statystyka_skrypt4.pdf

(321 KB) Pobierz
Microsoft Word - skrypt4_testyroznic_popr_final
Analiza różnic między średnimi
Testy różnic dla prób niezależnych
Psycholodzy często mają do czynienia z sytuacją, w której muszą porównać wyniki różnorakich badań
pomiędzy dwoma grupami osób badanych. Przykładem może być porównywanie wyników kobiet i
mężczyzn, osób młodych ze starszymi itp.
W takiej sytuacji w SPSSie wyniki wszystkich osób przechowywane są w jednej zmiennej liczbowej (np.
czas reakcji i jest to zmienna zależna), natomiast druga zmienna (nominalna lub porządkowa) wydziela
porównywane grupy (i jest to zmienna niezależna).
Aby sprawdzić czy wyniki dla jednej grupy różnią się od wyników drugiej grupy możemy skorzystać z
dwóch różnych testów:
parametrycznego t-Studenta dla prób niezależnych
nieparametrycznego U-Manna-Whitney’a
Wybór odpowiedniego testu określony jest dokładnymi wymaganiami, które przedstawione będą dalej.
Test t-Studenta dla prób niezależnych
Jednym z podstawowych testów różnic jest test t-Studenta dla prób niezależnych. Aby móc go wykonać
musimy wcześniej upewnić się, że spełnione są następujące warunki:
1. Zmienna, na podstawie której będziemy wykonywali obliczenia (tj. zmienna testowana), musi być
zmienną ilościową
2. Rozkład zmiennej testowanej dla każdej podgrupy oddzielnie musi być zbliżony do normalnego
3. Liczebność obu podgrup musi być większa niż 10
4. Liczebność obu podgrup musi być porównywalna (zbliżona)
Aby sprawdzić prawdziwość pierwszego warunku należy skorzystać z zakładki zmienne.
Normalność rozkładu
Aby sprawdzić drugi warunek konieczne będzie skorzystanie z wcześniej omawianego (przy tematach
związanych ze związkami między zmiennymi) testu K-S. Niestety test ten w domyślnej formie pozwala na
sprawdzenie rozkładu jedynie dla całej próby osób badanych . Natomiast my musimy zrobić to oddzielnie
dla każdej podgrupy.
1
321192090.005.png
W tym celu powinniśmy skorzystać z narzędzia, które pozwala na tymczasowy podział zmiennej . Należy
wejść w menu „Dane->Podziel na podzbiory”.
W otwartym oknie zaznaczamy pole „przedstaw wyniki w podziale na podgrupy” i do aktywowanego
pola przenosimy zmienną, która będzie w naszym teście różnic wydzielała podgrupy (np. płeć badanego).
Po zakończeniu naciskamy przycisk „OK”.
Następnie wykonujemy test K-S na zmiennej testowanej. W rezultacie w raporcie dostaniemy oddzielne
tabele odnośnie testu K-S dla każdej podgrupy. Wyniki testu interpretujemy niezależnie dla każdej z
podgrup na takiej samej zasadzie jak robiliśmy to przy obliczaniu związków zmiennych.
Następnie ponownie wchodzimy w menu „Dane->Podziel na podzbiory”, zaznaczamy pole ”Analizuj
wszystkie obserwacje, nie twórz grup” i potwierdzamy przyciskiem „OK”.
Liczebności podgrup
Aby sprawdzić dwa ostatnie warunki użycia testu t-Studenta należy skorzystać z eksploracji.
Zasadniczo korzystanie z eksploracji jest wymagane, ponieważ ewentualne braki danych mogą wystąpić
w obu zmiennych (tak testowanej jak i grupującej). Jeżeli natomiast wiemy, że braki danych nie
występują, wtedy liczebności podgrup możemy sprawdzić w tabelach z wynikiem testu K-S i eksploracja
nie jest konieczna.
O porównywalności liczebności grup mówimy, gdy różnica między grupami nie przekracza 10%
liczebności grupy liczniejszej.
2
321192090.006.png
Wykonanie testu t-Studenta dla prób niezależnych
Upewniwszy się, że wszystkie warunki są spełnione można przejść do wykonania testu t-Studenta. W tym
celu wybieramy w menu „Analizy->Porównywanie średnich-> Test t dla prób niezależnych”:
Do pola „zmienne testowane” przenosimy zmienną zależną, na podstawie której prowadzone będą
obliczenia (zmienna ilościowa) natomiast do pola zmienna grupująca przenosimy zmienną nominalną
bądź porządkową wydzielającą podgrupy. Następnie naciskamy aktywowany przycisk „Definiuj grupy”.
W otwartym oknie wybieramy pole „Użyj określonych wartości” i w aktywowanych polach tekstowych
wpisujemy wartości, które w zmiennej nominalnej, bądź porządkowej oznaczają określone podgrupy.
Naciskamy przycisk „OK” i po powrocie do okna „Test t dla prób niezależnych” ponownie naciskamy
„OK”.
3
321192090.007.png 321192090.008.png
W uzyskanej tabeli wyróżniamy dwa główne obszary „Test Levene'a jednorodności wariancji” oraz „Test t
równości średnich”.
Należy zwrócić uwagę, że w obszarze związanym z testem t-Studenta wyniki testu przedstawione są w
dwóch wierszach.
Aby określić, z którego wiersza należy odczytać ostateczny wynik testu t-Studenta trzeba skorzystać z
testu Levene’a którego wyniki są przedstawione w tej samej tabeli.
Test Levene’a jest testem służącym do porównania wariancji badanych podgrup.
Hipotezą, która stawiana jest podczas wykonywania testu Levene’a jest założenie, że wariancje różnią się
między grupami. Jeżeli istotność tego testu jest mniejsza niż 0,05 uznajemy powyższą hipotezę za
potwierdzoną, natomiast jeżeli istotność jest wyższa hipotezę tę należy odrzucić. Stąd dwa różne wyniki
testu t w tabeli, gdyż w obu tych sytuacjach test t-Studenta liczony jest w inny sposób.
Jeżeli test Levene'a jest istotny odczytujemy wyniki z testu t-Studenta z wiersza dolnego oznaczonego
jako „Nie założono równości wariancji”. Jeżeli test Levene’a jest nieistotny, wyniki testu t-Studenta
odczytujemy z wiersza górnego oznaczonego jako „Założono równość wariancji”. W powyższym
przykładzie należy odczytać wynik z górnego wiersza.
Odczytując wartości testu t-Studenta należy odczytać wynik testu ( kolumna t ), istotność statystyczną
testu ( kolumna istotność (dwustronna) ) oraz liczbę stopni swobody ( kolumna df ). Wynik zapisujemy
analogicznie jak miało to miejsce w przypadku testów korelacji z tym, że po literze t w nawiasie
wpisujemy liczbę stopni swobody: t(98)=2,45 p <0,05. Zapis istotności testu t-Studenta jest analogiczny
jak we wszystkich poprzednich przypadkach.
Interpretacja testu t-Studenta polega potwierdzeniu lub odrzuceniu hipotezy zakładającej różnicę między
podgrupami. Jeżeli różnica między podgrupami jest istotna statystycznie należy określić, która grupa
uzyskała wyższy wynik. W tym celu należy sprawdzić wartości średnich dla każdej grupy w tabelce
„Statystyki dla grup”.
Statystyki dla grup
czy mam wy Ż sze
wykształcenie
N Ś rednia Odchylenie
standardowe
Ą d standardowy
Ś redniej
poziom
asertywnosci
Nie
52
37,71
7,614
1,056
Tak
48
33,98
7,634
1,102
4
321192090.001.png 321192090.002.png 321192090.003.png
Pamiętajmy, że jeżeli test okazał się nieistotny należy napisać, że nie zaobserwowano różnic między
grupami (nie należy w takiej sytuacji odnosić się do wartości średnich).
W naszym przypadku interpretacja będzie brzmiała „Osoby z wyższym wykształceniem są mniej
asertywne”.
Test U-Manna-Whitneya
Jeżeli choć jeden z warunków wymaganych do wykonania testu t-Studenta okazał się niespełniony należy
wykonać test U-Manna-Whitneya.
Aby wykonać ten test wchodzimy w menu „Analizy->Testy nieparametryczne->Dwie próby niezależne”.
Analogicznie do testu t-Studenta w górnym polu („zmienne testowane”) umieszczamy zmienną, na
podstawie której będziemy wykonywać test, a w polu dolnym („zmienna grupująca”) zmienną, która
wydzieli podgrupy. Także tutaj należy określić wartości kategorii odnoszące się do każdej z podgrup.
W obszarze „Typ testu” zaznaczamy test U-Manna-Whitneya natomiast pozostałe testy odznaczamy.
Po zakończeniu naciskamy przycisk „OK” i otrzymujemy tabelę z wynikami testu U.
5
321192090.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin