Gry i zabawy ruchowe-kurs dla opiekunow kolonijnych.pdf

(289 KB) Pobierz
Microsoft Word - Lekcja 9_Gry i zabawy ruchowe
www. e Wychowawca.pl
Kurs dla kandydatów na wychowawców placówek wypoczynku dzieci i młodzieży
Lekcja 9
Temat:
Gry i zabawy ruchowe
W tej lekcji dowiesz się:
1) jak zorganizować dzieciom wolny czas,
2) jak zorganizować i przeprowadzić gry i zabawy ruchowe
3) podam przykłady indywidualnych dyscyplin sportowych
4) przestawię przykłady grupowych dyscyplin sportowych
© Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał ten jest ograniczony i chroniony prawami autorskimi oraz innymi prawami, które należą do
autorów tego opracowania. Materiał nie może być kopiowany, publikowany i rozprowadzany bez pisemnej zgody autora lub autorów.
1
82732071.001.png
www. e Wychowawca.pl
1. Gry i zabawy ruchowe
Ta forma ruchu jest szczególnie lubiana przez dzieci młodsze. Zabawy dla dzieci w wieku 8 – 11
lat powinny być oparte na ruchach naturalnych. Dzieci w tym wieku szybko się męczą – błędem
więc będzie prowadzenie gier i zabaw wymagających dłuższego wysiłku, napięcia, uwagi. W tym
wieku dzieci lubią zabawy rytmiczne, zabawy wymagające zręczności, dokładności i szybkości.
Dzieci starsze, w wieku 12 – 15 lat, charakteryzuje większa wytrzymałość, toteż możemy z nimi
organizować zabawy trwające dłużej, o przepisach bardziej złożonych, wymagające podziału na
grupy i drużyny. Zabawy dla tej grupy wiekowej zawierać mogą wiele elementów
współzawodnictwa indywidualnego i zespołowego.
UWAGA : zarówno podczas zabaw i gier, jak i innych form wychowania fizycznego gdzie
występują elementy rywalizacji, należy przed zajęciami w sposób jasny i czytelny podać
uczestnikom reguły gry – nie wolno ich zmieniać podczas trwania zawodów lub formułować w
sposób pozwalający na dowolną interpretację.
Ze względu na uwarunkowania fizjologiczne i anatomiczne staramy się zachować następujący tok
zabaw i gier ruchowych:
zabawy ze śpiewem,
zabawy orientacyjno-porządkowe,
zabawy na czworakach lub z mocowaniem,
zabawy rzutne,
zabawy bieżne,
zabawy skoczne,
A oto przykłady dla poszczególnych grup zabaw:
1) Zabawy i gry orientacyjno-porządkowe:
„Czaty” – grupa ćwiczących ustawiona jest na jednym końcu boiska. Na drugim
końcu (w odległości ok. 30 m) staje czatujący odwrócony tyłem do grupy. Na sygnał
prowadzącego dzieci starają się jak najszybciej dotrzeć do czatującego. Z chwilą
kiedy czatujący odwróci głowę, dzieci powinny zatrzymać się w bezruchu. Jeśli
któremuś z nich to się nie uda, a dostrzeże to czatujący, wówczas musi wrócić do
punktu wyjściowego. Ten, kto pierwszy dojdzie do czatującego, wygrywa i zajmuje
jego miejsce.
2) Zabawy i gry na czworakach:
„Kulawe lisy” – na boisku o miękkim podłożu na linii startu ustawiają się w dwóch –
trzech rzędach zespoły o równej liczbie ćwiczących. Pierwsi z rzędów stają w
podporze na rękach podnosząc do góry „skaleczoną” nogę. Na sygnał
prowadzącego podążają oni do linii półmetka (10 – 15 m) i z powrotem poruszając
się za pomocą rąk i jednej „zdrowej” nogi. Gdy mijają linię mety, na trasę wyruszają
następni z rzędów, Wygrywa zespół, którego uczestnicy pierwsi wykonają zadanie.
3) Zabawy i gry bieżne:
„Murarz” – zabawę prowadzimy na boisku do siatkówki (18m x 9m). Linia środkowa
jest miejscem budowy muru. Jeden z ćwiczących, poruszający się tylko po tej linii jest
„murarzem”. Pozostałe dzieci na sygnał prowadzącego przebiegają z jednej połowy
2
82732071.002.png
www. e Wychowawca.pl
boiska na drugą. „Murarz” przez dotknięcie przebiegających „zbiera cegły”, z których
buduje mur na linii środkowej, ustawiając schwytanych jeden obok drugiego. Zabawa
kończy się, gdy wszystkie „cegły” zostaną wykorzystane przez „murarza”.
4) Zabawy i gry rzutne:
„Strzelec” – na boisku ograniczonym liniami (np. 20 x 20 m), ćwiczący („zwierzyna”)
ustawieni są w luźnej gromadzie. Jeden z nich, oznaczony szarfą, jest „strzelcem”.
„Strzelec” rozpoczyna grę rzucając piłką w najbliżej stojącego. Trafiony zostaje również
„strzelcem”. W miarę przybywania „strzelców” celowanie staje sięcoraz łatwiejsze.
„Strzelcy” ustawiają się w różnych miejscach boiska, mogą podawać piłkę między sobą
tak, aby z najbliższej odległości celować w uciekającą „zwierzynę”. „Strzelcom” nie
wolno biegać z piłką, mogą tylko ją podawać. Mogą natomiast biegać bez piłki i
zajmować miejsca jak najbliżej uciekających.
5) Zabawy i gry skoczne:
„Przeprawa przez rzekę” – na boisku wyznaczamy szerokość rzeki (15 – 20 m)
dwoma równoległymi liniami. Między liniami rysujemy jedno za drugim kilka kół
(imitacja kamieni) w odległości od siebie 2-3 kroków. Na linii startu zajmują miejsca
zespoły ustawione w rzędy. Na sygnał prowadzącego pierwsi z rzędów „forsują rzekę”
przeskakując z koła do koła aż do osiągnięcia półmetka (drugi brzeg), i z powrotem.
Następni z rzędów wyruszają, gdy poprzednik minie linię mety. Wygrywa zespół, który
pierwszy zakończy grę.
6) Zabawy i gry z mocowaniem:
„Ryby w sieci” – ćwiczących dzielimy na dwa zespoły równe liczebnie. Jeden zespół
wiąże koło – to „sieć”. Drugi zespół to „ryby”, które znajdują się wewnątrz koła. „Ryby”
usiłują wydostać się z sieci przeskakując przez „związane” ręce, przesuwając się pod
nimi lub usiłują wydostać się przez rozerwanie koła. Grę prowadzimy na czas.
Wygrywa zespół, z którego w określonym czasie więcej „ryb” wydostało się na
zewnątrz.
Są to naturalnie tylko przykłady – klasyczną wręcz pozycją w tym zakresie jest książka R.
Trześniowskiego – „Gry i zabawy ruchowe”, którą gorąco polecamy jako pomoc w realizowaniu tej
części zajęć.
Podane przykłady, co należy dodać, dotyczą dzieci młodszych.
W grupie wiekowej ponad 15 lat gry i zabawy ruchowe mogą stanowić elementy zajęć w różnych
dyscyplinach sportowych, wchodzą w skład rozgrzewki, uatrakcyjniają część przygotowawczą
zajęć z gier sportowych, lekkiej atletyki i innych – nie stanowią jednak pełnej formy zajęć.
1) Zajęcia z gier zespołowych- zespołowe gry sportowe są realizowane jako obowiązkowa
pozycja programowa w szkole na lekcjach wychowania fizycznego. Powielanie tych zajęć
w takiej samej formie na placówce wypoczynku nie jest dla uczestników żadną atrakcją.
Spróbujmy zatem odejść od sztywnych przepisów dotyczących każdej z gier,
wprowadzajmy do znanych elementów gier zasady nowe, nie zapominając przy tym, że
każdej takiej formie zajęć nieodłącznie towarzyszy element współzawodnictwa – a więc
nasze nowe zasady czy przepisy muszą być znane i akceptowane przez uczestników.
Nie trzeba dodawać, że wśród chłopców, niezależnie od wieku, niezmiennie króluje piłka
nożna. Nie odbierajmy im zatem przyjemności gry w piłkę – przeciwnie, zorganizujmy
„mistrzostwa świata” kierując się przy tym swoimi przepisami – np. zespoły (w zależności
od wielkości boiska) nie będą 11-osobowe, lecz takie, jak sobie to z uczestnikami
3
www. e Wychowawca.pl
ustalimy. Możemy np. ustalić, że nie ma spalonych (są to sytuacje zawsze dyskusyjne),
nie ma autów i inne zmiany, które mogą wynikać zarówno z warunków, w jakich
organizujemy zawody, jak i pomysłowości uczestników. Jeśli nie będzie w placówce
instruktora WF, planowanie i organizowanie takich zawodów będzie obowiązkiem
wychowawców. Warto więc wiedzieć, jak przy okazji zaplanowanych dla całej kolonii
rozgrywek (niezależnie od tego, o jaką grę zespołową chodzi), prowadzić takie zawody, w
jaki sposób notować wyniki itp.
Przy rozgrywkach, w których bierze udział większa ilość zespołów, decydujemy się na
jeden z dwóch systemów rozgrywek:
każdy z każdym,
pucharowy (przegrywający odpada).
Jak prowadzić tabele spotkań przy obu tych systemach? Jeżeli akces do mistrzostw
kolonii w danej grze sportowej zgłosiło np. osiem drużyn, przy systemie „każdy z każdym”
tabela spotkań będzie wyglądała jak poniżej:
Przy systemie pucharowym losujemy w obecności kapitanów wszystkich drużyn numery
odpowiadające kolejności wszystkich spotkań, przy już opracowanym do końca systemie.
Ten sam sposób przeprowadzania zajęć z zespołowych gier sportowych możemy
stosować przy wszystkich innych, możliwych w naszych warunkach, rozgrywkach.
Może to być uproszczona gra w piłkę siatkową, piłkę koszykową, piłkę ręczną i inne
wymyślone przez nas dyscypliny, np. mini-hokej na trawie, kometka itd.
2) Lekkoatletyka - ćwiczenia lekkoatletyczne opierają się na naturalnych ruchach człowieka
(chód, bieg, skoki, rzuty). Prostota i możliwość przeprowadzania ćwiczeń praktycznie w
każdym terenie czyni je jedną z najbardziej popularnych dyscyplin uprawianych w
placówkach wypoczynku letniego. Lekka atletyka na koloniach i obozach stosowana jest
jako jedna z form rekreacji, a także w formie współzawodnictwa indywidualnego (różne
konkursy sprawnościowe) i zespołowego, tak wewnątrz placówki, jak i w postaci spotkań
pomiędzy kilkoma placówkami. Prowadząc zajęcia w pobliżu kolonii czy obozu, w terenie
urozmaiconym ( las, łąka) dysponujemy wprost idealnymi warunkami do uprawiania
biegów, skoków, rzutów.
Wszystkie proponowane uczestnikom formy zajęć lekkoatletycznych nie powinny,
podobnie jak przy grach zespołowych, być powielanymi ze szkoły sposobami
prowadzenia zajęć. Dla przykładu – jeśli w zestawie konkurencji przygotowywanych do
olimpiady kolonijnej ma się znaleźć skok w dal, zróbmy to inaczej niż w formie
prawdziwych zawodów. Dysponujemy skocznią, nie będzie nam potrzebny rozbieg,
zawodnik staje na desce do odbicia tyłem do skoczni i od głębokiego skłonu w przód
wykonuje skok do tyłu. Jeśli organizujemy takie zawody między grupami, sumujemy liczbę
metrów wszystkich uczestników jednej i drugiej grupy – ten wynik, który będzie większy
daje zwycięstwo grupie, która go ustanowiła. Podobne „udziwnienia” możemy
wprowadzać praktycznie do każdej konkurencji lekkoatletycznej – będzie to swego
rodzaju gwarancja chętnego uczestniczenia w tak organizowanych zajęciach, a
jednocześnie spełni swoją funkcję w zakresie kształtowania cech motorycznych naszych
kolonistów.
4
3) Olimpiady sportowe - olimpiada, spartakiada kolonijna jest organizowana zazwyczaj pod
koniec turnusu, ma w pewnym sensie być podsumowaniem naszej pracy w zakresie
wychowania fizycznego w grupie. Organizujemy takie zawody wspólnie z dziećmi i
www. e Wychowawca.pl
młodzieżą w ten sposób, że powołujemy komitet organizacyjny imprezy, do którego
wciągamy młodzież, która z różnych względów w tej imprezie nie może uczestniczyć.
Komitet organizacyjny dodaje sobie powagi powołując podstawowe komisje, z których
każda zajmie się innymi sprawami przygotowawczymi i wykonawczymi:
Komisja propagandowa:
- ogłasza przy pomocy dostępnych środków (plakaty, radiowęzeł) termin i
program (jakie dyscypliny, jakie kategorie i jakie zasady współzawodnictwa),
- podaje listę nagród,
- opracowuje program otwarcia i zamknięcia,
- przygotowuje projekt i elementy dekoracji,
- zakupuje lub wykonuje dyplomy i medale,
- zaprasza sąsiednie placówki, przedstawicieli lokalnych władz, rodziców,
- czuwa nad przebiegiem uroczystości otwarcia i zamknięcia,
- ogłasza wyniki i punktację zespołową,
Komisja organizacyjno-gospodarcza:
- przygotowuje obiekty sportowe,
- zapewnia odpowiednią ilość potrzebnego sprzętu sportowego,
- przygotowuje sprzęt sędziowski,
- czuwa nad sprawnym przebiegiem konkurencji,
Komisja sędziowska:
- dokonuje przydziału funkcji sędziowskich,
- opracowuje minutowy program zawodów,
- przygotowuje protokoły dla gier zespołowych, listy dyscyplin indywidualnych,
- przeprowadza losowanie kolejności startów, gier, wpisuje kolejność do
protokołu,
- sprawdza stan urządzeń i obiektów sportowych,
- podczas gier zespołowych sędziowie przeprowadzają spotkania z
zawodnikami, mierzą czas gry i wypełniają protokoły,
- podczas konkurencji lekkoatletycznych dba o sprawny przebieg konkurencji,
zgodny z przyjętym wcześniej regulaminem.
4) Gry i zabawy świetlicowe - w nawiązaniu do tego, że część zajęć KO jest z góry
przewidziana do realizacji w ramach planu pracy grupy oraz w odniesieniu do możliwości
wystąpienia większego, niż zakładano zapotrzebowania na takie zajęcia (pogoda),
wypada w tym miejscu określić precyzyjniej, o jakiego typu zajęcia głównie chodzi. Otóż
powinny to być zajęcia, które mają w założeniu, że przy okazji zabawy można się czegoś
nauczyć. W warunkach złej pogody zajęcia takie odbywają się w świetlicy, podczas dobrej
pogody część tych zajęć z powodzeniem można również realizować np. podczas
wycieczki do lasu. Aby sprawiły one przyjemność prowadzącym i uczestnikom,
powinniśmy przy organizowaniu jakiegokolwiek konkursu ustalić zasady dotyczące
stawianych pytań. I tak pytanie powinno być:
jednoznaczne (brak możliwości dowolnej interpretacji),
krótkie,
bez zbyt wielu elementów,
niezbyt szczegółowe,
tak sformułowane, aby odpowiedź była możliwie krótka.
Jest tu sporo miejsca na „inwencję twórczą” tak wychowawcy jak i uczestników. Wspominaliśmy
już, że wszystkie konkursy powinny łączyć elementy zabawy i nauki.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin