ergonomia w kształtowaniu warunków pracy.docx

(51 KB) Pobierz

LEKCJA 1

Temat:

Ergonomia w ksztatowaniu warunków pracy

Czas realizacji:

2 godziny lekcyjne

Cele operacyjne:

Po zakoczeniu lekcji ucze powinien:

zna definicj ergonomii,

przedstawi róda ergonomii,

wiedzie, na czym polega projektowanie ergonomiczne,

okreli pojcie stanowiska pracy,

sformuowa etapy procesu projektowania bezpiecznego i ergonomicznego stanowiska pracy,

wyróni cechy barw i rozróni kody barw,

przedstawi rodki i materiay wspomagajce projektowanie ergonomiczne.

Treci:

1. Przedmiot i zadania ergonomii.

2. Ksztatowanie stanowiska pracy.

3. Projektowanie ergonomiczne.

4. Proces projektowania bezpiecznego i ergonomicznego stanowiska pracy.

5. Ksztatowanie struktury przestrzennej.

6. Ksztatowanie owietlenia i barwy rodowiska pracy.

7. rodki wspomagajce projektowanie ergonomiczne.

Pomoce dydaktyczne:

materia ródowy,

rzutnik pisma,

foliogramy,

sprzt audiowizualny,

film pt. „Uwaga komputer” (na pycie CD).

Spis foliogramów

Nr Tytu

1. Definicja ergonomii.

2. Elementy skadowe ergonomii.

3. Ksztatowanie stanowiska pracy.

4. Projektowanie ergonomiczne.

5. Proces projektowania bezpiecznego i ergonomicznego stanowiska pracy.

6. Kryteria ksztatowania struktury przestrzennej stanowiska pracy.

7. Ksztatowanie barwy rodowiska pracy.

52

LITERATURA:

1. Danuta Koradecka: Bezpieczeństwo pracy i ergonomia. CIOP, Warszawa 1999.

2. Psychofizjologiczne problemy człowieka w środowisku pracy. CIOP, Warszawa 2002.

3. Bezpieczeństwo i ochrona człowieka w środowisku pracy. Ergonomia. CIOP, Warszawa 2002.

4. Z. Anusz: Podstawy epidemiologii i kliniki chorób zakaźnych. Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich,

Warszawa 1977.

5. Mac S., Leowski J.: Bezpieczeństwo i higiena pracy dla ZSZ. Państwowe Wydawnictwo Szkolnictwa

Zawodowego, Warszawa 1972.

6. Kodeks Pracy.

51

MODUŁ II

Plan zaj:

Lp. Tre Metoda nauczania Czas realizacji

1. Cele lekcji Wykad 5 min.

2. Definicja ergonomii, zadania i jej podzia Wykad 10 min.

3. Stanowisko pracy i metody suce jego ksztatowaniu Wykad,

pytania

10 min.

4. Projektowanie ergonomiczne i jego etapy Wykad,

dyskusja

12 min.

5. Kszta³towanie struktury przestrzennej stanowiska pracy wykad,

pytania,

dyskusja

10 min.

6. Znaczenie barwy i owietlenia w projektowaniu

stanowiska pracy

Wykad,

pytania

10 min.

7. rodki i materiay wspomagajce projektowanie

ergonomiczne

Wykad,

pytania

8 min.

8. Film video pt. „Uwaga komputer”

(film z cyklu „Praca a zdrowie” - 8 min.)

Pytania,

dyskusja

25 min.

SCENARIUSZ ZAJ

Poradnik ma za zadanie uatwi nauczycielowi przekazanie uczniom wiadomoci na temat roli ergonomii w ksztatowaniu

warunków pracy. Lekcja w formie wykadu, dyskusji z wykorzystaniem foliogramów i filmu.

Nauczyciel powinien:

zapozna uczniów z celami lekcji,

zachci ich do aktywnoci a wic zadawania pyta,

wykorzysta zaczone foliogramy,

zwróci szczególn uwag na ergonomiczne rozwizania przy ksztatowaniu stanowiska pracy.

Ad. 1.

przedstaw cele lekcji, które powinny by osignite po zrealizowaniu tre lekcji.

Ad. 2.

zaprezentuj foliogramy nr 1 i 2,

poinformuj, co to jest ergonomia i przedstaw jej podzia.

Ad. 3.

zaprezentuj foliogram nr 3,

zadaj pytanie uczniom, co kryje si pod pojciem „stanowisko pracy”.

Ad. 4.

zaprezentuj foliogramy nr 4 i 5,

zadaj zaprojektowanie przyjtego przez kadego ucznia stanowiska pracy zgodnie z wczeniej omówionymi etapami

projektowania.

53

TEMAT: Elementy ergonomii, fizjologii

i higieny pracy

PRZEZNACZONY DLA: uczniów szkół ponadgimnazjalnych w ramach przedmiotu

„Kultura bezpieczeństwa”

CZAS REALIZACJI: 5 godzin lekcyjnych

POZIOM WIEDZY

POCZĄTKOWEJ: wiedza i umiejętności z zakresu szkoły podstawowej i gimnazjalnej

oraz doświadczenia życiowe

POMOCE

DYDAKTYCZNE: – rzutnik pisma,

– foliogramy,

– zestaw multimedialny.

CELE EDUKACYJNE

OGÓLNE: W wyniku zorganizowanego procesu nauczania−uczenia się

uczeń powinien:

– rozumieć podstawowe zasady ergonomii, higieny i fizjologii pracy,

· – doceniać korzyści praktycznego zastosowania ergonomii,

· – umieć określić skutki negatywnych czynników w środowisku pracy,

· – znać znaczenie higieny w środowisku pracy.

SPIS JEDNOSTEK

TEMATYCZNYCH: 1. Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy.

2. Fizjologia pracy.

3. Kultura higieny w życiu człowieka.

4. Higieniczne warunki pomieszczeń środowiska pracy.

50

ELEMENTY ERGONOMII, FIZJOLOGII I HIGIENY PRACY

MODUŁ II

Ad. 5.

zaprezentuj foliogram nr 6,

zadaj pytanie - Jakie stosujemy kryteria w ksztatowaniu stanowiska pracy?

Ad. 6.

zaprezentuj foliogram nr 7,

zadaj pytanie - Jakie znaczenie maj: owietlenie i barwy w ksztatowaniu stanowiska pracy?

Ad. 7.

zaprezentuj foliogram nr 6,

zadaj pytanie: Jakie rodki i materiay moesz uy przy projektowaniu stanowiska pracy?

Ad. 8.

wywietl film video pt. „Uwaga komputer” (film z cyklu „Praca a zdrowie” - 8 min.), pokieruj dyskusj

i sformuowaniem wniosków.

PROPOZYCJE WICZE

do realizacji w ramach zaj lekcyjnych lub pracy domowej

wiczenie nr 1

Na podstawie dokadnej obserwacji swojego stanowiska pracy w szkole (pracownia lub klasa) wylicz i uzasadnij, jakie

znajduj si tam przedmioty ergonomiczne i nieergonomiczne? Czas przeznaczony na realizacj wiczenia - 10 min.

wiczenie nr 2

Wskaza, które wyroby w Twojej szkole nie speniaj wg Ciebie warunków ergonomicznych i dlaczego? Czas przeznaczony

na realizacj wiczenia - 10 min.

wiczenie nr 3

Dokonaj oceny i udziel odpowiedzi na pytanie „Czy stanowisko pracy nauczyciela oraz wybrane stanowisko ucznia s

stanowiskami ergonomicznymi?”

Czas przeznaczony na realizacj wiczenia - 10 min.

wiczenie nr 4

Zaprojektuj dla siebie stanowisko pracy wykorzystujc przy tym posiadane wiadomoci w tym zakresie.

wiczenie nr 5

Jak powinno wyglda stanowisko komputerowe? W jaki sposób mona dostosowa je do uytkownika?

Zadanie domowe: Dokonaj oceny wasnego stanowiska komputerowego.

UUWAGA:U Proponuje si, aby wiczenia byy realizowane w grupach, a wyznaczeni liderzy grup dokonywali prezentacji

opracowanego wiczenia.

54

LITERATURA:

1. Danuta Koradecka: Bezpieczeństwo pracy i ergonomia. CIOP, Warszawa 1999.

2. Psychofizjologiczne problemy człowieka w środowisku pracy. CIOP, Warszawa 2002.

3. Bezpieczeństwo i ochrona człowieka w środowisku pracy. Ergonomia. CIOP, Warszawa 2002.

4. Z. Anusz: Podstawy epidemiologii i kliniki chorób zakaźnych. Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich,

Warszawa 1977.

5. Mac S., Leowski J.: Bezpieczeństwo i higiena pracy dla ZSZ. Państwowe Wydawnictwo Szkolnictwa

Zawodowego, Warszawa 1972.

6. Kodeks Pracy.

51

MODUŁ II

PYTANIA KONTROLNE Z ODPOWIEDZIAMI

1. Czym zajmuje si ergonomia?

UOdpowied:U Ergonomia, to nauka zajmujca si projektowaniem systemów pracy, produktów i rodowiska

zgodnie z psychofizycznymi zdolnociami człowieka.

2. Jakie dziedziny nauki skadaj si na wiedz ergonomiczn?

UOdpowied:U S to fizjologia pracy, psychologia, antropometria, biomechanika, higiena pracy, socjologia, ochrona rodowiska,

medycyna pracy, estetyka, bionika, mechanika.

Czy czowiek wykonujcy prac tworzy ukad samodzielny?

UOdpowied:U Przy wykonywaniu pracy czowiek jest powizany w sposób wieloraki z czynnikami, od których zaley wykonanie

jego pracy, a wic: maszyn...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin