4Latki Założenia Matematyka.doc

(43 KB) Pobierz
Blok Programowy

 

             

Orientacja przestrzenna             

  1. Orientacja w przestrzenie i kształtowanie własnego punktu widzenia.             
  2. Rozwijanie zdolności obdarzania uwagą drugiej osoby tak, aby zrozumieć, co ona chce przekazać
  3. Niewerbalne porozumiewanie się: przekazywanie takich komunikatów i odczytywanie tego, co inni chcą przekazać.             
  4. Rysunek postaci człowieka: kształtowanie zdolności korzystania z posiadanej już wiedzy o sobie i innych w trakcie wypowiadania się w rysunku.             
  5. Porozumiewanie się, co do miejsca dziecka w przestrzeni i położenia przedmiotów, które się wokół niego znajdują.             

Rytmy i rytmiczna organizacja czasu             

  1. Skupianie uwagi na szeregach i wychwytywanie powtarzających się układów rytmicznych             
  2. Ćwiczenia ruchowe zorganizowane tak, by dzieci zauważyły rytm i mogły go kontynuować.             
  3. Dostrzeganie rytmu w wypowiedziach słownych: w wyliczankach, wierszach i opowiadaniach z powtarzającym się motywem.             
  4. Próby przekładania dostrzeżonych regularności w prostych układach rytmicznych z jednej reprezentacji na drugą.             
  5. Dostrzeganie przemienności dnia i nocy, układanie z klocków kalendarzy z uwzględnieniem dni i nocy.              

Przyczyna i skutek. Przewidywanie następstw             

  1. Łączenie czynności i ich skutków. Ustalanie, w jakiej kolejności, co trzeba zrobić, aby osiągnąć cel.             
  2. Powodowanie zmian odwracalnych i nieodwracalnych, obserwacja skutków i ustalanie, które zmiany są odwracalne, a które takimi nie są.              
  3. Kłopoty z niemożnością odwrócenia niektórych zmian             
  4. Co trzeba zrobić, aby było lepiej? Korzystanie ze zgromadzonej już wiedzy o związkach przyczynowo- skutkowych             
  5. Składanie pociętych obrazków w sensowna całość.             
  6. Historyjki obrazkowe: sensowne zestawianie trzech i więcej obrazków             

Kształtowanie umiejętności liczenia obiektów             

  1. Kształtowanie umiejętności liczenia w możliwie szerokim zakresie, ale stosownie do możliwości umysłowych dziecka             
  2. Liczenie palców i próby wdrażania do liczenia na palcach             

Dodawanie i odejmowanie, rozdawanie i rozdzielanie po kilka

  1. Ustalanie wyniku dodawania i odejmowania, liczenie przedmiotów- dokładanie lub zabieranie kilku i liczenie dla ustalenia ile jest po takiej zmianie (trzeba podpowiadać liczebniki).             
  2. Dodawanie i odejmowanie na palcach (palce jako zbiór zastępczy)             
  3. Sytuacje zabawowe, które wymagają rachowania             
  4. Rozdawanie przedmiotów według umowy: każdy ma dostać tyle samo.             

Klasyfikacja             

  1. Oglądanie i porównywanie obiektów i dostrzeganie różnic: podobne- inne- różnią się tym…             
  2. Wdrażanie dzieci do grupowania obiektów i słownego uzasadniania, dlaczego pasują do siebie.             
  3. Grupowanie (rozdzielanie na kupki) przedmiotów ze względu na przynależność, (do kogo należy) lub miejsce, gdzie się zwykle znajdują             
  4. Wdrażanie dzieci do rozumienia sensu sprzątania: przedmioty muszą być tam, gdzie się zwykle znajdują.
  5. Łączenie poczucia satysfakcji z efektem uporządkowania: teraz jest ładnie…, nie ma bałaganu…, jest porządek.             
  6. Konstruowanie sensownych wypowiedzi             

Pomaganie dzieciom w uświadamianiu sobie stałej liczby elementów w zbiorze, chociaż obserwują zmiany sugerujące, że przedmiotów jest więcej lub mniej. Równoliczność. Przybliżanie dzieciom aspektu kardynalnego liczby             

  1. Wymiana jeden do jednego: np. za jeden klocek jedno jabłko.             
  2. Równoliczność w sytuacjach życiowych: nakrywanie do stołu, rozdawanie jabłek, kredek, szarf, itd.
  3. Równoliczność w zabawach             

Ustawianie po kolei, numerowanie. Przybliżanie dzieciom aspektu porządkowego liczby             

  1. Liczenie i wsłuchiwanie się w melodię i rytm wypowiadanych liczebników             
  2. Ustawianie przedmiotów według podanego porządku w serie: od najmniejszego do największego, wg podanych kolorów, według podanych kształtów, itd.             
  3. Respektowanie kolejności wykonywania czynności w seriach gwarantujących dobry wynik             

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin