medody,_formy_i_srodki_treningu.pdf

(5529 KB) Pobierz
Microsoft Word - Medody, formy i środki treningu.doc
Zakład Teorii Sportu
Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie
Zasady treningu
[K. Perkowski, D. Śledziewski, 1998]
Omawiając zasady stosowane w treningu należy tu
wyodrębnić i zróżnicować dwie grupy zasad:
Zasady, metody, formy
i środki wykorzystywane
w treningu
I. Specyficzne zasady treningu
II. Zasady dydaktyczne
dr Marcin Siewierski
I. Specyficzne zasady treningu
3. Zasada ciągłości treningu - opiera się na
prawidłowościach rozwoju procesów adaptacyjnych.
Ciągłość stosowania zróżnicowanych bodź-ców
warunkuje rozwój pożądanych zmian adaptacyjnych.
Natomiast dłuższe przerwy powodują cofanie się
nabytych zmian, zwłaszcza słabo utrwalonych.
1. Zasada specjalizacji - wskazuje na konieczność
ukierunkowania procesu treningowego na
uzyskanie wysokich osiągnięć w danej
dyscypli-nie sportu. Niezbędnym warunkiem jest
tu jednak wcześniejsze wszech-stronne
przygotowanie zawodników do wysokich
wymagań specjalizacji.
4. Zasada cykliczności treningu - wskazuje na
konieczność periodyzacji tego procesu. Opiera się na
prawidłowościach związanych z fazowym rozwojem
formy sportowej. Wymaga to zorganizowania procesu
tre-ningowego w system odpowiednich cyklów,
rytmicznie powtarzających się w czasie.
2. Zasada stałego wzrostu obciążeń treningowych
- postuluje sys-tematyczne narastanie obciążenia
treningowego jako podstawowego czyn-nika
podnoszącego stan wytrenowania zawodników.
Maksymalne efekty sportowe możliwe są przede
wszystkim poprzez stosowanie coraz wyższych
i bardziej specyficznych obciążeń wysiłkowych.
273030710.027.png 273030710.028.png 273030710.029.png 273030710.030.png 273030710.001.png 273030710.002.png 273030710.003.png 273030710.004.png 273030710.005.png 273030710.006.png 273030710.007.png
5. Zasada zmiennego (falistego) charakteru
obciążeń - wynika z planowej periodyzacji cyklu
treningowego. Ma na celu racjonalne stosowanie
rozwoju formy sportowej poprzez odpowiednie
modelowanie obciążeń i określenie właściwych
relacji pomiędzy jego głównymi elementami
składowymi, tj. objętością i intensywnością.
7. Zasada niezwłocznej informacji o treningu -
polega na szybkim dostarczaniu informacji werbalnej,
akustycznej, wizualnej o wykonaniu ruchu, jego
efektywności, a także o stanie organizmu ćwiczącego.
Adresatem tych informacji jest zarówno trener, jak
i zawodnik. W ten istotnym czynnikiem podnoszenia
skuteczności tego procesu.
6. Zasada jedności wszechstronnego i specjalnego
przygotowania -wiąże się z zapewnieniem
adekwatnego doboru wymienionych rodzajów
środków przygotowania na wszystkich szczeblach
treningu. Oba aspekty tego procesu są z sobą ściśle
powiązane i wzajemnie się warunkują.
8. Zasada łączenia teorii z praktyką -służy
przygotowaniu zawodni-ków do racjonalnego
wykorzystania wiedzy teoretycznej w różnorodnych
sytuacjach praktycznych wymagających trafnej
orientacji i sprawnego działania.
II. Zasady dydaktyczne
1. Zasada świadomości i aktywności -wyrażasę głównie
w odpowiednim ukierunkowaniu aktywności zawodnika na
cele i zadania treningu. Podstawową aktywnością wprocesie
treningu jest aktywność ruchowa i związana z nią aktywność
intelektualna, wyrażająca się przede wszystkim w zrozumieniu
składników wykonywanego zadania ruchowego, porównania
własnej aktywności z innymi ćwiczącymi, szukaniu
najlepszych form ruchowych odpowiadających własnym
możliwościom.
3. Zasada systematyczności - oznacza zachowanie
planowego i logicznego porządku w układzie treści
treningu. Jest ona wówczas realizowana, gdy
wpostępowaniu dydaktycznym stosujemy reguły: od
znanego do nieznanego, od prostego do złożonego, od
łatwego do trudnego, a także gdy przestrzegamy
rytmiczności w wykonywaniu zadań treningowych,
unikamy pracy zrywami, utrzymujemy właściwe
proporcje między poszczególnymi elementami cyklów
treningowych.
2. Zasada poglądowości - polega na pełnym współdziałaniu
pierwszego i drugiego układu sygnałowego, na wiązaniu słów
i ich kombinacji z rzeczywistością postrzeganą wpraktyceoraz
na skutecznym działaniu jako na efekcie końcowym. Przejawia
się ona w bezpośrednim pokazie zadania ruchowego lub
wwykorzystaniuśrodków dydaktycznych, jak: fotografie,
filmy, wideo, modele itp., działające na zmysły za-wodnika,
przyspieszając, wzbogacając i uplastyczniając jego poznanie.
4. Zasada dostępności -wskazujenakonieczność
dostosowania celów, środków, form i metod do
poziomu rozwoju psychofizycznego zawod-ników.
Proces ten powinien przebiegać tak, by zawodnik był
w stanie po-dołać stawianym zadaniom.
273030710.008.png 273030710.009.png 273030710.010.png 273030710.011.png
5. Zasada trwałości - polega na stosowaniu takich metod,
środków i form treningu, które przyniosą wefekcie
utrwalenie, usystematyzowanie i pogłębienie wiadomości
iumiejętności oraz doskonalenie sprawności. Należyprzy
tym przestrzegać następujących reguł: przechodzenie do
realizacji następnych zadań po należytym opanowaniu
poprzednich, nie wprowadzanie zbyt wielu ćwiczeń
jednocześnie, zachowanie odpowiednich przerw
w ćwiczeniu umożliwiających utrwalenie osiągniętego
stanu przygotowania.
Formy treningu
[K. Perkowski, D. Śledziewski, 1998]
Wśród wielu klasyfikacji form treningu za najbardziej
uniwersalną uznaliśmy tę, która jest głównie stosowana
wzespołowych grach sportowych. Zakłada ona, żegłównym
kryterium różnicującym poszczególne formy między sobą jest
stopień aktywności intelektualnej ćwiczącego oraz zadania, jakie
spełniają partnerzy i przeciwnicy. Wyróżnia się zatem:
Formę ścisłą;
Formę zadaniową;
Formę zabawową;
Formę fragmentów gry;
Formę gry.
6. Zasada indywidualizacji - polega na organizowaniu
pracy trenin-gowej na podstawie możliwie najgłębszej
znajomości poszczególnych za-wodników. Dokładne
poznanie jednostki pozwala na zastosowanie właści-wych
rozwiązań metodycznych, decyduje o wielkości obciążeń
w treningu, określa potrzebę wypoczynku, udziałuw
zawodach.
Forma ścisła -wiodąca rola należy tutaj do trenera
(instruktora). To on określa techniczny sposób
wykonania zadania, jego tempo, kieru-nek, liczbę
powtórzeń itp. Ćwiczący mająściśle wypełniać jego
polecenia. Nauczanie odbywa się z zasady bez
przeciwnika, a więc daleko odbiega od wymogów gry
właściwej. Forma ścisładzięki swoim ułatwieniom
należy do najbardziej skutecznych form nauczania,
ale jest stosunkowo mało atrak-cyjna, szczególnie dla
dzieci.
Forma zadaniowa -mieści w sobie dużomiejsca
dla inicjatywy zawodnika. Trener określa cel
działania (np. strzelenie bramki, odebranie piłki czy
krycie pola gry), a zawodnicy wybierają sposób jego
realizacji. Forma zadaniowa może przebiegać
zarówno z przeciwnikiem jak i bez przeciwnika -
wszystko zależy o lu oćwiczenia.
W niektórych postaciach (np. trening strumieniowy),
w celu podniesienia intensywności pracy warto,
wykorzystać efekt współzawodnictwa.
273030710.012.png 273030710.013.png 273030710.014.png 273030710.015.png 273030710.016.png 273030710.017.png
Forma zabawowa - jest bardzo atrakcyjną
iposiada ącą mnóstwo wariantów formą treningu.
Stosuje się ją zazwyczaj w początkowych etapach
szkolenia, kiedy to celem jest zapoznanie się z ogólną
strukturą danego ruchu. Kształtuje mechanizmy
współzawodnictwa, poczucia odpowiedzialności,
zasady fair-play. Jest bardzo pobudzającą i kreatywną
for-mą treningu, możliwą do stosowania w każdych
warunkach bazowo-sprzętowych. Sprzyja
kształtowaniu motoryki oraz oswajaniu ćwiczących
zróżnymi przyborami. Stosując zabawy ruchowe
należypamiętać o przestrze-ganiu przepisów, by nie
zwyciężał ten, kto je omija lub upraszcza.
Forma fragmentów gry - imituje realne warunki
walki sportowej. Realizowana jest zatem obowiązkowo
z aktywnym przeciwnikiem, polega na wyborze
optymalnego rozwiązania techniczno-taktycznego, uczy
zawodnika samodzielności, aktywności i twórczej
postawy. Możliwe są róż-norodne jej warianty
ułatwiające lub utrudniające działanie albo atakującym,
albo broniącym. Bardzo efektywna forma treningu,
bezpośrednio przy-gotowująca zawodników do
faktycznych wymogów rywalizacji sportowej.
Stosowana głównie w doskonaleniu techniki i taktyki.
Forma gry -możebyć realizowana w postaci:
Środki treningu
[K. Perkowski, D. Śledziewski, 1998]
1. Gry uproszczonej - to przede wszystkim ułatwienia
w zakresie przepisów gry (mniejsze boisko, mniejsza liczba
graczy itp) w celu doskonalenia określonego elementu techniki
lub taktyki. Znajduje zastosowanie głównie w początkowych
fazach nauczania, kiedy to umiejętności specjalne są jeszcze
stosunkowo skromne.
2. Gry szkolnej - odbywa się zgodnie z przepisami,
dopuszczalne są natomiast w przebiegu walki daleko idąca
ingerencje: typowe są liczne przerwy połączone z bieżącymi
uwagami szkoleniowymi, powtarzanie pewnych akcji, zmiany
i wymiany zawodników oraz ustawień w formacjach i pomiędzy
drużynami. Stosowana przede wszystkim w doskonaleniu
umiejętności techniczno-taktycznych w grze obronnej
i ofensywnej.
3. Gry właściwej - realizowana jest w formie meczów
mistrzowskich, pucharowych, towarzyskich i kontrolnych.
Prowadzona jest przez sędziego, zgodnie z przepisami gry.
Środki treningu to :
zbiór ćwiczeń fizycznych stosowanych w wieloletnim
procesie szkolenia,
elementy środowiska przyrodniczego i społecznego,
urządzenia, obiekty i sprzęt sportowy,
techniczne środki nauczania (trenażery) i kontroli,
różnorodne czynniki sprzyjające i wspomagające
procesy wypoczynku po treningu.
273030710.018.png 273030710.019.png 273030710.020.png 273030710.021.png
Ćwiczenia stosowane w procesie nauczania
umiejętności ruchowych
Ćwiczenia jednostrukturalne dzielą się na:
Ćwiczenia stosowane w procesie nauczania umiejętności
ruchowych można podzielić na:
jednostrukturalne,
wielostrukturalne
tzw. zestawy ćwiczeń (wieloboje).
acykliczne ćwiczenia szybkościowo-siłowe (skoki, rzuty,
podnoszenie ciężarów);
cykliczne ćwiczenia szybkościowo-siłowe (sprinty
lekkoatletyczne lub łyżwiarskie);
cykliczne ćwiczenia wytrzymałościowe o maksymalnej
intensywności (biegi średnie, pływanie do 400 m);
cykliczne ćwiczenia wytrzymałościowe o dużej
i umiarkowanej in-tensywności (biegi długie, pływanie od
800 m wzwyż)
oraz wg kryterium metodycznego na:
ćwiczenia wszechstronne (ogólnorozwojowe),
ćwiczenia ukierunkowane
ćwiczenia specjalne.
Ćwiczenia wielostrukturalne to te, które występują
w sportach walki czy w grach zespołowych.
Ćwiczenia stosowane w procesie nauczania
umiejętności ruchowych wg kryterium
metodycznego
Wieloboje mogą być :
Ćwiczenia wszechstronne (ogólnorozwojowe)
nie wywierają wpływu na poziom dyspozycji
specjalistycznych (techniczno-taktycznych),
charakteryzują się niskim wskaźnikiem korelacji
z wynikiem sportowym, kształtują głównie
potencjał ruchowy (podstawowe cechy
motoryczne) i ogólną odporność psychiczną.
o stabilnej treści
(10-bój lekkoatletyczny lub 5-bój nowoczesny),
lub o periodycznie zmienianej złożoności ćwiczenia
startowego (wielobój gimnastyczny, akrobatyka, skoki
do wody).
273030710.022.png 273030710.023.png 273030710.024.png 273030710.025.png 273030710.026.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin