dla uczniów upośledzonych w stopniu umiarkowanym.
Prowadzący – oligofrenopedagog mgr Gierłach Elżbieta
Temat tygodniowego ośrodka pracy: Zimowe zabawy na śniegu.
Temat dziennego ośrodka pracy: Zadzwoń w razie niebezpieczeństwa.
Czas zajęć: 4 x 45 minut
Cele ogólne:
· rozumienie pojęcia: policja, pogotowie ratunkowe, straż pożarna
· znajomość numerów telefonów alarmowych: 997,998,997, 112 i umiejętność ich zapisania.
Cele rewalidacyjne:
· Ćwiczenia grafomotoryczne.
· Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy wzrokowo słuchowej,
· Doskonalenie poprawnej wymowy.
· Wdrażanie do rozumienia słuchanego tekstu.
· Ćwiczenie koncentracji uwagi.
Cele operacyjne
Dziecko:
· Określi pogodę panującą na zewnątrz na podstawie obserwacji.
· Prawidłowo rozpoznaje sygnały dźwiękowe służb ratowniczych.
· Umie analizować i oceniać sytuacje, w których potrzebna jest pomoc lekarza, policjanta, strażaka .
· Potrafi w sytuacji zagrożenia korzystać z numerów telefonów alarmowych potrafi powiadomić o wypadku - przeprowadzić rozmowę telefoniczną (wykorzystuje poznane zasady w działaniu) .
· Umie posługiwać się telefonem.
· Rozwiązuje zadanie matematyczne.
· Udziela poprawnych odpowiedzi na pytania.
Metody pracy:
· Oparte na działaniu praktycznym.
· Obserwacja kierowana i spontaniczna.
· Swobodna pogadanka.
Formy pracy
· Indywidualna praca z dzieckiem, wykonywanie ćwiczeń samodzielnie pod kierunkiem lub z pomocą nauczyciela.
Środki dydaktyczne:
Kalendarz pogody, etykiety z nazwami dni i miesięcy, zeszyt ucznia, karta do ćwiczeń grafomotorycznych, , nagranie - sygnały dźwiękowe służb ratowniczych, duże napisy na tablicę: Policja, Straż Pożarna, Pogotowie Ratunkowe oraz zdania - zasady powiadamiania o wypadku, obrazek konturowy
Przebieg zajęć:
I Zajęcia wstępne
1. Przywitanie z dziećmi.
2. Sprawdzenie listy obecności.
3. Ustalenie nazwy dnia, daty( przeliczenie dni tygodnia, nazw miesięcy), zapisanie jej w zeszycie.
4. Omówienie pogody (praca z kalendarzem pogody).
5. Ćwiczenia metodą kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona.
6. Sprawdzenie pracy domowej.
II Praca poznawcza - obserwacja i kojarzenie.
1. Ćwiczenia grafomotoryczne.
2. Odczytanie fragmentu opowiadania "Mali ratownicy" A. Niedźwiedź zakończony pytaniem:
"A wy jak sądzicie, przyda mu się nr 999?"
3. Dyskusja: W jakiej sytuacji można zadzwonić na ten numer?
4. Podanie tematu i celu zajęć: Ułożenie z rozsypanki wyrazowej zdania będącego tematem dnia Dzwonimy po pomoc i wklejenie go do zeszytu.
5. Posłuchajcie, jaką pomoc będziemy wzywać.
Uczniowie słuchają odgłosów policji, straży pożarnej i pogotowia ratunkowego, mówią w jakiej sytuacji trzeba je wezwać, dopisują na tablicy nr telefonu alarmowego, głośno odczytują.
Straż Pożarna Policja Pogotowie Ratunkowe
998 997 999
N: Jest jeszcze jeden nr alarmowy - 112 (z telefonów komórkowych, bezpłatne połączenie)
Czy wolno dzwonić na nr alarmowy dla żartu, dla zabawy? Dlaczego?
6. Ustalenie zasad powiadamiania służb ratowniczych.
Na tablicy rozsypanka zdaniowa, czytanie i porządkowanie kolejnych czynności.
Wykręcam numer telefonu alarmowego.
Witam się.
Podaję swoje imię i nazwisko.
Mówię co się wydarzyło.
Podaję adres zdarzenia.
7. Ćwiczenia śródlekcyjne w zakresie kinezjologii.
8. Wspólne układanie rozmów telefonicznych w różnych sytuacjach.
Jesteś w domu z babcią.
Nagle babcia straciła przytomność! Dwóch ludzi włamuje się oknem do mieszkania w twoim bloku. Obok twojego bloku dwóch panów bije i kopie chłopca. Do mieszkania twojego sąsiada włamuje się złodziej.
Wybuchł pożar w twoim mieszkaniu !
9. Ćwiczenia matematyczne:
· Przeliczanie i porównywanie zbiorów w zakreie 10.
III Ekspresja
Kolorowanie obrazka przedstawiającego pożar.
IV Zajęcia końcowe
998 997 999 112
numer alarmowy
grudzien33