3
wg. E.Gruszczyk-Kolczyńskiej
dla dzieci 6- letnich
I. Orientacja przestrzenna:
· Kształtowanie własnego punktu widzenia,
· Poznawanie schematu ciała drugiej osoby,
· Przyjmowanie punktu widzenia drugiej osoby,
· Obdarzanie uwagą drugiej osoby i porozumiewanie się z nią na poziomie komunikatów niewerbalnych
· Precyzowanie własnego punktu widzenia, słowne ustalanie relacji: „Ja i moje otoczenie”,
· Drugi człowiek w przestrzeni, przyjmowanie punktu widzenia drugiej osoby i wymiana informacji,
· Wytyczanie kierunków od obranego przedmiotu (na lewo od..., na prawo od..., znajduje się za..., itd.)
· Orientowanie się na kartce papieru
II. Rytmy i rytmiczna organizacja czasu:
· Wychwytywanie powtarzających się sekwencji i kontynuowanie rytmu,
· Przedkładanie dostrzeżonych regularności z jednej reprezentacji nad inną,
· Układanie szlaczków zgodnie ze słowną instrukcją,
· Dostrzeganie rytmu w wierszach, opowiadaniach z motywem i wyliczankach,
· Rytmiczna organizacja czasu.
· Stopniowanie trudności w wychwytywaniu powtarzających się sekwencji i kontynuowaniu ich,
· Przekładanie dostrzeżonych regularności z jednej reprezentacji na inna, a potem jeszcze inną,
· Rysowanie szlaczków wg wysłuchanego rytmu,
· Uczenie się na pamięć wierszyków, opowiadań z motywem, wyliczanek,
· Rytmiczna organizacja czasu (pory roku, dni tygodnia, miesiące w roku
III. Przyczyna i skutek. Przewidywanie następstw:
· Wydobywanie rozumowania przyczynowo-skutkowego w sytuacjach „dlaczego tak się stało?”
· Kolejność czynności gwarantująca osiągnięie celu,Przypomnienie znanych sytuacji, opowiadanie ich przebiegu, rozważanie: co zrobić żeby sytuacja była jeszcze lepsza,
· Naprawianie szkód w kontaktach społecznych. Co zrobic , żeby było lepiej,
· Rozważanie o tym jak sobie poradzić w trudnej sytuacji,
· Historyjka obrazkowa (zakończenie słowne i przedstawienie jej treści)
IV. Kształtowanie umiejętności liczenia obiektów:
· Sprawne liczenie i rozróżnianie błędnego poprawnego liczenia.
· Liczenie w szerokim zakresie i wsłuchiwanie sięw brzmienie liczebników (dostrzeganie rytmu dziesiątkowego,
· Liczenie, poczynając od dowolnego miejsca, liczenie wspak.
· Pokazywanie na palcach i liczenie po pięć, po dziesięć..., itd.
· Wymiana w sytuacji kupna i sprzedaży(ile i zaco wymienić, respektowanie umów w zabawie)
V. Dodawanie i odejmowanie, rozdawanie i rozdzielanie po kilka:
· Kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania (manipulowanie przedmiotami, rachowanie na palcach...),
· Zabawy wymagające rachowania,
· Gry sprzyjające opanowaniu rachowania przez dzieci.
· Segregowanie obrazków wg zasady co do czego pasuje? (z uzasadnieniem słownym)
· Klasyfikowanie na poziomie operacji konkretnych
· Grupowanie słów wg podanej reguły,
VII. Pomaganie dzieciom w uświadamianiu sobie stałej liczby elementów w zbiorze, chociaż obserwują zmiany sugerujące, że przedmiotów jest więcej lub mniej. Równoliczność. Przybliżenie dzieciom aspektu kardynalnego liczby.
· Wymiana w sytuacji kupna sprzedaży,
· Wnioskowanie o stałej liczbie elementów w zbiorze po obserwowanych zmianach sugerujących,
· Ustalanie równoliczności dwóch zbiorów na podstawie liczenia elementów, lub ustawiania ich w pary,
· Aspekt kardynalny liczby w grach i zabawach.
VIII. Ustawianie po kolei, numerowanie. Przybliżanie dzieciom aspektu porządkowego liczby:
· Liczenie w możliwie szerokim zakresie i wsłuchiwanie się w regularności układu pozycyjnego. Korzystanie z dostrzeżonych regularności do dalszego rozszerzania zakresu liczbowego,
· Numerowanie obiektów ustawionych rzędem w różnych sytuacjach, także w zabawach. Określanie miejsca wybranych przedmiotów w rzędzie: ten jest czwarty, ten jest piąty....
· Liczenie obiektów ustawionych rzędem: od początku do końca, od końca do początku poczynając zod dowolnego miejsca,
· Przybliżenie dzieciom aspektu porządkowego liczby w grach i zabawach.
IX. Długość: kształtowanie umiejętności mierzenia i pomaganie dzieciom w uświadamianiu sobie stałości długośći.
· Porównywanie i szacowanie wielkości dwóch, a potem trzechobiektów. Ustalanie czy są tej samej długości, który jest dłuższy.
· Mierzenie długości krokami, stopa za stopą, łokciami, dłonią i palcami. Zastosowanie tych umiejętności w sytuacjach życiowych.
· Odmierzanie długości klockami, patykiem, sznurkiem. Stosowanie tych umiejętności w sytuacjach życiowych.
· Doświadczenia pomagające dzieciom w uświadomieniu sobie stałości długości.
· Zapoznanie dzieci z narzędziami pomiaru długości: miara krawiecka i stolarska, taśma miernicza i linijka szkolna. Posługiwanie się tymi narzędziami i mierzenie długości różnych przedmiotów.
X. Intuicje geometryczne.
· Ustalanie na poziomie intuicji, czym jest kwadrat, trójkąt, prostokąt, koło.
· Efekt lustrzanego odbicia, przesunięcia i obrotu figur geometrycznych: osobiste doświadczenie i wypowiadanie się na temat uzyskanych efektów.
· Projektowanie parkietów, ogrodów, tkanin z kartoników o różnychkształtach (stosując przesunięcia, obroty i złożenia).
XI. Kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci i zdolności do wysiłku intelektualnego.
· Rozwijanie zdolności do wysiłku intelektualnego w sytuacjach pełnych napięć. Kształtowanie odporności emocjonalnej i wdrażanie do znoszenia klęski z nadzieją, że tylko trzeba ponownie lepiej wykonać czynność lub zadanie, a sukces jest możliwy.
· Wdrażanie do tworzenia różnych wariantów gier kształtujących umiejętności matematyczne (dodawanie i odejmowanie, układanie po kolei i ustalanie miejsca wybranych liczb w szeregu,ustalanie kto ma więcej, a kto mniej, o ile więcej,o ile mniej).
XII. Pomaganie dzieciom w uświadamianiu sobie stałej ilości płynu, chociaż po przelaniu wydaje się, że jest go więcej lub mniej. Mierzenie ilości płynów:
· Obserwowanie zmian towarzyszących przelewaniu wody: dolewam i jest więcej, odlewam i jest mniej,
· Wielokrotne wlewanie wody miarką do butelki, dwa kubki, trzy kubki. Dolewanie i odlewanie wody z butelki i ustalanie ile kubków wody jest w butelce po każdej takiej zmianie.
· Obserwowanie jak zachowuje się woda w zamkniętych butelkach, gdy zmienia się położenie butelki. Dzieci zastanawiają się, czy po każdej takiej zmianie jest tyle samo, mniej lub więcej wody.
· Zapoznanie dzieci z opakowaniem płynów: 1 litr, 2 litry, pół litra.
XIII. Waga i ważenie:
· Konstruowanie wagi.
· Ważenie zabawek i ustalanie:to waży tyle i jest cięższe, a to waży tyle i jest lżejsze.
· Formułowanie reguł, które stosuje się w trakcie ważenia. Przejście od ważenia metodą prób i błędów do ustalania listy czynności celowych.
· Doświadczenia pomagające dzieciom oddzielić cechę ciężaru od np. wielkości ważonych przedmiotów.
· Umowy wg których paczkuje się towar (jednokilogramowe opakowaniasoli, cukru, półkilogramowe opakowania bułki tartej, ryżu, kaszy...
XIII. Układanie i rozwiązywanie zadań z treścią. Zapisywanie czynności matematycznych w sposób dostępny dla sześciolatków.
· Wdrażanie dzieci do układania i rozwiązywania zadań z treścią.
· Kodowanie i dekodowanie czynności matematycznych,
· Zapisywanie (kodowanie) wykonywanych czynności matematycznych za pomocą grafów i kresek, rozwiązywanie zadań zapisanych w taki sposób (dekodowanie)
lila1