Porozmawiajmy z rodzicami.pdf

(78 KB) Pobierz
zycie9/2003
Praktyka szkolna
Porozmawiajmy z rodzicami...
STANIS¸AW LIS
Spo∏eczne instytucje wyspecjalizowane w wychowaniu w∏àczajà si´ w dzie∏o formowania
osobowoÊci dziecka najcz´Êciej dopiero w szóstym roku jego ˝ycia, podczas gdy wszyst-
kie zasadnicze jej zr´by tworzà si´, jak wykazuje wspó∏czesna psychologia rozwojowa,
w pierwszych trzech latach ˝ycia.
Wp∏yw rodziny na osobowoÊç dziecka za-
czyna si´ ju˝ w wieku niemowl´cym. Sposób
zaspokajania potrzeb dziecka, umiej´tne kie-
rowanie jego procesami pobudzenia i hamo-
wania, klimat uczuciowy, sprzyjanie lub prze-
szkadzanie jego aktywnoÊci i samodzielnoÊci
okreÊla zr´by przysz∏ego charakteru, typ
emocjonalnoÊci (ufne lub nieufne), nasta-
wienie do otoczenia, takie lub inne wiodàce
motywy dzia∏ania.
Umiej´tnoÊç panowania nad emocjami,
zdolnoÊç do podporzàdkowania si´ woli in-
nych, nadmierna agresywnoÊç lub apatia,
lekkomyÊlnoÊç czy l´kliwoÊç, kontaktowoÊç
lub sk∏onnoÊç do zamykania si´ w sobie,
ozi´b∏oÊç uczuciowa lub nadmierna ekspan-
sywnoÊç uczuç, skrajny egoizm i nieuznawa-
nie interesów innych ludzi oraz wiele, wiele
innych cech charakteru i system motywacyj-
ny cz∏owieka kszta∏tujà si´ w tym najwcze-
Êniejszym okresie. Stàd ogromna rola peda-
gogizacji rodziców.
Pedagogika rozró˝nia nast´pujàce dwa
rodzaje oddzia∏ywania wychowawczego:
– jeden polegajàcy na s∏ownym pouczeniu
i przekonywaniu wychowanka,
– drugi polegajàcy na stwarzaniu sytuacji
praktycznych, w których wychowanek musi
dzia∏aç, do których musi si´ ustosunkowaç
i w których musi uczestniczyç.
sam si´ zmienia, wykszta∏ca w sobie odpo-
wiednie dyspozycje i sprawnoÊci. Wreszcie
formuje generalnà postaw´ solidarnoÊci (lub
jej braku) wobec zadaƒ stojàcych przed
wszystkimi cz∏onkami wspólnoty domowej.
Udzia∏ dziecka w czynnoÊciach domowych
stanowi niezwykle donios∏y element wycho-
wania przez prac´ i dla pracy, niezale˝nie od
tego, i˝ kszta∏tuje tak˝e ró˝ne cechy osobo-
woÊci po˝àdane wychowawczo, jak: obowiàz-
kowoÊç, ch´ç niesienia pomocy, poczucie
wspó∏odpowiedzialnoÊci. Gospodarstwo do-
mowe kszta∏tuje w∏aÊciwà postaw´ wobec
pracy, obrazuje wag´ spo∏ecznego, sprawie-
dliwego podzia∏u pracy, wreszcie realizuje za-
sad´ oczekiwania od ka˝dego Êwiadczeƒ na
rzecz wspólnoty na skal´ jego mo˝liwoÊci.
Wspó∏dzia∏anie rodziny i szko∏y
W okresie, gdy dziecko ucz´szcza do szko∏y
podstawowej stopniowo maleje wp∏yw rodzi-
ców na rozwój jego osobowoÊci, jako ˝e prze-
mo˝ny wp∏yw na nie uzyskuje (lub uzyskiwaç
powinna) szko∏a. Nie oznacza to jednak braku
wszelkiego wp∏ywu lub zwolnienia rodziców od
troski o pomyÊlny rozwój dziecka tak˝e w okre-
sie szkolnym. Wyniki wychowawcze szko∏y
(i innych organizacji zajmujàcych si´ wychowa-
niem) zale˝à od stopnia wspó∏dzia∏ania i po-
mocy, jakà te instytucje uzyskujà od rodziny.
Badania wykazujà, ˝e wyniki szkolnego
nauczania i wychowania sà wyraênie lepsze
u uczniów, których rodzice oddzia∏ujà wy-
chowawczo w tym samym kierunku co szko-
∏a, uznajà te same cele wychowania i wyzna-
jà t´ samà hierarchi´ wartoÊci – interesujà
Wychowanie przez prac´
Bioràc (albo nie) udzia∏ w zadaniach do-
mowego gospodarstwa, wykonujàc (lub nie
wykonujàc) konkretne prace gospodarcze,
opiekuƒcze czy produkcyjne, wychowanek
554
èYCIE SZKO¸Y
9/2003
61661639.001.png
Praktyka szkolna
si´ codziennà pracà szko∏y, utrzymujà z nià
˝ywy kontakt, uczestniczà w rozwiàzywaniu
problemów sygnalizowanych przez dyrekcj´
lub nauczycieli, doceniajà wag´ nauki, dosto-
sowujàc (zw∏aszcza gdy chodzi o rodziny
zwiàzane z rolnictwem) rozmiary pracy w do-
mu, pomocy w gospodarstwie, do obcià˝enia
obowiàzkami szkolnymi.
Badania prowadzone nad m∏odzie˝à nie-
przystosowanà wykaza∏y, ˝e z∏e stosunki ro-
dzinne, brak harmonii po˝ycia ma∏˝eƒskiego
mi´dzy rodzicami, alkoholizm rodziców, jak
te˝ rozk∏ad rodziny stale wspó∏towarzyszà ta-
kim zjawiskom, jak alkoholizm m∏odocia-
nych, narkomania czy prostytucja nieletnich.
prac´ szko∏y, jest zwalczanie w wychowaniu
rodzinnym postawy biernego czekania na
„gwiazdk´ z nieba”, wdra˝anie dzieci i m∏o-
dzie˝y do uporczywej pracy w dà˝eniu do celu,
przy równoczesnym zwalczaniu tendencji do
pracy byle jakiej i byle zbyç, ˝eby tylko „nie
podpaÊç”.
• Niezb´dne jest kszta∏towanie u dzieci
i m∏odzie˝y patriotyzmu zarówno przez bu-
dzenie szacunku i wdzi´cznoÊci dla dokonaƒ
starszego pokolenia, przez podtrzymywanie
rodzinnych tradycji walki o wolnoÊç narodu
i post´p spo∏eczny, a jednoczeÊnie krzewie-
nie uczucia przyjaêni i szacunku oraz uzna-
nia dla innych krajów i si∏ post´powych na
ca∏ym Êwiecie.
• Do zadaƒ, jakie wysuwamy pod adre-
sem polskiej rodziny, nale˝y wpajanie m∏o-
dzie˝y tej prawdy, ˝e jej szcz´Êcie i powodze-
nie sà nierozerwalnie zwiàzane i uzale˝nione
od powodzenia i dobra ca∏ej spo∏ecznoÊci
i mogà w pe∏ni je osiàgaç tylko w ramach po-
st´pu ca∏ego kraju. Chodzi tu tak˝e o zwal-
czanie egoizmu i zasklepiania si´ w kr´gu
osobistych spraw i interesów.
• Szczególnie du˝o mo˝e rodzina zrobiç
w dziele wychowania przez prac´ i dla pracy.
Tutaj dodajmy, ˝e wielkie zapotrzebowanie
na doskona∏e wykonywanie pracy, na zapalo-
ne i pe∏ne zainteresowania i pasji twórczej
pe∏nienie funkcji zawodowych w du˝ym stop-
niu zale˝y od tego, czy dziecko by∏o systema-
tycznie przez rodziców wdra˝ane do takiego
w∏aÊnie traktowania swoich obowiàzków
w domu i szkole.
• Rodzina przygotowuje równie˝ do
za∏o˝enia w przysz∏oÊci w∏asnej rodziny. Naj-
cz´Êciej modelem w∏asnej rodziny staje
si´ dla m∏odych ta, w której sami wyroÊli.
Rodzina wychowuje do pe∏nienia przysz∏ych
ról ma∏˝eƒskich i rodzinnych przez w∏asny
przyk∏ad.
G∏ówne cele wychowania
w rodzinie
Podstawowym warunkiem skutecznoÊci
dzia∏ania ca∏ego systemu ogólnospo∏ecznego
wychowania jest brak zasadniczych sprzecz-
noÊci mi´dzy kierunkiem i celami wychowa-
nia szkolnego i rodzinnego, jak te˝ innych
ogniw tego systemu. Przeciwnie, cele te po-
winny byç identyczne, a specyficzne dla ka˝-
dej instytucji sposoby oddzia∏ywania powin-
ny wzajemnie si´ uzupe∏niaç.
Spróbujmy wypunktowaç te cele wycho-
wania, które rodzina mo˝e i powinna realizo-
waç w∏aÊciwymi sobie metodami i sposobami:
• Wychowanie rodzinne w dziedzinie
moralnej powinno wspomagaç danymi sobie
Êrodkami i metodami ogólny proces uaktyw-
niania spo∏ecznego dzieci, w wyniku którego
ka˝dy cz∏owiek czuje si´ g∏´boko odpowie-
dzialny nie tylko za siebie, ale i za bieg spraw
w ca∏ym spo∏eczeƒstwie.
• Rodzice, ogarniajàcy swym doÊwiad-
czeniem znacznie wi´kszy horyzont czasowy,
mogà i powinni przekazywaç dzieciom swoje
doÊwiadczenie historyczne, tworzyç pomost
uczuciowy i umys∏owy mi´dzy trudnà i ci´˝kà
przesz∏oÊcià narodu i paƒstwa oraz jego te-
raêniejszoÊcià, a co najwa˝niejsze – jego
przysz∏ymi perspektywami, które m∏odym
wypadnie realizowaç.
• Kolejnym sk∏adnikiem zadaƒ wycho-
wawczych rodziny, walnie wspomagajàcych
Mgr STANIS¸AW LIS
– wicedyrektor Szko∏y Podsta-
wowej nr 9 w ZamoÊciu
9/2003
èYCIE SZKO¸Y
555
61661639.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin