badania łódzkie - przemoc.pdf
(
803 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Raport z badan_wer4.doc
Raport z badań
Przeciw przemocy w szkole
zadanie zrealizowane na zlecenie Wojewody Łódzkiego,
w ramach rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych
zachowań „Razem bezpieczniej”, obejmującego obszar - Bezpieczeństwo w szkole
Warszawa, grudzień 2007
Spis treści
1.
GŁÓWNE WYNIKI.................................................................................................................................... 4
Dobór respondentów (w pre- i postteście)..................................................................................................... 4
Diagnoza ....................................................................................................................................................... 4
Ewaluacja programu ..................................................................................................................................... 6
2.
FAZY REALIZACJI PROJEKTU ............................................................................................................ 7
Etap badań pretestowych............................................................................................................................... 7
Faza oddziaływań – realizacja projektu Przeciw przemocy w szkole............................................................ 7
1/ Program edukacyjny dla ogółu młodzieży z wybranych szkół.......................................................................... 7
2/ Powołanie i objęcie opieką superwizyjną Szkolnych Zespołów Mediacji i Interwencji ................................... 8
Posttestowy etap badań................................................................................................................................. 9
3.
PORÓWNANIE STRUKTURY DEMOGRAFICZNEJ PRÓBY PRE- I POSTTESTOWEJ........... 10
4.
DIAGNOZA ............................................................................................................................................... 13
Stopień zróżnicowania (oferta) środowiska szkolnego ................................................................................ 13
Konflikty z rówieśnikami ............................................................................................................................. 14
Powody konfliktów rówieśniczych ............................................................................................................... 15
Osobiste doświadczanie przemocy w szkole ................................................................................................ 16
Reakcja na doświadczaną przemoc ............................................................................................................. 17
Bycie świadkiem przemocy .......................................................................................................................... 18
Cechy ofiar przemocy szkolnej .................................................................................................................... 19
Korzystanie z pomocy nauczycieli w sytuacjach przemocy ......................................................................... 20
Reakcja nauczycieli na przemoc wśród uczniów ......................................................................................... 20
Ocena działań nauczycieli przeciwko przemocy.......................................................................................... 21
Negatywny stosunek do nauczycieli ................................................................................................................... 22
Pozytywny stosunek do nauczycieli .................................................................................................................... 22
Konflikty z nauczycielami ............................................................................................................................ 23
Częstotliwość konfliktów z nauczycielami ......................................................................................................... 23
Przyczyny konfliktów z nauczycielami ............................................................................................................... 23
Odpowiedzialność za konflikty między nauczycielami a uczniami .................................................................... 24
Informowanie rodziców o konflikcie z nauczycielem ......................................................................................... 25
Przemoc nauczycieli wobec uczniów ........................................................................................................... 25
Atmosfera w szkole ...................................................................................................................................... 26
Papierosy..................................................................................................................................................... 28
Alkohol......................................................................................................................................................... 29
Doświadczenia z narkotykami ..................................................................................................................... 29
Ocena wybranych zagrożeń......................................................................................................................... 30
Radzenie sobie przez szkołę z problemami .................................................................................................. 31
Działania profilaktyczne podejmowane przez szkołę................................................................................... 31
Relacje koleżeńskie w klasie ........................................................................................................................ 32
Cechy przywódcy klasowego/szkolnego....................................................................................................... 33
Pozaszkolna aktywność młodzieży ............................................................................................................... 34
Źródła wsparcia, z którego korzysta młodzież............................................................................................. 36
5.
EWALUACJA ........................................................................................................................................... 37
Opinie na temat programu .......................................................................................................................... 37
Porównanie odpowiedzi pre- i posttestowych na wybrane pytania ............................................................. 39
SPIS TABEL........................................................................................................................................................ 46
SPIS WYKRESÓW ............................................................................................................................................ 47
2
Przeciw przemocy w szkole
to zadanie publiczne realizowane w ramach rządowego
programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań „Razem bezpieczniej”,
obejmującego obszar - Bezpieczeństwo w szkole.
Faza organizacyjna programu trwała w okresie od sierpnia do września 2007 roku a badania
terenowe, oddziaływania edukacyjno-pomocowe i promocja były wykonywane w IV kwartale
2007 roku.
W ramach projektu „Przeciw przemocy w szkole” Niepubliczna Placówka Doskonalenia
Nauczycieli Fundacji Praesterno na zlecenie Wojewody Łódzkiego i pod nadzorem Wydziału
Zarządzania Kryzysowego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi przeprowadziła program
badawczy mający na celu: po pierwsze - dokonanie diagnozy zakresu występowania
konfliktów w wybranych szkołach i sposobów ich rozwiązywania oraz po drugie - ocenę
efektywności działań podejmowanych w ramach projektu.
Badania były zrealizowane w modelu pre– posttestowym. Dokonano diagnozy poziomu
branych pod uwagę elementów sytuacji szkolnej „na wejściu” – czyli przed rozpoczęciem
oddziaływań oraz powtórzono pomiar „na wyjściu” – po przeprowadzonych oddziaływaniach.
Strukturę działań badawczych ilustruje poniższy schemat:
Schemat 1 - Model badań skuteczności programu "Przeciw przemocy w szkole"
etap badań pretestowych
oddziaływania:
program "Przeciw przemocy w szkole"
etap badań
posttestowych
3
1.
Główne wyniki
Dobór respondentów (w pre- i postteście)
Struktura próby pretestowej i struktura próby posttestowej jest podobna ze względu na cechy
demograficzne respondentów (poziomy klas, wiek, płeć, udziały respondentów
z poszczególnych szkół, w szczególności odsetki gimnazjalistów i uczniów szkół
ponadgimnazjalnych)
1
.
Diagnoza
Wszystkie badane szkoły są wyposażone w takie podstawowe elementy jak sale
gimnastyczne, pracownie komputerowe, sklepiki szkolne i boiska. Praktycznie we wszystkich
działa pedagog szkolny, pielęgniarka lub higienistka.
Badani z gimnazjów częściej niż respondenci ze szkół ponadgimnazjalnych:
mają dostęp do Internetu po lekcjach,
mogą korzystać ze stołówki, także ze świetlicy,
uczestniczą w zajęciach pozalekcyjnych,
mają możliwość korzystania z opieki psychologa.
Zewnętrzne instytucje ochroniarskie są bardzo rzadko wynajmowane przez szkoły.
Problem przemocy intensywniej występuje w badanych gimnazjach w porównaniu ze
szkołami ponadgimnazjalnymi:
konflikty z rówieśnikami częściej relacjonują badani z gimnazjów,
uczniowie gimnazjów częściej doświadczają różnych form fizycznej i psychologicznej
przemocy w szkole,
uczniowie gimnazjów są też częściej świadkami różnych form przemocy.
Dziewczęta z badanych szkół częściej doświadczają i są świadkami przemocy
psychologicznej (takiej jak rozpowszechnianie szkodliwych kłamstw, obgadywanie,
zawstydzanie). Chłopcy częściej mają do czynienia z przemocą fizyczną (bicie, popychanie,
szarpanie).
Cechą najbardziej narażającą na przemoc jest lizusostwo potencjalnej ofiary. Staniu się
ofiarą sprzyja też (szczególnie w środowisku gimnazjalnym) bycie słabszym fizycznie,
najmłodszym w szkole (uczniowie pierwszych klas), bycie kujonem.
Ponad połowa uczniów nie korzysta z pomocy nauczycieli w sytuacji przemocy (szczególnie
badani ze szkół ponadgimnazjalnych). Dalsze 33% zwraca się do nauczycieli tylko
w sprawach, które uznaje za poważne.
1
Gdyby okazało się, że próby różnią się istotnie ze względu na jedną lub więcej cech, znaczyłoby to,
że co najmniej jedna z nich nie jest reprezentatywna i że ewentualne różnice w porównywanych
wynikach pre- i posttestu mogłyby wynikać z różnic między próbami a nie z interwencji
przeprowadzonej w ramach programu.
4
Najczęściej – zdaniem badanych - nauczyciele reagują na przemoc wśród uczniów formalnie
lub restrykcyjnie: proszą o interwencję rodziców, występują o obniżenie agresywnym
uczniom oceny ze sprawowania, starają się ich dyscyplinować i karać.
Z drugiej strony większość badanych uważa, że nauczyciele robią dużo, lub wszystko, co
jest możliwe, żeby w szkole było bezpiecznie. Zdaniem szczególnie dziewcząt starają się
także rozmawiać z uczniami, dążąc do rozwiązania konfliktu.
Stosunek badanych do nauczycieli jest zróżnicowany. Większość (ponad 90%) potrafi
wskazać co najmniej jednego szanowanego i lubianego nauczyciela w swojej szkole,
jednocześnie niemal 4/5 badanych twierdzi, że najchętniej unikałoby co najmniej jednego
nauczyciela ze swojej szkoły.
Ponad 40% badanych przyznaje, że w ciągu ostatniego miesiąca miało konflikty
z nauczycielami. Najczęstszym powodem konfliktów uczniów z nauczycielami jest – zdaniem
badanych - niegrzeczne zachowanie ucznia. Drugi najczęściej wskazywany powód to
lekceważenie nauczyciela przez uczniów (nie słuchają go, nie uważają na lekcji).
Samokrytycyzm respondentów potwierdza atrybucja odpowiedzialności za konflikty na linii
nauczyciele – uczniowie: najczęściej badani twierdzą, że więcej odpowiedzialności ponoszą
uczniowie.
Jednocześnie zachowania „przemocowe” nauczycieli wobec uczniów są, zdaniem badanych,
obecne w ich szkołach. Ponad 70% respondentów twierdzi, że było świadkiem wydarzenia,
w którym nauczyciel krzyczał na uczniów w ciągu miesiąca poprzedzającego badania, 42%
badanych twierdzi, że widziało, jak nauczyciel wyrzucał uczniów z kasy, 27% twierdzi, że
było świadkiem wydarzenia, w którym nauczyciel ośmieszał lub zawstydzał uczniów, a 9%
widziało, jak (w ostatnim miesiącu) nauczyciel poszturchiwał lub popychał uczniów.
Za najpoważniejszy problem w ich szkołach uczniowie uznają palenie przez młodzież
papierosów (palenie deklaruje ¼ badanych, częściej respondenci ze szkół
ponadgimnazjalnych). Przemoc badani umieścili na drugim miejscu w rankingu
najpoważniejszych problemów w ich szkołach. Dopiero na trzecim miejscu wskazywany jest
– jako poważny problem w szkole - alkohol (chociaż aż prawie 50% badanych piło alkohol w
ciągu ostatniego miesiąca – częściej badani ze szkół ponadgimnazjalnych). Najrzadziej za
poważny problem w ich szkołach młodzież uznała narkotyki (z którymi kontakt miała ¼
badanych).
40% badanych krytycznie ocenia osiągnięcia szkoły w radzeniu sobie z problemem
przemocy, ponad połowa uważa, że szkoła nie radzi sobie z problemem papierosów,
alkoholu i narkotyków wśród uczniów.
Opinię potwierdza oszacowanie częstotliwości działań profilaktycznych podejmowanych
w ostatnim miesiącu przez szkoły wobec negatywnych zjawisk (narkotyków, alkoholu
i przemocy). Tylko nieco mniej niż 1/3 badanych zarejestrowała prowadzenie przez
nauczycieli dla uczniów spotkań i rozmów pomagających im właściwie reagować na te
negatywne zjawiska. Jeszcze rzadziej organizowane były spotkania specjalistów
z młodzieżą, spotkania z rodzicami oraz szkolenie przez specjalistów nauczycieli (choć na
ten temat badani mogli nie mieć pełnej informacji).
Relacje badanych z rówieśnikami w klasie są zróżnicowane. Większość (niemal 60%)
twierdzi, że nie chce utrzymywać kontaktów z co najmniej jedną osobą z klasy. Negatywne
relacje rówieśnicze częściej ujawniają dziewczęta. Jednocześnie aż niemal 90% badanych
wskazuje, że przyjaźni się z co najmniej jedną osobą z klasy. Częściej przyjaciół w klasie
wskazują dziewczęta.
5
Plik z chomika:
katarzynakalinowska
Inne pliki z tego folderu:
agresja - dlaczego.doc
(123 KB)
agresja ulotka dla rodzicow.pdf
(28 KB)
trening zastępowania agresji.doc
(52 KB)
szkoła bez przemocy - dobre praktyki.pdf
(735 KB)
psychologia - postawy.pdf
(13214 KB)
Inne foldery tego chomika:
≈Do szybszego przysfajania wiedzy
◄E-booki CAŁE
10 najdziwniejszych obsesji
A
ADHD
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin