AKT_cz1(1).pdf

(304 KB) Pobierz
AKT - akustyczny teatr, część 1. Zestaw głośnikowy do kina domowego - AVT-994
AKT − akustyczny teatr
AKT − akustyczny teatr,
część 1
Zestaw głośnikowy do kina domowego
AVT−994
Coraz wiÍksz¹ popularnoúÊ zdo-
bywa kino domowe - zestaw au-
diowizualny, wymagaj¹cy wieloka-
na³owej instalacji g³oúnikowej. W†jej
ramach dzia³aj¹ wiÍcej niø dwa
ìtradycyjneî zespo³y g³oúnikowe do
ods³uchu stereofonicznego - po-
trzebny jest jeszcze g³oúnik central-
ny, a†takøe co najmniej dwa g³oú-
niki tylne (najbardziej rozwiniÍte
systemy wymagaj¹ trzech, a†nawet
czterech). Zalecane jest takøe uøy-
cie subwoofera - specjalnej kon-
strukcji wyspecjalizowanej w†prze-
twarzaniu sygna³Ûw tylko o†najniø-
szych czÍstotliwoúciach ( rys. 1 ).
Systemy g³oúnikowe do kina
domowego stawiaj¹ przed uøyt-
kownikiem naj-
czÍúciej smutny wybÛr - jeúli wy-
sokiej klasy, to bardzo kosztowne,
a†jeúli przystÍpne cenowo, to z†po-
waønymi kompromisami parametry-
koszty. Wynika to z†koniecznoúci
rozdysponowania úrodkÛw miÍdzy
znacznie wiÍksz¹ liczbÍ zespo³Ûw
g³oúnikowych, niø w†systemie ste-
reofonicznym. Jednak samodzielne
konstruowanie zawsze pozwala³o
sporo zaoszczÍdziÊ.
Jeøeli marzysz o†kinie
domowym, nie musisz od
razu kupowaÊ drogiego
zestawu g³oúnikÛw.
Proponujemy Ci konstrukcjÍ,
ktÛr¹ znacznie taniej moøesz
wykonaÊ samodzielnie. DziÍki
doskona³ym g³oúnikom
i†przemyúlanym rozwi¹zaniom
konstrukcyjnym, zestaw AKT
spe³ni wymagania takøe
ortodoksyjnych audiofilÛw.
Zaczynamy od krÛtkiego
wstÍpu i†opisu zestawu
centralnego.
10
Elektronika Praktyczna 1/2001
P R O J E K T Y
Elektronika Praktyczna 1/2001
32141367.023.png
AKT − akustyczny teatr
mnieÊ, øe obowi¹zuj¹cy dzisiaj
standard DolbyDigital wymaga, aby
w†kaødym kanale dzia³a³y zespo³y
o†zbliøonej mocy i†podobnym, sze-
rokim pasmie. Wyeksponowanie
roli g³oúnikÛw przednich - lewego
i†prawego - moøe byÊ uzasadnione
ich znaczeniem przy stereofonicz-
nym ods³uchu, jednak jeúli system
dzia³aÊ ma dobrze rÛwnieø w†ra-
mach kina domowego, dodatkowe
g³oúniki nie mog¹ byÊ potraktowa-
ne po macoszemu.
Rys. 1. Sposób nagłośnienia
pomieszczenia w systemie
dźwięku dookólnego.
THX
Obok wymagaÒ DolbyDigital,
znawcom kina domowego znany
jest certyfikat THX. Okreúla on
pewne cechy konstrukcyjne urz¹-
dzeÒ, a†przede wszystkim w³aúnie
zespo³Ûw g³oúnikowych, ktÛre s³u-
øyÊ maj¹ wytworzeniu doúÊ specy-
ficznego pola düwiÍkowego. Cechy
te jednak w†pewnym stopniu stoj¹
w†sprzecznoúci wobec wymagaÒ,
jakie stawia siÍ zespo³om g³oúni-
kowym odtwarzaj¹cym muzykÍ -
g³oúniki przednie powinny mieÊ
(wed³ug zaleceÒ THX) w¹skie cha-
rakterystyki kierunkowe w†p³asz-
czyünie pionowej, aby zminimali-
zowaÊ odbicia i†zapewniÊ ìprecy-
zyjn¹î przedni¹ scenÍ düwiÍkow¹
kosztem naturalnej swobody, co
wynika z†pewnego udzia³u fal od-
bitych. Natomiast g³oúniki tylne -
w†przypadku THX ustawione po
bokach - wrÍcz przeciwnie, nie
powinny byÊ przez s³uchacza lo-
kalizowane, lecz pracowaÊ nad wy-
tworzeniem jak najwiÍkszej liczby
odbiÊ. Bardzo w¹skie charakterys-
tyki kierunkowe (polecane przez
THX g³oúnikom przednim) s¹ wiÍc
najlepsze w†dzia³aniu tylko syste-
mu stereofonicznego, natomiast cha-
rakterystyki wymagane przez THX
od g³oúnikÛw bocznych prowadz¹
do skonstruowania dipoli - wyspe-
cjalizowanych uk³adÛw o†bardzo
nietypowym uk³adzie g³oúnikÛw,
ktÛre zupe³nie nie nadaj¹ siÍ do
odtwarzania muzyki w†tradycyjnych
parach stereofonicznych.
Dlatego przy opracowywaniu na-
szych konstrukcji, maj¹cych charak-
teryzowaÊ siÍ duø¹ uniwersalnoúci¹,
nie braliúmy pod uwagÍ norm THX.
W†dwÛch kolejnych artyku³ach
przedstawimy 5 g³Ûwnych projek-
tÛw (niektÛre w†rÛønych wersjach)
zespo³Ûw g³oúnikowych, opracowa-
nych tak, aby tworzy³y dobrze
zharmonizowane systemy wieloka-
na³owe. Szereg wskazÛwek pozwo-
li nie tylko zbudowaÊ poszczegÛl-
ne zestawy g³oúnikowe, ale rÛw-
nieø dokonaÊ miÍdzy nimi wybo-
ru, dobrze je do siebie dopasowaÊ
- w†miarÍ potrzeb i†moøliwoúci
lokalowych oraz finansowych. Ar-
tyku³ moøe byÊ interesuj¹cy nie
tylko dla konstruktorÛw, ale i†sa-
mych uøytkownikÛw systemÛw
wielokana³owych - zawiera bo-
wiem wiele ogÛlnych uwag doty-
cz¹cych ich funkcjonowania.
Wszystkie przedstawione mode-
le powsta³y przy uøyciu kompletu
zaawansowanych narzÍdzi, jakimi
powinien pos³ugiwaÊ siÍ konstruk-
tor zespo³Ûw g³oúnikowych - pro-
gramÛw symulacyjnych, pomiarÛw,
a†takøe prÛb ods³uchowych. Wszys-
tkie modele mog¹ pracowaÊ zarÛ-
wno w†systemach wielokana³o-
wych, jak i†z†duø¹ wiernoúci¹ od-
twarzaÊ muzykÍ w†tradycyjnych
systemach stereofonicznych.
PrezentacjÍ zestawÛw rozpocz-
niemy od krÛtkiego wprowadzenia
w†úwiat düwiÍku dookÛlnego.
Dolby Digital
PrzystÍpne cenowo g³oúnikowe
systemy wielokana³owe adresowa-
ne s¹ do uøytkownikÛw nie zna-
j¹cych warunkÛw, jakie powinny
spe³niaÊ nowoczesne instalacje te-
go typu. W†zwi¹zku z†tym, wiele
cech konstrukcyjnych, podawanych
przez producentÛw nie odpowiada
tym warunkom, ale popularnym
wyobraøeniom o†parametrach ko-
lumn wysokiej klasy. NajczÍúciej
wiÍc zespo³y przednie (lewy i†pra-
wy) s¹ efektowne, duøe, wielo-
droøne, natomiast zespo³y tylne -
znacznie mniejsze, zbudowane
z†najtaÒszych przetwornikÛw, od-
powiadaj¹ce niewygÛrowanym wy-
maganiom starego systemu DolbyP-
roLogic, a†nie cyfrowego DolbyDi-
gital czy DTS. Wypada przypo-
14−cm głośnik nisko−średniotono−
wy serii TC występuje nie tylko w wer−
sjach ekranowanej lub nie, ale także
w różnych wariantach impedancji
znamionowej. Po lewej stronie stan−
dardowy głośnik 8
, po prawej ekra−
nowany 4
.
SpÛjnoúÊ brzmienia
Zespo³y g³oúnikowe wysokiej
klasy systemÛw wielokana³owych
powinny byÊ dopasowane nie tyl-
ko parametrami, ale rÛwnieø
Elektronika Praktyczna 1/2001
11
32141367.024.png 32141367.025.png 32141367.026.png 32141367.001.png 32141367.002.png 32141367.003.png 32141367.004.png 32141367.005.png 32141367.006.png 32141367.007.png 32141367.008.png 32141367.009.png 32141367.010.png 32141367.011.png
AKT − akustyczny teatr
brzmieniem. Brzmienie zespo³u
g³oúnikowego wynika oczywiúcie
w†wielkiej mierze z†rodzaju zasto-
sowanych w†nim g³oúnikÛw. Naj-
lepiej wiÍc, gdy we wszystkich
wspÛ³pracuj¹cych ze sob¹ kon-
strukcjach zastosowane s¹ g³oúniki
tego samego typu lub przynajmniej
bardzo podobne - pochodz¹ce
z†jednej serii wybranego producen-
ta. Maj¹ wÛwczas membrany wy-
konane z†tego samego materia³u
(dodatkowym atutem jest rÛwnieø
estetyczny, ujednolicony wygl¹d).
Rol¹ konstruktora zespo³Ûw g³oú-
nikowych do kina domowego jest
zarÛwno prawid³owy dobÛr g³oú-
nikÛw, jak i†w³aúciwe ich wyko-
rzystanie, konsekwentnie utrzymu-
j¹ce okreúlony rodzaj charakterys-
tyk brzmieniowych. Ma na to
bowiem wp³yw rÛwnieø uk³ad
elektryczny - rodzaj stosowanych
filtrÛw, wybrane czÍstotliwoúci po-
dzia³u, jak i†obudowa - szerokoúÊ
przedniej úcianki w†wielkiej mie-
rze decyduje choÊby o†charakterys-
tykach kierunkowych.
muzyki), aby charakterystyki kie-
runkowe w†p³aszczyünie poziomej
by³y jak najszersze - aby zespo³y
g³oúnikowe brzmia³y podobnie, od-
s³uchiwane ìna wprostî, jak i†pod
duøym k¹tem z†boku. Jest to cecha
maj¹ca w†kinie domowym znacznie
wiÍksze znaczenie, niø przy stereo-
fonicznym ods³uchu muzyki. Po
pierwsze, muzyki zwykle s³ucha
siÍ indywidualnie, zasiadaj¹c w†wy-
godnym fotelu, w†dobrze wybra-
nym miejscu, z†g³oúnikami skiero-
wanymi tak, aby w³aúnie w†nim
brzmienie by³o najlepsze. Z†kina
domowego znacznie czÍúciej ko-
rzysta siÍ rodzinnie i†z†przyjaciÛ³-
mi, wiÍc trzeba zapewniÊ znacznie
szersze pole dobrych efektÛw
brzmieniowych. Po drugie, zespo-
³Ûw g³oúnikowych wykorzystywa-
nych w†kinie domowym najczÍúciej
- z†powodÛw ograniczeÒ miejsca -
nie ustawia siÍ tak, aby osie
g³Ûwne bieg³y w†stronÍ miejsca
ods³uchowego, lecz ustawia ìnor-
malnieî, z†osiami g³Ûwnymi bieg-
n¹cymi rÛwnolegle do bocznych
úcian, a†wiÍc wyraünie z†boku s³u-
chacza znajduj¹cego siÍ w†centrum.
20−mm tekstylna kopułka wysokoto−
nowa serii TC występuje w dwóch
wersjach − TC20TD05 i TC20SD05 −
z ekranowaniem magnetycznym dla
tej drugiej.
tycznego) moøna uzyskaÊ nawet
pod k¹tem 45 o , a†w†zakresie do 30 o
(w†jakim standardowo bada siÍ
charakterystyki) ich zbieønoúÊ jest
doskona³a. Oznacza to w†praktyce,
øe z†kolumn takich s³yszymy nie-
zniekszta³cone brzmienie nawet
wÛwczas, gdy pozornie promieniu-
j¹ w†zupe³nie innym kierunku.
RÛwnoczeúnie w¹skie obudowy
staj¹ siÍ mniej k³opotliwe wizu-
alnie i†tym ³atwiej je optymalnie
ustawiÊ. Bardzo w¹skie obudowy
wygl¹daj¹ dobrze rÛwnieø w†bez-
poúrednim s¹siedztwie duøego te-
lewizora i†s¹ odpowiednie w wol-
nostoj¹cych zespo³ach efektowych.
Natomiast w†przypadku centralne-
go zespo³u g³oúnikowego, najczÍú-
ciej ustawianego w†pozycji pozio-
mej, w¹ska przednia úcianka ozna-
cza niewielk¹ wysokoúÊ obudowy,
³atwej dziÍki temu do zainstalo-
wania na telewizorze lub w†szafce
ze sprzÍtem.
Charakterystyki
kierunkowe
Wspomnieliúmy juø o†charakte-
rystykach kierunkowych - chodzi³o
o†charakterystyki w†p³aszczyünie
pionowej, czyli stopieÒ rozprasza-
nia düwiÍku poniøej i†powyøej osi
g³Ûwnej (znajduj¹cej siÍ zwykle na
osi g³oúnika wysokotonowego).
W†ramach rÛønych koncepcji akus-
tycznych kina domowego korzystne
jest jednak
(i nie przeszkadza w ods³uchu
W¹skie obudowy
Szerokim charakterystykom kie-
runkowym dobrze s³uø¹ zarÛwno
ma³e úrednice g³oúnikÛw, jak i†ma-
³e szerokoúci obudÛw. Gdy obudo-
wa staje siÍ bardzo w¹ska - tak
w³aúnie jak w†naszych projektach
(13cm), podobn¹ charakterystykÍ
przetwarzania, jak na osi g³Ûwnej
(z†wyraünym spadkiem tylko na
samym gÛrnym skraju pasma akus-
Parametry stosowanych głośników
Ekranowanie magnetyczne
NiektÛre zespo³y g³oúnikowe -
na pewno zespÛ³ centralny, ewen-
tualnie zespo³y g³Ûwne - jeúli maj¹
staÊ blisko ekranu telewizora, mu-
sz¹ byÊ ekranowane magnetycznie.
Ekranowanie zespo³Ûw g³oúniko-
wych uzyskuje siÍ poprzez ekra-
nowanie samych g³oúnikÛw, z†ktÛ-
rych s¹ zbudowane. Ekranowanie
moøe byÊ lepsze lub gorsze -
w†zaleønoúci od stopnia, w†jakim
zredukowane zostaje pole rozpra-
szane. Od strony konstrukcyjnej
ekranowanie moøe byÊ tzw. czÍú-
ciowe lub pe³ne. Pierwsze polega
na przyklejeniu do ty³u uk³adu
magnetycznego pierúcienia ferryto-
wego (zwykle mniejszego), swoimi
biegunami odwrotnie skierowanym,
drugie na dodatkowym za³oøeniu
TC14WG
TC14WG
TC20TD
(SG)69−08
(SG)69−04
(SD)05−06
Impedancja znamionowa [
]
8
4
6
Rezystacja cewki drgającej [
]
5,6
3,1
4,2
Moc znamionowa (IEC 268−5) [W]
40
40
90
Moc impulsowa (IEC 268−5) [W]
110
110
800
Efektywność (2,83V/1m) [dB]
86
87
90
Częstotliwość rezonansowa fs [Hz]
53
52
1400
Objętość ekwiwalentna Vas [dm 3 ]
10,5
10,5
Dobroć mechaniczna Qms
2,73
2,79
3,1
Dobroć elektryczna Qes
0,53
0,44
1,76
Dobroć całkowita Qts
0,45
0,38
1,12
Współczynnik siły Bl [Tm]
5,2
4,3
2,0
Indukcyjność cewki drgającej [mH]
0,68
0,45
b.d.
Średnica cewki drgającej [mm]
25
25
20
Wysokość cewki drgającej [mm]
10
10
1,3
Wysokość szczeliny [mm]
4
4
2
Powierzchnia membrany [cm 2 ]
80
80
4,4
Masa drgająca [g]
7,8
8,1
0,2
12
Elektronika Praktyczna 1/2001
32141367.012.png 32141367.013.png
AKT − akustyczny teatr
stalowej puszki. Doklejenie
pierúcienia, a†takøe za³oøenie
puszki, to modyfikacje, ktÛre
moøna przeprowadziÊ samo-
dzielnie (o ile zdobÍdzie siÍ
potrzebne elementy), uzyskuj¹c
byÊ moøe wystarczaj¹ce w†da-
nych warunkach rezultaty, ale
najskuteczniejsze ekranowanie
jest spotykane tylko w†produk-
tach firmowych, gdyø wymaga
jeszcze powiÍkszenia úrednicy gÛr-
nej p³yty uk³adu magnetycznego,
tak aby jej obwÛd by³ rÛwny
obwodowi puszki.
roduj¹, nie úci¹gaj¹ strumie-
nia magnetycznego. Metoda
wtryskowa pozwala uzyski-
waÊ dowolne kszta³ty i†pro-
jektowaÊ drobne detale, pod-
nosz¹ce estetykÍ. Kosze g³oú-
nikÛw TC maj¹ w¹skie, op³y-
wowe øebra, nie zak³Ûcaj¹ce
przep³ywu powietrza od tylnej
strony membrany, a†wykonanie
zewnÍtrznego pierúcienia g³oúni-
kÛw nisko-úredniotonowych nie
wymaga podfrezowaÒ w†przedniej
úciance zespo³u g³oúnikowego (po-
zwala to uproúciÊ wykonanie obu-
dÛw). G³oúniki maj¹ ujednolicone
wzornictwo, co podnosi estetykÍ
kaødej konstrukcji na nich opar-
tej, jak i†ca³ego systemu. DostÍpne
s¹ wersje g³oúnikÛw nisko-úred-
niotonowych z†poúcinanymi ko-
szami, co pozwala minimalizowaÊ
szerokoúÊ obudÛw.
Wszystkie g³oúniki nisko-úred-
niotonowe maj¹ membrany celu-
lozowe powlekane, z†naciÍciami
NRSC redukuj¹cymi rezonanse po-
wstaj¹ce miÍdzy cewk¹ a†gÛrnym
zawieszeniem. Zawieszenia s¹
z†gumy o†niskiej stratnoúci, aby
nie t³umi³y mikroimpulsÛw. Uk³a-
dy magnetyczne s¹ wentylowane.
Kaødy g³oúnik nisko-úrednioto-
nowy wystÍpuje w†wariantach
4†i†8
ΩΩ
Chociaø wiÍkszoúÊ nowoczes-
nych wzmacniaczy stereofonicz-
nych bez problemu daje sobie
radÍ z†obci¹øeniem 4
, to wúrÛd
wzmacniaczy i†amplitunerÛw wie-
lokana³owych zespo³y g³oúnikowe
4
czÍsto wywo³uj¹ panikÍ. WiÍk-
szoúÊ producentÛw tego typu
sprzÍtu zaleca, aby impedancja
obci¹øenia by³a nie mniejsza niø
6†omÛw. Jednoczeúnie, wspÛ³czes-
ne amplitunery wielokana³owe,
choÊ ograniczone pod tym wzglÍ-
dem, dysponuj¹ jednak - nawet
w†najtaÒszych modelach - moc¹
znamionow¹ co najmniej 50 wa-
tÛw (przy 8
podstaw, moøemy wymaganie wy-
øszej impedancji ³atwo uwzglÍd-
niÊ.
) w†kaødym kanale.
Jeúli projektujemy zespo³y g³oúni-
kowe o†podobnej mocy, nie ma
øadnego powodu, aby 4
Vifa TC
DuÒska firma Vifa jest produ-
centem wysokiej jakoúci g³oúni-
kÛw (tylko g³oúnikÛw, a†nie ze-
spo³Ûw g³oúnikowych). Bardzo
blisko kooperuj¹c z†inn¹ duÒsk¹
firm¹, Scan-Speakiem, znan¹
z†ekskluzywnych, hi-endowych
g³oúnikÛw, Vifa jest zdolna do
tworzenia bardzo innowacyjnych
projektÛw (hitami ostatniego sezo-
nu jest pierúcieniowy g³oúnik wy-
sokotonowy, zdolny do pracy od
2†do 50kHz, a†takøe 18cm g³oúnik
nisko-úredniotonowy z†membran¹
z†w³Ûkien drzewnych), jak rÛw-
nieø, dziÍki swojemu potencja³o-
wi, do produkowania nowoczes-
nych g³oúnikÛw przy niskich kosz-
tach, a†wiÍc dostarczania ich po
atrakcyjnych cenach.
W†serii g³oúnikÛw TC znajduje
siÍ kilka modeli g³oúnikÛw nisko-
úredniotonowych i†wysokotono-
wych, ktÛre mog¹ znaleüÊ zasto-
sowanie w†konstrukcjach spe³nia-
j¹cych przedstawione wczeúniej
za³oøenia.
G³oúniki serii TC maj¹ kosze
polimerowe, wzmacniane w³Ûk-
nem szklanym. Jest to technologia
taÒsza niø w†przypadku koszy
odlewanych, ale teø nowoczeú-
niejsza niø w†przypadku koszy
wyt³aczanych z†blachy - kosze
polimerowe maj¹ wysokie t³umie-
nie drgaÒ wewnÍtrznych, nie ko-
, co pozwala projektowaÊ
konstrukcje z†jednym lub dwoma
g³oúnikami nisko-úredniotonowy-
mi, zachowuj¹c impedancjÍ zna-
mionow¹ 8
impe-
dancj¹ zmusza³y one zasilaj¹ce je
wzmacniacze do oddawania wiÍk-
szego pr¹du. Specyfika konstruk-
cji firmowych wzmacniaczy wie-
lokana³owych stwarza pewien
problem przy wyborze na rynku
odpowiednich zespo³Ûw g³oúniko-
wych, gdyø obecnie dominuj¹ na
nim, zw³aszcza wúrÛd modeli wy-
øszej klasy, konstrukcje 4
.
Kaødy model dostÍpny jest
rÛwnieø w wersji ekranowanej
magnetycznie (ekranowanie pe³ne,
z†dodatkowym pierúcieniem
i†puszk¹). Z†g³oúnikami TC moøna
wiÍc tworzyÊ wiele rÛønych, ale
dobrze uzupe³niaj¹cych siÍ kon-
strukcji.
. Pro-
jektuj¹c system g³oúnikowy od
14 i 20
Zaprojektowaliúmy piÍÊ pod-
stawowych modeli (wystÍpuj¹-
cych w†rÛønych wariantach), uøy-
waj¹c g³Ûwnie dwÛch typÛw g³oú-
nikÛw (14cm nisko-úredniotono-
wy i†20mm kopu³ka tekstylna)
w†rÛønych wariantach impedancji
i†ekranowania. G³oúnik kalibru
14cm, dziÍki umiarkowanej úred-
nicy membrany, cechuje siÍ nie
tylko dobr¹ liniowoúci¹ charakte-
rystyki przetwarzania na osi
g³Ûwnej, ale takøe dobrymi cha-
rakterystykami kierunkowymi
w†ca³ym zakresie úrednich czÍs-
Klasyczny układ głośnika centralne−
go − głośnik wysokotonowy między
parą nisko−średniotonowych. AKT
Center charakteryzuje się wyjątkowo
niską obudową (13−cm), która powin−
na zmieścić się na każdej półce pod lub
nad telewizorem.
Elektronika Praktyczna 1/2001
13
AKT − akustyczny teatr
Tylko 8
32141367.014.png
AKT − akustyczny teatr
mog¹ úwietnie zgrany system,
ewentualnie z†ty³u moøna uøyÊ
mniejszych AKT 1†lub AKT Mo-
nitor.
Najbardziej rozwiniÍty kon-
strukcyjnie jest trÛjdroøny AKT 3.
Dla niego partnerami z†ty³u rÛw-
nieø mog¹ byÊ AKT 1, AKT 2†lub
AKT Monitor 1.
Rys. 4. Projekt obudowy AKT Center.
AKT Center
Zespo³y g³oúnikowe przezna-
czone do roli centralnych maj¹
najczÍúciej konfiguracje g³oúnikÛw
zbliøone do symetrycznych - tzn.
z†g³oúnikiem wysokotonowym po-
miÍdzy dwoma g³oúnikami nisko-
úredniotonowymi, w†ustawieniu
poziomym. Ustawienie poziome
nie jest dyktowane walorami akus-
tycznymi, a†tylko wygod¹ uloko-
wania zespo³u na telewizorze lub
na pÛ³ce szafki. Ustawienie g³oú-
nikÛw w†osi poziomej daje w†re-
zultacie gorsze charakterystyki kie-
runkowe w†p³aszczyünie poziomej
niø w†p³aszczyünie pionowej, od-
wrotnie niø w†przypadku typo-
wych zespo³Ûw g³oúnikowych
z†pionow¹ konfiguracj¹ g³oúnikÛw.
Aby uzyskaÊ najlepsze moøliwe
charakterystyki kierunkowe przy
konfiguracji symetrycznej, naleøy
g³oúniki nisko-úredniotonowe jak
najbardziej zbliøyÊ do siebie. DziÍ-
ki nasuniÍciu koszy g³oúnikÛw
nisko-úredniotonowych na zag³Í-
bion¹ w†wyfrezowaniu obudowÍ
kopu³ki wysokotonowej, moøliwe
by³o zbliøenie ich do siebie na
odleg³oúÊ 21cm.
Obudowa ( rys. 2 ) zosta³a we-
wn¹trz podzielona na dwie czÍúci
ukoún¹ przegrod¹. Usztywnia ona
konstrukcjÍ i†redukuje zjawisko
totliwoúci. Pozwala to okreúliÊ
wyøsze czÍstotliwoúci podzia³u,
i†zastosowaÊ kopu³kÍ wysokoto-
now¹ mniejsz¹ od standardowych
25mm, dziÍki czemu uzyskujemy
rÛwnieø lepsze charakterystyki
kierunkowe w†zakresie wysokich
czÍstotliwoúci. Same obudowy zo-
sta³y zunifikowane w†wielu wy-
miarach - wszystkie maj¹ szero-
koúÊ 13cm.
AKT 1†to uk³ad g³oúnikÛw
z†AKT Monitor, ale w†wiÍkszej
obudowie wolnostoj¹cej, propono-
wany jako zestaw g³Ûwny i†tylny,
podczas gdy w†centrum wyst¹pi
AKT Monitor E, ewentualnie tyl-
ko jako zestaw g³Ûwny z†Monito-
rem z†ty³u i†w†centrum, albo tylko
jako zestaw tylny, podczas gdy
jako centralny stosowany bÍdzie
AKT Center, a†jako zespo³y g³Ûw-
ne - AKT 2 lub AKT 3.
AKT 2†to z†kolei zespÛ³ wol-
nostoj¹cy o†podobnym potencjale,
jak AKT Center - cztery AKT
2†i†jeden AKT Center stworzyÊ
Kino domowe w†piÍciu
aktach
WúrÛd piÍciu modeli jest jedna
klasyczna konstrukcja g³oúnika
centralnego - AKT Center, ktÛry
moøe byÊ stosowany rÛwnieø na
wszystkich innych pozycjach sys-
temu, tworz¹c doskonale zharmo-
nizowany zestaw. Jednak na po-
zycji innej niø centralna nie musi
byÊ ekranowany magnetycznie -
zbudowany jest wÛwczas z†tych
samych nieekranowanych g³oúni-
kÛw i†nosi symbol AKT Center M.
Najmniejszy model w†rodzinie
to AKT Monitor - przeznaczony
przede wszystkim do roli zespo³u
tylnego, ale mog¹cy rÛwnieø sa-
modzielnie tworzyÊ kompletny,
kompaktowy w†wymiarach system,
wystÍpuj¹c w†roli centralnego
w†wersji ekranowanej, jako AKT
Monitor E.
Rys. 2. AKT Center − charakterystyka przetwarzania.
14
Elektronika Praktyczna 1/2001
32141367.015.png 32141367.016.png 32141367.017.png 32141367.018.png 32141367.019.png 32141367.020.png 32141367.021.png 32141367.022.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin