Grupa wiekowa: 4-5 latki.
Temat ośrodkowy: Moja muzyka.Temat: Moje piosenki – zabawy rytmiczne i muzyczno – ruchowe.
Cele ogólne:• Rozróżnianie i nazywanie różnych odgłosów i dźwięków• Znajomość wybranych instrumentów • Uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych, rytmicznych Cele operacyjne: (dziecko):• Rozpoznaje nazwę instrumentu po jego dźwięku;
· Zna i nazywa wybrane instrumenty; rozróżnia ich brzmienie;• Reaguje określonym ruchem na dźwięk konkretnego instrumentu muzycznego;
· Poprawnie odtwarza rytm, tworzy własne rytmy;• Naśladuje grę na wybranych instrumentach perkusyjnych;• Układa obrazek składający się z 4 elementów i przykleja go na kartce;
Metody pracy:• Słowna – rozmowa, objaśnienia• Oglądowa – pokaz• Czynna – zabawy ruchowe, praca indywidualna.Forma pracy:• Z całą grupą• IndywidualnaŚrodki dydaktyczne: płyta CD „Wesołe przedszkole i przyjaciele”, odtwarzacz CD, instrumenty perkusyjne, ilustracje przedstawiające różne instrumenty, obrazki instrumentów pocięte na części, klej, kartki.
Przebieg zajęcia:1. Przywitanie piosenką „Witaj…” lub wybraną częścią ciała np. noskiem.
2. Zgromadzenie dzieci w wybranym miejscu w sali, w którym znajdują się przedszkolne instrumenty.
3. Zagadka dotycząca instrumentów:Mogą być małe, mogą być i dużeKiedy ich używamy wydają różne dźwiękiCiche lub głośne.Zawsze układamy je w kąciku muzycznym.4. Rozmowa na temat zgromadzonych instrumentów, nazywanie ich.5. Zabawa słuchowa „Na jakim instrumencie gram?” – wybrane dziecko odwraca się tyłem do dzieci, nauczycielka gra na wybranym instrumencie, dziecko rozpoznaje po dźwięku, jaki to instrument.6. Zabawa muzyczno-ruchowa „Instrumenty” – nauczycielka wybiera trzy instrumenty, na których gra w różnej kolejności. Dzieci, gdy usłyszą:• Tamburyno – wirują, jak płatki śniegu• Bębenek – tupią nóżkami o podłogę• Kołatkę – klaszczą w dłonieNa przerwę w muzyce przykucają.7. Zabawy rytmiczne:
· N. wyklaskuje rytm, dzieci powtarzają.
· N. wystukuje na bębenku rytm, dzieci powtarzają.
· N. rytmizuje krótki tekst, wystukując jego rytm.
· Próby samodzielnego rytmizowania tekstu i realizowania rytmu na bębenku (uderzamy dłonią lub palcami ).
8. Nazywanie instrumentów przedstawionych na ilustracjach: gitara, trąbka, bębenek, fortepian, flet, skrzypce. Pokazywanie ruchem, gestem w jaki sposób gra się na danym instrumencie.
9. Zabawa ruchowa „Bądź uważny”. Dzieci maszerują po sali przy akompaniamencie ćwierćnutowym, kiedy usłyszą akcent – przykucają.10. Praca indywidualna – łączenie w całość pociętego na 4 części obrazka instrumentu i przyklejenie go na kartkę.
11. Ocena i wystawka prac dzieci.
aurelka11