ATM_pazdziernik_2008.pdf

(25932 KB) Pobierz
290357148 UNPDF
Nr ind. 352136 ISSN 0239-6440
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 10 (606) paŸdziernik 2008
Cena 7,90 z³ (w tym 7% VAT)
Carver oNe
PRZECHy£ W DObR¥ STRONê
PrezeNtaCje
AUDI q5
ŠKODA SUPERb
teChNIKa
AUTA Z OGNIWAMI
NOWE TECHNOLOGIE
W bMW SERII 7
PrezeNtaCja
PEUGEOT 308
KIA CEE’D
KOMPAKTy W WERSJI
oleje SIlNIKowe
KombI
przegl¹d produktów do
samochodów u¿ytkowych
19 StroN!
MERCEDES-bENZ GLK
PALIWOWyMI
290357148.005.png 290357148.006.png 290357148.007.png
290357148.008.png
to za mało
K ilka tygodni temu, w samym środku sezonu ogórkowego,
gdy przemnożyć liczbę obecnych i przyszłych kierowców zawodo-
wych przez liczbę godzin szkoleń, która będzie ich obowiązywała,
okaże się, że tylu wykładowców nie ma i nigdy nie będzie. Realne
są tylko pieniądze, które trzeba za to zapłacić. Mówiono o koszcie
rzędu 10–15 tys. zł, obecnie wspomina się o 4 tys. zł. A więc 14 zł
za godzinę? No to ja gratulują takiego szkolenia. A i tak kierowców
nie będzie stać, bo to przecież (gdyby traktować poważnie) ze trzy
miesiące wyjęte z życia.
Cała sprawa wydaje mi się zresztą niezwykle dęta. Przede wszyst-
kim szkolenie kierowców to sprawa beznadziejna. Tak naprawdę
260 godzin wykładów (samo to już budzi pusty śmiech) i 20 godzin
jeżdżenia w kółko nigdy nie spowoduje, że kursant naprawdę czegoś
się nauczy. To jest akurat fach, w którym liczy się doświadczenie
zdobyte w boju, a więc np. konkretna praca za kółkiem, ale najpierw
pod okiem starszego kolegi, potem samodzielna, ale łatwa, itp. Po
drugie, znając efekty tzw. „zaawansowanego szkolenia kierowców”
samochodów osobowych, (a przecież owe nowe szkolenia kierow-
ców zawodowych to właśnie coś takiego) przewiduję, że owi „wy-
szkoleni” będą powodować jeszcze więcej wypadków. Mechanizm
jest prosty: „byłem na kursie, to umiem”. Tylko naprawdę myślący
i doświadczeni kierowcy wiedzą, że
ich nauka nie skończy się nigdy i na-
wet po 30 latach coś ich może zasko-
czyć. A więc Unia zafundowała nam
następną żabę, a myśmy ją łyknęli.
Zapomnijcie o autobusach, przyszedł
czas chodzenia piechotą.
zaczęła krążyć w mediach informacja o przymusowych kursach,
które będą musieli przebyć ubiegający się o zawód kierowcy au-
tobusu. Informacja zbiegła się z paroma innymi sensacjami na temat
wypadków polskich autobusów, miała więc bardzo dobre podłoże. Co
prawda owych wypadków było w tym roku o wiele za mało, by zrobić
z tego tragedię narodową (prawdę mówiąc, biorąc pod uwagę natęże-
nie ruchu turystycznego nie było ich prawie wcale), ale całość bardzo
dobrze się nadawała na wypełniacz niebieskiego ekranu.
Ale teraz już wiemy. To Unia kazała lepiej przeszkolić kierowców
zawodowych i nie miało to zupełnie związku z naszymi konkretnymi
wypadkami. Co ciekawe, odpowiednie dyrektywy unijne powstały
w roku 2003, natomiast zmiany w naszym prawie nastapiły właśnie
teraz, na kilka dni przed narzuconym pięć lat temu terminem rozpo-
częcia ich obowiązywania. Piszemy zresztą o tym szerzej w materiale
o symulatorach jazdy.
Widać wyraźnie, że unijni ustawodawcy, w swojej trosce o bezpie-
czeństwo na drogach dali krajom członkowskim pięć lat nie tyle na
dostosowanie prawa (bo to jak widać można zrobić w miesiąc), co na
organizację nowych, bardzo zaawansowanych szkoleń na tzw. kwa-
liikację wstępną kierowcy zawodowego. Był to czas na budowę sy-
mulatorów, organizację ośrodków szkolenia, w których można by się
naprawdę nauczyć jeździć, itp. No i oczywiste jest, że u nas będzie to
ikcja. Dla wchodzącego w ten zawód 280 godzin szkolenia? Raczej
280 godzin zbijania bąków, bo brakować będzie przecież materia-
łów, przyrządów i szkoleniowców, którzy wiedzą, czego by można
uczyć przez tyle czasu. Oczywiście, może kilku by się znalazło, ale
Jerzy Dyszy
Prawo jazdy
290357148.001.png
w paŸdziernikowym numerze
3 Nowości
46 Technika
Prezentacje
22 Mercedes-Benz S 500 4Matic
26 Nowy SUV – Mercedes GLK
30 Audi Q5 – p ojazd na podwoziu A4
34 Kia cee’d SW, Peugeot 308 SW
62 „Wspaniała”, czyli Škoda Superb
BMW serii 7
Technika
10 Symulatory jazdy samochodem
24 Intelligent Light System
46 Nowoczesność oswojona,
czyli BMW serii 7
52 Auta z ogniwami paliwowymi
66 Konstrukcje nowoczesnych motocykli
34
Historia
42 BMW w skali makro
58 Od hipisów po biznesmenów
– historia Volkswagena Transportera
Kia cee’d SW
Peugeot 308 SW
30
Sport
18 Mikołaj Sokół komentuje F1
Ciekawypatent
71 Carver One – przechył w dobrą stronę
Eksploatacja
76 Oleje do samochodw użytkowych
Prezentacja
Audi Q5
58
Volkswagen Transporter
75 Przeglądolejów
dosamochodów
użytkowych
80 Castrol
82 Fuchs
84 Mobil
86 Motul
88 Orlen
90 Shell
92 Statoil
95 Wnastępnymnumerze
Polecamy
96 Prenumerata
2
auto technika motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
Prezentacja
Historia
290357148.002.png 290357148.003.png
Nowoœci
10/2008
pienia nowa generacja flagowe-
go modelu w Europie – Avensisa.
Pierwsze zdjęcia zdradzają bardziej wyra-
zisty, nieco sportowy styl, wzorowany na
Lexusie. Oczywiście zapowiadane są także
mocniejsze, ale bardziej oszczędne silniki
i znacznie bogatsze wyposażenie.
Na drugim końcu gamy znajdzie się pro-
dukcyjna wersja modelu iQ. Przy długości
całkowitej poniżej 3 m, będzie najmniej-
szym na świecie autem czteromiejscowym.
Ma być też jednym z najbardziej ekologicz-
nych, zapowiadana emisja dwutlenku węgla
jednej z wersji wynosić ma 99 g/100 km.
Trzecia premiera to samochód odpowia-
dający dzisiejszej modzie na miejskie tere-
nówki. Urban Cruiser ma napęd 4 koł, so-
lidną sylwetkę, ale napędzany jest raptem
1,4-litrowym silnikiem wysokoprężnym.
Premiery Toyoty Salon Samochodowy w Pa-
ryżu będzie okazją do ofi-
cjalnej prezentacji trzech
nowych modeli Toyoty.
paŸdziernik 2008
3
5/2008
N ajważniejsza premiera to bez wąt-
290357148.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin