s_ryz_dy.pdf

(41 KB) Pobierz
Marta Bogdanowicz
Marta Bogdanowicz
Data badania.........................................
Uniwersytet Gdański
Imię i nazwisko badanego dziecka ................................................................................................................
Skala Ryzyka Dysleksji (SRD)
Skala zawiera 24 stwierdzenia, które należy ocenić kolejno według skali 4-stopniowej. Cyfry na skali
wskazują na stopień nasilenia zachowania w kierunku od 1 do 4, gdzie: 1 oznacza NIGDY, 2- CZASEM, 3- CZĘSTO,
a 4- ZAWSZE.
Proszę uważnie przeczytać poniższe stwierdzenia i zakreślić kółkiem te cyfry, które najlepiej charakteryzują
zachowanie dziecka.
1. Dziecko jest mało sprawne ruchowo- słabo biega, skacze, źle jeździ na rowerze
2. Dziecko niechętnie uczestniczy w zabawach ruchowych
3. Dziecko źle funkcjonuje na zajęciach gimnastycznych
1 2 3 4
1 2 3 4
1 2 3 4
4. Dziecko ma problemy z zawiązywaniem sznurowadeł, zapinaniem guzików, wiązaniem
kokardek
5. Dziecko ma trudności z posługiwaniem się nożyczkami
6. Dziecko niechętnie bawi się układankami, klockami „LEGO”, lub nie umie wykonywać
ich według wzoru (tworzy tylko własne kompozycje)
7. Dziecko niechętnie rysuje
8. Dziecko ma problem z odtwarzaniem prostych szlaczków i figur geometrycznych
1 2 3 4
1 2 3 4
1 2 3 4
1 2 3 4
1 2 3 4
9. Dziecko ma trudności z zapamiętywaniem rzadziej występujących liter (F, Ł, G)
10. Dziecko ma trudności z odróżnianiem i zapamiętaniem liter o podobnych kształtach
(np. m-n, l-t-ł itp.)
11. Dziecko sprawia problem odróżnianie i zapamiętanie liter o kształtach identycznych,
lecz inaczej położonych w przestrzeni
12. Dziecko pisze litery i cyfry zwierciadlanie oraz odwzrowuje wyrazy przez zapisywanie
1 2 3 4
1 2 3 4
1 2 3 4
ich od strony prawej do lewej
13. Dziecko jest oburęczne- wykonując czynności posługuje się raz jedną raz drugą ręką
14. Dziecko sprawia problem odróżnienie prawej i lewej strony swojego ciała (ręki, nogi,
oka)
15. Dziecko ma problem z określenie kierunków w przestrzeni (nieprawidłowo używa
przyimków: nad, pod, przed, od, do)
16. Dziecko ma problem z budowanie poprawnych wypowiedzi (zmienia szyk wyrazów w
1 2 3 4
1 2 3 4
1 2 3 4
1 2 3 4
zdaniu, błędnie używa trudniejsze wyrazy)
1 2 3 4
17. Dziecko przekręca słowa (mówi np. kraktor), zmienia przedrostki w wyrazach (np.
zauczyć się) albo używa nieprawidłowych form gramatycznych
18. Dziecko ma wadę wymowy
19. Dziecko ma trudności z dokładnym zapamiętaniem krótkich wierszyków i piosenek
1 2 3 4
1 2 3 4
1 2 3 4
20. Dziecko ma trudności w zapamiętywaniu materiału uszeregowanego w wiersze i
sekwencje (np. nazwy pory dnia i posiłków, dni tygodnia, pory roku, szeregi 4-
cyfrowe)
21. Dziecko nie umie odróżnić głosek o podobnym brzmieniu (np. g-k, z-s, dlatego nie
dostrzega różnic w wyrazach góra-kura, koza-kosa)
22. Dziecko ma trudności z wyróżnieniem głosek w wyrazie (np. nos = n-o-s)
23. Dziecko ma trudności z łączeniem głosek w wyrazy (np. o-k-o = oko)
1 2 3 4
1 2 3 4
1 2 3 4
1 2 3 4
24. Dziecko ma trudności z koncentracją uwagi, łatwo rozprasza się
1 2 3 4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin