dostosowanie wymagań.pdf

(99 KB) Pobierz
47016155 UNPDF
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia-
ma swoje prawne oparcie w rozporządzeniu MEN z dnia 24 kwietnia 2002r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz
przeprowadzania egzaminów (Dz. U. 46/02, poz.433).
Zapis rozporządzenia mówi, że dostosować wymagania należy: „wszystkim uczniom z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub
specyficznymi trudnościami w uczeniu się”. Opinię o tym może wydać publiczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna lub niepubliczna mająca
uprawnienia tych pierwszych.
W zależności od rodzaju dysfunkcji dziecka dostosowanie wymagań dotyczy:
- formy sprawdzania wiadomości,
- formy oraz treści równocześnie.
Najczęściej spotykane wśród uczniów zaburzenia i odchylenia rozwojowe to:
· Dysgrafia-
Dostosowanie wymagań będzie dotyczyło formy sprawdzania wiedzy, a nie treści. Wymagania merytoryczne, co do oceny pracy pisemnej
powinny więc być ogólne, takie same jak dla innych uczniów, natomiast sprawdzenie pracy będzie się różniło. Na przykład, jeśli nauczyciel nie potrafi
odczytać pracy ucznia może go poprosić, aby uczynił to sam lub przepytać ustnie z tego samego zakresu materiału. Może skłaniać ucznia do pisania
drukowanymi literami lub na komputerze.
· Dysortografia-
Dostosowanie wymagań dotyczy głównie formy sprawdzania i oceniania wiadomości z zakresu pisowni pod względem ortograficznym,
fonetycznym, interpunkcyjnym. Zamiast klasycznych dyktand można stosować sprawdziany polegające na: uzasadnianiu pisowni wyrazów odwołując
się do znajomości zasad ortograficznych, ocenianiu odrębnie merytorycznej strony pracy i odrębnie poprawności pisowni, nie wpisując tej drugiej
oceny do dziennika. Postępy w zakresie ortografii należy sprawdzać za pomocą dyktand z komentarzem, okienkiem ortograficznym. Zakres
sprawdzianu powinien obejmować jeden rodzaj trudności ortograficznej- umożliwi to skoncentrowanie się na zagadnieniu, tym samym zmniejszając
ilość błędów i dając dziecku poczucie sukcesu.
W żadnym przypadku dysortografia nie uprawnia do zwolnienia dziecka z nauki ortografii i gramatyki.
· Dyskalkulia-
Oceniamy przede wszystkim tok rozumowania, a nie techniczną stronę liczenia, bowiem dziecko z tego rodzaju zaburzeniami ma skłonność do
przestawiania kolejności cyfr w liczbie i przez to zapis jest błędny. Zły wynik końcowy wcale nie świadczy o tym, że dziecko nie rozumie zagadnienia.
Tak więc dostosowanie wymagań będzie dotyczyło formy sprawdzenia wiadomości przez koncentrację na prześledzeniu toku rozumowania w danym
zadaniu i jeśli jest on poprawny- wystawiamy uczniowi ocenę pozytywną. W przedmiotach ścisłych należy umożliwić uczniowi ustne skomentowanie
wykonywanych działań. W przypadku prac pisemnych nauczyciel powinien zwrócić uwagę na graficzne rozplanowanie sprawdzianu- pod treścią
zadania powinno być wolne miejsce na rozwiązanie. Pozwoli to uniknąć niepotrzebnych pomyłek jak np. gubienie, mylenie znaków, cyfr, symboli.
Materiał programowy wymagający znajomości wielu wzorów, symboli, przekształceń można podzielić na mniejsze partie.
· Dysleksja-
Dostosowanie wymagań ( umiejętność czytania, rozumienie przeczytanych treści) w zakresie formy może nastąpić w klasach, gdzie
programowo jest sprawdzane opanowanie tych umiejętności (tj. klasy młodsze). Widząc trudności dziecka nauczyciel może: odpytać go z czytania na
osobności; nie ponaglać, nie krytykować, nie zawstydzać, nie mobilizować stwierdzeniami „jak się postarasz, to będzie lepiej”; nie zadawać do domu
obszernych czytanek do opanowania.
Pisemne sprawdziany mogą ograniczać się do sprawdzanych wiadomości, wskazane jest zatem stosowanie testów wyboru, zdań niedokończonych,
tekstów z lukami- pozwoli to dziecku skupić się na kontrolowanej tematyce, a nie na poprawności pisania. Wskazane jest preferowanie odpowiedzi
ustnych, Sprawdzanie wiadomości powinno odbywać się dość często i dotyczyć krótszych części materiału. Pytania kierowane do ucznia powinny być
precyzyjne, konkretne. Należy unikać pytań typu: „Co wiesz o…”.
W klasach starszych problem jest bardziej złożony, gdyż opanowanie wiedzy opiera się na założeniu, że uczeń potrafi już sprawnie czytać i ta
umiejętność rzeczywiście jest niezbędna. Uczeń ma zatem niewielkie pole manewru. W zasadzie jedyne, co może zrobić, to więcej czasu poświęcać na
naukę, korzystać z opracowań lektur, lektur nagranych na dyskietkach lub taśmach magnetofonowych. Nauczyciele nie mają wyboru, dysleksja nie
daje podstaw do obniżenia wymagań jakościowych- „cierpią” bowiem na nią uczniowie z co najmniej przeciętną sprawnością intelektualną.
· Sprawność intelektualna niższa od przeciętnej-
W przypadku tych uczniów konieczne jest dostosowanie zarówno w zakresie formy jak i treści wymagań. Pamiętać jednak należy, że
obniżenie kryteriów jakościowych nie może zejść poniżej podstawy programowej.
Dzieci z inteligencją ogólną niższą niż przeciętna nie zawsze mają zaburzone te same funkcje. Generalnie jednak najczęściej występującymi są:
zaburzenia myślenia słowno-pojęciowego, wolne tempo pracy i uczenia się, trudności z koncentracją uwagi. Ze względu na powyższe cechy konieczne
jest zastosowanie metod ułatwiających tym dzieciom opanowanie materiału.
Wymagania co do formy mogą obejmować:
- przerabianie niewielkich partii materiału i o mniejszym stopniu trudności,
- pozostawianie więcej czasu na jego utrwalenie
- podawanie poleceń w prostszej formie, unikanie trudnych czy abstrakcyjnych pojęć,
- częste odwoływanie się do konkretu, przykładu,
- unikanie pytań problemowych, przekrojowych,
- wolniejsze tempo pracy,
- w miarę możliwości odrębne instruowanie dzieci,
- zadawanie do domu tyle, ile dziecko jest w stanie samodzielnie wykonać.
Jeśli dostosujemy wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb ucznia pod względem formy (tam, gdzie to wystarcza) lub formy
i treści (tam, gdzie to konieczne) to oceniać należy go według kryteriów obowiązujących, uwzględniając przy tym także jego własny wkład pracy.
Uzyskanie takiej opinii z PPP nie zwalnia dziecka z posiadania jak najszerszego zakresu wiedzy i umiejętności, powinno raczej zachęcać do
analizowania zdobytych już wiadomości, a także do systematyczności w utrwalaniu wiedzy.
Nabywanie kompetencji w zakresie:
1. UCZENIE SIĘ
Rozwiązywanie problemów poznawczych i realizacyjnych.
Organizowanie procesu uczenia się i przyjmowania odpowiedzialności za własne wykształcenie.
Wykorzystywanie doświadczeń i łączenie różnych elementów wiedzy szkolnej i społecznej.
2. MYŚLENIE
Dostrzeganie związków przeszłości z teraźniejszością, związków przyczynowo-skutkowych i zależności funkcjonalnych. Radzenie sobie
z niepewnością i złożonością zjawisk; ich całościowe i kontekstowe postrzeganie.
3. POSZUKIWANIE
Dostrzeganie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł, w tym rozważne i umiejętne korzystanie z mediów.
4. DOSKONALENIE SIĘ
Ocena postaw i postępowania własnego oraz innych, zgodnie z przyjętymi normami i systemem wartości uniwersalnych.
Przyjmowanie odpowiedzialności za siebie i innych.
Elastyczne reagowanie w obliczu zmiany, poszukiwanie nowych rozwiązań, stawianie czoła przeciwnościom.
Dbanie o zdrowie własne i drugiego człowieka.
5. KOMUNIKOWANIE SIĘ
Skuteczne komunikowanie się.
Prezentacja własnego punktu widzenia, argumentowanie i obrona własnego zdania.
Gotowość wysłuchania i brania pod uwagę poglądów innych ludzi.
Korzystanie z nowych technologii komunikacyjnych.
6. WSPÓŁPRACA
Praca w grupie; negocjowanie i osiąganie porozumienia; podejmowanie decyzji grupowych; stosowanie procedur demokratycznych.
Nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów.
7. DZIAŁANIE
Organizowanie pracy własnej i innych; opanowanie technik i narzędzi pracy.
Projektowanie działań i przyjmowanie odpowiedzialności za ich przebieg oraz wyniki.
Racjonalne gospodarowanie czasem.
Poniższa tabela przedstawia zakres dostosowania kompetencji (cyfry od 1-7 odpowiadają podanym powyżej kompetencjom), metody formy oraz
środki dydaktyczne, które można wykorzystać w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Uczeń słaby
Zakres dostosowania
Zasady
Metody
Formy
Środki
dydaktyczne
1,2- stosowanie jasno sformułowanych poleceń i instrukcji,
częste sprawdzanie stopnia ich zrozumienia,
-dzielenie materiału na małe partie i systematyczne
sprawdzanie czynionych postępów,
-stosowanie pytań naprowadzających.
-indywidualizacji,
-stopniowania
trudności,
-afirmacji,
-systematyczności
i ciągłości,
-pozytywnych
wzmocnień,
-pomocy
koleżeńskiej.
- polisensoryczna,
-poglądowa,
-praktycznego
działania,
-aktywizująca .
-indywidualna
jednorodna,
-grupowa .
Audiowizualne,
plansze
dydaktyczne,
karty pracy
(fiszki), gry
dydaktyczne .
Uczeń zdolny
Zasady
Metody
Formy
Środki dydaktyczne
-indywidualizacji,
stopniowania trudności,
-systematyczności,
-udzielania pomocy
koleżeńskiej,
-powierzanie
odpowiedzialnych ról.
-aktywizujące,
-problemowe,
-praktycznego działania.
-indywidualna (asystent,
lider),
-grupowa.
Zadania o zwiększonym
stopniu trudności (karty
pracy),
-teksty źródłowe-analiza,
-uczestnictwo w
konkursach, olimpiadach
przedmiotowych lub
47016155.008.png 47016155.009.png
artystycznych,
-wykorzystanie albumów,
encyklopedii, programów
multimedialnych,
-przynależność do kół
zainteresowań.
Uczeń słabosłyszący
Zakres dostosowania
Zasady
Metody
Formy
Środki
dydaktyczne
1,2- trudności w zakresie myślenia, rozumienia związków
przyczynowo-skutkowych,
-podawanie prostych informacji i informacji w formie
pisemnej, wzbogacanie ich ilustracją lub symbolem
wyuczonym,
4- wydłużenie czasu na podjęcie decyzji, udzielenie
odpowiedz, wykonanie zadania,
5- wypracowanie płaszczyzny porozumienia
pozawerbalnego dostosowanego do potrzeb i możliwości
dziecka,
7- pomoc przy organizowaniu własnego warsztatu pracy
poprzez wskazywanie właściwych metod.
-indywidualizacji,
-stopniowania
trudności,
-systematyczności,
-pozytywnych
wzmocnień,
-doboru
odpowiedniego
miejsca w klasie
(2 ławka przy oknie).
-wizualizacji,
-poglądowe,
-praktycznego
działania,
-aktywizujące,
polisensoryczne,
-wiązania teorii
z praktyką.
-indywidualna,
-zespołowa.
Obrazki, ilustracje,
etykiety, karty
pracy, środki
audiowizualne,
komputer.
Uczeń słabowidzący
Zakres dostosowania
Zasady
Metody
Formy
Środki
dydaktyczne
1,2- przekazywanie treści w formie ustnej, w zależności
od potrzeb przekazywanie informacji w formie pisemnej
(powiększona czcionka),
-podawanie jasno sprecyzowanych instrukcji i pleceń,
-wprowadzanie wielozmysłowego poznawania
rzeczywistości,
- indywidualizacji
warunków nauki
i pracy (odpowiednie
miejsce w klasie,
dobór oświetlenia),
-stopniowania
- polisensoryczne,
-samodzielnego
dochodzenia do
wiedzy,
-podające (opis,
instrukcja,
- indywidualna,
-grupowa.
Teksty
z powiększonym
drukiem, praca
z komputerem,
kasety
magnetofonowe,
47016155.010.png 47016155.011.png 47016155.001.png 47016155.002.png 47016155.003.png 47016155.004.png 47016155.005.png 47016155.006.png 47016155.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin