Dydaktyka_przedmiotowa.pdf
(
2031 KB
)
Pobierz
Microsoft PowerPoint - Dydaktyka przedmiotowa
Mgr Sylwia Oparka
Oparka
Dydaktyka przedmiotowa
"Nauczyciel przedmiotów zawodowych w zakresie organizacji usług gastronomicznych i hotelarstwa oraz architektury krajobrazu - studia podyplomowe"
projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze Ļrodków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu ul. C.K. Norwida 25/27, 50-375 Wrocław, tel.: +48 (0)71 320 5108, fax: +48 (0)71 320 5137, email:
sekretariat.ri@up.wroc.pl
Mgr Sylwia
Dydaktyka przedmiotowa
Sylwia Oparka
Dydaktyka
Dydaktyka (z grec. "didasko" - uczħ, "didaktikos" - pouczajĢcy) stanowi podstawowĢ
dyscyplinħ pedagogicznĢ, której przedmiotem zainteresowania jest proces kształcenia.
Dydaktyka jest to nauka o nauczaniu i uczeniu si
ħ
.
Dydaktyka jako nauka o nauczaniu i uczeniu sie obejmuje swoimi badaniami
wszystkie przedmioty i szczeble szkolne. Zajmuje sie systemami, celami, treĻciĢ,
zasadami, metodami, formami organizacyjnymi oraz Ļrodkami dydaktycznymi słuŇĢcymi
w procesie nauczania uczenia siħ. Nazywamy jĢ
dydaktyk
Ģ
ogóln
Ģ
.
Teorie nauczania poszczególnych przedmiotów zwane sĢ
dydaktykami
szczegółowymi lub metodykami.
Dydaktyka ogólna jest ĻciĻle powiĢzana z wszystkimi metodykami nauczania
albowiem z jednej strony korzysta z wyników badan prowadzonych przez metodyków a
z drugiej formułuje uogólnienia bħdĢce podstawĢ teoretycznĢ wszystkich dydaktyk
szczegółowych.
Proces nauczania i
uczenia si
ħ
W procesie uczenia siħ i nauczania chodzi o
proces interakcji i komunikowania siħ, który ma
na celu przyswojenie danej treĻci kształcenia za
pomocĢ moŇliwie urozmaiconych metod.
Uczenie si
ħ
Uczenie siħ to proces nabywania przez jednostkħ wzglħdnie
trwałych zmian w zachowaniu na podstawie jej indywidualnego
doĻwiadczenia. ĺwiadome i zamierzone zdobywanie
wiadomoĻci i umiejħtnoĻci. O efektach uczenia siħ decydujĢ
cechy gatunkowe, rozwojowe i indywidualne. Nauczanie
dzisiejsze opiera sie na załoŇeniu, ze uczniowie powinni
przyswajaę sobie podstawy usystematyzowanej wiedzy i
zdobywaę okreĻlone umiejħtnoĻci.
W dzisiejszych czasach młodzieŇ chħtniej uczyłaby siħ majĢc do
rozwiĢzania zadanie np. nastħpujĢcej treĻci:
„Ile browarów mo
Ň
e hukn
Ģę
Ja
Ļ
na imprezie, która zacz
ħ
ła si
ħ
o godzinie 16.00, je
Ļ
li do domu musi
wróci
ę
o godzinie 2 w nocy, a mama go przy wej
Ļ
ciu sprawdzi
alkomatem?” lub „W poniedziałek Ja
Ļ
ukradł Stasiowi w szatni 2 złote, we
wtorek – złotówk
ħ
, w
Ļ
rod
ħ
skombinował dla Józi 2 pigułki po 20 złote na
czysto za sztuk
ħ
, ile zdobył Ja
Ļ
na automaty, na które chodzi w sobot
ħ
i
niedziel
ħ
?”
Plik z chomika:
Crispini
Inne pliki z tego folderu:
Kupisiewicz - dydaktyka ogólna - calosc obrobiona.zip
(134886 KB)
Kupisiewicz - Podstawy dydaktyki ogolnej(1).rar
(79796 KB)
J.Półturzycki - metody nauczania.rar
(22020 KB)
B.Niemierko - tresci nauczania.rar
(20791 KB)
Wykład - Idea uczenia samonagradzającego.PDF
(590 KB)
Inne foldery tego chomika:
Aktywizujące metody i techniki w edukacji
Andragogika
dydaktyka ogólna
dydaktyka ogólna(1)
dydaktyka(1)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin