ROLA DOZNAŃ WZROKOWYCH:
Ø poznawanie otoczenia fizycznego i społecznego
Ø uczenie się poprzez obserwację
Ø ekonomizacja poznawania
Ø poznawanie poprzez telereceptory
Ø komunikacja pozawerbalna
Ø edukacja i zatrudnienie
UWARUNKOWANIE WIDZENIA:
1. Właściwości narządu wzroku
Ø sprawność czynności wzrokowych: zdolność rozróżniania barw, zdolność przystosowania wzroku do widzenia z różnej odległości, akomodacja, ostrość wzroku i przy różnym oświetleniu, adaptacja, motoryka gałek ocznych, widzenie obuoczne, sprawny nerw wzrokowy, gałka oczna i odpowiednia część kory mózgowej oraz płat potyliczny
Ø integracja i dojrzałość funkcji wzrokowych
Ø wprawa w widzeniu u możliwość odbierania doznań wzrokowych
2. Właściwości jednostki niezwiązane ze wzrokiem
Ø właściwości i doświadczenia indywidualne/ typ, siła układu nerwowego
Ø stan zdrowia
3. Właściwości otoczenia
- kontrast, kolor, ilość, rozmieszczenie przedmiotów, wielkość, pogoda
CZYNNOŚCI WZROKOWE:
1. Widzenie centralne/środkowe
- widzenie plamką żółtą, widzenie małych przedmiotów, ostrość
2. Widzenie obwodowe
- widzenie dużych przedmiotów, przestrzeni, widzenie stereoskopowe/ trójwymiarowe/ widzenie barw, widzenie nocne
I. DEFINICJE
MEDYCZNA/CZARNA ŚLEPOTA – brak doznań wzrokowych
NIEWIDOMY- osoba, która urodziła się pozbawiona doznań wzrokowych lub utraciła wzrok przed 5 r.ż.
OCIEMNIAŁY – osoba, która utraciła wzrok po 5 r.ż. .(dziecko jest wówczas świadome barw, kształtów, perspektywy)
PRAKTYCZNIE NIEWIDOMY – osoba, która ma resztki wzroku (np. poczucie światła), ale sa one nieprzydatne w większości sytuacji codziennych, ostrość wzroku zmniejszona, poniżej 0,05, czyli ślepota umiarkowana lub słabowidzenie głębokie lub/i ograniczenie pól widzenia do 20° niezależnie od ostrości widzenia
TYFLOPEDAGOGIKA(z gr. typhlos - niewidomy) - dział pedagogiki specjalnej zajmujący się wychowaniem, edukacją, terapią i rehabilitacją osób niewidomych i niedowidzących
OSOBA SZCZĄTKOWO-WIDZĄCA– najczęściej jest to poczucie światła (ciemno-jasno) lub zarysy dużych przedmiotów, ale z bliska; nie można poprawić szkłami korygującymi.
NIEDOWIDZĄCY- osoby, które pomimo znacznego uszkodzenia wzroku (upośledzenie ostrości widzenia poniżej 0,3, ograniczenie pól widzenia do 20°) mogą po zastosowaniu pomocy optycznych lub technicznych korzystać z doznań wzrokowych
II. KLASYFIKACJE +KRYTERIA
WG STOPNIA USZKODZENIA WZROKU:
KATEGORIA
STOPIEŃ USZKODZENIA WZROKU
OSTROŚĆ WZROKU PO KOREKCIE
TERMINOLOGIA
Wzrok w granicach normy
-
Od 0,8 do 1,0
Wzrok całkowicie normalny
Lekkie uszkodzenie widzenia
Poniżej 0,8
Wzrok prawie normalny
Słabowzroczność
Umiarkowane
Poniżej 0,3
Słabowzroczność umiarkowana
Znaczne
Poniżej 0,1
Słabowzroczność znaczna
Ślepota
Głębokie
Poniżej 0,05
Ślepota umiarkowana lub słabowzroczność głęboka
Prawie całkowity brak wzroku
Poniżej 0,02
Ślepota prawie całkowita (poczucie światła)
Całkowity brak wzroku
0,00
Ślepota całkowita
ZABURZENIA WIDZENIA OBWODOWEGO
- widzenie normalne – w poziomie 150°, w pionie 120° - razem po nałożeniu się obrazów na siebie wynosi około 200°
Typy zaburzeń:
1. koncentryczne / równomierne
Ø niewielkie - 120° i więcej
Ø umiarkowane - 60° i więcej
Ø znaczne - 20° i więcej
Ø głębokie – 5,5° i więcej
Ø widzenie lunetowe (bardzo małą częścią siatkówki)
2. widzenie połowiczne
3. uszkodzenia rozlane
INNE USZKODZENIA:
- zaburzenia w widzeniu barw
zaburzenia widzenia nocnego versus światłowstręt
III. PRZYCZYNY
Przyczyny wad wzroku (trzy główne zespoły czynników etiologicznych):
1. dziedziczne i wrodzone (zniekształcenia, niedorozwój, degeneracja)
2. chorobowe (bakteryjne, alergie o nie zawsze znanym pochodzeniu, wirusowe – różyczka, zatrucia związkami chemicznymi)
3. traumatyczne (perforacje, uciski, uszkodzenia organu wzrokowego lub mózgu)
Przyczyny utraty wzroku po urodzeniu:
· uszkodzenia
· choroby analizatora wzroku
· powikłanie po zaćmie, jaskrze
· przy chorobach zakaźnych, cukrzycy
· przy zatruciach (alkohol metylowy, jad kiełbasiany)
· urazy techniczne, chemiczne
Z zajęć:
1. Przed poczęciem
2. W czasie rozwoju zarodkowego i życia płodowego
3. Czynniki okołoporodowe
4. Czynniki w toku życia osobniczego
Ø schorzenia narządu wzroku
Ø schorzenia ogólnoustrojowe
Ø czynniki społeczne (np. niedożywienie)
Ø urazy (mechaniczne, termiczne, chemiczne)
Ø starzenie się organizmu
ZAĆMA – zmętnienie soczewki
JASKRA – zaburzenia ciśnienia w gałce ocznej
IV. SKUTKI
· funkcjonalno-zdrowot...
bzhfoto