Opracowanie książki G. Mandalka,,Zwierzęta”..doc

(42 KB) Pobierz
Opracowała: Marzanna

                                                                                                          Opracowała: Marzanna Mazurek

                                         

 

                             Opracowanie książki G. Mandalka - ,,Zwierzęta”.

 

Cel ogólny:  poznawanie zwierząt mieszkających w lesie.

 

Temat tygodnia: ,,Zwierzęta leśne”

 

Tematy do rozmów z dziećmi:

Jakie znamy zwierzęta leśne? Nazwij zwierzęta mieszkające w lesie. Jak wyglądają zwierzęta mieszkające w lesie? Co jedzą zwierzęta leśne? Czy zwierzęta leśne są groźne? Czy zwierzęta leśne są podobne do innych zwierząt? Jakie odgłosy wydają zwierzęta leśne? Jak zwierzęta leśne przygotowują się do zimy?

 

 

                                 OBSZARY  EDUKACYJNE

 

 

I  Poznanie  i  rozumienie  siebie  i  świata

 

Edukacja przyrodnicza:

1. Poznawanie zwierząt żyjących w naturalnym środowisku, np.: lis, zając, jeż…

      Cel operacyjny: - dziecko wie, jak wyglądają zwierzęta leśne, jak się nazywają, czym się

                                    odżywiają, jak się poruszają, w jaki sposób przygotowują się do zimy.

2. Określanie pogody i zjawisk charakterystycznych dla szarugi jesiennej: deszcz, błoto,

    kałuże, zimny wiatr…

       Cel operacyjny: - dziecko wie, czym charakteryzuje się pogoda późną jesienią.

 

Działalność matematyczna:

1. Poznawanie i tworzenie zbiorów przedmiotów według jednego określonego kryterium,

    np.:  to co żyje…

        Cel operacyjny: - dziecko segreguje przedmioty.

2. Porównywanie liczebności zbiorów za pomocą łączenia w pary, stosowanie określeń: jest

    mniej, jest więcej…        

    Cel operacyjny: - dziecko określa liczebność przedmiotów.

 

Edukacja w zakresie mowy i myślenia:          

1. Rozumienie treści przekazywanych przez znaki słuchowe.

           Cel operacyjny: - dziecko rozpoznaje znaki umowne, przyjęte podczas zajęć i zabaw.

2. Wyszukiwanie w książkach takich samych ilustracji. Liczenie ile jest na ilustracji

    wymienionych rzeczy.

            Cel operacyjny: - dziecko odnajduje takie same rzeczy na obrazkach.

 

 

 

 

 

 

Aktywność językowa:

1.Rozmowy w kręgu dyskusyjnym.

            Cel operacyjny: - dziecko potrafi czekać na swoją kolej podczas wypowiedzi.

2.Wykazywanie zainteresowań książką ,,Zwierzęta”.

             Cel operacyjny: - dziecko potrafi czytać nową książkę.

 

 

Edukacja w zakresie przygotowania do pisania i czytania:

1. Składanie według wzoru prostych obrazków pociętych na części.

            Cel operacyjny: - dziecko potrafi składać obrazki z elementów.

2. Rozpoznawanie głosów wydawanych przez zwierzęta leśne.

             Cel operacyjny: - dziecko poznaje głosy zwierząt leśnych.

 

 

Program czytania:  (z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności)

1. Czytanie z całą grupą, w parach, indywidualnie, przez dziewczynki i przez chłopców,

    od tyłu, każdej strony przez inne dziecko... samodzielnie lub ze wsparciem nauczycielki

   książki ,,Zwierzęta”.

               Cel operacyjny: - dziecko potrafi przeczytać książkę ,,Zwierzętaw różny sposób.

                                            

 

 

Edukacja zdrowotna:

1. Zapamiętywanie własnego imienia i nazwiska.

                Cel operacyjny: - dziecko wie, jak się nazywa.

2. Stopniowe opanowanie umiejętności samodzielnego zakładania niektórych garderoby

   i odwracania ubrań na prawą stronę.

                 Cel operacyjny: -dziecko samodzielnie zakłada wybrane części garderoby.

 

 

II  Nabywanie  umiejętności poprzez działanie

 

Aktywność muzyczna:

1. Nauka piosenki ,,Ruda wiewióreczka”, ,,Wietrzyku – psotniku””.

                Cel operacyjny: - dziecko zna słowa piosenki, potrafi zaśpiewać I zwrotkę.

2. Słuchanie piosenek z tekstem o treści zrozumiałej dla dzieci, ilustrowanej obrazkiem.

                Cel operacyjny: - dziecko potrafi słuchać piosenek.

 

 

Aktywność plastyczna i wrażliwość estetyczna:

1. Tworzenie kompozycji za pomocą odbijania.

               Cel operacyjny: - dziecko wypełnia kształt zwierzątka leśnego za pomocą gąbki.

2. Naklejanie na karton gotowych elementów.

                Cel operacyjny: - dziecko łączy elementy zwierzątka w całość.

 

 

 

 

 

 

Aktywność ruchowa:

1.Zestaw ćwiczeń i zabaw ruchowych – załącznik.

2.Zabawy ruchowe: ,,Czarowanie pogody”, ,,Mam chusteczkę haftowaną”,

   ,,Szumiące drzewa”, ,,Wiewiórki w dziupli”.

 

 

III  Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej,

        Wspólnocie.

 

Edukacja społeczno-moralna:

1.Używanie zwrotów grzecznościowych bez przypominania.

                  Cel operacyjny: - dziecko stosuje zwroty grzecznościowe.

2.Rozumienie, że inni mają takie same potrzeby jak ja: korzystanie z zabawek.

                  Cel operacyjny: - dziecko potrafi dzielić się zabawkami.

 

 

IV  Budowanie  systemu  wartości

1. Podawanie wzorów do naśladowania.

                  Cel operacyjny: - dziecko poznaje dobro jako wartość.

 

 

Zabawy:

1.Zabawy konstrukcyjne: - wznoszenie budowli z klocków drewnianych.

                  Cel operacyjny: - dziecko potrafi rozwijać wyobraźnię twórczą.

2.Zabawy tematyczne.

                  Cel operacyjny: - dziecko potrafi dzielić się zabawkami.                           

3.Zabawa w dowolnie wybranym przez siebie kąciku.

                   Cel operacyjny: - dziecko odkłada zabawki na swoje miejsce.

4.Zabawa dydaktyczna:

        "Jakie zwierzątko schowałam?” – dziecko zapamiętuje nazwy schowanych zwierząt.

5.Zabawa terapeutyczna:

  " Raz, dwa, trzy" - dzieci rozbiegają się po sali. Umawiam się z nimi co do zadania jakie

   mają wykonać. Gdy zawołam, np. "trzy, pięć, sześć...", dzieci tworzą grupki składające się

    z podanych liczb ( liczby mogą mieć przypięte do sweterków), dzieci, którym nie udało się

    dołączyć do żadnej z grup bawią się dalej. Młodsze dzieci mogą się bawić w zwierzątka

    zamiast liczb, np. " wiewiórki, misie i żabki", na ten sygnał dzieci tworzą grupki.

6. Zabawa stymulująca rozwój językowy

    Opowiadanie treści obrazka, historyjki obrazkowej .

    Dziecko przygląda się obrazkowi, który następnie zakrywamy Prowadzący zadaje pytania

   do obrazka, np.

     Co leży na stole?

     Jakie zwierzątko ukryło się pod stołem?

     Jakiego koloru babcia ma fartuszek?

     Co robi dziewczynka?

     Dziecko samodzielnie  buduje zdania do obrazka.       

7.Zabawa integrująca: - ,,Witaj Olu...”, „Wszyscy są …”

 

 

 

 

Załączniki:

-          zestaw zabaw i ćwiczeń ruchowych

-          tekst piosenek

 

 

Literatura:

1.G. Mandalka- ,,Zwierzęta”.

2.K. Wlaźnik- ,,Wychowanie fizyczne w przedszkolu”.

3.U. Smoczyńska-Nachtmann -,,Kalendarz muzyczny w przedszkolu”.

4. ,,ABC...Program wychowania przedszkolnego XXI w.”

 

 

 

Tygodniowe opracowanie jest zgodne z podstawą Programową Wych. Przedszk. dla  przedszkoli

i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych (Dz.U.nr 2 z 17 stycznia 2002r., poz18)

                

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin