Total War ... Shogun 2 Frakcje W grze mamy do czynienia z dziewięcioma grywalnymi frakcjami posiadacze wersji kolekcjonerskiej mogš cieszyć się jednš więcej. Wybór klanu, którego losami pokierujemy, będzie miał zasadnicze znaczenie dla losów całej kampanii. Warto więc szczegółowo rozważyć wszystkie dostępne opcje. Shimazu zdecydowanie najłatwiejsza z frakcji, idealny wybór dla poczštkujšcych graczy. Największš zaletš tego rodu jest jego umiejscowienie wyspa Kiusiu jest doskonałym miejscem do rozpoczęcia kampanii. Pierwszorzędnym celem gracza powinno być jej możliwie szybkie opanowanie, co nie powinno być trudne północny ród Sagara jest ustosunkowany pokojowo, a klan Ito stanowi niewielkie wyzwanie. Jeli zdobędziemy całš wyspę, będziemy posiadali bardzo dogodnš pozycję wyjciowš dla dalszych podbojów. Kolejnymi zaletami rodu Shimazu sš: bliskoć orodków handlowych oraz możliwoć trenowania bardzo dobrych wojowników z mieczami. Handel oraz samurajowie wyposażeni w katany będš więc esencjš rozwoju tego rodu. Mori osišgnięcie szogunatu tym rodem jest doć problematyczne już na samym poczštku prowadzimy bowiem wojnę z klanem Amako, a i położenie stolicy sugeruje nam, że doć szybko będziemy musieli prowadzić wojnę na kilka frontów. Z tego też powodu powinnimy otoczyć się możliwie dużš ilociš sojuszników (jednego mamy od poczštku gry) oraz natychmiast podbijać tych, którzy zerwš z nami alianse. Pewnym plusem może być fakt, że orodki handlowe przy Kiusiu sš całkiem niedaleko, a klan Mori dysponuje całkiem niezłymi bonusami dla jednostek morskich. Nie zmienia to jednak faktu, że będziemy musieli prowadzić bardzo agresywnš politykę i często cofać się do defensywy flota posłuży nam raczej do obrony granic, niż do ekspansji, którš lepiej prowadzić lšdem (przynajmniej na poczštku). Chosokabe osišgnięcie sukcesu tš frakcjš nie powinno nikomu nastręczyć problemów. Umiejscowienie na wyspie, zwiększone dochody z farm oraz doskonali łucznicy to największe zalety tego klanu. Podstawš dla gracza powinno być opanowanie wyspy chociaż od poczštku jestemy skonfliktowani z jednym z klanów, nie jest to problemem, z racji jego słaboci. Dzięki znacznym zyskom z upraw oraz bliskoci Kioto, zdobycie szogunatu jest błahostkš. Hattori klan dostępny tylko dla posiadaczy edycji kolekcjonerskiej lub specjalnej gry. Frakcja ta jest przeznaczona dla dowiadczonych graczy, już jej poczštkowe umiejscowienie sugeruje walkę na wszystkich frontach co gorsza, na północy graniczy z szogunatem Ashikaga. Dodatkowym minusem jest brak dostępu do morza o handlu na większš skalę należy więc zapomnieć. Pewnymi zaletami jest natomiast fakt, że na starcie Hattori nie prowadzš wojny z żadnym z sšsiadów oraz pewne bonusy do działalnoci ninja. Pierwszorzędnym celem gracza powinno być możliwie szybkie zdobycie prowincji Omi, w której można werbować dowiadczonych ninja oraz podbój południowych, bogatych prowincji. Oda mogłoby się wydawać, że klan ten jest skazany na porażkę umiejscowienie z dala od morza, sšsiedztwo szogunatu, doć silni sšsiedzi oto powody, dla których zwykle frakcja ta jest eliminowana w pierwszych turach gry. Wynika to jednak z nieumiejętnoci sensownego wykorzystania zalet tego rodu przez komputer czyli zmniejszonych kosztów utrzymania oraz znacznych bonusów dla wszystkich żołnierzy ashigaru. Wojownicy ci sš nie tylko bardzo tani, ale i zabójczo skuteczni w pierwszych turach gry nie powinnimy więc mieć problemu z zalaniem wrogów całš ich masš. Najlepiej więc szybko ulepszyć twierdzę i masowo produkować włóczników i łuczników ashigaru, by jak najprędzej pokonać rody Tokugawa, Takeda, a w dalszej kolejnoci Hojo. Nastawienie gospodarki na produkcję wojska powinno zaowocować błyskawicznym rozrostem państwa zanim przeciwnicy urosnš w siłę, dzięki czemu dalsza ekspansja nie powinna sprawiać trudnoci. Tokugawa jeli wybierzemy tę frakcję, będziemy musieli doć mocno przemodelować nasz sposób mylenia o serii Total War. Przede wszystkim, klan ten nie dysponuje żadnymi bonusami do gospodarki, a preferowani wojownicy sš dostępni na dosyć pónym etapie gry. Oznacza to, że naszš uwagę powinnimy skupić przede wszystkim na rozwoju gospodarki oraz utrzymywaniu jak najlepszych i najliczniejszych stosunków dyplomatycznych z całš Japoniš co jest tym prostsze, że Tokugawowie posiadajš pozytywne modyfikatory do pertraktacji z innymi klanami. Pierwszym krokiem powinno jednak być działanie militarne wyzwolenie się spod zwierzchnictwa rodu Imagawa. W dalszej kolejnoci warto zawierać sojusze z okolicznymi klanami i walczyć wraz z nimi przeciw upatrzonymi wczeniej wrogom. Siłš tej frakcji będš więc przede wszystkim sojusze. Takeda zdobycie szogunatu tš frakcjš może nastręczyć pewnych trudnoci, jednak jest to bardzo ciekawa opcja dla graczy preferujšcych ekspansywnš politykę ponad gospodarczy rozwój państwa. Klan ten posiada sojusznika w postaci rodu Imagawa oraz wroga, uosobionego przez Murakami. Największš zaletš klanu Takeda jest, mimo pozorów, umiejscowienie otaczajš go bardzo bogate prowincje, pozwalajšce na wszechstronny rozwój państwa i ulepszanie wojsk. Najlepiej więc postawić na ekspansję we wszystkich kierunkach, co jest proste dzięki sile i mobilnoci kawalerii, jakš dysponuje ten ród. Hojo bonusy, które otrzymuje ten ród wymuszajš bardzo okrelonš politykę politykę zalania przeciwnika samš ilociš wojsk. Jest to możliwe dzięki obniżeniu kosztu zamków te za zwiększajš iloć oddziałów, które można trenować w czasie danej tury. Zaplecze gospodarcze powinna stanowić południowa prowincja Izu, dysponujšca bardzo bogatymi złożami złota. Dzięki tym dwóm czynnikom, pokonanie rodów Ogigayatsu oraz Takeda powinno być nieco prostsze, chociaż nadal nie najłatwiejsze. W dalszej kolejnoci warto zabezpieczyć się odpowiednimi sojuszami na zachodzie i podbijać wschód będzie to dla nas dobra baza podczas drogi do szogunatu. Uesugi propozycja dla tych, którzy ceniš sobie rozwój gospodarczy państwa, ale nie bojš się zdecydowanych działań. Klan dysponuje doskonałymi mnichamiwojownikami, ci jednak sš dostępni na doć pónym etapie rozgrywki, więc poczštkowo warto opierać się na ashigaru. Szalenie istotny jest bonus do handlu to on ukierunkuje nasz rozwój. Podstawš będzie więc przejęcie prowincji Sado (złoża złota), wysłanie floty handlowej na zachód oraz... pokonanie rodu Date i wszystkich po drodze do niego. Dzięki zdobyciu tak pokanych terenów na wschodzie, będziemy mogli stworzyć naprawdę silne zaplecze gospodarcze i wojskowe (wištynie!), które łatwo będzie obronić wrogowie będš mogli przypucić atak jedynie z zachodu. W międzyczasie warto sprzymierzyć się z rodem Takeda powinni zabezpieczyć nasze granice od południa, zwłaszcza przed Hojo. Date mimo pozorów, osišgnięcie szogunatu tym rodem może sprawić graczowi nieco problemów głównie ze względu na ogromnš wielkoć okolicznych prowincji oraz znacznš odległoć od orodków handlu. Pierwszy z tych czynników sprawia, że dotarcie z jednej prowincji do drugiej zajmuje często sporo czasu atakujšc wroga będziemy wiec narażeni na wyniszczenie, podczas gdy sam przeciwnik zdšży umocnić swe siły. Jeli jednak uda nam się przezwyciężyć poczštkowe trudnoci, Japonia stanie przed nami otworem w pierwszej kolejnoci warto pokonać ród Uesugi oraz zagarnšć wyspę Sado, równoczenie budujšc silnš gospodarkę w pierwszych prowincjach zwłaszcza w postaci dróg. Samuraje nodachi, którzy sš w teorii siłš rodu Date, w rzeczywistoci sprawdzajš się rednio, z racji słabego opancerzenia lepiej więc trzymać ich w odwodach, a nie w głównej armii. Seria Total War zawsze była skoncentrowana na prowadzeniu emocjonujšcych, epickich bitew wielu graczom włanie ten element sprawia najwięcej radoci. Należy jednak pamiętać o tym, że zanim sięgniemy po miecz, musimy go najpierw posiadać temu służy gospodarka. Rozwój ekonomiczny naszego państwa powinien stać na równi z ekspansjš militarnš w innym wypadku nasze państwo zapadnie się w sobie, targane buntami, zagłodzone, ubogie. Szalenie ważnym jest więc, aby zrozumieć i właciwie wykorzystać wszystkie prawidłowoci i zasady, jakimi kieruje się gospodarka w Shogunie 2. Wojna to nie wszystko ekonomia też ma znaczenie. Gospodarka Elementem, na który powinnimy mieć szczególne baczenie, sš podatki to włanie z nich czerpiemy największe zyski i to włanie one sš głównym czynnikiem destabilizujšcym nasze państwo. W grze istnieje pięć stopni finansowej eksploatacji naszego społeczeństwa, a każdy z nich niesie ze sobš nie tylko pewne zyski, ale i okrelony poziom społecznego oporu oraz wpływa na tempo rozwoju miast. Zdecydowanie najbardziej opłaca się utrzymywać rodkowy, redni stopień opodatkowania naszych poddanych pozwoli to doć szybko rozwijać się osadom, nie wywoła zbyt często buntów i całkiem niele zasili skarbiec. W żadnym wypadku nie powinnimy wyłšczać żadnej, nawet buntowniczej prowincji z opodatkowania lepiej obniżyć nieco poziom podatków w całym państwie mimo pozorów, stracimy mniej rodków, a gospodarka nieco się rozkręci. Żywnoć jest niemal równie ważnš częciš gospodarki to ona stanowi hamulec naszego rozwoju. Znaczna częć tworzonych przez nas budynków konsumuje częć żywnoci (giełdy ryżu, twierdze etc.), gwarantujšc w zamian bardzo wyrane, odczuwalne profity. Jeli więc nie będziemy posiadali odpowiedniej nadwyżki żywnoci, nie skorzystamy z dobrodziejstw wspomnianych budynków. Z tego też powodu warto rozwijać pola ryżowe, gwarantujšce wzrost iloci pożywienia. Optymalne jest posiadanie dwóch jednostek żywnoci nadwyżki zabezpieczy to nas przed buntami głodnych poddanych, jeli utracimy jakš rolniczš prowincję. Doć istotnym czynnikiem, na który musimy zwracać uwagę i który...
GnatCieUleczy