ćwiczenia z obrazkami.doc

(1122 KB) Pobierz
Ćwiczenie 1

Ćwiczenie 1. Poklepanie konia

 

 

 

Cel:

 

·         Zaznaczenie początku i końca zajęć,

·         Nawiązanie więzi emocjonalnej z koniem,

·         Ćwiczenie reakcji równoważnych,

·         Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,

·         Stymulacja czuciowa dłoni !!!,

·         Ćwiczenie orientacji w stronach ciała,

·         Ćwiczenie orientacji w schemacie ciała,

·         Ćwiczenie umiejętności przekraczania linii środkowej ciała,

·         Ćwiczenie koordynacji mowy, ruchu, słuchu.

 

!!! – u dzieci z nadwrażliwością na dotyk dłoni ćwiczenia przeprowadzamy jedynie przy akceptacji dziecka. Można zastosować rękawiczki.

 

 

Ćwiczenie 2. Zrywanie liści !!!

 

 

 

 

 

Cel:

 

·         Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej i zdolności chwytania,

·         Ćwiczenie rozwijające mięśnie tułowia i kończyn górnych,

·         Ćwiczenie orientacji w stronach ciała,

·         Ćwiczenie orientacji w przestrzeni,

·         Ćwiczenie równoważne,

·         Ćwiczenie umiejętności klasyfikacji (duży, mały).

 

 

!!! – zerwanym liściem można nakarmić konia.

 

Ćwiczenie 3. Sięganie do ucha konia

 

 

 

 

 

 

Cel:

 

·         Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,

·         Ćwiczenie reakcji równoważnych,

·         Ćwiczenie orientacji w stronach ciała,

·         Ćwiczenie orientacji w schemacie ciała dziecka i konia,

·         Ćwiczenie przekraczania linii środkowej ciała.

 

 

!!! – ćwiczenie należy wykonywać pod kontrolą wzroku oraz uważać aby kończyny dolne nie przesuwały się do tyłu.

 

 

 

Ćwiczenie 4. Sięganie do ogona

 

 

 

Cel:

·         Ćwiczenie rotacji tułowia,

·         Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,

·         Kształtowanie umiejętności chwytu,

·         Ćwiczenie schematu ciała konia,

·         Ćwiczenie orientacji w przestrzeni (przód-tył),

·         Ćwiczenie orientacji w stronach ciała.

 

!!! – Pilnujemy aby:

-          w czynność były zaangażowane obie ręce,

-          czynność była wykonana pod kontrolą wzroku,

-          tułów dziecka pozostał w pionie,

-          ćwiczenie wykonywać symetrycznie w jedną i w drugą stronę.

 

Ćwiczenie 5. Siad ze skrętem tułowia

 

 

 

 

 

Cel:

 

·         Ćwiczenie rotacji tułowia i zwiększenie ruchomości kręgosłupa, zwłaszcza odcinka szyjnego,

·         Ćwiczenie orientacji w stronach ciała,

·         Ćwiczenie orientacji w przestrzeni,

·         Ćwiczenie orientacji w schemacie ciała konia,

·         Ćwiczenie prawidłowego ustawienia podporu na kończynach górnych,

·         Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

 

 

!!! - ćwiczenie wykonywać symetrycznie w jedną i w drugą stronę.

 

Ćwiczenie 6. Siad bokiem

 

 

 

 

 

Cel:

 

·         Stymulacja układu przedsionkowego,

·         Poprawa reakcji równoważnych,

·         Poprawa orientacji w przestrzeni, schemacie własnego ciała i ciała konia.

 

 

 

!!! – w pozycji dzieci na ogół siadają zbyt „płytko”, obawiając się zsunięcia w tył i w wyniku tego zsuwają się w przód.

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenie 7. Siad tyłem

 

 

 

 

 

Cel:

 

·         Ćwiczenie orientacji w przestrzeni i schemacie własnego ciała i ciała konia,

·         Ćwiczenie reakcji równoważnych,

·         Ćwiczenie planowania ruchu.

 

!!! – można zastosować dodatkowe ćwiczenia w tej pozycji.

 

 

 

 

 

Ćwiczenie 8. Leżenie przodem na grzbiecie konia

 

 

 

Cel:

 

·         Stymulacja układu przedsionkowego,

·         Relaks, wyciszenie,

·         Rozluźnienie lub wzmocnienie mięśni grzbietu,

·         Zmniejszenie nadmiernej lordozy lędźwiowej,

·         Rozciągnięcie mięśni przywodzicieli uda,

·         Budowanie zaufania do hipoterapeuty i konia.

 

 

!!! – zwracamy uwagę aby kończyny dolne nie przesuwały się w kierunku głowy konia, a głowa dziecka była zwrócona raz w jedną raz w drugą stronę.

 

Ćwiczenie 9. Leżenie tyłem na grzbiecie konia

 

 

Cel:

·         Stymulacja układu przedsionkowego,

·         Rozciągnięcie mięśni klatki piersiowej,

·         Pogłębienie lordozy lędźwiowej,

·         Budowanie zaufania do terapeuty i do konia,

·         Relaks, wyciszenie.

 

 

!!! - powinniśmy uważać na dzieci z zaburzeniami neurologicznymi,

-          zachować ostrożność z pacjentami o podwyższonym poziomie lęku, z wadą serca, z wodogłowiem,

-          do ćwiczeń nie używać konia z nadwrażliwością skóry w okolicy lędźwiowej.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin