plan roczny-matematyka.doc

(50 KB) Pobierz
„MATEMATYKA DZIECIĘCA”

 

Opracowała Alicja Buczek

w oparciu o program

Dziecięca Matematyka

E.Gruszczyk-Kolczyńskiej

 

„MATEMATYKA DZIECIĘCA”

 

 

WSPOMAGANIE ROZWOJU UMYSŁOWEGO I EDUKACJI MATEMATYCZNEJ W PRZEDSZKOLU.

ROZWIJANIE MOŻLIWOŚCI UMYSŁOWYCH I UZDOLNIEŃ DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI W SZKOLE.

 

 

 

KOMPETENCJE

 

1.     W zakresie liczenia

·        dz.umie liczyć przedmioty,

·        dz. potrafi dodawać i odejmować (w pamięci, z pomocą palców, lub innych zbiorów zastępczych..

 

2.     W zakresie operacyjnego rozumienia na poziomie konkretnym

·        dz. posiada zdolność wnioskowania o równoliczności mimo obserwowanych zmian w układzie elementów porównywanych zbiorów,

·        dz. potrafi układać przedmioty rosnąco i malejąco,

·        dz. orientuje się w jaki sposób mierzy się długość, pojemność i ciężar.

 

3.     W zakresie odporności emocjonalnej i rozumnego zachowania się w        

Sytuacjach wymagających wysiłku intelektualnego

·        dz. posiada zdolność obdarzania innych uwagą i porozumiewania się z nimi w zrozumiały sposób,

·        dz. jest zdolne do podejmowania zadań na miarę swoich możliwości i realizowania ich do końca mimo napięć emocjonalnych,

·        dz. potrafi znosić porażki , nie popada we frustrację z błahego powodu.

 

4.     W zakresie motywacji do nauki szkolnej

·        dz. przejawia ochotę podjęcia nauki w szkole,

·        dz. umie cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwa satysfakcję z samodzielnie wykonanego zadania,

·        dz. posiada wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia.

 

 

 

 

TREŚCI I SPOSÓB REALIZACJI

OSOBA ODPOWIEDZIALNA

UWAGI

 

1.Orientacja   przestrzenna.

·        Kształtowanie schematu własnego ciała, obdarzanie uwagą i porozumiewanie się na poziomie niewerbalnym,

·        Rysunek człowieka (przechodzenie od bazgrot do głowonogówi dalej do bogatszych schematów postaci człowieka),

·        Uświadamianie dzieciom relacji: „Ja i moje otoczenie”.

 

2.Rytmy i rytmiczna organiacja czasu.

·        Skupianie uwagi na szeregach powtarzających się przedmiotów

·        Wysłuchiwanie rytmów i kontynuowanie ich,

·        Dostrzeganie rytmu w wyliczankach, wierszykach...,

 

3.Przyczyna i skutek.

Przewidywanie następstw.

·        Łączenie czynności i ich skutków,

·        Ustalanie, które zmiany są odwracalne a które takimi nie są,

·        Co trzeba zrobic, aby było lepiej.

·        Składanie pociętych obrazków w sensowną całość,

4.Kształtowanie umiejętności liczenia obiektów.

·        Liczenie przedmiotów,

·        Liczenie palców.

5.Dodawanie i odejmowanie, rozdawanie i rozdzielanie po kilka.

·        Ustalanie,że po „dodać” jest więcej, a po „odjąć” jest mniej,

·        Precyzyjne ustalanie wyników dodawania i odejmowania,

·        Rozdawanie przedmiotów „po tyle samo”.

6.Klasyfikacja.

·        Porównywanie przedmiotów

·        Gromadzenie przedmiotów ze względu na przeznaczenie,

·        Różnicowanie i grupowanie przedmiotów ze względu na przynależnośc,

·        Tworzenie sensownych wypowiedzi przez dokańczanie zdania.

 

Nauczycielki wszystkich grup

a w szczególności

3- latki

 

Szczegółowe treści programowe, oczekiwane rezultaty, formy realizacji, oraz metody pracy znajduja się w

„Miesięcznych  rozkładach matematyki”

u nauczycielek poszczególnych grup

 

7. Pomaganie dzieciom w uświadamianiu sobie stałej liczby elementów w zbiorze, chociaż obserwują one zmiany sugerujące, że przedmiotów jest więcej lub mniej.

Równoliczność.

Przybliżanie dzieciom aspektu kardynalnego liczby.

 

8. Ustawianie po kolei, numerowanie.

Przybliznie dzieciom aspektu porządkowego liczby.

 

Nauczycielki grupy

4-latki

Szczegółowe treści programowe oczekiwane rezultaty, formy realizacji, oraz metody pracyw grupie 4 5 i 6 latki znajduja się w

„Miesięcznych rozkładach matematyki”

oraz Programie Nauczania „Dziecięca matematyka” E.Gruszczyk-Kolczyńskiej

matematyka”

E.Gruszczyk-Kolczyńskiej

 

9. Długość: kształtowanie umiejętności mierzenia i pomaganie dzieciom w uświadamianiu sobie stałości długości.

 

10. Intuicje geometryczne.

 

11. Kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci i zdolności do wysiłku intelektualnego.

 

Nauczycielki grup:

5-latki,

6-latki

 

 

12. Pomaganie dzieciom w uswiadamianiu sobie stałej ilości płynów, chociaż po przelaniu wydaje się, że jest więcej lub mniej.

Mierzenie ilości płynów.

 

13. Waga i ważenie.

 

14. Układanie i rozwiązywanie zadań z treścią.

Zapisywanie czynności matematycznych w sposób dostępny dla sześciolatków

 

 

Nauczycielki grupy

6-latki

 

 

WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM

 

*Udział rodziców w gromadzeniu materiałów i pomocy potrzebnych do zajęć z matematyki wg programu E.Gruszczyk-Kolczyńskiej (liczmany, maskotki, gumki „frotki”...)

 

*Udział rodziców w zorganizowanych zajęciach otwartych z matematyki..

 

 

 

 

Wszystkie nauczycielki

 

 

 

 

Wszystkie nauczycielki

 

 

 

IX - VI

 

 

 

 

XI - VI

 

SAMOKSZTAŁCENIE I DOSKONALENIE NAUCZYCIELI

 

*Wzbogacanie wiedzy z zakresu matematyki dziecięcej w oparciu o literaturę znajdującą się w biblioteczce przedszkolnej.

 

*Udział nauczycielek w „Warsztatach Edukacji Matematycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym”- część II.

 

*Udział w zajęciach i pokazach koleżeńskich. Dzielenie się doświadczeniami i spostrzeżeniami.

 

 

 

 

 

Wszystkie nauczycielki

 

 

 

Wszystkie nauczycielki

 

 

 

Wszystkie nauczycielki

 

 

 

 

IX - VI

 

 

 

Zgodnie z terminarzem szkoleń

 

BAZA

 

*Uzupełnianie biblioteczki przedszkolnej o nowe pozycje (książki i czasopisma) z zakresu edukacji matematycznej wg E.Gruszczyk-Kolczyńskiej.

 

 

 

 

 

Dyrektor placówki

 

 

 

 

IX - VI

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin