy społeczne (jest opisane w podręczniku Strelau).
Edward Nęcka
· Polski psycholog zajmujący się teorią twórczości i inteligencji.
Formalna teoria inteligencji Edwarda Nęcki.
Odchodzi od statycznego modelu inteligencji. Rozumie inteligencję jako proces.
· ważne dla zrozumienia procesu myślenia jest nie tyle jego treść, co sposób przebiegu procesów myślowych (Newell, Simon 1972).
· Ważne składniki inteligencji to zasoby uwagi i pamięć robocza.
· Zasoby uwagi stanowią swego rodzaju energię uczestniczącą w kontrolowaniu procesów poznawczych (Hunt).
· W pamięci roboczej dokonują się ważne operacje umysłowe (m. in. wnioskowanie, rozumowanie) stąd znana jest także jako pamięć operacyjna. (Baddeley)
Zasoby uwagi charakteryzowane w kategorii energii niezbędnej do kontrolowania procesów, koncentrowania świadomości, wysiłku poznawczego.
· pobudzenie jako moderator zasobów uwagi i pamięci roboczej. Pobudzenie energetyczne zwiększa zasoby obu procesów (uwagi i pamięci) zaś pobudzenie napięciowe (np. lęk) zmniejsza ich zasoby.
Pobudzenie napięciowe jest związane z niepewnością co do wyników, utrudnia funkcjonowanie uwagi i pamięci.
· Proces inteligencji – oscylowanie w granicach pobudzenia, które są akceptowalne dla osoby rozwiązującej konkretne zadania w konkretnej sytuacji.
Pasmo pobudzenia zawsze odnosi się do konkretnej sytuacji, konkretnego zadania.
· inteligentne zachowanie (pojęcie pierwotne) – kompetencje konkretnej osoby w zakresie rozwiązywania pewnej klasy zadań; jest to cecha latentna.
Najprawdopodobniej chodzi tutaj o różne rodzaje inteligencji.
· „Różnice w zakresie zasobów uwagi i pojemności pamięci roboczej traktujemy jako trwałe, strukturalne podłoże inteligencji, determinujące jej rzeczywisty poziom (Nęcka, 2000)
Style poznawcze
inteligencja to są pewne właściwości człowieka, wyznaczające górną granicę możliwości w zakresie jego funkcjonowania. W obrębie tych właściwości ludzie wybierają dostępny dla nich sposób zachowania.
Zdolności a preferencje
· Zdolności (możliwości) poznawcze określają maksymalny dostępny jednostce poziom funkcjonowania poznawczego, podczas gdy preferencje oznaczają poziom, które najbardziej jednostce odpowiada i który wybiera w sytuacjach, pozwalających na taki wybór.
· Zdolności wyznaczają zakres, sposób funkcjonowania poznawczego dostępny preferencjom, które skłaniając do określonej formy aktywności poznawczej mogą być czynnikiem rozwoju odpowiednich zdolności.
Zachodzi sytuacja sprzężenia zwrotnego między zdolnościami a preferencjami.
· preferowane przez jednostkę sposoby funkcjonowania poznawczego określane są przez style poznawcze.
Rozwój poznawczy człowieka
· niejednakowe tempo rozwoju. Istnieją RI w tempie rozwoju.
· Doskonalenie się sposobów funkcjonowania poznawczego.
· Rozszerzanie się repertuaru dostępnych środków poznawczych.
· Najwyższy rozwojowo sposób funkcjonowania poznawczego dostępny jednostce, to jej możliwości poznawcze.
· Ten najwyższy rozwojowo sposób funkcjonowania poznawczego jednostki nie jest ani jedyny, ani bezwzględnie najlepszy.
Poprzednie sposoby funkcjonowania nie zanikają.
Możliwości poznawcze
· określają górną granicę funkcjonowania poznawczego jednostki w określonym momencie jej rozwoju.
· Rzeczywiste funkcjonowanie poznawcze jest mniej lub bardziej odległe od tej granicy
· Różnica, o której mowa wynika z zasady rozwojowej, zgodnie z którą osiągnięcie wyższego poziomu nie oznacza zaniku możliwości funkcjonowania na niższych poziomach (oznacza to możliwość działania na wszystkich poziomach, które jednostka dotychczas osiągnęła).
· Wybór rzeczywistego poziomu funkcjonowania poznawczego zależy m. in. od wymagań sytuacji, rodzaju zadania, itp.
Preferencje indywidualne
· w sytuacjach, w których brak jakichkolwiek wymagań, co do sposobu funkcjonowania poznawczego albo wymagania te nie są dla człowieka wyraźne i oczywiste ujawniają się preferencje indywidualne w tym zakresie.
· Preferencje indywidualne odnoszą się do wyboru tych sposobów funkcjonowania poznawczego, które leżą w granicach możliwości, a jednocześnie odpowiadają preferencjom jednostki.
Pojęcie stylu poznawczego
· Charakterystyczne dla poszczególnych ludzi i stałe dla nich sposoby funkcjonowania w zakresie czynności poznawczych i intelektualnych (Witkin).
· Stała preferencja indywidualna dotycząca sposobu spostrzeżeniowego organizowania i kategoryzowania świata zewnętrznego (Kagan).
· Indywidualny sposób funkcjonowania poznawczego pośredniczący między stanem wewnętrznym jednostki a sytuacją zewnętrzną (Gardner).
Kategorie służące do opisu stylów poznawczych
· Zależność – niezależność od pola percepcyjnego
Siła tendencji jednostki do przełamywania zorganizowanego pola percepcyjnego w celu wyodrębnienia w niej części lub stopień, w jakim jednostka kieruje się zewnętrznymi vs wewnętrznymi wskazówkami w spostrzeganiu otoczenia.
Niezależnością od pola jest np umiejętność wyodrębniania jednostek z tłumu, składowych z jednolitego obrazu.
Też zależność przejawia się przez kierowanie się przesłankami zewnętrznymi (np opinią innych).
· Refleksyjność – Impulsywność
Stopień, w jakim jednostka skłonna jest – przy rozwiązywaniu problemów poznawczych – do zastanawiania się nad trafnością swoich hipotez.
Impulsywne nie zastanawiają się nad odpowiedziami; refleksyjne odwrotnie. Osoby refleksyjne funkcjonują lepiej (popełniają mniej błędów).
Tu widoczny jest związek stylu poznawczego z temperamentem.
· Abstrakcyjność – konkretność
stopień oderwania wewnętrznego obrazu spostrzeganych bodźców od ich konkretnej, jednostkowej postaci, w jakiej ujawniają się w spostrzeżeniu.
Mniej znane:
· Szerokość kategoryzacji
rozległość grup pojęciowych służących jednostce do ujmowania świata.
· Analityczność
stopień rozkładania odbieranych bodźców złożonych na części składowe i stopień wykorzystania wyników takiej analizy w kategoryzacji.
· Ekstensywność eksploracji
Równomierność rozkładu uwagi na poszczególne części pola percepcyjnego.
Np dostrzeganie wszystkiego wokól w trakcie prowadzenia samochodu.
· Stopień asymilacyjnej integracji spostrzeżeń ze śladami pamięciowymi
stopień odnoszenia informacji nowych do dawnych.
· Twórczość
liczba i rodzaj skojarzeń.
irq65