Dydaktyka_przedmiotowa.pdf

(2031 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - Dydaktyka przedmiotowa
Mgr Sylwia Oparka
Oparka
Dydaktyka przedmiotowa
"Nauczyciel przedmiotów zawodowych w zakresie organizacji usług gastronomicznych i hotelarstwa oraz architektury krajobrazu - studia podyplomowe"
projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze Ļrodków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu ul. C.K. Norwida 25/27, 50-375 Wrocław, tel.: +48 (0)71 320 5108, fax: +48 (0)71 320 5137, email:
sekretariat.ri@up.wroc.pl
Mgr Sylwia
179588374.005.png
Dydaktyka przedmiotowa
Sylwia Oparka
179588374.006.png 179588374.007.png
Dydaktyka
Dydaktyka (z grec. "didasko" - uczħ, "didaktikos" - pouczajĢcy) stanowi podstawowĢ
dyscyplinħ pedagogicznĢ, której przedmiotem zainteresowania jest proces kształcenia.
Dydaktyka jest to nauka o nauczaniu i uczeniu si ħ .
Dydaktyka jako nauka o nauczaniu i uczeniu sie obejmuje swoimi badaniami
wszystkie przedmioty i szczeble szkolne. Zajmuje sie systemami, celami, treĻciĢ,
zasadami, metodami, formami organizacyjnymi oraz Ļrodkami dydaktycznymi słuŇĢcymi
w procesie nauczania uczenia siħ. Nazywamy jĢ dydaktyk Ģ ogóln Ģ .
Teorie nauczania poszczególnych przedmiotów zwane sĢ dydaktykami
szczegółowymi lub metodykami.
Dydaktyka ogólna jest ĻciĻle powiĢzana z wszystkimi metodykami nauczania
albowiem z jednej strony korzysta z wyników badan prowadzonych przez metodyków a
z drugiej formułuje uogólnienia bħdĢce podstawĢ teoretycznĢ wszystkich dydaktyk
szczegółowych.
179588374.008.png 179588374.001.png
Proces nauczania i
uczenia si ħ
W procesie uczenia siħ i nauczania chodzi o
proces interakcji i komunikowania siħ, który ma
na celu przyswojenie danej treĻci kształcenia za
pomocĢ moŇliwie urozmaiconych metod.
179588374.002.png
Uczenie si ħ
Uczenie siħ to proces nabywania przez jednostkħ wzglħdnie
trwałych zmian w zachowaniu na podstawie jej indywidualnego
doĻwiadczenia. ĺwiadome i zamierzone zdobywanie
wiadomoĻci i umiejħtnoĻci. O efektach uczenia siħ decydujĢ
cechy gatunkowe, rozwojowe i indywidualne. Nauczanie
dzisiejsze opiera sie na załoŇeniu, ze uczniowie powinni
przyswajaę sobie podstawy usystematyzowanej wiedzy i
zdobywaę okreĻlone umiejħtnoĻci.
W dzisiejszych czasach młodzieŇ chħtniej uczyłaby siħ majĢc do
rozwiĢzania zadanie np. nastħpujĢcej treĻci: „Ile browarów mo Ň e hukn Ģę
Ja Ļ na imprezie, która zacz ħ ła si ħ o godzinie 16.00, je Ļ li do domu musi
wróci ę o godzinie 2 w nocy, a mama go przy wej Ļ ciu sprawdzi
alkomatem?” lub „W poniedziałek Ja Ļ ukradł Stasiowi w szatni 2 złote, we
wtorek – złotówk ħ , w Ļ rod ħ skombinował dla Józi 2 pigułki po 20 złote na
czysto za sztuk ħ , ile zdobył Ja Ļ na automaty, na które chodzi w sobot ħ i
niedziel ħ ?”
179588374.003.png 179588374.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin