Grupa: 6-latki
Cele ogólne:
- poznanie dawnych sposobów i obecnych narzędzi do pomiaru długości ,
- kształcenie umiejętności posługiwania się poznanymi narzędziami pomiarowymi,
- wdrażanie do uważnego i dokładnego wykonywania pomiarów.
Cele operacyjne – dziecko:
- dokonuje pomiaru łokciem, stopom i narzędziami pomiarowymi,
- zna różne rodzaje miar,
- rozumie, że pomiar jest niezbędny w różnych sytuacjach życiowych,
- potrafi współdziałać w zespole,
- jest spostrzegawcze,
- porównuje, analizuje, wyciąga wnioski,
- czyta wyrazy.
Metody: czynne, słowne, oglądowe
Formy: zajęcie z całą grupą dzieci
Środki dydaktyczne: ilustracje zwierząt, napisy, koc, stolik, płyta Cd, różne rodzaje miar ( linijka szkolna, taśma krawiecka, miarka stolarska, taśma miernicza)
PRZEBIEG:
1.Rozwiązanie zagadek ( lis, wiewiórka).
2.Globalne odczytanie wyrazów (lis wiewiórka mysz) i przyporządkowanie ich do właściwych sylwet zwierząt.
3.Słuchanie op0owiadania nauczycielki pt. „Kłopoty wiewiórki” – analiza treści opowiadania, formułowanie odpowiedzi na pytania np.
- dlaczego wiewiórka nie chciała sprzedać swojej ziemi liskowi?
( Bo lisek ma duże stopy i ziemi podczas mierzenia jego stopami wyszłoby więcej)
- dlaczego wiewiórka chętnie chciała sprzedać swoją ziemię myszce?
(Bo myszka ma małe stopy i ziemi podczas mierzenia jej stopami wyszłoby mniej)
4. Zabawa integracyjna „Ludzie do ludzi”.
5. Poznanie dawnych sposobów pomiaru długości ( stopa, łokieć ).
6. Mierzenie (przez nauczycielkę i chętne dzieci) długości koca (stopą) i długości stolika (łokciem).
7. Porównanie wyników pomiaru dorosłej osoby i wyników dziecka, wyjaśnienie różnic w pomiarach.
8. Poznanie narzędzi do pomiaru długości (linijka szkolna, taśma krawiecka, miarka stolarska, taśma miernicza), omówienie ich budowy i zastosowania.
9. Osobiste doświadczenia dzieci w mierzeniu długości.
Nauczycielka proponuje dzieciom zabawy polegające na:
- mierzeniu w zespołach centymetrem krawieckim długości jesiennych szali (posługiwanie się określeniami: długi - dłuższy, krótki - krótszy, taki sam)
- mierzeniu indywidualnie wybranymi miarkami, dowolnych przedmiotów sali
10. Rozmowa w kręgu – dzielenie się spostrzeżeniami na temat poczynionych pomiarów.
11. Giełda pomysłów wokół zdań:
a) Co by było, gdyby nie było miar?
b) Który sposób mierzenia jest lepszy i dokładniejszy (dawny czy obecny)?
EWALUACJA – dzieci poznają dawne i obecne narzędzia do pomiaru długości. Będą kształciły umiejętność posługiwania się tymi narzędziami.
flek