LISTOPAD 5l..doc

(138 KB) Pobierz
LISTOPAD-miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 5-letnich -wych

 

 

LISTOPAD-miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 5-letnich -wych. M.Żmuda (gr.IV)

 

 

 

Temat dnia

Cele ogólne

Plan pracy-tematyka

Obszary aktywności

Przewidywane osiągnięcia- dziecko:

                                              Cykl tematyczny: „Płyną ciężkie obłoki, szarugę niosą i deszcze

1.„Wiatr i deszcz”

-rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej;

-podejmowanie działań mających na celu poznanie właściwości wiatru;

-rozwijanie wrażliwości muzycznej;

-poznawanie treści i melodii piosenki o deszczu;

I. Zabawa dydaktyczna „Co się zmieniło? – ułóż jak było”;

II. Słuchanie opowiadania „Bajka o wesołym wietrzyku” – omówienie treści, zabawa „Wiatr” metodą dramy ( ćwiczenia słuchowe, ruchowe, słuchowo – ruchowe);

-„Jesienny wiatr” – przeprowadzanie doświadczenia z powietrzem i jego ruchem – zabawy badawcze;

-osłuchanie z piosenką „Kiedy pada deszcz” – poznawanie budowy, charakteru melodii, treści piosenki;

-zabawy rytmiczno – ruchowe, ćwiczenia wyrabiające słuch wysokościowy;

-porównywanie dwóch dźwięków – rozwój percepcji słuchowej;

 

językowa

 

przyrodnicza

 

ruchowa

 

matematyczna

 

muzyczna

-dostrzega różnice w układzie zabawek;

-potrafi wypowiedzieć się na temat treści opowiadania;

-umie naśladować wiatr ruchem i głosem;

-potrafi przeprowadzić zabawę badawczą;

-zna niektóre właściwości powietrza;

-zna budowę piosenki, potrafi opowiedzieć jej treść;

umie porównać dwa dźwięki (ćwiczy słuch wysokościowy);

2.„Jesienny deszcz”

-rozpoznawanie głosów kolegów;

-obserwowanie deszczu, poznawanie jego rodzajów i skutków, jakie powoduje;

-stosowanie pojęć: „na górze”, „na dole”, „pomiędzy”;

-ćwiczenia grafomotoryczne;

-naśladowanie odgłosów deszczu w różny sposób;

-rozwijanie wrażliwości i twórczości dzieci podczas pracy plastycznej – poznawanie kolorów rozbielonych i zgaszonych;

I. Zabawa dydaktyczna „Kto cię woła?” – rozpoznawanie głosów kolegów i koleżanek z grupy;

II. Obserwacja padającego deszczu w naturze lub nagraniu wideo, wypowiedzi na temat jego wielkości, siły i skutków, jakie powoduje;

-wykonanie ćwiczenia graficznego „Pada deszcz” – posługiwanie się pojęciami: „na górze”, „na dole”, „pomiędzy” K. s. 33;

-ćwiczenia rytmiczno – słuchowe: uderzanie palcami o różne powierzchnie, w podawanym, zmieniającym się rytmie (naśladowanie deszczu);

-słuchanie wiersza T. Śliwiaka „ Zwariowany parasol”;

„ Jesienny deszcz”- malowanie farbami plakatowymi, używanie kolorów rozbielonych i zgaszonych;

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych

 

przyrodnicza

 

graficzna

 

matematyczna

 

muzyczna

 

plastyczna

-obserwuje deszcz, nazywa różne rodzaje deszczu, potrafi podać skutki, które deszcz powoduje;

-wystukuje rytmy na krążkach, blatach stołów i krzeseł itp.;

-wykonuje ćwiczenie grafomotoryczne w książce;

-zna technikę malowania farbami plakatowymi;

-potrafi rozpoznać i samodzielnie utworzyć barwy rozbielone i zgaszone;

-poprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne;

3.„Jest tyle, ile było”

-liczenie elementów zbioru, ustalanie ile ich jest;

-wnioskowanie o stałości liczby elementów w zbiorze;

-poznawanie figur geometrycznych płaskich i przestrzennych;

-rozwijanie wrażliwości muzycznej i plastycznej;

-poznawanie wzoru graficznego do piosenki;

I. „Zamiana miejsc” –zabawa integracyjna;

-ćwiczenia naprzemienne metodą kinezjologii edukacyjnej;

II. Ćwiczenia wspomagające rozwój operacyjnego myślenia – ustalanie stałości liczby elementów w zbiorze – doświadczenia logiczne na różnych przedmiotach, figurach geometrycznych płaskich i przestrzennych – liczenie przedmiotów, zmiana układu przedmiotów, zastanawianie się, czy po zmianie przedmiotów jest nadal tyle samo – wielokrotne eksperymentowanie;

-nauka zapisu piosenki „Wietrzyk psotnik” według metody „Dobrego startu” ćwiczenia ruchowe, ruchowo – słuchowe, ruchowo – słuchowo – wzrokowe;

 

matematyczna

 

językowa

 

muzyczna

 

plastyczna

uczestniczy w zabawach integracyjnych;

-sprawnie liczy, przelicza elementy zbioru;

-zna podwójne znaczenie ostatniego liczebnika;

-potrafi powiedzieć, czy tu i tu jest tyle samo mimo zmian sugerujących, że po zmianie może być więcej albo mniej – liczy, ustawia w pary;

-wystukuje rytm piosenki;

-kreśli wzór graficzny zapisu piosenki;

4.„Parasole”

-dobieranie pasujących do siebie elementów;

-podejmowanie działań mających na celu poznanie właściwości wody;

-poznawanie treści i melodii piosenki o deszczu;

-rozwijanie wrażliwości muzycznej;

-poznawanie nowej techniki plastycznej „Zmocz i zgnieć”

I. Zabawa dydaktyczna „Co do czego pasuje? – dobieranka sylwetowa;

II. Bajka „Elemelek i parasol” – omówienie treści bajki;

-przeprowadzanie doświadczeń z wodą (z napięciem powierzchniowym, ciśnieniem, parowaniem i skraplaniem wody – próby odpowiedzi na pytanie „ Skąd się bierze deszcz?”;

-nauka piosenki „Kiedy pada deszcz” – zabawy i ćwiczenia rytmiczno – ruchowe, słuchowe i ortofoniczne;

-„Szaruga jesienna” – malowanie techniką „Zmocz i zgnieć”;

 

językowa

 

przyrodnicza

 

muzyczna

 

plastyczna

-potrafi dobrać odpowiednio uzupełniające się elementy;

-potrafi opowiedzieć treść bajki;

-umie przeprowadzić proste zabawy badawcze;

-wie, skąd się bierze deszcz;

-potrafi zaśpiewać piosenkę;

-umie odtworzyć proste rytmy;

-potrafi wykonać pracę plastyczną nową techniką;

5.„Po równo”

-kształcenie umiejętności wypowiadania się na określony temat;

-poznawanie różnic między dniem a nocą;

-ustalanie równoliczności w dwóch zbiorach przez liczenie obiektów i przez ustawianie w pary;

-tworzenie ksylofonu z butelek, próby gry na tym „instrumencie”;

I.Rozmowa na temat:„Czym się różni dzień od nocy? – wykonanie ćwiczenia graficznego „Dzień i noc” K.s.34;

II. Ćwiczenia wspomagające rozwój operacyjnego myślenia –ustalanie równoliczności zbiorów przez przeliczanie i ustawianie w pary – sprawdzanie, czy jest tyle samo, rozdzielanie po równo, przejmowanie przez dzieci roli wyjaśniającej i tłumaczącej;

-utrwalenie piosenki „Kiedy pada deszcz”;

-tworzenie ksylofonu z butelek;

-określanie wysokości dźwięków malejącej i wzrastającej – sprawdzanie wysokości dźwięków butelki w zależności od stopnia jej wypełnienia;

 

matematyczna

 

 

muzyczna

 

 

techniczna

-wie, czym różni się dzień od nocy;

-potrafi dowiedzieć się, czy tu i tu jest tyle samo;

- liczy znajdujące się tam obiekty;

-ustawia obiekty w pary: łączy elementy kreską, nakłada jeden element na drugi, zsuwa parami do siebie;

-śpiewa piosenkę o deszczu;

-potrafi określić wysokość dźwięków butelki w zależności od stopnia jej wypełnienia wodą;

- gra na ksylofonie z butelek;

6.„Dni coraz krótsze, wieje i pada”

-poznawanie zjawisk zachodzących w przyrodzie (wiatr i deszcz);

-zapoznanie z kierunkami świata (wschód, zachód, południe, północ);

-doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat;

-ćwiczenie sprawności ruchowej;

-ćwiczenie grafomotoryczne;

-wprowadzenie historyjki obrazkowej;

-kształcenie myślenia przyczynowo-skutkowego;

I. „Jesienne listki” –zabawa ruchowa;

-zabawy i ćwiczenia metodą kinezjologii edukacyjnej P.E. Dennisona;

II. Obserwacja liści i gałęzi drzew podczas wiatru – określanie kierunku wiatru za pomocą cienkiej chusteczki, chorągiewki, wstążki…, składanki z papieru: „Samoloty”;

-rozmowy na temat „W czym pomaga, a w czym przeszkadza wiatr?”;

-wykonanie ćwiczenia graficznego „Latawce” – kolorowanie latawców według graficzno -  barwnego kodu K.s.32;

-zabawy i ćwiczenia ruchowe na świeżym powietrzu;

-historyjka obrazkowa „Chronimy się przed deszczem” – uzupełnianie brakujących fragmentów na obrazkach historyjki – opowiadanie jej treści, omówienie sposobów chronienia się przed deszczem K.s.35;

 

przyrodnicza

 

 

językowa

 

 

plastyczna

 

 

ruchowa

-rozpoznaje i nazywa elementy pogody;

-wypowiada się na określony temat;

-potrafi określić skąd wieje wiatr pomagając sobie chusteczką, wstążką itp.;

-potrafi posłużyć się kodem graficzno -  barwnym wykonując ćwiczenie w książce;

-rozwija sprawność fizyczną w czasie ćwiczeń gimnastycznych;

- potrafi połączyć przyczyny i skutki wydarzeń w historyjce obrazkowej;

-uzupełnia brakujące fragmenty historyjki obrazkowej;

7.„Nasza Ojczyzna – Polska”

- poznawanie wybranych polskich legend;

-poznawanie znaczenia święta narodowego – Święto Niepodległości”;

-poznawanie pełnej nazwy ojczyzny, jej godła, hymnu, barw narodowych;

-nauka wiersza „Katechizm polskiego dziecka” W. Bełzy;

-wykonywanie flagi narodowej;

-poznawanie ważnych budynków w mieście;

I. Słuchanie legend związanych z powstaniem naszego państwa „O Lechu, Czechu i Rusie”, „Popiel i Piast”

II. Rozmowa na temat dnia 11 listopada – Święta Niepodległości – wprowadzenie pojęcia „święto narodowe”- krótka historia i znaczenia odzyskania niepodległości;

-poznawanie pełnej nazwy ojczyzny, jej godła, hymnu, barw narodowych (wiersze: „Ojczyzna”, „Znak”, „Barwy ojczyste”);

-nauka wiersza „Katechizm polskiego dziecka” W. Bełzy na pamięć;

-wykonanie flagi narodowej z kolorowego papieru;

-spacer ulicami miasta – rozpoznawanie budynków użyteczności publicznej, oglądanie ich oznaczeń;

 

społeczna

 

 

językowa

 

 

historyczna

 

 

plastyczna

-potrafi opowiedzieć treść legend polskich;

-zna nazwę ojczyzny, godło państwowe, barwy narodowe;

-potrafi odpowiednio zachować się podczas słuchania hymnu państwowego;

-potrafi wykonać polską flagę narodową;

-zna położenie ważnych budynków w mieście (np. Urząd Miasta, Poczta, Komenda Policji, Przychodnia Zdrowia), wie, po czym można je poznać;

 

                                            ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin