Cel:
· Zaznaczenie początku i końca zajęć,
· Nawiązanie więzi emocjonalnej z koniem,
· Ćwiczenie reakcji równoważnych,
· Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
· Stymulacja czuciowa dłoni !!!,
· Ćwiczenie orientacji w stronach ciała,
· Ćwiczenie orientacji w schemacie ciała,
· Ćwiczenie umiejętności przekraczania linii środkowej ciała,
· Ćwiczenie koordynacji mowy, ruchu, słuchu.
!!! – u dzieci z nadwrażliwością na dotyk dłoni ćwiczenia przeprowadzamy jedynie przy akceptacji dziecka. Można zastosować rękawiczki.
· Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej i zdolności chwytania,
· Ćwiczenie rozwijające mięśnie tułowia i kończyn górnych,
· Ćwiczenie orientacji w przestrzeni,
· Ćwiczenie równoważne,
· Ćwiczenie umiejętności klasyfikacji (duży, mały).
!!! – zerwanym liściem można nakarmić konia.
· Ćwiczenie orientacji w schemacie ciała dziecka i konia,
· Ćwiczenie przekraczania linii środkowej ciała.
!!! – ćwiczenie należy wykonywać pod kontrolą wzroku oraz uważać aby kończyny dolne nie przesuwały się do tyłu.
· Ćwiczenie rotacji tułowia,
· Kształtowanie umiejętności chwytu,
· Ćwiczenie schematu ciała konia,
· Ćwiczenie orientacji w przestrzeni (przód-tył),
· Ćwiczenie orientacji w stronach ciała.
!!! – Pilnujemy aby:
- w czynność były zaangażowane obie ręce,
- czynność była wykonana pod kontrolą wzroku,
- tułów dziecka pozostał w pionie,
- ćwiczenie wykonywać symetrycznie w jedną i w drugą stronę.
· Ćwiczenie rotacji tułowia i zwiększenie ruchomości kręgosłupa, zwłaszcza odcinka szyjnego,
· Ćwiczenie orientacji w schemacie ciała konia,
· Ćwiczenie prawidłowego ustawienia podporu na kończynach górnych,
· Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
!!! - ćwiczenie wykonywać symetrycznie w jedną i w drugą stronę.
· Stymulacja układu przedsionkowego,
· Poprawa reakcji równoważnych,
· Poprawa orientacji w przestrzeni, schemacie własnego ciała i ciała konia.
!!! – w pozycji dzieci na ogół siadają zbyt „płytko”, obawiając się zsunięcia w tył i w wyniku tego zsuwają się w przód.
· Ćwiczenie orientacji w przestrzeni i schemacie własnego ciała i ciała konia,
· Ćwiczenie planowania ruchu.
!!! – można zastosować dodatkowe ćwiczenia w tej pozycji.
· Relaks, wyciszenie,
· Rozluźnienie lub wzmocnienie mięśni grzbietu,
· Zmniejszenie nadmiernej lordozy lędźwiowej,
· Rozciągnięcie mięśni przywodzicieli uda,
· Budowanie zaufania do hipoterapeuty i konia.
!!! – zwracamy uwagę aby kończyny dolne nie przesuwały się w kierunku głowy konia, a głowa dziecka była zwrócona raz w jedną raz w drugą stronę.
· Rozciągnięcie mięśni klatki piersiowej,
· Pogłębienie lordozy lędźwiowej,
· Budowanie zaufania do terapeuty i do konia,
· Relaks, wyciszenie.
!!! - powinniśmy uważać na dzieci z zaburzeniami neurologicznymi,
- zachować ostrożność z pacjentami o podwyższonym poziomie lęku, z wadą serca, z wodogłowiem,
- do ćwiczeń nie używać konia z nadwrażliwością skóry w okolicy lędźwiowej.
crazy_amazon