dla uczniów upośledzonych w stopniu umiarkowanym.
Prowadzący – oligofrenopedagog mgr Gierłach Elżbieta
Temat tygodniowego ośrodka pracy: Zbliża się Dzień Babci i Dziadka.
Temat dziennego ośrodka pracy: W mojej rodzinie.
Czas zajęć: 2 x 45 minut
Cel ogólny:
· Wymienia członków swojej rodziny.
· Utrwalenie stosunków przestrzennych (przed, za) – ćwiczenia.
Cele rewalidacyjne:
· Ćwiczenia grafomotoryczne.
· Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy wzrokowo słuchowej.
· Doskonalenie poprawnej wymowy.
· Ćwiczenie koncentracji uwagi.
· Doskonalenie sprawności manualnych.
Cele operacyjne
Dziecko:
· Określi pogodę panującą na zewnątrz na podstawie obserwacji.
· Potrafi wymienić członków swojej rodziny i nazwać ich stopień pokrewieństwa.
· Wypowiada się na temat utworu poetyckiego.
· Umie konstruować zdania .
· Wzbogaca swoje słownictwo.
· Przepisuje tekst według wzoru.
· Dostrzega cechy charakterystyczne wyglądu i przedstawia je środkami plastycznymi,
· Określa położenie przedmiotów - za, przed.
Metody pracy:
· Oparte na działaniu praktycznym.
· Obserwacja kierowana i spontaniczna.
· Swobodna pogadanka.
· Metoda Dennisona.
Formy pracy
· Indywidualna praca z dzieckiem, wykonywanie ćwiczeń samodzielnie pod kierunkiem lub z pomocą nauczyciela.
Środki dydaktyczne:
Kalendarz pogody, etykiety z nazwami dni i miesięcy, zeszyt ucznia, karta do ćwiczeń grafomotorycznych, krzyżówka, schemat drzewa genealogicznego, papierowe koła z nazwami członków rodziny, albumy rodzinne, tekst do wykreślania, ilustracja rodziny.
Przebieg zajęć:
I Zajęcia wstępne
1. Przywitanie z dziećmi.
2. Sprawdzenie listy obecności.
3. Ustalenie nazwy dnia, daty( przeliczenie dni tygodnia, nazw miesięcy), zapisanie jej w zeszycie.
4. Omówienie pogody (praca z kalendarzem pogody).
5. Ćwiczenia metodą kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona.
6. Sprawdzenie pracy domowej.
II Praca poznawcza - obserwacja i kojarzenie.
1. Ćwiczenia grafomotoryczne.
2. Doskonalenie umiejętności zapisywania własnego imienia i nazwiska.
3. Rozwiązanie krzyżówki tematycznej.
4. Zdefiniowanie pojęcia rodzina na podstawie opowieści dzieci o ich rodzinach.
5. Swobodne wypowiedzi o rodzinie na podstawie albumów rodzinnych i zdjęć.
6. Konstruowanie schematu drzewa genealogicznego.Każdy uczeń losuje koło z nazwą członka rodziny i przykleja w odpowiednim miejscu na schemacie drzewa.
7. Ćwiczenia śródlekcyjne w zakresie kinezjologii edukacyjnej.
8. Zajęcia domowe członków rodziny – pantomimaa) wypowiedzi nt. Jakie czynności wykonują w domu mama, tata, babcia ...b) „Pomocna dłoń” – Jakie są twoje obowiązki domowe?Uczniowie obrysowują swoją dłoń na kartce i wycinają. Na palcach wypisują swoje obowiązki domowe. Za pomocą pantomimy przedstawiają swoje obowiązki.
9. Tworzenie rodziny wyrazu „dom” – karta pracy. Wykreślanie wyrazu dom w tekście.
10. Ćwiczenia matematyczne:
o Wskazywanie elementów według poleceń nauczyciela, (za, przed) na podstawie ilustracji rodziny.
IV Zajęcia końcowe
Podkreśl wyrazy w tekście,w których ukrył się wyraz "dom".O domowych duszkach.W domowym zaciszu obok domowników mogą zadomowić się domowe duszki. W nocy, gdy jest cicho i ciemno, wychodzą ze swoich domków dla lalek, wkładają podomki, kapcie i opowiadają o swoich domostwach. Dobre duszki chętnie zapraszają na plotki bezdomne duszki. Gawędzą wtedy o cieple domowego ogniska. Mówią jak dobrze jest wracać do domciu,w którym czekają miłe, udomowione zwierzaki. Opowiadają o panu domu - urodzonym domatorze.Domowe duszki omijają nieprzyjazne domy, w których nie ma miejsca dla dobroci i miłości.
grudzien33