Dojrzewanie somatyczne i psychiczne.doc

(86 KB) Pobierz
Dojrzewanie somatyczne i psychiczne – okres pokwitania

Dojrzewanie somatyczne i psychiczne – okres pokwitania
 

 

 

Klinika Pediatrii, Kardiologii Prewencyjnej i Immunologii Wieku Rozwojowego IP UM w Łodzi

Dojrzewanie
 

 

n                      Etap rozwoju, który ma doprowadzić jednostkę do przedłużenia gatunku, czyli do dojrzałości narządów rozrodczych, zdolnych do zrodzenia potomstwa (dziewczęta: 1 – 4 lata, chłopcy: 2 – 4.5 roku)

 

 

Okresy życia pozałonowego człowieka
 

 

n                       noworodkowy – od urodzenia do ustąpienia objawów związanych z porodem – przeciętnie około 4 tygodnie

 

n                       niemowlęcy – do 1 r. życia do przyjęcia spionizowanej postawy

 

n                       wczesnego dzieciństwa – do 6-7 r. życia, kształtuje się względna równowaga fizyczna i psychiczna, zwiększa się sprawność motoryczna i ruchliwość

 

n                       starszego dzieciństwa – okres zróżnicowania płciowego, od wymiany uzębienia mlecznego na stałe do uzyskania dojrzałości płciowej, wzrasta też sprawność ruchowa, siła mięśni oraz odporność organizmu;

 

 

n                       młodzieńczy – od uzyskania dojrzałości płciowej do całkowitego ustania wzrastania wzwyż i ustalenia się wysokości ciała (u kobiet do 18-20 r. życia, u mężczyzn do 20-23), dorastanie organizmu (wysokości liniowej ciała), głównie dzięki wzrastaniu tułowia; ostatecznie kształtują się wymiary głowy oraz większości narządów wewnętrznych; zakończenie procesów rozwojowych kości;

 

n                       wieku dorosłego – od ustalenia wysokości ciała do wystąpienia pierwszych objawów starzenia się (u kobiet przeciętnie do 30-35 r. życia, u mężczyzn do 35-40 ), wydolność biologiczna ustroju jest największa;

 

n                       wieku dojrzałego – u kobiet do zakończenia funkcji gruczołów płciowych, u obu płci do około 50-60 r. życia (widoczne zmiany inwolucyjne: wypadanie, siwienie włosów, ścieranie koron zębów, odkładanie tkanki tłuszczowej, uwstecznienie zdolności akomodacyjnej oka);

 

n                       starości – wiotczenie mięśni i więzadeł, uwstecznienie funkcji zmysłów, po 80 r. życia – zanik różnic płciowych, wychudzenie organizmu;

 

 

 

 

 

 

 

 

n                      Młody człowiek nie od razu jest gotowy do wyjścia na spotkanie ze światem tak wielkiej różnorodności, wielowymiarowości i tylu możliwości.

n                      Jest intelektualnie w stanie pojąć ten świat, ale nie może się w nim odnaleźć emocjonalnie.

 

 

Testosteron

n                       ujawnia poczucie bezpieczeństwa i odprężenia

n                       nie jest agresywny

n                       posiada realistyczny obraz siebie

n                       posiada umiarkowany stopień miłości własnej

n                       zna swoje możliwości, mocne i słabe strony, tajne pragnienia

n                       umie przystosować się do zmieniających się warunków i znosić brutalne szoki życia

n                       posiada umiejętność współżycia z innymi członkami rodziny

 

 

Estrogeny

n                       zgrubienie śluzówki pochwy

n                       wzrost pigmentacji, unaczynienia i pobudliwości warg sromowych większych,

n                       niewielkie powiększenia łechtaczki i macicy

n                       zgrubienie i różnicowanie śluzówki macicy (endometrium)

n                       wzrost zawartości aktynomiozyny, kinazy kreatynowej (CK) i ATP w myometrium – przygotowanie do menstruacji/ciąży

Estrogeny

n                       odkładanie glikogenu wewnątrz komórek błony śluzowej pochwy (rozwój pałeczek Doderleina)

n                       poprawa trofiki (odżywienia) pozostałych części narządu rodnego: jajowody i pochwa

n                       poprawa trofiki innych narządów: cewka moczowa, pęcherz moczowy, wątroba, układ kostno-mięśniowy, ściany naczyń krwionośnych, skóra, włosy, jelito grube, mózg (wpływa na termoregulację)

 

 

 

 

n                      1. Wczesny okres dojrzewania

 

n                      2. Środkowy okres dojrzewania

 

n                      3. Późny okres dojrzewania (dorastanie)

 

Wczesny okres dojrzewania

n                      Rozwój fizyczny

n                      II stadium dojrzałości płciowej wg Tanner

n                      Inicjowany przez wydzielanie, zwiększające się w trakcie snu, gonadotropin przysadkowych i hormonu wzrostu

n                      przyrost około 2.0 kg i 6-8 cm/rok

n                      przyrost grubości fałdu skórno-tłuszczowego pod łopatką (miara otłuszczenia): I – II stadium – 30%, II – IV – 25%, IV-V – 50%

Wczesny okres dojrzewania

n                      Rozwój fizyczny

n                      Dziewczynki - pomiędzy stadium I i V całkowita zawartość tłuszczu w organizmie dziewczynki wzrasta z około 8 do 25%

n                      Chłopcy  - zawartość tkanki tłuszczowej zwiększa się nieznacznie, przyrasta natomiast masa mięśniowa (pomiędzy 5 a 15 rż. powstaje 1 i  ˝ więcej miocytów niż u dziewcząt)

Wczesny okres dojrzewania

n                      Rozwój uzębienia

n                      (na początku dojrzewania wypadają mleczne kły i pierwsze trzonowce)

n                      Wyrzynają się: kły, pierwsze i drugie zęby przedtrzonowe i trzonowe

n                      Rozwój czynności nerwowych:

n                      Zmienny zapis EEG (zwiększona aktywność fal alfa dwa przy zmniejszeniu liczby fal theta – najintensywniejsze u dziewcząt we wczesnym okresie pokwitania)

Wczesny okres dojrzewania

n                      Rozwój czynności nerwowych:

n                      Do 12 rż. – dojrzała reakcja na elementy badania neurologicznego: zdolność do poprawnej identyfikacji stymulowanego palca w teście lokalizacji palca, odróżnianie lewej i prawej strony niezależnie od zmiany położenia ciała, zdolność do niezależnego poruszania trzecim i czwartym palcem bez współruchów pozostałych palców

 

Wczesny okres dojrzewania

Rozwój psychospołeczny:

n                      rozpoczęcie uniezależniania się od rodziny

n                      potrzeba intymności i większy dystans w stosunku do fizycznych czułości  rodzica

n                      potrzeba niezależności

n                      przyjaźń z rówieśnikami tej samej płci

n                      gorsze funkcjonowanie dzieci później dojrzewających

Wczesny okres dojrzewania

Rozwój psychospołeczny:

n                      ważne miejsce zajmuje nauka, spostrzeganie siebie w roli nabywającego wiedzę i nowe umiejętności

n                      znaczenia nabiera podleganie ocenie autorytetów, porównywanie się z kolegami

n                      dziecko oceniane jako niezdolne, wyśmiewane czy nieumiejętnie motywowane do pracy nad sobą może wykształcić poczucie swojej mniejszej wartości w stosunku do innych i szukać kompensacji w innych niż szkoła obszarach

Środkowy okres dojrzewania

n                      III i IV stadium dojrzałości płciowej

n                      Skok pokwitaniowy – wysokość ciała dziewczynek wzrasta o około 8 cm/rok – przeciętnie 12 rż.

n                      Szybkość wzrastania jest największa po rozwinięciu się brodawki i otoczki przed innymi znamiennymi cechami rozwoju piersi

n                      U chłopców nie dochodzi do przyspieszenia wzrastania przed wystapieniem znaczącego rozwoju narządów płciowych

Środkowy okres dojrzewania

n                      Chłopcy – 10cm/rok – przeciętnie 14 rż.

n                      Szczyt wzrastania szkieletu – od dystalnych odcinków ciała do odcinków proksymalnych: początkowy szczyt wzrastania stóp, szczyt wzrastania podudzia, ud, podobnie w przypadku kończyn górnych

n                      6 miesięcy po szczycie wzrastania długości kończyn dolnych szczyt wzrastania klatki piersiowej i tułowia

n                      Większa szerokość barków u chłopców – działanie androgenów

n                      Zwiększony wymiar dwukrętarzowy u kobiet - działanie estrogenów

Środkowy okres dojrzewania

n                      przyspieszenie wzrostu prawie wszystkich narządów

n                      zg 95% swojej objętości osiąga w wieku 10 lat

n                      zmniejsza się masa węzłów i migdałków w okresie

n                      najbardziej powiększają się narządy płciowe  u chłopców jadra (od 2 do 35 g), u dziewcząt macica (od 2 do 50 g)

Środkowy okres dojrzewania

Rozwój psychospołeczny

 

n                      zadanie określenia własnej tożsamości seksualnej, społecznej i zawodowej, wybór ról społecznych, określenie swojej pozycji wobec młodszych, rówieśników i starszych oraz integrowanie posiadanego już doświadczenia życiowego

n                      zwiększone znaczenie szkoły, grupy rówieśniczej

n                      różnice płciowe w relacjach z rówieśnikami

n                      zmienne interakcje pomiędzy dzieckiem a rodzicami

Środkowy okres dojrzewania

Rozwój psychospołeczny

 

n                      poszukiwanie sensu życia, konstytuowanie się własnego systemu wartości, które wymaga skonfrontowania moralności dziecięcej z wymogami moralnymi dorosłych

n                      powodzenie w przebyciu tego etapu rozwojowego daje poczucie własnej tożsamości i wierności sobie

n                      możliwe zaburzenia dają w konsekwencji zamieszanie w poczuciu kimś się jest, co w życiu ważne i gdzie jest moje miejsce. Niepewność i zagubienie w kształtowaniu się poczucia tożsamości skłania czasem młodych ludzi do poszukiwań sensu w subkulturach

Późny okres dojrzewania (dorastanie)

Rozwój fizyczny

n                      zakończenie rozwoju wtórnych cech płciowych (stadium V rozwoju płciowego)

n                      ciało osiąga proporcje i rozmiary młodego dorosłego

n                      nieznaczne już wzrastanie wysokości ciała (zanikanie chrząstek wzrostowych w nasadach kości długich)

n                      zakończenie procesu obniżania tonacji głosu

n                      u kobiet macica osiąga ostateczne proporcje z dużym trzonem i małą szyjką

Człowiek dojrzały

n                       ujawnia poczucie bezpieczeństwa i odprężenia

n                       nie jest agresywny

n                       posiada realistyczny obraz siebie

n                       posiada umiarkowany stopień miłości własnej

n                       zna swoje możliwości, mocne i słabe strony, tajne pragnienia

n                       umie przystosować się do zmieniających się warunków i znosić brutalne szoki życia

n                       posiada umiejętność współżycia z innymi członkami rodziny

 

 

Menarche

n                       najbardziej znamienne wydarzenie okresu pokwitaniowego u dziewcząt

n                       przeciętnie 12.5 rż., rok wcześniej następuje zespolenie główki kości ramiennej z trzonem – koniec skoku pokwitaniowego

n                       ściśle związana z innymi przejawami pokwitania, ze szczytem wzrastania masy ciała i jest zdeterminowana z innymi czynnikami (genetyczne)

n                       wcześniej – dziewczęta otyłe

n                       później – szczupłe, uprawiające wyczynowo sport, anorexia nervosa

n                       najczęściej w IV stadium – 60 %

 

Menarche

n                       brak u dziewczynki z wiekiem kostnym powyżej 14.5 rż – prawdopodobieństwo amenorrhea primaria

n                       początkowo bezowulacyjne, nie funkcjonuje mechanizm jajeczkowania –metrorrhagia iuvenilis

n                       jeśli nieregularność i obfitość trwa powyżej 2 lat od menarche...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin