w oparciu o program
E.Gruszczyk-Kolczyńskiej
WSPOMAGANIE ROZWOJU UMYSŁOWEGO I EDUKACJI MATEMATYCZNEJ W PRZEDSZKOLU.
ROZWIJANIE MOŻLIWOŚCI UMYSŁOWYCH I UZDOLNIEŃ DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI W SZKOLE.
KOMPETENCJE
1. W zakresie liczenia
· dz.umie liczyć przedmioty,
· dz. potrafi dodawać i odejmować (w pamięci, z pomocą palców, lub innych zbiorów zastępczych..
2. W zakresie operacyjnego rozumienia na poziomie konkretnym
· dz. posiada zdolność wnioskowania o równoliczności mimo obserwowanych zmian w układzie elementów porównywanych zbiorów,
· dz. potrafi układać przedmioty rosnąco i malejąco,
· dz. orientuje się w jaki sposób mierzy się długość, pojemność i ciężar.
3. W zakresie odporności emocjonalnej i rozumnego zachowania się w
Sytuacjach wymagających wysiłku intelektualnego
· dz. posiada zdolność obdarzania innych uwagą i porozumiewania się z nimi w zrozumiały sposób,
· dz. jest zdolne do podejmowania zadań na miarę swoich możliwości i realizowania ich do końca mimo napięć emocjonalnych,
· dz. potrafi znosić porażki , nie popada we frustrację z błahego powodu.
4. W zakresie motywacji do nauki szkolnej
· dz. przejawia ochotę podjęcia nauki w szkole,
· dz. umie cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwa satysfakcję z samodzielnie wykonanego zadania,
· dz. posiada wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia.
TREŚCI I SPOSÓB REALIZACJI
OSOBA ODPOWIEDZIALNA
UWAGI
1.Orientacja przestrzenna.
· Kształtowanie schematu własnego ciała, obdarzanie uwagą i porozumiewanie się na poziomie niewerbalnym,
· Rysunek człowieka (przechodzenie od bazgrot do głowonogówi dalej do bogatszych schematów postaci człowieka),
· Uświadamianie dzieciom relacji: „Ja i moje otoczenie”.
2.Rytmy i rytmiczna organiacja czasu.
· Skupianie uwagi na szeregach powtarzających się przedmiotów
· Wysłuchiwanie rytmów i kontynuowanie ich,
· Dostrzeganie rytmu w wyliczankach, wierszykach...,
3.Przyczyna i skutek.
Przewidywanie następstw.
· Łączenie czynności i ich skutków,
· Ustalanie, które zmiany są odwracalne a które takimi nie są,
· Co trzeba zrobic, aby było lepiej.
· Składanie pociętych obrazków w sensowną całość,
4.Kształtowanie umiejętności liczenia obiektów.
· Liczenie przedmiotów,
· Liczenie palców.
5.Dodawanie i odejmowanie, rozdawanie i rozdzielanie po kilka.
· Ustalanie,że po „dodać” jest więcej, a po „odjąć” jest mniej,
· Precyzyjne ustalanie wyników dodawania i odejmowania,
· Rozdawanie przedmiotów „po tyle samo”.
6.Klasyfikacja.
· Porównywanie przedmiotów
· Gromadzenie przedmiotów ze względu na przeznaczenie,
· Różnicowanie i grupowanie przedmiotów ze względu na przynależnośc,
· Tworzenie sensownych wypowiedzi przez dokańczanie zdania.
Nauczycielki wszystkich grup
a w szczególności
3- latki
Szczegółowe treści programowe, oczekiwane rezultaty, formy realizacji, oraz metody pracy znajduja się w
„Miesięcznych rozkładach matematyki”
u nauczycielek poszczególnych grup
7. Pomaganie dzieciom w uświadamianiu sobie stałej liczby elementów w zbiorze, chociaż obserwują one zmiany sugerujące, że przedmiotów jest więcej lub mniej.
Równoliczność.
Przybliżanie dzieciom aspektu kardynalnego liczby.
8. Ustawianie po kolei, numerowanie.
Przybliznie dzieciom aspektu porządkowego liczby.
Nauczycielki grupy
4-latki
Szczegółowe treści programowe oczekiwane rezultaty, formy realizacji, oraz metody pracyw grupie 4 5 i 6 latki znajduja się w
oraz Programie Nauczania „Dziecięca matematyka” E.Gruszczyk-Kolczyńskiej
matematyka”
9. Długość: kształtowanie umiejętności mierzenia i pomaganie dzieciom w uświadamianiu sobie stałości długości.
10. Intuicje geometryczne.
11. Kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci i zdolności do wysiłku intelektualnego.
Nauczycielki grup:
5-latki,
6-latki
12. Pomaganie dzieciom w uswiadamianiu sobie stałej ilości płynów, chociaż po przelaniu wydaje się, że jest więcej lub mniej.
Mierzenie ilości płynów.
13. Waga i ważenie.
14. Układanie i rozwiązywanie zadań z treścią.
Zapisywanie czynności matematycznych w sposób dostępny dla sześciolatków
*Udział rodziców w zorganizowanych zajęciach otwartych z matematyki..
Wszystkie nauczycielki
IX - VI
XI - VI
SAMOKSZTAŁCENIE I DOSKONALENIE NAUCZYCIELI
*Wzbogacanie wiedzy z zakresu matematyki dziecięcej w oparciu o literaturę znajdującą się w biblioteczce przedszkolnej.
*Udział nauczycielek w „Warsztatach Edukacji Matematycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym”- część II.
*Udział w zajęciach i pokazach koleżeńskich. Dzielenie się doświadczeniami i spostrzeżeniami.
Zgodnie z terminarzem szkoleń
*Uzupełnianie biblioteczki przedszkolnej o nowe pozycje (książki i czasopisma) z zakresu edukacji matematycznej wg E.Gruszczyk-Kolczyńskiej.
Dyrektor placówki
1
sampkk